abonnement Unibet Coolblue
pi_197233799
Een vraag, ik moet een gat boren door mijn muur/fundering (ik verwacht dat ik boven mijn fundering wel kan boren, zodat ik een kabel door mijn tuin kan trekken vanuit de woning. Ik heb een snelspan klopboor. Maar het enige wat ik vind is sds boren, maar deze passen volgens mij niet in een snelspan. (ik verwacht iets van een 50 cm boor nodig te hebben. (mogelijk is 45 genoeg). Zijn er ook dit soort snelspan boren te koop? (ik kan ze niet echt vinden) of zijn er adapters hiervoor? het gaat uiteindelijk maar om 2 gaatjes die ik moet boren (ook 1 riching mijn meterkast. dus ik wil het niet te kostbaar maken.

ik hoor het graag.
groeten dennis
pi_197233878
SDS is toch een snelspan?

Wat voor boormachine heb je?
.
pi_197233949
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 20:53 schreef dpj het volgende:
Een vraag, ik moet een gat boren door mijn muur/fundering (ik verwacht dat ik boven mijn fundering wel kan boren, zodat ik een kabel door mijn tuin kan trekken vanuit de woning. Ik heb een snelspan klopboor. Maar het enige wat ik vind is sds boren, maar deze passen volgens mij niet in een snelspan. (ik verwacht iets van een 50 cm boor nodig te hebben. (mogelijk is 45 genoeg). Zijn er ook dit soort snelspan boren te koop? (ik kan ze niet echt vinden) of zijn er adapters hiervoor? het gaat uiteindelijk maar om 2 gaatjes die ik moet boren (ook 1 riching mijn meterkast. dus ik wil het niet te kostbaar maken.

ik hoor het graag.
groeten dennis
https://www.bol.com/nl/p/(...)t%3Dclick%26mmt_id%3
pi_197234040
Hopen dat je veel vrije tijd hebt. Daarvoor moet je een hamerboor hebben en deze heeft automatisch sds opname.
pi_197234484
Hij bedoelt toch niet zo’n handdraai spannertje van de accuboor? Die komt nooit door de muur heen
.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 21:24:20 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197234530
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:22 schreef Fer het volgende:
Hij bedoelt toch niet zo’n handdraai spannertje van de accuboor? Die komt nooit door de muur heen
Dat is een snelspankop idd. En die zitten ook op klopboren.

Maar al een jaar of 20 is SDS de norm en op zijn minst pneumatische klopboren of hamerboren :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197234644
ik zal eerst eens kijken wat ik precies voor boor heb. Heb er niet zoveel verstand van zoals jullie zien ;)
  dinsdag 5 januari 2021 @ 21:33:00 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197234750
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197234831
Jij hebt nog een klopboor met een gewone spankop.
Waar een “gladde” boor in moet.

Dan kun je beter zo’n goedkope Makro klopbboorhamer kopen incl boren zo’n ¤40,-

https://www.lidl-shop.nl/(...)B88B3639A0DD5C6C6961

Ok
¤50 :P
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 5 januari 2021 @ 21:59:48 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197235496
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:29 schreef dpj het volgende:
ik zal eerst eens kijken wat ik precies voor boor heb. Heb er niet zoveel verstand van zoals jullie zien ;)
Als je een gat door je fundering schuin naar buiten wilt boren dan ontkom je niet aan een sds boorhamer met dito boren met een sds aansluiting; daar zit veel meer slagkracht (uitgedrukt in Joules) in dan een gewone klopboormachine.

Het scheelt ook een hoop tijd en frustratie :) ;)

https://sds-boren.com/wat(...)-sds-plus-en-sds-max
pi_197236226
@Lospedrosa, ik denk dat ik zo 1 heb. maar ga het morgen even bekijken.
pi_197236923
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Het scheelt ook een hoop tijd en frustratie :)
En is beter voor je gehoor.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197249628
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als je een gat door je fundering schuin naar buiten wilt boren dan ontkom je niet aan een sds boorhamer met dito boren met een sds aansluiting; daar zit veel meer slagkracht (uitgedrukt in Joules) in dan een gewone klopboormachine.

Het scheelt ook een hoop tijd en frustratie :) ;)

https://sds-boren.com/wat(...)-sds-plus-en-sds-max
Maar dan wordt 50cm wel krap als je van plint naar onder het maaiveld wilt. Wij gebruiken 1m boren hiervoor.
To escape criticism: Do nothing, Say nothing, Be nothing.
  donderdag 7 januari 2021 @ 07:16:13 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197260620
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:22 schreef Fer het volgende:
Hij bedoelt toch niet zo’n handdraai spannertje van de accuboor? Die komt nooit door de muur heen
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:04 schreef tiho1 het volgende:
Hopen dat je veel vrije tijd hebt. Daarvoor moet je een hamerboor hebben en deze heeft automatisch sds opname.
hangt van de muur af.
in mijn bak en zandstenen woning doe ik alles met mijn protool klopboormachine met snelspan boorkop. Zelfs 30 gatjes 22mm op door de fundering heen was een simpel klusje.
Nooit iets zwaarders gemist
Tot nooit .......
  donderdag 7 januari 2021 @ 07:25:33 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_197260659
Kan je zoiets niet compleet huren bij de bouwmarkt?
***
  donderdag 7 januari 2021 @ 07:32:58 #16
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_197260709
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Jij hebt nog een klopboor met een gewone spankop.
Waar een “gladde” boor in moet.

Dan kun je beter zo’n goedkope Makro klopbboorhamer kopen incl boren zo’n ¤40,-

https://www.lidl-shop.nl/(...)B88B3639A0DD5C6C6961

Ok
¤50 :P
Zo'n SDS boortje past prima in een spankop.
  donderdag 7 januari 2021 @ 14:22:32 #17
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_197266465
Als het voor een keer sporadisch gebruik is, kun je een SDS boor ook inspannen in je snelspan boorkop.
Misschien dat je halverwege het boren de snelspanner nog eens vast moet draaien maar dit gaan prima hoor.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_197266639
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 07:25 schreef BE het volgende:
Kan je zoiets niet compleet huren bij de bouwmarkt?
Meestal wel, als het voor 1 keer is zou ik het huren (alleen dan niet bij de bouwmarkt maar bij de betere verhuurbedrijven). Waarschijnlijk een stuk goedkoper en goed gereedschap waarbij de klus zo klaar is.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197269765
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:31 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Meestal wel, als het voor 1 keer is zou ik het huren (alleen dan niet bij de bouwmarkt maar bij de betere verhuurbedrijven). Waarschijnlijk een stuk goedkoper en goed gereedschap waarbij de klus zo klaar is.
“Waarschijnlijk”
Vakman pur sang
pi_197277357
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Jij hebt nog een klopboor met een gewone spankop.
Waar een “gladde” boor in moet.

Dan kun je beter zo’n goedkope Makro klopbboorhamer kopen incl boren zo’n ¤40,-

https://www.lidl-shop.nl/(...)B88B3639A0DD5C6C6961

Ok
¤50 :P
Paar uur tegels verwijderd met zo'n apparaat en daarna was ie kapot. Succes om er mee door een vloer te komen :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_197464205
Gewoon aan een van je buren vragen, de meeste dhz-ers hebben wel een boorhamer met bijbehorende boren.

Ga niet te hoog zitten met je doorvoer, beter is een centimeter of 50-60 aan te houden, ook al moet je het beton in.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_197464256
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Paar uur tegels verwijderd met zo'n apparaat en daarna was ie kapot. Succes om er mee door een vloer te komen :)
Nou ja ik heb er een die ik had gekocht voor 1 verbouwing (ook tegels slopen). En voor dozen boren.

Maar naar 12 jaar soms ruw gebruik doet dat kreng nog precies wat ie moet doen. ^O^

Maar goed de mijne is van vol metaal.
Vakman pur sang
pi_197464283
Had je meer mazzel dan ik :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_197469293
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nou ja ik heb er een die ik had gekocht voor 1 verbouwing (ook tegels slopen). En voor dozen boren.

