abonnement Unibet Coolblue
pi_197261098
Ik heb pas geleden een redelijk unieke auto aangeschaft in Nederland, namelijk een Lada Kalina (type 2192) uit 2016. Daar zijn er maar zeer weinig van verkocht in Nederland. Zo weinig dat het autoblad Autoweek zelfs een artikel heeft gewijd aan mijn aankoop (deze verschijnt tzt in het blad).

Nu heb ik samen met een vriend het plan opgevat om met mijn Lada naar de Lada fabriek in Togliatti, Rusland te reizen (en weer terug natuurlijk). :)

Een roadtrip van ongeveer 3700 kilometer heen en 3700 kilometer weer terug.

De planning is om in september te vertrekken en hier 3 weken voor uit te trekken. Mits de corona omstandigheden het tegen die tijd toelaten natuurlijk.

Voldoende tijd om ons gedegen voor te bereiden gelukkig, maar wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Natuurlijk zorg ik ervoor dat mijn auto goed is onderhouden en zal ik wat reserve-onderdelen meenemen. Ook zal ik mijn pechhulp upgraden zodat deze ook in Rusland gebruikt kan worden. Ik ben me bewust dat het een behoorlijke aanslag op mijn auto zal worden.

Ik zit op dit moment vooral met vragen over de voorwaarden voor het verkrijgen van een visum. Je schijnt een officiële "uitnodiging" nodig te hebben om dat visum te verkrijgen, maar hoe kom je daaraan? Ik heb ook begrepen dat je voor het visum verplicht bent aan te geven waar je gaat overnachten, maar het liefste willen wij niet vooraf al helemaal vastzetten op welke dag wij verplicht op een bepaalde locatie moeten zijn om te overnachten. Het liefste boeken wij dus zo min mogelijk vooraf. Is dit mogelijk?

De route die we momenteel in ons hoofd hebben is: Nederland-Duitsland-Polen-Litouwen-Letland-Rusland.

In Rusland willen we dan via Moskou afdalen richting Samara en dan naar Togliatti. In Rusland betreft de afstand vanaf de grens zo'n 1600 kilometer tot Togliatti.

Misschien kennen mensen op die route absolute aanraders die we niet mogen overslaan.

Graag ontvang ik dus tips, ervaringen, adviezen, waarmee rekening te houden enzovoorts. ^O^
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197261360
Er was een tijdje geleden ook een topic over iemand die zoiets wilde doen. Zal eens kijken of ik het kan vinden.

Deze bedoel ik:

TRV / Met de auto naar Rusland
pi_197261971
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er was een tijdje geleden ook een topic over iemand die zoiets wilde doen. Zal eens kijken of ik het kan vinden.

Deze bedoel ik:

TRV / Met de auto naar Rusland
Dat topic heb ik gezien ja. :)

Alleen staat dat topic vooral vol met commentaar op de topicstarter waardoor er nogal weinig bruikbare tips en informatie over de reis en Rusland in staan.

Ook heb ik het idee dat ik wat beter voorbereid het avontuur in ga. Maar ik sta uiteraard open voor alle adviezen. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197266005
deze? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5965140,5974392
Het lijkt net een oud model fiesta met een ander naampje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_197266089
quote:
2s.gif Op donderdag 7 januari 2021 13:59 schreef Karstman het volgende:
deze? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5965140,5974392
Het lijkt net een oud model fiesta met een ander naampje.
Dat ben ik inderdaad. :D

Dat het een Lada is zie en voel je er niet meteen meer vanaf gelukkig. Al vind ik het pretentieloze wel leuk aan het merk.

Hoe dan ook, zal wel een behoorlijk avontuur worden als het allemaal doorgaat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197270035
Kan je geen contact zoeken met die fabriek? Misschien kunnen zij je helpen /een reden verstrekken voor een visum?
Somebody that I used to know
pi_197270201
Een globale route is voldoende voor het visum. Via een visumbureau kun je ook een uitnodiging laten regelen, kost plm 20 euro als je de visumaanvraag via hen doet. Ze rekenen zo'n 50 euro aan handlingkosten, wel zo makkelijk

Overigens is er het plan om het e-visum voor heel Rusland in te voeren (nu alleen St Petersburg en Kalinigrad), invoer datum zou 2020 zijn maar is ivm Corona uitgesteld
pi_197285277
Pechhulp in Rusland😀 ok. Veel geluk om die te zoeken. Verder zolas gezegd een globale route is genoeg, en als je daar wat vanaf wijkt maakt dat niet zo veel uit. Veel plezier.
pi_197285320
O ja, een e-visum zal misschien niet genoeg zojn, die zijn maar voor 15 dagen.
pi_197286170
Cool idee man, succes!
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 17:38:17 #11
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_197289680
Ik weet niet welke route je door Duitsland neemt, maar Saksisch Zwitserland (ten zuiden van Dresden aan de Tsjechische grens) en Boheems Zwitserland (net over die Tsjechische grens) is wel de moeite waard.

Weimar is cultureel en politiek gezien een hele belangrijke stad.

Dresden heeft ook wat leuke plekken, maar redelijk toeristisch.

Bamberg is een mooi plaatsje.

De vraag is eigenlijk wat jullie interessant vinden. Historische steden, cultuur, natuur, industrieel erfgoed?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_197317005
Ts is op de hoogte dat mensen zonder Russische of Wit-russische nationaliteit de grens tussen Wit-Rusland en Rusland officieel niet mogen passeren?
pi_197320486
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:31 schreef exelletor het volgende:
Ts is op de hoogte dat mensen zonder Russische of Wit-russische nationaliteit de grens tussen Wit-Rusland en Rusland officieel niet mogen passeren?
Is TS ook niet van plan?
pi_197324811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 17:16 schreef bami_haar het volgende:
Een globale route is voldoende voor het visum. Via een visumbureau kun je ook een uitnodiging laten regelen, kost plm 20 euro als je de visumaanvraag via hen doet. Ze rekenen zo'n 50 euro aan handlingkosten, wel zo makkelijk

Overigens is er het plan om het e-visum voor heel Rusland in te voeren (nu alleen St Petersburg en Kalinigrad), invoer datum zou 2020 zijn maar is ivm Corona uitgesteld
Heb inderdaad volgens mij al een soort reisbureau gevonden die kan helpen met een uitnodiging; rusreis.nl. Heb al contact opgenomen met ze.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197324826
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 14:26 schreef Noudanzeg het volgende:
Pechhulp in Rusland😀 ok. Veel geluk om die te zoeken. Verder zolas gezegd een globale route is genoeg, en als je daar wat vanaf wijkt maakt dat niet zo veel uit. Veel plezier.
Ik stel me niet teveel voor van pechhulp in Rusland, maar wellicht dat je in stedelijk gebied nog wel een vorm van hulp hebt. De ANWB adverteert in ieder geval wel met een 'ANWB plus' abonnement hiervoor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197324853
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 17:38 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik weet niet welke route je door Duitsland neemt, maar Saksisch Zwitserland (ten zuiden van Dresden aan de Tsjechische grens) en Boheems Zwitserland (net over die Tsjechische grens) is wel de moeite waard.

Weimar is cultureel en politiek gezien een hele belangrijke stad.

Dresden heeft ook wat leuke plekken, maar redelijk toeristisch.

Bamberg is een mooi plaatsje.

De vraag is eigenlijk wat jullie interessant vinden. Historische steden, cultuur, natuur, industrieel erfgoed?
De route moeten we nog helemaal uitpluizen. Maar in principe hebben we een hele brede interesse. Zowel historische steden, cultuur en natuur kunnen wij erg waarderen.

In ieder geval willen wij bijvoorbeeld ook Auschwitz bezoeken, als we toch door Polen komen.

Onze route gaat sowieso via Duitsland - Polen - Litouwen en Estland. Wit-Rusland willen we overslaan aangezien je daar schijnbaar een transit-visum voor nodig hebt, al weet ik dit niet 100% zeker.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_197427757
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik stel me niet teveel voor van pechhulp in Rusland, maar wellicht dat je in stedelijk gebied nog wel een vorm van hulp hebt. De ANWB adverteert in ieder geval wel met een 'ANWB plus' abonnement hiervoor.
je kan de dichtsbijzijnde CTO bellen, misschien komen ze wel. Die hulp van de ANWB, zoals ik het begrijp is alleen wat op afstand zoeken of er een garage in de buurt is of zo. Kun je beter aan een lokale Rus vragen.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 12:56:07 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197443219
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 01:31 schreef exelletor het volgende:
Ts is op de hoogte dat mensen zonder Russische of Wit-russische nationaliteit de grens tussen Wit-Rusland en Rusland officieel niet mogen passeren?
Dat lijkt inmiddels achterhaald te zijn, het is alleen nog wachten op een ingangsdatum:
https://www.rusreis.nl/aanvragen-visum-belarus/faq-belarus/
So we just called him Fred
  zaterdag 16 januari 2021 @ 12:57:19 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197443243
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Wit-Rusland willen we overslaan aangezien je daar schijnbaar een transit-visum voor nodig hebt, al weet ik dit niet 100% zeker.
Belarus kom je inderdaad alleen binnen met een visum. Echter ziet het er naar uit dat op niet al te lange termijn je Rusland visum óók toegang geeft tot Belarus.
So we just called him Fred
pi_197447616
Lijkt me een erg vette roadtrip. Zo´n uitnodiging was makkelijk online te regelen. Destijds maakte ik gebruik van https://realrussia.co.uk/Visas/Russian/Invitations/Tourist. Ik weet echter niet hoe dat is om met je eigen auto daar binnen te rijden .

Ik weet erg weinig van Tolyatti, maar het lijkt me erg interessant. Je hebt er blijkbaar een u-boot. Ik wist dat Samara (een ouder Lada model) een stad was, maar ik had niet verwacht dat ie zo dichtbij Tolyatti ging zijn. Ook is Zhiguli de naam van de bergen tegenover Tolyatti (en ook de naam van de klassieke Lada's). Allemaal nieuwe weetjes.

Bald and Bankrupt is een youtuber die de minder bekenden delen van de Sovjet Unie laat zien. Een leuke warm up.
https://www.youtube.com/c/baldandbankrupt/videos
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_197475805
Zou wel leuk zijn als je onder de Brandenburger Tor door rijdt, met een Lada door gewezen Oost-Berlijn.
Aanrader van mijn kant: Poznan in Polen. Mooi centrum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')