Meesternadim | dinsdag 5 januari 2021 @ 14:26 |
Hallo, Heb vandaag mijn auto weggebracht voor onderhoud. Garage belt terug: - Bougies moeten vervangen worden omdat ze niet weten wanneer het voor het laatst is gedaan. - waterpomp lekt en moet vervangen worden. Waterpomp is zo te lezen niet echt een makkelijk klusje om zelf te doen. Dat laat ik maar doen. Bougies als ik zo lees is een kwestie van de bobines lostrekken, oude bougies losschroeven, nieuwe inschroeven, bobines erop en klaar is kees. Garage vraagt er 170 euro. Het gaat om een 1.0 tsi motor. Zijn er bijzonderheden die ik moet weten als ik zelf de bougies wil vervangen? | |
bami_haar | dinsdag 5 januari 2021 @ 14:39 |
Het helpt als je een merk en type noemt van de auto. Zonder dat zegt 170 euro niks | |
Daarnaast | dinsdag 5 januari 2021 @ 14:50 |
Golf 7 uit 2015, 1.0 tsi motor | |
bami_haar | dinsdag 5 januari 2021 @ 14:55 |
Als je de passende bougiesleutel hebt en de kabels niet door elkaar husselt is dat prima zelf te doen. Bougies zullen per stuk rond de 10 euro max kosten. Wel belangrijk om die er netjes recht in te draaien zonder er kracht op te zetten in het begin. Je zult niet de eerste zijn die een kop om zeep helpt Edit: typo | |
Fer | dinsdag 5 januari 2021 @ 15:00 |
Ik zou het niet proberen zonder momentsleutel, die moderne blokken zijn van koek gemaakt. | |
spectrumanalyser | dinsdag 5 januari 2021 @ 16:32 |
Moderne motoren vereisen vakkundige montage. Gebruik daarom een momentsleutel. Hiermee kun je precies de kracht zetten die nodig is. Dit stuk gereedschap geeft een klik als hetgeen je aandraait het ingestelde moment heeft behaalt. dus dan zit het vast volgens de specificatie. beunhazen willen de bougies nog weleens te vast aandraaien. Het verschilt per bougie en per motor wat het aanhaalmoment is. Materialen worden steeds lichter en zijn daarmee meer kwetsbaar. Draai je de bougie te vast dan kun je de cilinderkop beschadigen. Mogelijk beschadig je het schroefdraad. het is de vraag of jij dezelfde korting krijgt op onderdelen die jouw garage krijgt. een enkele bougie voor een Golf 7 1.0 tsi zit al op 16 euro. je hebt er 3 nodig en een bougiesleutel. [ Bericht 7% gewijzigd door spectrumanalyser op 05-01-2021 16:38:33 ] | |
Meesternadim | woensdag 6 januari 2021 @ 16:12 |
Oke dat is duidelijk. Ik vind het opzich ook wel leuk om aan de auto te klussen en dit lijkt me een goed begin aangezien het niet erg complex lijkt. Schaf wel een momentsleutel aan zodat ik niet breek. Ik heb overigens offertes aangevraagd via online sites voor de waterpomp en ik kwam gemiddeld meer dan 200 euro goedkoper uit dan als ik het bij de vw dealer laat doen. Loont het om een goedkoper garage uit te kiezen of kan je zoiets beter bij de dealer laten doen voor een auto van 5 jaar oud? | |
spectrumanalyser | woensdag 6 januari 2021 @ 16:55 |
je kunt zoeken naar een 'Doe het zelf garage' in je omgeving. Daar is meestal een ervaren monteur aanwezig die je om hulp kunt vragen. Je hoeft dan geen gereedschap aan te schaffen want je kunt dit daar huren. | |
Hendroit | woensdag 6 januari 2021 @ 18:11 |
Is prima zelf te doen, eventueel een video bekijken op youtube als je er niet uitkomt. Aanhaalmoment is 25 nm volgens mij | |
tstile | woensdag 6 januari 2021 @ 20:26 |
Bijna alles wat je zelf kan doen in een redelijke tijd is goedkoper. Vraag me wel af of goedkope momentsleutels betrouwbaar zijn. Youtube staat vol met instructiefilmpjes. Misschien een paar dagen vantevoren vast wat kruipolie erop spuiten? | |
Dingest | woensdag 6 januari 2021 @ 20:33 |
