abonnement Unibet Coolblue
pi_197342381
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:59 schreef Chia het volgende:

[..]

Helemaal niet bemoeien is iets wat jij er alleen bij haalt voor je valse dilemma.
Valse dilemma? Er is geen dilemma.

Ik zoek juist een middenweg en hoe ik dit het beste kan toepassen zonder van het ene extreme naar het andere extreme te gaan.
pi_197342386
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:01 schreef Medusa666 het volgende:
Ze haat mij juist niet voor mijn bemoei gedrag uiteindelijk. Net als dat ik mijn ouders niet haat en ze juist dankbaar ben/ was voor hun bemoeigedrag.
En nu zijn je ouders dood en moet jij die taak op je nemen? Of waarom passen zie die oh zo effectieve aanpak dan nu niet zelf bij je zusje toe?
pi_197342401
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:02 schreef Marsenal het volgende:
Blowen _O_

Je zusje is haar eigen baas. Noŕmaal gezien ga je blowen aanpakken als het probleemgedrag veroorzaakt. Als het blowen an sich voor jou al probleemgedrag is, woon je in de verkeerde maatschappij en ben je zelf het probleem. Laat je zusje haar eigen fouten maken, en houd een oogje in het zeil, zoals je altijd bij zusje moet doen, zodat ze zich niet in de nesten werkt.

Voorlichting is goed, bescherming is fijn, maar voor eenieder die zich niet met de eigen zaken kan bemoeien, is het huis te klein. -Armand, superblower
En hoe kijk je er tegenaan als de persoon minderjarig is dan?
pi_197342411
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:02 schreef Medusa666 het volgende:
Valse dilemma? Er is geen dilemma.
quote:
Een vals dilemma, valse tweedeling of valse dichotomie (ook wel zwart-witdenken genoemd) is een drogreden of denkfout waarbij twee alternatieven voorgesteld worden als de enige mogelijkheden, terwijl er in werkelijkheid nog andere zijn.
Dat doe je mi hier:
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 13:50 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Hinderlijke bemoeienis blijkt anders uit pedagogische inzichten juist (veel) beter dan verwaarlozing/ waarbij de ouders/ persoon niets kan schelen wat de persoon in kwestie doet.


[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2021 14:07:22 ]
pi_197342479
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:03 schreef Chia het volgende:

[..]

En nu zijn je ouders dood en moet jij die taak op je nemen? Of waarom passen zie die oh zo effectieve aanpak dan nu niet zelf bij je zusje toe?
Het ding is doordat zij zo streng zijn ik niks tegen ze had verteld. Omdat ze anders extreem bezorgd zijn.

Maar doordat ik wist dat ze bezorgd zijn heb ik nooit extreem veel geblowd en voelde ik mij altijd schuldig zodra ik het deed. Ik had sowieso meer geblowd als zij het gwn maar accepteerden als andere ouders of erbij neerlegden :’)

En verder, mijn ouders zijn niet dood. Maar let even op je woorden, want als dat wel zo was en ik was een ander persoon dan had je iemand nogal kunnen kwetsen door het scherm heen. Ik weet niet of jou dat iets boeit. Maar ik zeg het maar even.

I
pi_197342496
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:03 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

En hoe kijk je er tegenaan als de persoon minderjarig is dan?
Daar vind ik niet zoveel van, zodra ze onder de 16 is, moet je misschien wat strenger worden als ouder, niet als zus of broer. Maar ze is 17. Toen ik 17 was, was het legaal en sociaal geaccepteerd om katslam op straat over een auto te kotsen, of in elk geval, niemand was er erg door geschokt. Je moet dingen wel in perspectief zien. Je zegt 'minderjarig' alsof het meteen een belangrijk punt is, maar ze is gewoon 17. Dat minderjarig duurt al niet lang meer.
-nee-
pi_197342516
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:04 schreef Chia het volgende:

[..]


[..]

Dat doe je mi hier:
[..]

