Golf 7 uit 2015, 1.0 tsi motorquote:Op dinsdag 5 januari 2021 14:39 schreef bami_haar het volgende:
Het helpt als je een merk en type noemt van de auto. Zonder dat zegt 170 euro niks
je kunt zoeken naar een 'Doe het zelf garage' in je omgeving. Daar is meestal een ervaren monteur aanwezig die je om hulp kunt vragen. Je hoeft dan geen gereedschap aan te schaffen want je kunt dit daar huren.quote:Op woensdag 6 januari 2021 16:12 schreef Meesternadim het volgende:
Oke dat is duidelijk. Ik vind het opzich ook wel leuk om aan de auto te klussen en dit lijkt me een goed begin aangezien het niet erg complex lijkt. Schaf wel een momentsleutel aan zodat ik niet breek.
Ik heb overigens offertes aangevraagd via online sites voor de waterpomp en ik kwam gemiddeld meer dan 200 euro goedkoper uit dan als ik het bij de vw dealer laat doen.
Loont het om een goedkoper garage uit te kiezen of kan je zoiets beter bij de dealer laten doen voor een auto van 5 jaar oud?
Is dat wel een reden om ze te vervangen?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 14:26 schreef Meesternadim het volgende:
- Bougies moeten vervangen worden omdat ze niet weten wanneer het voor het laatst is gedaan.
Als bougies problemen gaan leveren, ben je al te laatquote:Op donderdag 7 januari 2021 00:00 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Is dat wel een reden om ze te vervangen?
Ervaar jij problemen met de motor of hebben zij die vastgesteld?
Maar is dat dan ook een tijdbom die je motor om zeep kan helpen zoals een versleten distributieriem dat is?quote:Op donderdag 7 januari 2021 00:15 schreef Dingest het volgende:
Als bougies problemen gaan leveren, ben je al te laat![]()
...
Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie
een pen-bobine kan niet harder werken. het is slechts een spoel. Bobine is in het Duitse 'Zündspule' en in het engels Ignition coil. oftewel: ontstekingsspoel.quote:Op donderdag 7 januari 2021 00:15 schreef Dingest het volgende:
[..]
Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie
Klopt, het is in principe maar een spoel, maar je hebt bij een versleten bougie een krachtigere vonk - dus een hoger voltage - nodig om de grotere elektrodeafstand te overbruggen en om dezelfde kracht te behouden voor ontsteking. Het hoge voltage dat door de bobine wordt gegenereerd zoekt van het ene elektrodepunt het lagere voltage in het andere elektrodepunt op, en die overbrugging levert de vonk. Hoe meer vervuiling op die punten of hoe meer afstand er tussenzit, hoe groter het voltageverschil zal zijn dat overbrugt moet worden. Dus deze hogere output bij grote slijtage vraagt meer van de bobine dan onder normale omstandigheden, en dus is de belasting groter en dat kan tot overbelasting/oververhitting leiden.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
een pen-bobine kan niet harder werken. het is slechts een spoel. Bobine is in het Duitse 'Zündspule' en in het engels Ignition coil. oftewel: ontstekingsspoel.
de vonk zal ergens moeten overslaan. slaat de vonk niet over in de bougie dan zal dit gebeuren in de pen-bobine zelf en raakt deze beschadigd. Na het vervangen van de bougie kan de vonk daarna blijven overslaan vanuit de bobine, in plaats van de bij de bougie. zodra een bobine ook maar een klein gaatje heeft aan de buitenkant dan is deze niet isolerend meer en springt op dat punt de vonk over. electriciteit neemt de weg van de minste weerstand.
Bougies kosten de wereld niet, daar kun je beter niet op besparen.
Hier bestel je een momentsleutel voor een leuk prijsje. Geschikt om bougies mee vast te zetten.
https://www.lemato.nl/dop(...)mentsleutel-5-25-nm/
Gebruik een momentsleutel bij het vervangen van de bougies. Men zet namelijk al snel teveel kracht bij het vastzetten. Ze hoeven maar 20 Nm te hebben.
Bobines zijn er nog steeds in verschillende soorten en matenquote:Op zaterdag 9 januari 2021 11:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dank. weer wat geleerd.
Inderdaad, je kunt de bobine zien als een transformator.
Pen-bobines enigszins bestand tegen hogere temperaturen tot 180 graden.
Het kan gebeuren dat de kunsstof behuizing van de bobine lek raakt, na problemen met de bougie. Aangezien de motor zelf is verbonden met de massa kan dan de vonk overslaan van de bobine zelf naar de motor. Dan is er geen vonk bij de bougie.
Bij de pen-bobine heb ik het dan over. De kunsstof buitenkant zit met een epoxyhars direct vast aan de ijzeren kern. Wat dat betreft is de pen-bobine een vervangings-onderdeel. Oudere auto's rijden nog met de losse, externe af-fabriek bobine maar die hebben dan weer bougiekabels die je op termijn zult moeten reinigen of vervangen. Steenmarters zijn ook dol op bougiekabels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |