abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197248733
OS opnieuw installeren lukt niet, want hij vindt geen schijf om dat op te doen (ik heb wel nog een base schijf bij utilities staan).

Heb geen back-up in TM en geen andere Mac om een usb schijf op te maken. Wel eventueel een Chromebook.

Iemand?

Het hoeft nu niet perfect allemaal, als ik maar weer aan de slag kan. Moet projecten opnieuw maken en inleveren maar kan wegens Covid dus even nergens een andere Mac vandaan toveren. |:(

[ Bericht 20% gewijzigd door Azula op 06-01-2021 19:22:46 ]
pi_197255082
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_197256031
quote:
Dank je, helaas niet wat hier aan de hand is.

Onlangs opnieuw geïnstalleerd (alleen schijven leeg gemaakt en naar fabrieks)
Was eventjes weer in orde
Na tijdje weer geopend, wat werk op gedaan, dicht geklapt
Zondag wilde ik een presentatie op orde maken, en begon hij te updaten uit zichzelf (heb ik vast een keer aangeklikt)
Na de update bleef hij in opstart hangen
10sec uit-knop, daarna ging hij even aan, wilde ik CC openen (Creative Cloud) daar bleef hij vastlopen
Weer 10 sec, bleef vervolgens op opstart hangen
Toen cmd+r opstart en geprobeerd First Aid op m’n schijf te doen, dat ging niet
Toen het ding ernaast aangeklikt en daarna had ik een TB minder opslag en bleek m’n Macintosh HD weg te zijn |:( echt belangrijke dingen staan op een usb dat scheelt
Daarna opstarten, mapje met vraagteken
Daarna;
Opstarten zowel commandR, command optie r, command optie p r, allemaal hetzelfde. De schijf is weg, enige verschillen zijn dat herinstalleren ofwel Lion ofwel Siërra is maar bij beide kan ik geen schijf kiezen.

Er is dus geen schijf meer te vinden. Er is van binnen niets kapot want het werkte tot de laatste update (wel traag maar is een medio 2012 pro en heeft gewoon vers werkgeheugen en een nieuwe opslag nodig) prima.

Ik lees dingen over schijven partialiseren nogwattes maar ben bang dat ik dan nog verder van huis raak. :@
pi_197256067
Schijf uitbouwen en inlezen op ander apparaat.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_197256668
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 22:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Schijf uitbouwen en inlezen op ander apparaat.
Oké maar ik ben gewoon een vrouwtje van 30 ik kan wel lassen en verstekzagen op zaagtafels enzo maar een schijf uitbouwen gaat me te ver 😂

Weet nu al dat als ik hem open schroef en optil er allemaal van die brede platte draaddingen enzo omhoog komen en 100 springveren en nog meer minischroefjes.
pi_197256935
Klinkt een beetje als wat ik tijdje geleden met mijn MacBook had. Ook een soort van vastlopen en daarna de schijf niet meer vinden. Bleek een kapot plat draadding te zijn. Volgens mij heette het de HDD kabel. Uiteindelijk zelf vervangen.
pi_197257069
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 23:03 schreef -Yuna- het volgende:
Klinkt een beetje als wat ik tijdje geleden met mijn MacBook had. Ook een soort van vastlopen en daarna de schijf niet meer vinden. Bleek een kapot plat draadding te zijn. Volgens mij heette het de HDD kabel. Uiteindelijk zelf vervangen.
Maar ik heb hem zelf gewist door hem te wissen. Stond Engels en dacht op recover geklikt te hebben. Nu hij in het Nederlands is ingesteld staat er gewoon wissen. :')
pi_197257279
HD zal wel stuk zijn, je weet het pas als je hem eruit haalt en in een usb kastje stopt of een andere computer
.
pi_197257550
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 23:17 schreef Fer het volgende:
HD zal wel stuk zijn, je weet het pas als je hem eruit haalt en in een usb kastje stopt of een andere computer
Maar dus niet als ik op een usb een drive installeer waarmee ik kan installeren? De logica ontgaat mij even.

Heb er geen verstand van natuurlijk maar hoe kon hij het voor de update wel doen, daarna nog in m’n bureaublad komen en pas toen ik ‘m gewist had stuk zijn.
pi_197264787
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 23:09 schreef Azula het volgende:

[..]

