Zolang het veiligheidsapparaat niet meedoet is het gewoon een geweldadige betoging van een stel burgers, niks meer niks minder.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:48 schreef Ludachrist het volgende:
Hoezo? Ze proberen -letterlijk- de macht in de staat te grijpen voor Trump.
quote:Vooralsnog geef jij alleen aan 'dat het niks was', maar geef eens aan wanneer iets volgens jou wél een staatsgreep is, dan kunnen we dat lijstje daarna wel langs deze leggen.
De sergeantencoup in Suriname bv?quote:
Waarom is dat een eis voor een staatsgreep? Was de Bierkellerputsch dan ook geen echte couppoging?quote:Op zondag 10 januari 2021 17:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zolang het veiligheidsapparaat niet meedoet is het gewoon een geweldadige betoging van een stel burgers, niks meer niks minder.
Er is een religie/ideologie die dit ook doet. En hoe. Barbaars is nog te genuaceerd. En dat blijven we ook allemaal maar tolereren. Wat heet; er zijn er genoeg die niet lid van die club zijn, maar die club wel blijven verdedigen.quote:Op zondag 10 januari 2021 17:16 schreef Ludachrist het volgende:
Vreemd dat ze momenteel geen platform willen hosten waar regelmatig letterlijke oproepen tot het vermoorden van politici, inclusief instemmende reacties, worden gepost en niet worden verwijderd. Vrijheid van meningsuiting toch!!
Two wrongs don't make a right.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:03 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Er is een religie/ideologie die dit ook doet. En hoe. Barbaars is nog te genuaceerd. En dat blijven we ook allemaal maar tolereren. Wat heet; er zijn er genoeg die niet lid van die club zijn, maar die club wel blijven verdedigen.
Het is een rare wereld.
Was er een persoon in die groep bestormers die het doel om aan de macht te komen?quote:Op zondag 10 januari 2021 17:59 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waarom is dat een eis voor een staatsgreep? Was de Bierkellerputsch dan ook geen echte couppoging?
Echt ongelooflijk dat dit niet voldoende isquote:Op zondag 10 januari 2021 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
En dit:
[..]
Noemen jullie een daadwerkelijke poging tot een coup/ staatsgreep??? Het kan aan mij liggen maar ik heb daar toch net een iets ander beeld van.
ofquote:Een staatsgreep, coup, coup d'état of putsch is de (poging tot) illegale afzetting van een regering, meestal door een kleine groep van een instelling van de bestaande staat - gewoonlijk door het leger - om de afgezette regering te vervangen door een andere instelling; hetzij burgerlijk, hetzij militair.
Je gaat toch niet ontkennen dat dit niet ter sprake was? Ze probeerde letterlijk de vaststelling van de stemmen van de nieuw gekozen aanstaande president te voorkomen. Het enige wat ter discussie staat is of het een instelling was, maar ondertussen zijn er zoveel signalen dat het georganiseerd was dat je die ook wel kan toekennen.quote:coup
coup logo #1000
de coup zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [kup, ku] Verbuigingen: coup|s (meerv.) illegale poging om de macht in een land over te nemen Voorbeeld: `een coup plegen`Synoniem: staatsgreep © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: '...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/coup
Nogmaals het is een rare wereld.quote:
Ook wanneer een groep politieke buitenstaanders de macht overneemt, zoals bij een revolutie spreekt men niet van een staatsgreep.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:05 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Echt ongelooflijk dat dit niet voldoende is![]()
De definitie van een coup is als volgt:
[..]
Je gaat toch niet ontkennen dat dit niet ter sprake was? Ze probeerde letterlijk de vaststelling van de stemmen van de nieuw gekozen aanstaande president te voorkomen. Het enige wat ter discussie staat is of het een instelling was, maar ondertussen zijn er zoveel signalen dat het georganiseerd was dat je die ook wel kan toekennen.
En dus? Er is geprobeerd het proces te ondermijnen, de zittende president alsnog uit te roepen tot winnaar en er is gedreigd met het vermoorden van mensen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Ook wanneer een groep politieke buitenstaanders de macht overneemt, zoals bij een revolutie spreekt men niet van een staatsgreep.
Dit is zo waar.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:03 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Er is een religie/ideologie die dit ook doet. En hoe. Barbaars is nog te genuaceerd. En dat blijven we ook allemaal maar tolereren. Wat heet; er zijn er genoeg die niet lid van die club zijn, maar die club wel blijven verdedigen.
Het is een rare wereld.
Ik reageer op jouw reactie dat dit een staatsgreep is.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:11 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En dus? Er is geprobeerd het proces te ondermijnen, de zittende president alsnog uit te roepen tot winnaar en er is gedreigd met het vermoorden van mensen.
Wat moet er nog meer gebeuren om het een coup/staatsgreep/revolutie te laten zijn dan? Het is echt gezeur om woorden in plaats van het afkeuren van het gedrag.
Het was geen (traditionele) couppoging, omdat het een poging was om de zittende president aan de macht te houden en niet om een nieuwe te installeren. Daarom wordt de term 'self-coup' nu opgeworpen. De aan- of afwezigheid van het veiligheidsapparaat is niet doorslaggevend (ondanks dat er dus ook vermoedelijk agenten aan meewerkten).quote:Op zondag 10 januari 2021 17:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zolang het veiligheidsapparaat niet meedoet is het gewoon een geweldadige betoging van een stel burgers, niks meer niks minder.
[..]
[..]
De sergeantencoup in Suriname bv?
