abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197225163
Hallo,

Heb vandaag mijn auto weggebracht voor onderhoud. Garage belt terug:

- Bougies moeten vervangen worden omdat ze niet weten wanneer het voor het laatst is gedaan.
- waterpomp lekt en moet vervangen worden.

Waterpomp is zo te lezen niet echt een makkelijk klusje om zelf te doen. Dat laat ik maar doen.
Bougies als ik zo lees is een kwestie van de bobines lostrekken, oude bougies losschroeven, nieuwe inschroeven, bobines erop en klaar is kees.
Garage vraagt er 170 euro.

Het gaat om een 1.0 tsi motor. Zijn er bijzonderheden die ik moet weten als ik zelf de bougies wil vervangen?
Hoi
pi_197225460
Het helpt als je een merk en type noemt van de auto. Zonder dat zegt 170 euro niks
  dinsdag 5 januari 2021 @ 14:50:38 #3
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_197225707
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 14:39 schreef bami_haar het volgende:
Het helpt als je een merk en type noemt van de auto. Zonder dat zegt 170 euro niks
Golf 7 uit 2015, 1.0 tsi motor
pi_197225793
Als je de passende bougiesleutel hebt en de kabels niet door elkaar husselt is dat prima zelf te doen.

Bougies zullen per stuk rond de 10 euro max kosten. Wel belangrijk om die er netjes recht in te draaien zonder er kracht op te zetten in het begin. Je zult niet de eerste zijn die een kop om zeep helpt

Edit: typo
pi_197225891
Ik zou het niet proberen zonder momentsleutel, die moderne blokken zijn van koek gemaakt.
.
pi_197228028
Moderne motoren vereisen vakkundige montage. Gebruik daarom een momentsleutel. Hiermee kun je precies de kracht zetten die nodig is. Dit stuk gereedschap geeft een klik als hetgeen je aandraait het ingestelde moment heeft behaalt. dus dan zit het vast volgens de specificatie.

beunhazen willen de bougies nog weleens te vast aandraaien.
Het verschilt per bougie en per motor wat het aanhaalmoment is. Materialen worden steeds lichter en zijn daarmee meer kwetsbaar. Draai je de bougie te vast dan kun je de cilinderkop beschadigen. Mogelijk beschadig je het schroefdraad.

het is de vraag of jij dezelfde korting krijgt op onderdelen die jouw garage krijgt.
een enkele bougie voor een Golf 7 1.0 tsi zit al op 16 euro. je hebt er 3 nodig en een bougiesleutel.

[ Bericht 7% gewijzigd door spectrumanalyser op 05-01-2021 16:38:33 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197246369
Oke dat is duidelijk. Ik vind het opzich ook wel leuk om aan de auto te klussen en dit lijkt me een goed begin aangezien het niet erg complex lijkt. Schaf wel een momentsleutel aan zodat ik niet breek.

Ik heb overigens offertes aangevraagd via online sites voor de waterpomp en ik kwam gemiddeld meer dan 200 euro goedkoper uit dan als ik het bij de vw dealer laat doen.

Loont het om een goedkoper garage uit te kiezen of kan je zoiets beter bij de dealer laten doen voor een auto van 5 jaar oud?
Hoi
pi_197247135
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 16:12 schreef Meesternadim het volgende:
Oke dat is duidelijk. Ik vind het opzich ook wel leuk om aan de auto te klussen en dit lijkt me een goed begin aangezien het niet erg complex lijkt. Schaf wel een momentsleutel aan zodat ik niet breek.

Ik heb overigens offertes aangevraagd via online sites voor de waterpomp en ik kwam gemiddeld meer dan 200 euro goedkoper uit dan als ik het bij de vw dealer laat doen.

Loont het om een goedkoper garage uit te kiezen of kan je zoiets beter bij de dealer laten doen voor een auto van 5 jaar oud?
je kunt zoeken naar een 'Doe het zelf garage' in je omgeving. Daar is meestal een ervaren monteur aanwezig die je om hulp kunt vragen. Je hoeft dan geen gereedschap aan te schaffen want je kunt dit daar huren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197248502
Is prima zelf te doen, eventueel een video bekijken op youtube als je er niet uitkomt.
Aanhaalmoment is 25 nm volgens mij
My dials are pupillated.
pi_197251743
Bijna alles wat je zelf kan doen in een redelijke tijd is goedkoper.