Die uitspraak is niet vals. Als je wilt dat ik bronnen en foto’s verstuur zal ik het doen hoor :')

Maar aangezien je graag gelijk wilt hebben.
pi_197342574
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:08 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Daar vind ik niet zoveel van, zodra ze onder de 16 is, moet je misschien wat strenger worden als ouder, niet als zus of broer. Maar ze is 17. Toen ik 17 was, was het legaal en sociaal geaccepteerd om katslam op straat over een auto te kotsen. Je moet dingen wel in perspectief zien. Je zegt 'minderjarig' alsof het meteen een belangrijk punt is, maar ze is gewoon 17.
Pfffft nee.. ik ben het daar niet mee eens.. Ik vind eigenlijk dat je pas vanaf je 21e volwassen bent. Maar ja dat ben ik.
pi_197342601
Maar goed thanks, ik zal proberen respectvol tegenover haar te blijven. Het afraden maar tegelijkertijd haar niet helemaal veroordelen wat ze doet. Thanks voor een aantal goede adviezen.
pi_197342728
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:11 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Pfffft nee.. ik ben het daar niet mee eens.. Ik vind eigenlijk dat je pas vanaf je 21e volwassen bent. Maar ja dat ben ik.
Tja, wietgebruik is qua leeftijd niet eens regelgeving voor, dus uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat je zelf vind en je goed dunkt. Je vind het gedrag van je zusje niet goed en je kan redelijk uitleggen waarom, dus ik zou dat ook bij haar doen, met je redenen. Maar persoonlijk vind ik dat ze het daarna zelf moet doen. Als zij niks van je aantrekt, zou je het kunnen accepteren?
-nee-
  maandag 11 januari 2021 @ 14:35:01 #61
194233 Friday12
Originele kloon
pi_197343021
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:07 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Het ding is doordat zij zo streng zijn ik niks tegen ze had verteld. Omdat ze anders extreem bezorgd zijn.

Maar doordat ik wist dat ze bezorgd zijn heb ik nooit extreem veel geblowd en voelde ik mij altijd schuldig zodra ik het deed. Ik had sowieso meer geblowd als zij het gwn maar accepteerden als andere ouders of erbij neerlegden :’)

En verder, mijn ouders zijn niet dood. Maar let even op je woorden, want als dat wel zo was en ik was een ander persoon dan had je iemand nogal kunnen kwetsen door het scherm heen. Ik weet niet of jou dat iets boeit. Maar ik zeg het maar even.

I
Omdat hij vraagt of je ouders dood zijn? :')

Ik kreeg al de kriebels bij je eerste post. Toen begon je over je pedagogische opleiding. En nu dit :N

Verder je zusje is jou niet. Wat bij jou werkt hoeft bij haar niet te werken. En hoe meer je iets verbied hoe meer ze het zal willen doen.

Verder heb ik zelf nooit wiet gerookt of zelfs gerookt. Mensen leren van hun eigen keuzes maken of die nou goed of slecht zijn. Leren ze dat niet op je pedagogische opleiding?

Ps: hoe oud ben je TS?
  maandag 11 januari 2021 @ 14:41:03 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197343151
Kun je dit niet beter aan je ouders overlaten?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 14:50:41 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197343331
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:35 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Omdat hij vraagt of je ouders dood zijn? :')

Ik kreeg al de kriebels bij je eerste post. Toen begon je over je pedagogische opleiding. En nu dit :N

Verder je zusje is jou niet. Wat bij jou werkt hoeft bij haar niet te werken. En hoe meer je iets verbied hoe meer ze het zal willen doen.

Verder heb ik zelf nooit wiet gerookt of zelfs gerookt. Mensen leren van hun eigen keuzes maken of die nou goed of slecht zijn. Leren ze dat niet op je pedagogische opleiding?