Dan snap ik niet wat je probeert te zeggen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:11 schreef damsco het volgende:
[..]
Ik reageer op jouw reactie dat dit een staatsgreep is.
Dat idee kreeg ik alquote:Op zondag 10 januari 2021 18:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dan snap ik niet wat je probeert te zeggen.
Dat klopt niet helemaal. Revoluties kunnen ook staatsgrepen bevatten (zie Russische Revolutie met de Oktober-coup), maar revoluties kunnen ook leiden tot bijvoorbeeld nieuwe verkiezingen of een vrijwillig aftreden. Dat is dan een revolutie zonder coup.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Ook wanneer een groep politieke buitenstaanders de macht overneemt, zoals bij een revolutie spreekt men niet van een staatsgreep.
Echt zo ongelooflijk dat het door zoveel mensen nog wordt verdedigt en goed gepraat. De kern van onze Westerse samenleving wordt even onderuit gehaald en het is blijkbaar niet erg...quote:Op zondag 10 januari 2021 18:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Het was geen (traditionele) couppoging, omdat het een poging was om de zittende president aan de macht te houden en niet om een nieuwe te installeren. Daarom wordt de term 'self-coup' nu opgeworpen. De aan- of afwezigheid van het veiligheidsapparaat is niet doorslaggevend (ondanks dat er dus ook vermoedelijk agenten aan meewerkten).
Dit was echter een klassieke terroristische aanslag. Het was een gewelddadige bestorming van een overheidsgebouw, met plannen om Mike Pence en Nancy Pelosi te ontvoeren, om zo te voorkomen dat de macht overgedragen wordt aan een door deze groep ongewenst persoon.
Dit is ook een beetje mijn probleem in deze hele kwestie. Ik wil niet dat Amazon de macht heeft om te bepalen wat op internet staat, maar als ik kijk naar al dat relativisme van de handelingen van rechtsextremisten, tot het punt dat het gewoon wat mensen met een andere mening zijn (zelfs wanneer ze letterlijk terreuraanslagen plegen, waarvoor de plannen gewoon online vindbaar zijn), dan baart mij dat zorgen en denk ik dat daar iets aan gedaan moet worden.
Goed gepraat door oa cnn door het klein te maken en zelfs begrip er voor te tonen.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:07 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nogmaals het is een rare wereld.
BLM, Antiva... Allemaal verantwoordelijk voor geweld, plunderingen en de zulks.
Maar daar hebben de grote domineerende Amerikaanse bedrijven geen probleem mee.
Hoe word zelfs gesteund.![]()
Rare wereld.
Maar het is dus geen staatsgreep. Daar ging het mij om, want zo gaat een leugen zijn eigen leven leiden.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:15 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal. Revoluties kunnen ook staatsgrepen bevatten (zie Russische Revolutie met de Oktober-coup), maar revoluties kunnen ook leiden tot bijvoorbeeld nieuwe verkiezingen of een vrijwillig aftreden. Dat is dan een revolutie zonder coup.
Ja de Bierkellerputsch wel want:quote:Op zondag 10 januari 2021 17:59 schreef Ludachrist het volgende:
Waarom is dat een eis voor een staatsgreep? Was de Bierkellerputsch dan ook geen echte couppoging?
Ik heb Trump, de veiligheidsdiensten en het leger niet mee zien doen, ik heb alleen maar een zooi rednecks gezien, niet echt vooraanstaande figuren en een generaal...quote:waarbij Adolf Hitler, enkele vooraanstaande nazi's en de SA, samen met generaal Erich Ludendorff van de Conservatieve Nationalisten, in München de macht probeerden te grijpen
Het was wel degelijk een poging tot een staatsgreep, ze probeerden immers een onverkozen persoon aan de macht te krijgen na zijn verlies in een verkiezing.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:18 schreef damsco het volgende:
[..]
Maar het is dus geen staatsgreep. Daar ging het mij om, want zo gaat een leugen zijn eigen leven leiden.
Aandacht en verstoren wilde ze. Geen macht.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:18 schreef damsco het volgende:
[..]
Maar het is dus geen staatsgreep. Daar ging het mij om, want zo gaat een leugen zijn eigen leven leiden.
Ik vind het een beetje vergezocht, maar goed. Ik denk dat je technisch gezien gelijk hebt. Vanaf de 21ste zou het een staatsgreep kunnen zijn nadat Biden zou zijn geïnaugureerd.quote:Op zondag 10 januari 2021 18:18 schreef damsco het volgende:
[..]
Volgens mij stonden ze daar toch juist omdat ze Trump aan de macht willen zienquote:Op zondag 10 januari 2021 18:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aandacht en verstoren wilde ze. Geen macht.
Mooi dat dat woord al sinds 1923 aan inflatie onderhevig is dan.quote:
In hoeverre probeert zij hier de macht te grijpen volgens jou?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:19 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, heeft Kathy Griffin ook een staatsgreep gepleegd dan?
Dus Volkert heeft ook een staatsgreep gepleegd of wat?quote:Op zondag 10 januari 2021 18:05 schreef Herkauwer het volgende:
Echt ongelooflijk dat dit niet voldoende is![]()
De definitie van een coup is als volgt:
of
Je gaat toch niet ontkennen dat dit niet ter sprake was? Ze probeerde letterlijk de vaststelling van de stemmen van de nieuw gekozen aanstaande president te voorkomen. Het enige wat ter discussie staat is of het een instelling was, maar ondertussen zijn er zoveel signalen dat het georganiseerd was dat je die ook wel kan toekennen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |