abonnement Unibet Coolblue
pi_197339985
Hallo,

Ik wil binnenkort een tegelvloer in mijn vloerkamer / hal / keuken vervangen door nieuwe tegels. Mijn huidige vloer is van 1978. Ik zit alleen te dubben of ik vloerverwarming moet nemen.

Mijn vloer is namelijk een kwaaitaalvloer en is op alle punten versterkt aan de onderkant met een stalen constructie. Ik heb verschillende bedrijven laten langskomen, en niemand kan of wil de vloer direct aan de onderkant isoleren. De stalen spanten staan simpelweg in de weg en als een vloer betonrot heeft (wat die dus heeft) wil eigenlijk niemand eraan zitten.

Blijft over: een soort van kussen-isolatie op het zandbed, met pareltjes erin. Kosten : 4400 euro. Ik weet alleen niet of ik dat systeem helemaal vertrouw, en goed genoeg is voor vloerverwarming. Kosten zijn aardig hoog, maar goed, de totale oppervlakte te isoleren is 90m2.

Dan de vloerverwarming, dat gaat me ook nog eens +4000 euro kosten, over een oppervlakte van 60m2. Ik ben een beetje bang dat ik straks 8000 tot 9000 euro extra ga uitgeven op een systeem dat toch niet voldoende blijkt te zijn.

Dus mijn opties zijn:

x Vloerverwarming + isolatie, 8500 euro.

Of:

x Convectoren die wel op lage temperatuur kunnen werken. Ik heb nu trouwens convector-putten maar er zitten ouderwetse radiatoren erin. Die voldoen trouwens absoluut niet, duurt veel te lang voordat ik de kamer op temperatuur zit.

x En isolatie misschien op termijn.

Iemand ervaringen?
pi_197340136
Oh ja, ik wil dus voor de toekomst dat een lage temperatuursverwarming (40 graden?) wel mogelijk wordt mijn huisje te verwarmen.

Dat is een additionale eis.

Mijn vloer aan de onderkant:



Die stalen spanten zitten dus in de weg voor meeste gestandariseerde oplossingen om de vloer aan de onderkant te isoleren. Daarnaast heeft de vloer dus rot, en willen aannemers daar niks mee te maken hebben.
pi_197341388
Als je huidige convetor putten niet voldoen aan jouw wens, zal 40 graden radiatoren of vloerverwarming dat ook niet doen. ook die warmen tergend langzaam op, het enige wat je hier aan kan doen is blijven stoken en je kachel niet te ver terug draaien, want dan moet er de volgende dag zo ontzettend veel energie in om dit weer warm te krijgen.

Bij dit soort situaties werkt constante warmte het beste, qua isoleren: als de aannemers er al niet aan willen omdat het gezeik gaat opleveren. Waarom denk je er dan nog over na om dit te gaan doen?
pi_197341497
Kan je misschien de hele kruipruimte volgooien met isolatiewokkels? IS goedkoop en dat zitten de stalen binten niet in de weg. Plus max. isolatiedikte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197341561
quote:
2s.gif Op maandag 11 januari 2021 11:39 schreef skrn het volgende:

Blijft over: een soort van kussen-isolatie op het zandbed, met pareltjes erin. Kosten : 4400 euro. Ik weet alleen niet of ik dat systeem helemaal vertrouw, en goed genoeg is voor vloerverwarming. Kosten zijn aardig hoog, maar goed, de totale oppervlakte te isoleren is 90m2.
Convectoren die wel op lage temperatuur kunnen werken. Ik heb nu trouwens convector-putten maar er zitten ouderwetse radiatoren erin. Die voldoen trouwens absoluut niet, duurt veel te lang voordat ik de kamer op temperatuur zit.

Als je de radiatoren vervangt door LT-convectoren, wellicht kom je dan wel aan voldoende vermogen?