Maar naar 12 jaar soms ruw gebruik doet dat kreng nog precies wat ie moet doen. ^O^

Maar goed de mijne is van vol metaal.
Die van mij is zo oud dat ik niet eens meer weet of ik er nou 40 euro of 40 gulden voor heb betaald.
Ding is regelmatig door mezelf gebruikt en ik leen em ook wel eens uit.
Doet het nog steeds perfect. :)
pi_197469466
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:21 schreef vannelle het volgende:

[..]

Die van mij is zo oud dat ik niet eens meer weet of ik er nou 40 euro of 40 gulden voor heb betaald.
Ding is regelmatig door mezelf gebruikt en ik leen em ook wel eens uit.
Doet het nog steeds perfect. :)
Die van mij kon ook goed guldens zijn.
Die kon je toen overal kopen. Maar dat model is volgens mij gewoon veel duurder geworden. Kan hem niet meer vinden iig.

Hij ziet er exact uit als deze (behalve is SDS plus) https://www.gereedschapce(...)PFjTzycaAiW2EALw_wcB
Vakman pur sang
pi_197469639
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 17:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Die van mij kon ook goed guldens zijn.
Die kon je toen overal kopen. Maar dat model is volgens mij gewoon veel duurder geworden. Kan hem niet meer vinden iig.

Hij ziet er exact uit als deze (behalve is SDS plus) https://www.gereedschapce(...)PFjTzycaAiW2EALw_wcB
Lijkt qua cilinder (motor?) die aan de onderkant hangt een beetje op die van mij maar degene die ik heb ziet er toch iets robuuster uit.
Je kunt dat ook oud noemen natuurlijk, komt uit de tijd dat dingen niet zo klein mogelijk hoefden te zijn. :+
Merk weet ik zo niet, mocht je daar benieuwd naar zijn zal ik een foto opzoeken of zelf maken. :)

@TS:
Als je in de buurt van Assen woont mag je gerust mijn boorhamer lenen, stuur dan maar een DM of PM. ;)
pi_197477406
Tip van flip

Voor van buiten naar binnen, en dan net onder het grondniveau naar binnen boren. Vaak hoef je dan alleen door het buitenblad en niet door je fundering, want dan schiet je zo tussen vloer en fundering door.

Scheelt je een hoop tijd met je klopboor ;)

Dit werkt niet bij alle huizen trouwens.
pi_197493074
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:02 schreef Makrolon het volgende:
Tip van flip

Voor van buiten naar binnen, en dan net onder het grondniveau naar binnen boren. Vaak hoef je dan alleen door het buitenblad en niet door je fundering, want dan schiet je zo tussen vloer en fundering door.

Scheelt je een hoop tijd met je klopboor ;)

Dit werkt niet bij alle huizen trouwens.
Thanks voor de tip ^O^
Vakman pur sang
  maandag 18 januari 2021 @ 20:09:46 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197493244
Wat voor huizen werkt dat dan? Bij ons is het binnen en buitenblad dubbel opgemetseld vanaf de fundering namelijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197494935
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 20:09 schreef daNpy het volgende:
Wat voor huizen werkt dat dan? Bij ons is het binnen en buitenblad dubbel opgemetseld vanaf de fundering namelijk.
Geen idee welke huize precies, wel nieuwbouw. Het gebeurt me regelmatig dat ik na het buitenblad alleen nog isolatie tegen kom op deze manier.
pi_197495533
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:19 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Geen idee welke huize precies, wel nieuwbouw. Het gebeurt me regelmatig dat ik na het buitenblad alleen nog isolatie tegen kom op deze manier.
Vast houtskelet ofzo?
Vakman pur sang
pi_197496147
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Vast houtskelet ofzo?
Neehoor gewoon steen.

Ik denk dat de betonnen liggers van de vloer op de fundering liggen. en dat tussen de liggers de isolatie doorloopt tot tegen de spouw isolatie. En dat t binnenblad dan weer op de vloer staat. Zoiets.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 08:23:37 #33
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197499597
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:19 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Geen idee welke huize precies, wel nieuwbouw. Het gebeurt me regelmatig dat ik na het buitenblad alleen nog isolatie tegen kom op deze manier.
En waar staat het huis dan op?
Bij ons (nieuwbouw) is het buitenblad alleen een schil om het huis heen. De constructie zit volledig op de binnenmuren. En dat begint vanaf de fundering :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197516987
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 08:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

En waar staat het huis dan op?
Bij ons (nieuwbouw) is het buitenblad alleen een schil om het huis heen. De constructie zit volledig op de binnenmuren. En dat begint vanaf de fundering :)
Ja Jezus, weet ik veel hoe het precies zit. Boeit me ook niks, ik zeg alleen dat het soms op deze manier kan. Ik verzin dit niet ofzo.
  woensdag 20 januari 2021 @ 01:25:30 #35
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197520940
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 22:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Neehoor gewoon steen.

Ik denk dat de betonnen liggers van de vloer op de fundering liggen. en dat tussen de liggers de isolatie doorloopt tot tegen de spouw isolatie. En dat t binnenblad dan weer op de vloer staat. Zoiets.
Dan boor je op de kopkant onder een tunnel van een kanaalplaat in denk ik, die liggen idd op de fundering op een laag tempex.. een breedplaat vloer wordt afgestort, da's vol beton, tunnelbouw ook, en blokken staan op de vloer en dan trek je de buitenmuur vanaf de fundering op.. Kanaalplaten hebben diverse kanalen waartussen de spanwapening zit opgesloten en daar onder zit isolatie aangestort.



Je hebt ze tegenwoordig zelfs zo:



[ Bericht 21% gewijzigd door Sounddragon op 20-01-2021 01:43:10 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 20 januari 2021 @ 08:32:04 #36
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197522136
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:02 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja Jezus, weet ik veel hoe het precies zit. Boeit me ook niks, ik zeg alleen dat het soms op deze manier kan. Ik verzin dit niet ofzo.
Maar als je mensen advies geeft, terwijl je niet weet hoe het zit, hoe moet ik dat advies dan zien?

"Boor maar ergens, misschien kom je goed uit"? :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197541229
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 08:32 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar als je mensen advies geeft, terwijl je niet weet hoe het zit, hoe moet ik dat advies dan zien?

"Boor maar ergens, misschien kom je goed uit"? :D
Ik gaf gewoon een tip, dat als je hoog boort het vaak gebeurt dat je het (betonnen) binnenblad niet tegenkomt en je er zo doorheen boort.

Als het werkt heeft ie een makkelijk gat.

Als het niet werkt moet ie alsnog door het binnenblad wat ie anders ook had gemoeten.

Ik snap serieus echt jouw probleem nu niet hoor?
pi_197541272
quote:
7s.gif Op woensdag 20 januari 2021 01:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dan boor je op de kopkant onder een tunnel van een kanaalplaat in denk ik, die liggen idd op de fundering op een laag tempex.. een breedplaat vloer wordt afgestort, da's vol beton, tunnelbouw ook, en blokken staan op de vloer en dan trek je de buitenmuur vanaf de fundering op.. Kanaalplaten hebben diverse kanalen waartussen de spanwapening zit opgesloten en daar onder zit isolatie aangestort.

[ afbeelding ]

Je hebt ze tegenwoordig zelfs zo:

[ afbeelding ]

Dat zou best kunnen idd! Zeker op die 2e foto is de kans groot dat je door de isolatie heen gaat en niet door t beton.
  donderdag 21 januari 2021 @ 08:54:03 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197544932
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik snap serieus echt jouw probleem nu niet hoor?
De enige die er een probleem van maakt ben jij... ik vroeg me gewoon af hoe zoiets technisch in elkaar zit, want ik ben helemaal niet bekend met alle vormen van bouwen ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')