Maar ik heb hem zelf gewist door hem te wissen. Stond Engels en dacht op recover geklikt te hebben. Nu hij in het Nederlands is ingesteld staat er gewoon wissen. :')
Ik las dat je na het opnieuw installeren nog op je bureaublad was geweest, dus ging ervan uit dat je toen nog een besturingssysteem had. Zoals ik het nu nog eens lees heb je de schijf na de vastloper nog gewist. Maar toch klinkt het verder wel als wat ik toen had. Vastloper, bij opnieuw opstarten kreeg ik een vakje met vraagteken te zien en daarna de schijf niet meer te vinden. Ook ik kon daarom het besturingssysteem niet opnieuw installeren, want geen schijf te vinden.

Ik heb ook een MacBook pro uit 2012 en van wat ik mij herinner is die kapotte HDD kabel een vaker voorkomend probleem bij dit model/jaar. Omdat ik zelf verder niet handig ben en dit het enige was wat ik zelf kon proberen, heb ik destijds op de gok zo’n nieuwe kabel gekocht (was ¤ 24,95 kwijt), die zelf vervangen en sindsdien werkt alles weer. Alle data op de schijf was er ook gewoon nog.

[ Bericht 9% gewijzigd door -Yuna- op 07-01-2021 12:59:45 ]
pi_197264986
Edit dubbelpost
pi_197265103
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 22:52 schreef Azula het volgende:

Oké maar ik ben gewoon een vrouwtje van 30 ik kan wel lassen en verstekzagen op zaagtafels enzo maar een schijf uitbouwen gaat me te ver 😂
Ik begrijp het. Ieder zijn vak. Geen punt.

Ook al wis je een schijf een miljoen keer tegelijk. Het ding zou wel herkenbaar moeten zijn als apparaat in het systeem.

Het meest voorkomende probleem van dit model is dat de kabel (sata kabel) tussen computer zelf (moederbord) en harde schijf na verloop van tijd defect raakt. Klinkt onlogisch. Is ook onlogisch. Maar is wel om één of andere reden het meest voorkomende probleem.

Dus rest me niets anders om te adviseren je mac naar de plaatselijke vertrouwde mac computerboer te brengen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_197276935
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 22:52 schreef Azula het volgende:

[..]

Oké maar ik ben gewoon een vrouwtje van 30 ik kan wel lassen en verstekzagen op zaagtafels enzo maar een schijf uitbouwen gaat me te ver 😂

Weet nu al dat als ik hem open schroef en optil er allemaal van die brede platte draaddingen enzo omhoog komen en 100 springveren en nog meer minischroefjes.
Haha mijn broer is net zo, prima klusser maar een computer laat ie liever door mij openmaken, ik zou er juist niet aan moeten denken om iets in elkaar te lassen. Het is maar net wat je kent, na 25 jaar computers ontleden ben je niet meer zo bang voor platte kabeltjes, mini-pinnetjes en kleine schroefjes :D

Er springt niet zomaar iets uit overigens. Controleren of de harde schijf nog goed vastzit is 10 minuten werk (achterkant eraf, aansluiting schijf checken, achterkant er weer op). Het is nog zo'n model dat een standaard SATA schijf heeft en niet helemaal in elkaar is gelijmd, dat is je geluk. Je zou er zelfs een nieuwe in kunnen zetten voor een paar tientjes. Alleen zorgen dat je niet statisch geladen bent van tevoren.

P.S.: Een SSD is de beste upgrade die je zo'n ding kan geven als er nu nog een mechanische schijf in zit, dat voelt qua snelheid van alles serieus als een nieuwe computer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fleischmeister op 07-01-2021 22:39:25 ]
pi_197284837
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 12:49 schreef -Yuna- het volgende:

[..]

Ik las dat je na het opnieuw installeren nog op je bureaublad was geweest, dus ging ervan uit dat je toen nog een besturingssysteem had. Zoals ik het nu nog eens lees heb je de schijf na de vastloper nog gewist. Maar toch klinkt het verder wel als wat ik toen had. Vastloper, bij opnieuw opstarten kreeg ik een vakje met vraagteken te zien en daarna de schijf niet meer te vinden. Ook ik kon daarom het besturingssysteem niet opnieuw installeren, want geen schijf te vinden.

Ik heb ook een MacBook pro uit 2012 en van wat ik mij herinner is die kapotte HDD kabel een vaker voorkomend probleem bij dit model/jaar. Omdat ik zelf verder niet handig ben en dit het enige was wat ik zelf kon proberen, heb ik destijds op de gok zo’n nieuwe kabel gekocht (was ¤ 24,95 kwijt), die zelf vervangen en sindsdien werkt alles weer. Alle data op de schijf was er ook gewoon nog.
Nee dat was na een update.

Hmmm.

Ik heb inmiddels een iMac op tafel weten te toveren.

Iemand een idee hoe ik daarmee (haal later wel zo’n kabel, eerst dit proberen) op een usb een schijf of iets kan zetten om op m’n MacBook te gebruiken?
pi_197284851
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 13:04 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ik begrijp het. Ieder zijn vak. Geen punt.

Ook al wis je een schijf een miljoen keer tegelijk. Het ding zou wel herkenbaar moeten zijn als apparaat in het systeem.

Het meest voorkomende probleem van dit model is dat de kabel (sata kabel) tussen computer zelf (moederbord) en harde schijf na verloop van tijd defect raakt. Klinkt onlogisch. Is ook onlogisch. Maar is wel om één of andere reden het meest voorkomende probleem.

Dus rest me niets anders om te adviseren je mac naar de plaatselijke vertrouwde mac computerboer te brengen.
Hmmmm oké. Nah bestel wel een kabel en m’n oom weet er dan vast wel raad mee.

Welke kabel precies moet ik bestellen? _O- Namen en rugnummers aub.
pi_197284895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Haha mijn broer is net zo, prima klusser maar een computer laat ie liever door mij openmaken, ik zou er juist niet aan moeten denken om iets in elkaar te lassen. Het is maar net wat je kent, na 25 jaar computers ontleden ben je niet meer zo bang voor platte kabeltjes, mini-pinnetjes en kleine schroefjes :D

Er springt niet zomaar iets uit overigens. Controleren of de harde schijf nog goed vastzit is 10 minuten werk (achterkant eraf, aansluiting schijf checken, achterkant er weer op). Het is nog zo'n model dat een standaard SATA schijf heeft en niet helemaal in elkaar is gelijmd, dat is je geluk. Je zou er zelfs een nieuwe in kunnen zetten voor een paar tientjes. Alleen zorgen dat je niet statisch geladen bent van tevoren.

P.S.: Een SSD is de beste upgrade die je zo'n ding kan geven als er nu nog een mechanische schijf in zit, dat voelt qua snelheid van alles serieus als een nieuwe computer.
Ah ja daar werd ik al over getipt. Twee dingen die ik moest halen en dat hij dan weer als een raket zou gaan. Schijnt een goed model zijn dit, hij gaat dan ook al bijna een decennium mee. _O-
pi_197313345
Ik zou op Marktplaats eens kijken naar een  AirPort TimeCapsule.
Tweedehands vind je ze rond de ¤40,- tot ¤100,- afhankelijk van het aantal TerraBytes en het type (plat of torentje).
Vind het echt een ideaal ding.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_197602860
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:10 schreef CoExist het volgende:
Ik zou op Marktplaats eens kijken naar een  AirPort TimeCapsule.
Tweedehands vind je ze rond de ¤40,- tot ¤100,- afhankelijk van het aantal TerraBytes en het type (plat of torentje).
Vind het echt een ideaal ding.
Oké en wat kan ik hiermee?

Enerzijds lees ik; hdd kabel
Anderzijds; ssd want hdd is duur en gaat niet kapot bla
En ook; fix een behuizing voor je HD en lees uit op een andere pc
:Koop een ssd van Samsung
:Ik kan het wel voor je doen maar niet op afstand (ken en wil deze dude niet kennen)

En bedenk me ook nog dat ik een paar maanden terug de backups van m’n Xperia (eventueeeeeeeel) heb verwijderd denk ik, maar als we toch al op dit level zitten neem ik genoegen met basale pixels van die backup.

Dussssssssssss.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')