Met een WP haal je trouwens makkelijk 50C. Dus als je huidige CV-systeem het nu warm krijgt met een max. ketelwatertemp. van 50 graden, zit je in principe goed. Zeker met extra isolatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-01-2021 13:25:47 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197342427
Ik snap niet zo goed wat de betonrot ermee te maken heeft. Lijkt me dat de stalen spanten de draagkracht van de bewapening vervangen toch?
pi_197342543
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:05 schreef Heph844 het volgende:
p niet zo goed wat de betonrot ermee te maken heeft. Lijkt me dat de stalen spanten de draagkracht van de bewapening vervangen toch?
Zeker en ik heb er 20 jaar garantie op. Maar isolatie-boeren willen er gewoon niet aan, zijn bang dat hechting niet goed lukt vanwege de rot die nog doorgaat of vinden op de spanten heen werken te bewerkelijk. Tonzon bijvoorbeeld kon ook niet, het zou teveel kosten om die doeken om die spanten heen te vouwen.
pi_197343180
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je de radiatoren vervangt door LT-convectoren, wellicht kom je dan wel aan voldoende vermogen?

Met een WP haal je trouwens makkelijk 50C. Dus als je huidige CV-systeem het nu warm krijgt met een max. ketelwatertemp. van 50 graden, zit je in principe goed. Zeker met extra isolatie.
Een wp heeft een war. Die 50degc is dan bij -10 degc buiten. Dus wacht tot het buiten -10 degc is en kijk dan if 50degc aanvoer geschikt is.

Als aannemers het al niet aandurven dan zegt dat genoeg lijkt mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197344124
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als aannemers het al niet aandurven dan zegt dat genoeg lijkt mij.
Dat zou mij niets zeggen eigenlijk. Ja, dat aannemers niet buiten hun comfort-zone durven te treden.

quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus wacht tot het buiten -10 degc is en kijk dan if 50degc aanvoer geschikt is.

Kan nog decennia duren voordat dat voorkomt, en is de transitie al een feit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197354704
Willen ze er ook geen pur tegen aan spuiten?
pi_197354870
Als je denkt aan vloerverwarming, dan ga je dus de vloer opnieuw afwerken? Wellicht de constructieve vloer ook vervangen? Als deze op de fundering ligt en niet onder een muur zit is het wellicht prima te doen.

Ben je gelijk af van de convectorput en betonrot
pi_197357212
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 00:09 schreef karelde14e het volgende:
Willen ze er ook geen pur tegen aan spuiten?
Nee. Want betonrot. Dus er kan nog beton vallen naar beneden. De stalen spinten houden alles tegen, maar aan de onderkant kan er nog beton naar beneden vallen.
pi_197372133
Zelf minerale wol aanbrengen?

Dat is weliswaar een rotsklus, zeker met de extra hindernissen in jouw geval, maar niet heel moeilijk.

Dat aannemers geen zin in de klus hebben, is waarschijnlijk vooral het gevolg van garantie die ze moeten geven plus het feit dat ze voor de werkvoorraad geen vervelende klus hoeven aan te nemen. Werk zat, dus doen ze liever een makkelijker of leuker klusje.

Als je zelf wol aanbrengt is het geen ramp als er af en toe wat beton loslaat en daarmee de wol los drukt van de vloer. Gewoon elk najaar even controleren en waar nodig de wol even los halen, beton brokken er tussenuit halen en de wol weer terug aanbrengen.
pi_197372423
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat aannemers geen zin in de klus hebben, is waarschijnlijk vooral het gevolg van garantie die ze moeten geven plus het feit dat ze voor de werkvoorraad geen vervelende klus hoeven aan te nemen. Werk zat, dus doen ze liever een makkelijker of leuker klusje.

Ik vind dit wel een goed idee, eigenlijk. Gewoon zelf aan de slag, laat de aannemers maar stikken in hun werkvoorraad. ;)

Zou je dan wel vloerverwarming adviseren?
pi_197372951
Ik wil echt niet meer zonder vloerverwarming. Dus ja, dat zou ik iedereen adviseren als het maar enigszins mogelijk is.

