abonnement Unibet Coolblue
pi_197340663
Hoi allemaal,

Een tijd geleden heb ik het volgende topic geplaatst over mediteren. Ik was er net mee begonnen maar voelde er niks bij, het voelde alsof ik m'n tijd zat te verdoen. R&P / Net begonnen met mediteren, maar sceptisch

Eigenlijk zit ik nog steeds op dat punt, maar dat komt waarschijnlijk puur omdat ik het niet volgehouden heb om dagelijks te mediteren. Soms denk ik dat ik niet 'gestrest' genoeg ben om te mediteren, want ik ervaar in mijn leven op dit moment (mede door corona) eigenlijk helemaal geen drukte. Wat gaat mediteren mij opleveren, denk ik dan. In het dagelijks leven heb ik het voor mijn gevoel niet echt 'nodig'. Ik voel me over het algemeen vrij kalm en ik leef m'n leven op dit moment prima.

Aan de andere kant ben ik in bepaalde situaties wél een stresskip. Ik ben vaak zenuwachtig voor sociale dingen, zoals vergaderingen of presentaties (ook als die, zoals in deze tijd, digitaal gehouden worden). Wat er dan gebeurt is dat mijn hartslag flink omhoog gaat en ik daardoor moeite heb met spreken. Ik ga dan hakkelen en zeg niet de dingen die ik eigenlijk wil zeggen. Als ik aan de beurt ben om te spreken hou ik het dan ook het liefst zo kort mogelijk, om er maar snel vanaf te zijn. Terwijl ik eigenlijk meer te vertellen heb. Ik vind dat zonde en wil daar graag vanaf. Ik word zelfs zenuwachtig voor informele bijklets-Zoommeetings omdat ik niet zo goed ben in smalltalk (al helemaal niet vanachter een scherm). Zulke meetings maken me vreselijk ongemakkelijk.

Wat ik voor vergaderingen vaak probeer om mezelf rustig te krijgen, is mediteren. Alleen wil dat tot nu toe totaal nog niet lukken. Rustig ademen is nog best lastig als je hart tekeer gaat. Ik dwing mezelf wel om het te doen, maar ik heb totaal niet het idee dat ik er ook daadwerkelijk rustiger van word. Het voelt als dweilen met de kraan open: terwijl m'n zenuwen vaak binnen een paar seconden van 0 tot 100 gaan, kost het me heel veel tijd en moeite om een beetje rustig te worden. Ik heb het idee dat rustig ademhalen nooit tegen mijn zenuwen op zal kunnen, zeg maar.

Iemand die advies voor me heeft? Zal dagelijks mediteren me over het algemeen een rustiger persoon maken, dus ook tijdens die stressvolle momenten? Zijn er effectieve (meditatie)technieken die ik vlak voor een vergadering of presentatie toe kan passen? Ik hoor het graag.
pi_197340763
Mediteren gaat vooral om bewustwording. En dat begint bij de basis: bewustwording van je ademhaling.

Google eens op "box breathing".

pi_197340853
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:32 schreef Farenji het volgende:
Mediteren gaat vooral om bewustwording. En dat begint bij de basis: bewustwording van je ademhaling.

Google eens op "box breathing".

[ afbeelding ]
Thanks, ik ga eens kijken!
pi_197340947
Bewustworden idd, als je gedachtenpatronen in een vroeg stadium leert herkennen dan is het niet meer nodig om je gestrest te voelen.
pi_197341410
Meditatie in de boeddhistische/mindfulness zin van het woord is geen ontspanningsoefening voor als je je niet lekker voelt. Het is een methode die je met regelmaat toepast, zodat je leert omgaan met alles wat zich aan je voordoet.

Als je alleen mediteert wanneer je je gestresst voelt, dan doe je dat waarschijnlijk om die gestresstheid van je weg te duwen. Dat is nu net wat meditatie niet is. Dat zijn ontspanningsoefeningen.

Verder ook niks mis mee, natuurlijk, alleen heeft dat laatste een heel ander doel.

Ik raad je heel sterk Hagens "Meditation: now or never" aan.
-
pi_197341953
Ik mediteer maar ik ben nog steeds net zo gevoelig voor acute stress.

Mediteren helpt me wel op een andere manier:

- het helpt als elk gevoel er mag zijn. Mediteren helpt me om gevoelens te herkennen, voelen en accepteren. De meeste heftige emoties verdwijnen vanzelf na enkele minuten wanneer je ze er kan laten zijn en niet probeert om te buigen, te veroordelen, rationaliseren of weg te drukken.

- door te mediteren voel ik meer compassie voor mezelf en anderen. Daardoor voel ik me over het algemeen veilig bij andere mensen, ik weet dat mijn gevoelens universeel zijn en ben daardoor minder nerveus om bijvoorbeeld voor een groep te staan.

- door mediteren ervaar ik mijn ego als minder belangrijk en heb ik minder last van bewijsdrang = minder stress.

- als ik stress heb krijg ik tunnelvisie en ga ik doemdenken. Regelmatig mediteren helpt me om dit te herkennen bij mezelf, en dan weet ik dat de doemgedachten niet de waarheid zijn maar het product van een gestresst brein.

- door mediteren verwerk ik ervaringen, indrukken en gevoelens uit het dagelijks leven, hierdoor heb ik een lagere baseline stressniveau en kan ik meer piekbelasting hebben.

- doordat ik geen opgekropte gevoelens met me mee draag ben ik vrijer in mijn denken en kan ik patronen doorbreken.

- door regelmatig te mediteren kan ik mezelf in een creatieve modus brengen waardoor ik meer succes heb met de dingen die ik doe = minder stress.

- door mediteren kan ik beter op mezelf reflecteren en weet ik welke situaties stress uitlokken en hoe dat komt, waardoor ik hier rekening mee kan houden (= minder stress).

Als ik eenmaal mezelf per ongeluk een adrenalineshot heb gegeven dan duurt wel het enige tijd voordat de effecten daarvan weg zijn.

Dan is het meer een kwestie van uitzitten en accepteren/lijdzaam ondergaan. Voor mij helpen dan ademhalingstechnieken e.d. niet, het maakt het bij mij juist erger omdat ik de situatie dan als een probleem definiëer en daardoor weer ga tunnel- en doemdenken etc.

Meditatie kan dan misschien wel helpen bij het 'lijdzaam ondergaan' door in contact te blijven met het stressgevoel. Maar ik zie mediteren zelf meer als oefenen ipv dat het acuut ergens mee kan helpen.
What's the name of the game?
pi_197343653
Bedankt voor jullie antwoorden! Als ik het zo lees, denk ik dat ik me eerst maar eens goed moet gaan verdiepen in wat meditatie überhaupt is, anders heeft het denk ik weinig zin om het te gaan beoefenen. Dankje voor de leestip, @Haushofer.

Wat me trouwens ook wel tegenhoudt in het proberen dagelijks te mediteren is dat ik met mijn vriend samenwoon in een klein appartementje en ik me eigenlijk een beetje geneer als ik voor hem op de grond ga zitten mediteren. Hij is al helemaal niet thuis in die wereld, dus waarschijnlijk zal hij me alleen maar uitlachen. Goed, daar moet ik me niks van aantrekken, maar het is toch weer een extra drempel. :@
pi_197343815
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:05 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden! Als ik het zo lees, denk ik dat ik me eerst maar eens goed moet gaan verdiepen in wat meditatie überhaupt is, anders heeft het denk ik weinig zin om het te gaan beoefenen. Dankje voor de leestip, @:Haushofer.

Wat me trouwens ook wel tegenhoudt in het proberen dagelijks te mediteren is dat ik met mijn vriend samenwoon in een klein appartementje en ik me eigenlijk een beetje geneer als ik voor hem op de grond ga zitten mediteren. Hij is al helemaal niet thuis in die wereld, dus waarschijnlijk zal hij me alleen maar uitlachen. Goed, daar moet ik me niks van aantrekken, maar het is toch weer een extra drempel. :@
Je doet eigenlijk allemaal aannames wat betreft je vriend; Schijt aan hebben en gewoon doen dus.
Wat een lul zou het trouwens zijn, als ie je daarvoor gaat uitlachen. Dat terzijde.

Heb je trouwens Netflix? Headspace heeft een serie uitgebracht, genaamd Guide to Meditation.
Misschien kun je die eens, samen met je vriend, bekijken.
pi_197344014
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:12 schreef Anne het volgende:

[..]

Je doet eigenlijk allemaal aannames wat betreft je vriend; Schijt aan hebben en gewoon doen dus.
Wat een lul zou het trouwens zijn, als ie je daarvoor gaat uitlachen. Dat terzijde.

Heb je trouwens Netflix? Headspace heeft een serie uitgebracht, genaamd Guide to Meditation.
Misschien kun je die eens, samen met je vriend, bekijken.
Uitlachen is een groot woord hoor, ik heb ook een tijdje elke dag voor z'n neus yoga gedaan, daar keek ie ook niet heel raar van op. Hij zou het alleen zelf nooit doen. Die schaamte zegt ook eigenlijk meer over mezelf dan over hem.

Guide to Meditation staat op m'n lijstje inderdaad! Zag hem laatst al eens voorbijkomen. Wel een leuk idee om dat samen met m'n vriend te kijken.
pi_197344265
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:05 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden! Als ik het zo lees, denk ik dat ik me eerst maar eens goed moet gaan verdiepen in wat meditatie überhaupt is, anders heeft het denk ik weinig zin om het te gaan beoefenen. Dankje voor de leestip, @:Haushofer.

Wat me trouwens ook wel tegenhoudt in het proberen dagelijks te mediteren is dat ik met mijn vriend samenwoon in een klein appartementje en ik me eigenlijk een beetje geneer als ik voor hem op de grond ga zitten mediteren. Hij is al helemaal niet thuis in die wereld, dus waarschijnlijk zal hij me alleen maar uitlachen. Goed, daar moet ik me niks van aantrekken, maar het is toch weer een extra drempel. :@
Je kan ook mediteren op andere plekken. Onder de douche, in bed, tijdens het wandelen of hardlopen buiten. Desnoods tijdens het afwassen of strijken ofzo. Je hoeft echt niet perse op de grond in de lotushouding OHM te gaan zitten chanten, zeg maar. :D
pi_197344825
Ik heb dit boek.

Het beschrijft wat er allemaal 'mis' kan gaan als je gaat mediteren, dat had ik nodig in het begin want al die valkuilen trapte ik stuk voor stuk in.

Er staat ook beschreven wat er zoal kan gebeuren als je meditatie beoefent, dan weet je stiekem toch een klein beetje welk effect je voor gaat.

Dat 'er gebeurt bij mij niets' (dus zonde van mijn tijd) is wel de allergrootste valkuil, die hoor je zo vaak langskomen !
Zo word je direct geconfronteerd met je eigen aannames en daar heb je meteen de eerste uitdaging al te pakken.

Ik vind mediteren best wel hard werken, omdat je steeds weer merkt hoe stronteigenwijs je wel niet bent, hoe vast je zit in je eigen overtuigingen en hoe je telkens opnieuw erin slaagt om uitvluchten te bedenken 8)7

Ik kan dit dus ook absoluut niet tijdens het strijken :P het zal voor iedereen anders zijn.
What's the name of the game?
pi_197344928
Het best helpt om niet te gaan mediteren als het te laat is, maar om regelmatig even een moment te nemen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197345725
quote:
16s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:57 schreef FlippingCoin het volgende:
Het best helpt om niet te gaan mediteren als het te laat is, maar om regelmatig even een moment te nemen.
Maar heeft elke dag mediteren ook zin als je, zoals ik, niet zo'n stressvol leven hebt qua prikkels van buitenaf (buiten de geschetste situaties om die voor mij stressvol zijn)? Ik kan me best voorstellen dat als je de hele dag van hot naar her rent, meetings hier en presentaties daar hebt, thuis kinderen hebt om voor te zorgen en ook nog het huishouden moet doen, mediteren je echt rust kan geven. Maar ik heb die rust normaal gesproken niet zo nodig. Ik zou meditatie eerder willen inzetten voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook om bijvoorbeeld m'n relaties met anderen te verbeteren (kalmer worden, beter kunnen luisteren, niet altijd zo snel oordelen, emoties onder controle houden - dat soort dingen). Of zit ik dan met meditatie helemaal verkeerd?
pi_197345844
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 16:48 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