Vraag me wel af of goedkope momentsleutels betrouwbaar zijn.

Youtube staat vol met instructiefilmpjes. Misschien een paar dagen vantevoren vast wat kruipolie erop spuiten?
pi_197251934
Tja, beetje goede momentsleutel begint wel een euro 80-90... Dat spul van minder dan 50 euro is alleen geschikt voor bandenwissels waarin het niet al te nauw komt ;) Bougies zijn denk ik longlife, dus dan betaal je al snel 3x15e en verzendkosten. Al met al ga je zo niet goedkoper uitzijn :P
En ik doe altijd wat teflon aan het schroefdraad, en vis ik de bougies er met een magneetpen eruit en stop ik ze met een magneetpen terug - of je moet een 'klemmende' dop of een gemagnetiseerde dop hebben. Sowieso er er met beleid instoppen, je wilt niet schroefdraad beschadigen door de bougie er te hard in te laten vallen.

En ja, een gewone garage is meestal wel goedkoper dan een dealer, zeker als het gewone onderhoudsdingetjes zijn :Y
pi_197252331
Een momentsleutel kan je huren bij Bo-rent, Boels, hytorc en misschien Peerby
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197258130
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 14:26 schreef Meesternadim het volgende:
- Bougies moeten vervangen worden omdat ze niet weten wanneer het voor het laatst is gedaan.
Is dat wel een reden om ze te vervangen?

Ervaar jij problemen met de motor of hebben zij die vastgesteld?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197258390
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 00:00 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Is dat wel een reden om ze te vervangen?

Ervaar jij problemen met de motor of hebben zij die vastgesteld?
Als bougies problemen gaan leveren, ben je al te laat ;) Het zijn slijtagedelen, dus die moeten om bepaalde intervallen vervangen worden. Longlife tussen de 60.000 en 120.000, afhankelijk van het type. Maar je bent ook beter af om niet tot die interval te wachten, maar er 10.000-20.000 onder te gaan zitten. De auto is ruim 5 jaar oud, dus qua kilometrage kan je verwachten dat de eerste set versleten is.
(Zijn het geen longlife, dan kan je ongeveer een jaar of zo'n 20.000 km aanhouden.)

Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie ;)
pi_197258721
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 00:15 schreef Dingest het volgende:
Als bougies problemen gaan leveren, ben je al te laat ;)
...
Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie ;)
Maar is dat dan ook een tijdbom die je motor om zeep kan helpen zoals een versleten distributieriem dat is?

En kan de garage de staat van de bougies niet eenvoudig vaststellen door ze er uit te halen?
De reden die TS nu heeft is dat ze niet weten wanneer ze zijn vervangen, niet dat ze hebben gezien dat ze helemaal zijn opgebrand.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197259347
Je motor zal er niet desastreus door in puin lopen, maar een slechte bougie helpt ook niet. Het wordt gaandeweg slechter, omdat je auto gaat compenseren voor een slechte bougie (bobine gaat harder werken, mss dat de auto meer gaat inspuiten, slechtere ontsteking/verbranding), dus je merkt het pas als de auto dat niet meer kan. Maar het is wel een onderdeel wat je regelmatig en preventief hoort te vervangen om de boel schoon en soepel draaiend te houden - net zoals filters en olie - en niet pas als ze problemen geven (want dat komt natuurlijk ook nooit goed uit ;)).

De garage kan de staat een beetje inschatten door ze eruit te halen, naar de kleur te kijken en de elektrode-afstand te meten (of inschatten), maar dat blijft een schatting. En afgezien van nieuwe bougies erin plempen heb je er net zoveel (zo niet meer, als je gaat meten) werk aan :P Tenzij ze de bougies willen uitsluiten als oorzaak van iets omdat ze weten dat de bougies niet zo oud zijn, kunnen ze er met het oog op arbeidstijd eigenlijk net zo goed nieuwe in stoppen als ze oud zijn...
Ik weet ook niet waarop ze zich precies baseren hoor, en natuurlijk is het prima om er vraagtekens bij te zetten. Maar als zij de historie niet weten van de auto, en er staat nergens dat het de afgelopen 5+ jaar is gebeurd (of de afgelopen 2 jaar bij gewone bougies), dan is het op zich geen slecht advies.
Natuurlijk mag TS weten of hij dat ook op wil volgen of niet.
pi_197261193
Bij TSi zou ik niet experimenteren met slechte bougies. Die motoren draaien heel arm (leanburn) en hebben een sterke vonk nodig. Bovendien begeven die VAG bobines het ook vrij makkelijk.

Heerlijke motoren verder hoor.
.
pi_197261531
Lekker laten doen.
Heb laatst ook de bougies vervangen van mijn golf 7 en onze bedrijfsmonteur is daar 2 dagen mee bezig geweest.
De bobines zitten met een of ander rubbertje op de bougies bevestigd en als je daar te hard aan trekt kan het je zo maar je bobines kosten en ben je dus verder van huis, want dat is een stuk ingewikkelder dan de bougies.
Hij heeft toen een speciale bobine trekker besteld en daarmee ging het, nog steeds met wat moeite, wel.
170 euro is overigens behoorlijk aan de prijs, dat wel!
  donderdag 7 januari 2021 @ 20:53:13 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_197274631
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 14:50 schreef Daarnaast het volgende:

[..]

Golf 7 uit 2015, 1.0 tsi motor
170 een koopje
pi_197298373
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 00:15 schreef Dingest het volgende:
[..]
Een versleten bougie heeft namelijk een sterkere vonk nodig en dus moet de bobine ook harder werken, zodat die het eerder begeeft. En die zijn toch wel een stukje duurder dan een bougie ;)
een pen-bobine kan niet harder werken. het is slechts een spoel. Bobine is in het Duitse 'Zündspule' en in het engels Ignition coil. oftewel: ontstekingsspoel.

de vonk zal ergens moeten overslaan. slaat de vonk niet over in de bougie dan zal dit gebeuren in de pen-bobine zelf en raakt deze beschadigd. Na het vervangen van de bougie kan de vonk daarna blijven overslaan vanuit de bobine, in plaats van de bij de bougie. zodra een bobine ook maar een klein gaatje heeft aan de buitenkant dan is deze niet isolerend meer en springt op dat punt de vonk over. electriciteit neemt de weg van de minste weerstand.

Bougies kosten de wereld niet, daar kun je beter niet op besparen.

Hier bestel je een momentsleutel voor een leuk prijsje. Geschikt om bougies mee vast te zetten.
https://www.lemato.nl/dop(...)mentsleutel-5-25-nm/

Gebruik een momentsleutel bij het vervangen van de bougies. Men zet namelijk al snel teveel kracht bij het vastzetten. Ze hoeven maar 20 Nm te hebben.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 8 januari 2021 @ 23:44:40 #21
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_197298779
Ik begrijp dat je naar de VW dealer ben geweest. Een universele garage kan dit ook en zal meestal stuk goedkoper zijn
pi_197299847
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

een pen-bobine kan niet harder werken. het is slechts een spoel. Bobine is in het Duitse 'Zündspule' en in het engels Ignition coil. oftewel: ontstekingsspoel.

de vonk zal ergens moeten overslaan. slaat de vonk niet over in de bougie dan zal dit gebeuren in de pen-bobine zelf en raakt deze beschadigd. Na het vervangen van de bougie kan de vonk daarna blijven overslaan vanuit de bobine, in plaats van de bij de bougie. zodra een bobine ook maar een klein gaatje heeft aan de buitenkant dan is deze niet isolerend meer en springt op dat punt de vonk over. electriciteit neemt de weg van de minste weerstand.

Bougies kosten de wereld niet, daar kun je beter niet op besparen.

Hier bestel je een momentsleutel voor een leuk prijsje. Geschikt om bougies mee vast te zetten.
https://www.lemato.nl/dop(...)mentsleutel-5-25-nm/

Gebruik een momentsleutel bij het vervangen van de bougies. Men zet namelijk al snel teveel kracht bij het vastzetten. Ze hoeven maar 20 Nm te hebben.
Klopt, het is in principe maar een spoel, maar je hebt bij een versleten bougie een krachtigere vonk - dus een hoger voltage - nodig om de grotere elektrodeafstand te overbruggen en om dezelfde kracht te behouden voor ontsteking. Het hoge voltage dat door de bobine wordt gegenereerd zoekt van het ene elektrodepunt het lagere voltage in het andere elektrodepunt op, en die overbrugging levert de vonk. Hoe meer vervuiling op die punten of hoe meer afstand er tussenzit, hoe groter het voltageverschil zal zijn dat overbrugt moet worden. Dus deze hogere output bij grote slijtage vraagt meer van de bobine dan onder normale omstandigheden, en dus is de belasting groter en dat kan tot overbelasting/oververhitting leiden.