Tja, beetje goede momentsleutel begint wel een euro 80-90... Dat spul van minder dan 50 euro is alleen geschikt voor bandenwissels waarin het niet al te nauw komt ![]() ![]() En ik doe altijd wat teflon aan het schroefdraad, en vis ik de bougies er met een magneetpen eruit en stop ik ze met een magneetpen terug - of je moet een 'klemmende' dop of een gemagnetiseerde dop hebben. Sowieso er er met beleid instoppen, je wilt niet schroefdraad beschadigen door de bougie er te hard in te laten vallen. En ja, een gewone garage is meestal wel goedkoper dan een dealer, zeker als het gewone onderhoudsdingetjes zijn ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 6 januari 2021 @ 20:45 |
Een momentsleutel kan je huren bij Bo-rent, Boels, hytorc en misschien Peerby | |
jeroen25 | donderdag 7 januari 2021 @ 00:00 |
Is dat wel een reden om ze te vervangen? Ervaar jij problemen met de motor of hebben zij die vastgesteld? | |
Dingest | donderdag 7 januari 2021 @ 00:15 |
Als bougies problemen gaan leveren, ben je al te laat ![]() (Zijn het geen longlife, dan kan je ongeveer een jaar of zo'n 20.000 km aanhouden.) Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie ![]() | |
jeroen25 | donderdag 7 januari 2021 @ 00:36 |
Maar is dat dan ook een tijdbom die je motor om zeep kan helpen zoals een versleten distributieriem dat is? En kan de garage de staat van de bougies niet eenvoudig vaststellen door ze er uit te halen? De reden die TS nu heeft is dat ze niet weten wanneer ze zijn vervangen, niet dat ze hebben gezien dat ze helemaal zijn opgebrand. | |
Dingest | donderdag 7 januari 2021 @ 01:39 |
Je motor zal er niet desastreus door in puin lopen, maar een slechte bougie helpt ook niet. Het wordt gaandeweg slechter, omdat je auto gaat compenseren voor een slechte bougie (bobine gaat harder werken, mss dat de auto meer gaat inspuiten, slechtere ontsteking/verbranding), dus je merkt het pas als de auto dat niet meer kan. Maar het is wel een onderdeel wat je regelmatig en preventief hoort te vervangen om de boel schoon en soepel draaiend te houden - net zoals filters en olie - en niet pas als ze problemen geven (want dat komt natuurlijk ook nooit goed uit ![]() De garage kan de staat een beetje inschatten door ze eruit te halen, naar de kleur te kijken en de elektrode-afstand te meten (of inschatten), maar dat blijft een schatting. En afgezien van nieuwe bougies erin plempen heb je er net zoveel (zo niet meer, als je gaat meten) werk aan ![]() Ik weet ook niet waarop ze zich precies baseren hoor, en natuurlijk is het prima om er vraagtekens bij te zetten. Maar als zij de historie niet weten van de auto, en er staat nergens dat het de afgelopen 5+ jaar is gebeurd (of de afgelopen 2 jaar bij gewone bougies), dan is het op zich geen slecht advies. Natuurlijk mag TS weten of hij dat ook op wil volgen of niet. | |
Fer | donderdag 7 januari 2021 @ 08:54 |
Bij TSi zou ik niet experimenteren met slechte bougies. Die motoren draaien heel arm (leanburn) en hebben een sterke vonk nodig. Bovendien begeven die VAG bobines het ook vrij makkelijk. Heerlijke motoren verder hoor. | |
AeroxV8 | donderdag 7 januari 2021 @ 09:29 |
Lekker laten doen. Heb laatst ook de bougies vervangen van mijn golf 7 en onze bedrijfsmonteur is daar 2 dagen mee bezig geweest. De bobines zitten met een of ander rubbertje op de bougies bevestigd en als je daar te hard aan trekt kan het je zo maar je bobines kosten en ben je dus verder van huis, want dat is een stuk ingewikkelder dan de bougies. Hij heeft toen een speciale bobine trekker besteld en daarmee ging het, nog steeds met wat moeite, wel. 170 euro is overigens behoorlijk aan de prijs, dat wel! | |
T42 | donderdag 7 januari 2021 @ 20:53 |
170 een koopje | |
spectrumanalyser | vrijdag 8 januari 2021 @ 23:21 |
een pen-bobine kan niet harder werken. het is slechts een spoel. Bobine is in het Duitse 'Zündspule' en in het engels Ignition coil. oftewel: ontstekingsspoel. de vonk zal ergens moeten overslaan. slaat de vonk niet over in de bougie dan zal dit gebeuren in de pen-bobine zelf en raakt deze beschadigd. Na het vervangen van de bougie kan de vonk daarna blijven overslaan vanuit de bobine, in plaats van de bij de bougie. zodra een bobine ook maar een klein gaatje heeft aan de buitenkant dan is deze niet isolerend meer en springt op dat punt de vonk over. electriciteit neemt de weg van de minste weerstand. Bougies kosten de wereld niet, daar kun je beter niet op besparen. Hier bestel je een momentsleutel voor een leuk prijsje. Geschikt om bougies mee vast te zetten. https://www.lemato.nl/dop(...)mentsleutel-5-25-nm/ Gebruik een momentsleutel bij het vervangen van de bougies. Men zet namelijk al snel teveel kracht bij het vastzetten. Ze hoeven maar 20 Nm te hebben. | |
Sheffield | vrijdag 8 januari 2021 @ 23:44 |
Ik begrijp dat je naar de VW dealer ben geweest. Een universele garage kan dit ook en zal meestal stuk goedkoper zijn | |
Dingest | zaterdag 9 januari 2021 @ 01:23 |
Klopt, het is in principe maar een spoel, maar je hebt bij een versleten bougie een krachtigere vonk - dus een hoger voltage - nodig om de grotere elektrodeafstand te overbruggen en om dezelfde kracht te behouden voor ontsteking. Het hoge voltage dat door de bobine wordt gegenereerd zoekt van het ene elektrodepunt het lagere voltage in het andere elektrodepunt op, en die overbrugging levert de vonk. Hoe meer vervuiling op die punten of hoe meer afstand er tussenzit, hoe groter het voltageverschil zal zijn dat overbrugt moet worden. Dus deze hogere output bij grote slijtage vraagt meer van de bobine dan onder normale omstandigheden, en dus is de belasting groter en dat kan tot overbelasting/oververhitting leiden. De bobine zal blijven opspoelen totdat het gat zo groot is dat de vonk niet meer kan overslaan en je duidelijke misfires krijgt; maar voor die tijd blijft er gewoon een zwakke vonk die het mengsel niet (op het juiste moment) kan ontbranden. | |
spectrumanalyser | zaterdag 9 januari 2021 @ 11:39 |
Dank. weer wat geleerd. Inderdaad, je kunt de bobine zien als een transformator. Pen-bobines enigszins bestand tegen hogere temperaturen tot 180 graden. Het kan gebeuren dat de kunsstof behuizing van de bobine lek raakt, na problemen met de bougie. Aangezien de motor zelf is verbonden met de massa kan dan de vonk overslaan van de bobine zelf naar de motor. Dan is er geen vonk bij de bougie. Bij de pen-bobine heb ik het dan over. De kunsstof buitenkant zit met een epoxyhars direct vast aan de ijzeren kern. Wat dat betreft is de pen-bobine een vervangings-onderdeel. Oudere auto's rijden nog met de losse, externe af-fabriek bobine maar die hebben dan weer bougiekabels die je op termijn zult moeten reinigen of vervangen. Steenmarters zijn ook dol op bougiekabels. | |
Dingest | zaterdag 9 januari 2021 @ 15:41 |
Bobines zijn er nog steeds in verschillende soorten en maten ![]() Het andere type is DIS (verdelerloze, elektronische aangestuurde 'wasted spark') bobines. Dit systeem gebruikt meestal een sensor en een simpele(re) ECU om het ontstekingstijdstip te bepalen. Die bobines komen in verschillende vormen voor. Dat kan één unit aan de zijkant zijn die er nog een beetje als een ouderwetse verdelerkap uitziet, maar het kan ook een langgerekte unit op het kleppendeksel zijn, of één bobine per twee cilinders. In de meeste gevallen heb je dan nog bougiekabels (die overigens kunnen uitdrogen en verharden). En dan zijn er nog wat tussensystemen daarvan of andere dingetjes geweest, zoals CDI (de logge modules die Saab een tijd had) en die op motorfietsen en buitenboordmotoren nog wel gebruikt worden. Hoe dan ook, het kan allemaal stuk ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 10 januari 2021 @ 22:47 |
gaat @TS het nog zelf doen? Zet na het verwijderen van de bobine even de stofzuigerslang op het gat waar de bougie nog zit, voordat je de bougie los haalt. zo zorg je ervoor dat er geen vuil de motor in valt. | |
spectrumanalyser | maandag 18 januari 2021 @ 09:57 |
@Meesternadim ga je het nog zelf doen of laat je de bougies door een monteur vervangen? |