Maar heeft elke dag mediteren ook zin als je, zoals ik, niet zo'n stressvol leven hebt qua prikkels van buitenaf (buiten de geschetste situaties om die voor mij stressvol zijn)? Ik kan me best voorstellen dat als je de hele dag van hot naar her rent, meetings hier en presentaties daar hebt, thuis kinderen hebt om voor te zorgen en ook nog het huishouden moet doen, mediteren je echt rust kan geven. Maar ik heb die rust normaal gesproken niet zo nodig. Ik zou meditatie eerder willen inzetten voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook om bijvoorbeeld m'n relaties met anderen te verbeteren (kalmer worden, beter kunnen luisteren, niet altijd zo snel oordelen, emoties onder controle houden - dat soort dingen). Of zit ik dan met meditatie helemaal verkeerd?
Als je helemaal nooit stress hebt niet denk ik, ik probeer het wekelijks een keer te doen om dat langzaam aan er toch wat stress opbouwt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197347074
"In alle eenvoud" van Gunaratana is ook een steengoed boek, inderdaad. Meerdere keren gelezen :Y
-
pi_197350525
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 16:48 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Ik zou meditatie eerder willen inzetten voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook om bijvoorbeeld m'n relaties met anderen te verbeteren (kalmer worden, beter kunnen luisteren, niet altijd zo snel oordelen, emoties onder controle houden - dat soort dingen). Of zit ik dan met meditatie helemaal verkeerd?
Werkt juist heel goed hiervoor.

Iets wat we niet leren in onze ontkerkelijkte wereld is nederigheid betrachten. Meditatie kan daar goed bij helpen.
What's the name of the game?
pi_197350551
Ik kan headspace op Netflix aanbevelen!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_197358684
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:42 schreef colivo het volgende:
Bewustworden idd, als je gedachtenpatronen in een vroeg stadium leert herkennen dan is het niet meer nodig om je gestrest te voelen.
Oké, mediteren gaat dus om het bewustworden van je denkpatronen. Nu snap ik dat veel mensen zelfdestructieve gedachten hebben die niet gegrond zijn en waarvan het goed is dat ze worden afgeleerd. Maar niet alle gedachten zijn onzin, toch?
Ik heb voor mezelf wel een goed voorbeeld: ik wil graag een bepaalde baan, maar ik ben bang dat ik niet vlot genoeg ben voor die baan. Die 'angst' is -voor mijn gevoel- gegrond, want ik ben ook niet zo vlot, ik ben een meer bedachtzaam persoon. Dat is ook gewoon een stukje zelfkennis, lijkt mij. Maar als ik het idee van meditatie een beetje begrijp, is dat je dat soort gedachten dus bij het grofvuil moet zetten, omdat dat je ego is dat spreekt, en dat ego probeert je alleen maar onzeker te maken? Maar je moet ook realistisch blijven toch?
pi_197359123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 11:14 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

Oké, mediteren gaat dus om het bewustworden van je denkpatronen. Nu snap ik dat veel mensen zelfdestructieve gedachten hebben die niet gegrond zijn en waarvan het goed is dat ze worden afgeleerd. Maar niet alle gedachten zijn onzin, toch?
Ik heb voor mezelf wel een goed voorbeeld: ik wil graag een bepaalde baan, maar ik ben bang dat ik niet vlot genoeg ben voor die baan. Die 'angst' is -voor mijn gevoel- gegrond, want ik ben ook niet zo vlot, ik ben een meer bedachtzaam persoon. Dat is ook gewoon een stukje zelfkennis, lijkt mij. Maar als ik het idee van meditatie een beetje begrijp, is dat je dat soort gedachten dus bij het grofvuil moet zetten, omdat dat je ego is dat spreekt, en dat ego probeert je alleen maar onzeker te maken? Maar je moet ook realistisch blijven toch?
Juist niet de gedachten bij het grof vuil zetten, maar de gedachten lekker hun ding laten doen terwijl je je focust op je doel. Zodat de gedachten minder macht over je hebben.

Je gedachten mogen er ook gewoon zijn, al die ego-shit is juist bedoeld om jou te beschermen! Dus heel waardevol. Maar soms belemmert het je ook (zoals je bijv. schreef over de reden waarom je meditatie zou willen beoefenen). Soms heeft je ego het iets te veel voor het zeggen, reageer je vanuit ego-emoties en kan je je een beetje een slaaf van je ego gaan voelen.
What's the name of the game?
pi_197359219
Persoonlijk voorbeeld: ik ervaar mijn gedachtenstroom/ego als een persoon/persona die ik bij me draag, die gevormd is door mijn ervaringen en die altijd het beste met me voor heeft, maar soms een beetje loopt te flippen.

Dat mag, ik weet waar het vandaan komt, ik oordeel er niet over, maar ik neem niet alles wat mijn ego zegt meer zomaar voor waar aan.

Meditatie helpt me daarbij, dan beleef je dat je méér bent dan alleen een ego/gedachtenstroom en dat je zelf mag kiezen hoe je reageert en waar je je aandacht op wil richten in het leven.

En soms wil je gewoon ff lekker ouderwets een ego-trip doen en volle bak meegaan in je eigen overdreven egoshit en dat botvieren. Het kan allemaal. Maar in ieder geval is het dan een keuze. Voor veel mensen is er geen keuze hoe ze met hun gedachten en emoties omgaan. Mediteren opent daarom een nieuwe wereld vol vrijheden. /reclameboodschap
What's the name of the game?
pi_197359307
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 11:38 schreef -marz- het volgende:

[..]

Juist niet de gedachten bij het grof vuil zetten, maar de gedachten lekker hun ding laten doen terwijl je je focust op je doel. Zodat de gedachten minder macht over je hebben.

Je gedachten mogen er ook gewoon zijn, al die ego-shit is juist bedoeld om jou te beschermen! Dus heel waardevol. Maar soms belemmert het je ook (zoals je bijv. schreef over de reden waarom je meditatie zou willen beoefenen). Soms heeft je ego het iets te veel voor het zeggen, reageer je vanuit ego-emoties en kan je je een beetje een slaaf van je ego gaan voelen.
Dank je, dit maakt wel veel duidelijk! Mediterende mensen zijn dus geen 'lege' mensen zonder gedachten, haha. Dat was altijd een beetje het beeld dat ik ervan had. Ik vroeg me ook vaak af hoe je je positieve karaktereigenschappen kunt behouden als je alles wat van binnen gebeurt zeg maar elimineert. Nou ja, ik heb in elk geval nog veel te leren over mediteren :Y leuke bezigheid voor 2021.
pi_197359367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 11:49 schreef Koekjesbakker345 het volgende:

[..]

Dank je, dit maakt wel veel duidelijk! Mediterende mensen zijn dus geen 'lege' mensen zonder gedachten, haha. Dat was altijd een beetje het beeld dat ik ervan had. Ik vroeg me ook vaak af hoe je je positieve karaktereigenschappen kunt behouden als je alles wat van binnen gebeurt zeg maar elimineert. Nou ja, ik heb in elk geval nog veel te leren over mediteren :Y leuke bezigheid voor 2021.
Ja precies! Je wordt er juist veel authentieker, creatiever, verrassender, oprechter, speelser en wijzer van, terwijl je niets van je 'oorspronkelijke zelf' kwijtraakt - juist de ellendige en krampachtige onderdelen die vanuit angst ontstaan zijn verdwijnen naar de achtergrond 8-)

/tochnogmeerreclame
What's the name of the game?
pi_197359590
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 11:53 schreef -marz- het volgende:

[..]