En ook met het oog op de toekomst (LTV-verwarmen) is vloerverwarming de beste optie.
pi_197381144
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 00:51 schreef tux87 het volgende:
Als je denkt aan vloerverwarming, dan ga je dus de vloer opnieuw afwerken? Wellicht de constructieve vloer ook vervangen? Als deze op de fundering ligt en niet onder een muur zit is het wellicht prima te doen.

Ben je gelijk af van de convectorput en betonrot
Nee, de binnenmuren staan op de vloer, dus die vloer ga ik niet vervangen en heb er net 15k aan de vloer verspijkerd om hem te verstevigen. :D

Op de betonnen vloer ligt een dekvloer van toch wel 6 cm, dus dat wordt die dekvloer eruit en vloerverwarming in. Maar dat is wel 50 tot 60m2, wordt een enorme rotklus. :(
pi_197381388
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Zelf minerale wol aanbrengen?

Dat is weliswaar een rotsklus, zeker met de extra hindernissen in jouw geval, maar niet heel moeilijk.

Dat aannemers geen zin in de klus hebben, is waarschijnlijk vooral het gevolg van garantie die ze moeten geven plus het feit dat ze voor de werkvoorraad geen vervelende klus hoeven aan te nemen. Werk zat, dus doen ze liever een makkelijker of leuker klusje.

Als je zelf wol aanbrengt is het geen ramp als er af en toe wat beton loslaat en daarmee de wol los drukt van de vloer. Gewoon elk najaar even controleren en waar nodig de wol even los halen, beton brokken er tussenuit halen en de wol weer terug aanbrengen.
Ik zou dan kijken of je tussen die balken PIR platen kunt aanbrengen. Niet afgesloten minerale wol in een vochtige kruipruimte is niet ideaal. Is in de beperkte ruimte onder de vloer ook een iets prettiger klus.

Vloerverwarming kan ik alleen maar aanraden. Ik zou niet meer zonder willen. Je kan kiezen voor infrezen dan valt de bende nog mee in verhouding met de hele vloer eruit halen.
pi_197381954
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:30 schreef karelde14e het volgende:

[..]

Ik zou dan kijken of je tussen die balken PIR platen kunt aanbrengen. Niet afgesloten minerale wol in een vochtige kruipruimte is niet ideaal. Is in de beperkte ruimte onder de vloer ook een iets prettiger klus.

Vloerverwarming kan ik alleen maar aanraden. Ik zou niet meer zonder willen. Je kan kiezen voor infrezen dan valt de bende nog mee in verhouding met de hele vloer eruit halen.
Probleem is dat dat die stalen constructies een beetje in de weg zitten, dus ik moet die platen dan tussen die spanten proppen en dan de naad ertussen afwerken ofzo?

Daar zit ik ook een beetje mee.
pi_197381976
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:33 schreef skrn het volgende:
Ik vind dit wel een goed idee, eigenlijk. Gewoon zelf aan de slag, laat de aannemers maar stikken in hun werkvoorraad. ;)

Zou je dan wel vloerverwarming adviseren?
Ik heb geen vloerverwarming (wel dikke planken) en mis het ook niet; misschien "weet ik niet wat ik mis"….?

Qua zelf isoleren: neem dan dikke steenwol deken en zet die met lange pennen in het beton vast. Kan weinig mis mee gaan. Naden aftapen en je hebt de beste vloerisolatie, beter dan gespoten pur of wokkels op de bodem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197386344
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:16 schreef skrn het volgende:

[..]

Nee, de binnenmuren staan op de vloer, dus die vloer ga ik niet vervangen en heb er net 15k aan de vloer verspijkerd om hem te verstevigen. :D

Op de betonnen vloer ligt een dekvloer van toch wel 6 cm, dus dat wordt die dekvloer eruit en vloerverwarming in. Maar dat is wel 50 tot 60m2, wordt een enorme rotklus. :(
Een dekvloer van 6cm geeft ook mogelijkheden. Je zou dan een noppenplaat kwijt kunnen van 30mm. Als je nog door bijvoorbeeld het weghalen van drempels wat omhoog kan met je vloer kun je mogelijk nog een hogere noppenplaat kwijt.

Dan voorkom je opwarming van je constructieve vloer en hoef je niet veel meer te doen aan isolatie in de vloerverwarming, doen! Je wil nooit meer zonder als je dat eenmaal hebt.
pi_197388057
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:58 schreef tux87 het volgende:

[..]

Een dekvloer van 6cm geeft ook mogelijkheden. Je zou dan een noppenplaat kwijt kunnen van 30mm. Als je nog door bijvoorbeeld het weghalen van drempels wat omhoog kan met je vloer kun je mogelijk nog een hogere noppenplaat kwijt.

Dan voorkom je opwarming van je constructieve vloer en hoef je niet veel meer te doen aan isolatie in de vloerverwarming, doen! Je wil nooit meer zonder als je dat eenmaal hebt.
Ook wel een idee, ik heb geen drempels, zal alleen deuren moeten inkorten en plinten verhogen, maar is het wel. Redelijk eenvoudig te doen.

Moet idan wel de hele dekvloer weghalen, dat is 60m2 x 0.06 = 4 m3 puin sjouwen.

[ Bericht 2% gewijzigd door skrn op 13-01-2021 17:33:31 ]
pi_197388756
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:23 schreef skrn het volgende:

[..]

Ook wel een idee, ik heb geen drempels, zal alleen deuren moeten inkorten en plinten verhogen, maar is het wel. Redelijk eenvoudig te doen.

Moet idan wel de hele dekvloer weghalen, dat is 60m2 x 0.06 = 4 m3 puin sjouwen.
Goede Kango en 10-kuubs container huren en gaan met die banaan. Met 4 man hebben wij zo'n hoeveelheid er in een ochtendje uit gesloopt. 6-kuubs is waarschijnlijk te klein, omdat er enorm veel lucht tussen het puin komt, waar het beton nu één massieve massa is.

4m³beton weegt zo'n 9000kg..
pi_197389544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:23 schreef Ivo1985 het volgende:
Zelf minerale wol aanbrengen?

Dat is weliswaar een rotsklus, zeker met de extra hindernissen in jouw geval, maar niet heel moeilijk.

Dat aannemers geen zin in de klus hebben, is waarschijnlijk vooral het gevolg van garantie die ze moeten geven plus het feit dat ze voor de werkvoorraad geen vervelende klus hoeven aan te nemen. Werk zat, dus doen ze liever een makkelijker of leuker klusje.

Als je zelf wol aanbrengt is het geen ramp als er af en toe wat beton loslaat en daarmee de wol los drukt van de vloer. Gewoon elk najaar even controleren en waar nodig de wol even los halen, beton brokken er tussenuit halen en de wol weer terug aanbrengen.
Brrr, op je rug glaswol aanbrengen in een nauwe ruimte. Ik krijg al jeuk bij de gedachte alleen.
pi_197390314
Kun je geen vloerverwarming aanbrengen op een ondervloer van isolatiemateriaal, wat op het beton ligt?
.
pi_197397930
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je de radiatoren vervangt door LT-convectoren, wellicht kom je dan wel aan voldoende vermogen?

Met een WP haal je trouwens makkelijk 50C. Dus als je huidige CV-systeem het nu warm krijgt met een max. ketelwatertemp. van 50 graden, zit je in principe goed. Zeker met extra isolatie.
Makkelijk 50 graden moet je je niet te rijk mee rekenen hoor. Natuurlijk hij zal het redden maar tegen welke consequentie?

Ik draai hier ook met een warmtepomp en als het wat frisser wordt gaat de temperatuur omhoog, 30 graden. Is het dan wat vochtig buiten?

Nou daar gaan we hoor. Frequentie warmtepomp omhoog, meer onttrekking, vele ontdooi cycli, stroomverbruik fors hoog.

Laat staan op 50 graden.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')