Dit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_197343482
Mijn ouders zijn dood en als mensen aan mij vragen 'zijn je ouders dood?' Zeg ik altijd 'ja mijn ouders zijn dood' en dat was het dan wel
-nee-
pi_197343636
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:35 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Omdat hij vraagt of je ouders dood zijn? :')

Ik kreeg al de kriebels bij je eerste post. Toen begon je over je pedagogische opleiding. En nu dit :N

Verder je zusje is jou niet. Wat bij jou werkt hoeft bij haar niet te werken. En hoe meer je iets verbied hoe meer ze het zal willen doen.

Verder heb ik zelf nooit wiet gerookt of zelfs gerookt. Mensen leren van hun eigen keuzes maken of die nou goed of slecht zijn. Leren ze dat niet op je pedagogische opleiding?

Ps: hoe oud ben je TS?
Ik krijg de kriebels van dit soort respectloze posts, waarin niks écht inhoudelijks wordt vermeld waaraan de topicopener iets aan heeft. Wat een azijn-pisserij.
Ik zal het maar positief benaderen en vooralsnog toch je vragen beantwoorden.

Ik ben 21 jaar. En natuurlijk weet ik dat je leert van je eigen keuzes. Natuurlijk weet ik dat ik haar gedrag niet in de hand heb. Maar als oudere zus, kun je iig wel iéts van positieve invloed hebben. En mijn vraag hierin is hoe ik het beste mezelf kan opstellen naar haar toe.

Het klopt dat mijn houding bij het openen van dit topic niet redelijk was. Maar ik heb door een aantal nuttige reacties hier en feedback van mijn omgeving ook wat geleerd wat mijn houding betreft. En ga dit aanpassen zodat ik iig het meer kan loslaten.

Wat die feit wat ik heb geleerd met die pedagogische opleiding betreft. Wat is daar in mis mee? Want dat is gewoon een feit. Als je de bron wilt, laat maar weten want dan stuur ik het via DM wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Medusa666 op 11-01-2021 15:10:27 ]
pi_197343692
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:57 schreef Marsenal het volgende:
Mijn ouders zijn dood en als mensen aan mij vragen 'zijn je ouders dood?' Zeg ik altijd 'ja mijn ouders zijn dood' en dat was het dan wel
De manier waarop zij het bracht was niet echt respectvol en tactisch.

En dat jij het op die manier kan opvatten, petje af, maar dat betekent niet dat iedereen dat kan.
pi_197343710
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:41 schreef Lienekien het volgende:
Kun je dit niet beter aan je ouders overlaten?
Ze wilt dat ik niks vertel aan mijn ouders.
  maandag 11 januari 2021 @ 15:12:23 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197343825
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:08 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Ze wilt dat ik niks vertel aan mijn ouders.
Maar zij zijn verantwoordelijk voor je zusje, niet jij. En het effect van je ouders is niet hetzelfde als wat jij kunt doen.

Hoe gaat het met haar op school? Houden je ouders dat wel in de gaten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_197343888
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar zij zijn verantwoordelijk voor je zusje, niet jij. En het effect van je ouders is niet hetzelfde als wat jij kunt doen.

Hoe gaat het met haar op school? Houden je ouders dat wel in de gaten?
Daar heb je wel gelijk in. Ik voel mij soms teveel de ouder van haar/ teveel verantwoordelijk.

Het gaat wel goed met haar op school volgens mij. Ze zit in haar examenjaar vwo. Twijfelt wel of ze het gaat halen. En mijn moeder is best wel naïef. En vader is in buitenland.
pi_197343927
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:07 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

De manier waarop zij het bracht was niet echt respectvol en tactisch.

En dat jij het op die manier kan opvatten, petje af, maar dat betekent niet dat iedereen dat kan.
Mag ik zo brutaal zijn en gokken dat je een mediterrane, noord afrikaanse of aziatische afkomst hebt? Want zoals ze het zei, was wel gechargeerd maar niet respectloos, mijns inzien. :P
-nee-
pi_197343946
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:16 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Mag ik zo brutaal zijn en gokken dat je een mediterrane, noord afrikaanse of aziatische afkomst hebt? Want zoals ze het zei, was wel gechargeerd maar niet respectloos, mijns inzien. :P
Ja dat klopt. Ik heb een aziatische afkomst.
  maandag 11 januari 2021 @ 15:20:09 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197344031
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:14 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in. Ik voel mij soms teveel de ouder van haar/ teveel verantwoordelijk.

Het gaat wel goed met haar op school volgens mij. Ze zit in haar examenjaar vwo. Twijfelt wel of ze het gaat halen. En mijn moeder is best wel naïef. En vader is in buitenland.
Heeft ze wel plannen voor als ze haar eindexamen heeft gehaald? Vervolgstudie die ze wil gaan doen?

Ik zou het over die boeg gooien. Dat blowen wel leuk is, maar het moet niet de rest gaan verpesten.

Het moet geen neerwaartse spiraal worden van slechte schoolresultaten, meer blowen omdat je je dan niet zo kut voelt, eindexamen dat ze echt niet gaat halen, etc.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197344123
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heeft ze wel plannen voor als ze haar eindexamen heeft gehaald? Vervolgstudie die ze wil gaan doen?

Ik zou het over die boeg gooien. Dat blowen wel leuk is, maar het moet niet de rest gaan verpesten.

Het moet geen neerwaartse spiraal worden van slechte schoolresultaten, meer blowen omdat je je dan niet zo kut voelt, eindexamen dat ze echt niet gaat halen, etc.
Had ik inderdaad gezegd..Ze zegt dat ze niet dom is, weet wat ze doet en dat ze niet haar schoolresultaten erdoor gaat verpesten.

Ze weet nog niet goed wat ze wilt studeren. Ze twijfelt tussen psychologie en organisatiewetenschappen. Ze is wel actief met haar toekomst bezig.
  maandag 11 januari 2021 @ 16:46:20 #74
194233 Friday12
Originele kloon
pi_197345689
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:05 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Ik krijg de kriebels van dit soort respectloze posts, waarin niks écht inhoudelijks wordt vermeld waaraan de topicopener iets aan heeft. Wat een azijn-pisserij.
Ik zal het maar positief benaderen en vooralsnog toch je vragen beantwoorden.

Ik ben 21 jaar. En natuurlijk weet ik dat je leert van je eigen keuzes. Natuurlijk weet ik dat ik haar gedrag niet in de hand heb. Maar als oudere zus, kun je iig wel iéts van positieve invloed hebben. En mijn vraag hierin is hoe ik het beste mezelf kan opstellen naar haar toe.

Het klopt dat mijn houding bij het openen van dit topic niet redelijk was. Maar ik heb door een aantal nuttige reacties hier en feedback van mijn omgeving ook wat geleerd wat mijn houding betreft. En ga dit aanpassen zodat ik iig het meer kan loslaten.

Wat die feit wat ik heb geleerd met die pedagogische opleiding betreft. Wat is daar in mis mee? Want dat is gewoon een feit. Als je de bron wilt, laat maar weten want dan stuur ik het via DM wel.
Waar ben ik respectloos? Ik ga om niets heen draaien wat ik denk omdat de snowflake gen mogelijk gekwetst word. Net zoals persoon die vroeg of je ouders dood waren niet respectloos was.

En er zal zeker waarheid zitten in pedagogie. Alleen de kant die dat opgaat is iedereen zijn tere zieltje te beschermen tegen de verkeerde dingen. Maar dat is verder offtopic.
pi_197346066
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:07 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

De manier waarop zij het bracht was niet echt respectvol en tactisch.

En dat jij het op die manier kan opvatten, petje af, maar dat betekent niet dat iedereen dat kan.
Je rukt het uit context, want ik vroeg het zodat je eindelijk eens antwoord geven op de vraag waarom je dit niet gewoon aan je ouders over denkt te kunnen laten. Dat je zusje niet wil dat je het aan je ouders vertelt is geen antwoord op die vraag. Bovendien wisten je ouders dat van jou ook niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')