Ja precies! Je wordt er juist veel authentieker, creatiever, verrassender, oprechter, speelser en wijzer van, terwijl je niets van je 'oorspronkelijke zelf' kwijtraakt - juist de ellendige en krampachtige onderdelen die vanuit angst ontstaan zijn verdwijnen naar de achtergrond 8-)

/tochnogmeerreclame
Klinkt ideaal! _O_ Nu nog oefenen...
pi_197363018
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 12:26 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Hoi allemaal,

Een tijd geleden heb ik het volgende topic geplaatst over mediteren. Ik was er net mee begonnen maar voelde er niks bij, het voelde alsof ik m'n tijd zat te verdoen. R&P / Net begonnen met mediteren, maar sceptisch

Eigenlijk zit ik nog steeds op dat punt, maar dat komt waarschijnlijk puur omdat ik het niet volgehouden heb om dagelijks te mediteren. Soms denk ik dat ik niet 'gestrest' genoeg ben om te mediteren, want ik ervaar in mijn leven op dit moment (mede door corona) eigenlijk helemaal geen drukte. Wat gaat mediteren mij opleveren, denk ik dan. In het dagelijks leven heb ik het voor mijn gevoel niet echt 'nodig'. Ik voel me over het algemeen vrij kalm en ik leef m'n leven op dit moment prima.

Aan de andere kant ben ik in bepaalde situaties wél een stresskip. Ik ben vaak zenuwachtig voor sociale dingen, zoals vergaderingen of presentaties (ook als die, zoals in deze tijd, digitaal gehouden worden). Wat er dan gebeurt is dat mijn hartslag flink omhoog gaat en ik daardoor moeite heb met spreken. Ik ga dan hakkelen en zeg niet de dingen die ik eigenlijk wil zeggen. Als ik aan de beurt ben om te spreken hou ik het dan ook het liefst zo kort mogelijk, om er maar snel vanaf te zijn. Terwijl ik eigenlijk meer te vertellen heb. Ik vind dat zonde en wil daar graag vanaf. Ik word zelfs zenuwachtig voor informele bijklets-Zoommeetings omdat ik niet zo goed ben in smalltalk (al helemaal niet vanachter een scherm). Zulke meetings maken me vreselijk ongemakkelijk.

Wat ik voor vergaderingen vaak probeer om mezelf rustig te krijgen, is mediteren. Alleen wil dat tot nu toe totaal nog niet lukken. Rustig ademen is nog best lastig als je hart tekeer gaat. Ik dwing mezelf wel om het te doen, maar ik heb totaal niet het idee dat ik er ook daadwerkelijk rustiger van word. Het voelt als dweilen met de kraan open: terwijl m'n zenuwen vaak binnen een paar seconden van 0 tot 100 gaan, kost het me heel veel tijd en moeite om een beetje rustig te worden. Ik heb het idee dat rustig ademhalen nooit tegen mijn zenuwen op zal kunnen, zeg maar.

Iemand die advies voor me heeft? Zal dagelijks mediteren me over het algemeen een rustiger persoon maken, dus ook tijdens die stressvolle momenten? Zijn er effectieve (meditatie)technieken die ik vlak voor een vergadering of presentatie toe kan passen? Ik hoor het graag.
Mediteren is nutteloos. Beter en veel effectiever is om je overtuigingen betreft publiek spreken aan te passen. Dit kun je doen door hypnose wat veel effectiever is en affirmaties ( soort mantra ‘s ) te gebruiken. Wat je wel kan doen is gewaarworden innerlijk als je gaat spreken
Wat voor gedachten en gevoelens er door je heen gaan. En die gedachten en gevoelens aanpakken.
Sterkte! ^O^
pi_197363317
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 15:13 schreef Twintig het volgende:

[..]

Mediteren is nutteloos. Beter en veel effectiever is om je overtuigingen betreft publiek spreken aan te passen. Dit kun je doen door hypnose wat veel effectiever is en affirmaties ( soort mantra ‘s ) te gebruiken. Wat je wel kan doen is gewaarworden innerlijk als je gaat spreken
Wat voor gedachten en gevoelens er door je heen gaan. En die gedachten en gevoelens aanpakken.
Sterkte! ^O^
Mediteren: via aandacht en concentratie gewaarworden van innerlijke processen.
What's the name of the game?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')