De bobine zal blijven opspoelen totdat het gat zo groot is dat de vonk niet meer kan overslaan en je duidelijke misfires krijgt; maar voor die tijd blijft er gewoon een zwakke vonk die het mengsel niet (op het juiste moment) kan ontbranden.
pi_197303707
Dank. weer wat geleerd.
Inderdaad, je kunt de bobine zien als een transformator.
Pen-bobines enigszins bestand tegen hogere temperaturen tot 180 graden.

Het kan gebeuren dat de kunsstof behuizing van de bobine lek raakt, na problemen met de bougie. Aangezien de motor zelf is verbonden met de massa kan dan de vonk overslaan van de bobine zelf naar de motor. Dan is er geen vonk bij de bougie.
Bij de pen-bobine heb ik het dan over. De kunsstof buitenkant zit met een epoxyhars direct vast aan de ijzeren kern. Wat dat betreft is de pen-bobine een vervangings-onderdeel. Oudere auto's rijden nog met de losse, externe af-fabriek bobine maar die hebben dan weer bougiekabels die je op termijn zult moeten reinigen of vervangen. Steenmarters zijn ook dol op bougiekabels.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197307436
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 11:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dank. weer wat geleerd.
Inderdaad, je kunt de bobine zien als een transformator.
Pen-bobines enigszins bestand tegen hogere temperaturen tot 180 graden.

Het kan gebeuren dat de kunsstof behuizing van de bobine lek raakt, na problemen met de bougie. Aangezien de motor zelf is verbonden met de massa kan dan de vonk overslaan van de bobine zelf naar de motor. Dan is er geen vonk bij de bougie.
Bij de pen-bobine heb ik het dan over. De kunsstof buitenkant zit met een epoxyhars direct vast aan de ijzeren kern. Wat dat betreft is de pen-bobine een vervangings-onderdeel. Oudere auto's rijden nog met de losse, externe af-fabriek bobine maar die hebben dan weer bougiekabels die je op termijn zult moeten reinigen of vervangen. Steenmarters zijn ook dol op bougiekabels.
Bobines zijn er nog steeds in verschillende soorten en maten ;) Penbobines (of 'Coil on Plug') komen steeds meer voor ja, die worden volledig door de computer aangestuurd (die berekend ook de output die gegeven moet worden, en ze worden uitgeschakeld als blijkt dat er in de cilinder geen ontsteking plaatsvind). Ze zijn bestand tegen hogere externe temperaturen, omdat ze natuurlijk 'in' de kop van de motor zitten gemonteerd en daar wordt het heel heet.
Het andere type is DIS (verdelerloze, elektronische aangestuurde 'wasted spark') bobines. Dit systeem gebruikt meestal een sensor en een simpele(re) ECU om het ontstekingstijdstip te bepalen. Die bobines komen in verschillende vormen voor. Dat kan één unit aan de zijkant zijn die er nog een beetje als een ouderwetse verdelerkap uitziet, maar het kan ook een langgerekte unit op het kleppendeksel zijn, of één bobine per twee cilinders. In de meeste gevallen heb je dan nog bougiekabels (die overigens kunnen uitdrogen en verharden).
En dan zijn er nog wat tussensystemen daarvan of andere dingetjes geweest, zoals CDI (de logge modules die Saab een tijd had) en die op motorfietsen en buitenboordmotoren nog wel gebruikt worden.

Hoe dan ook, het kan allemaal stuk :P En steenmarters kunnen ook achter isolatiemateriaal van bekabeling aangaan, dat is helemaal een ramp :X
pi_197335171
gaat @TS het nog zelf doen?

Zet na het verwijderen van de bobine even de stofzuigerslang op het gat waar de bougie nog zit, voordat je de bougie los haalt. zo zorg je ervoor dat er geen vuil de motor in valt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197481445
@Meesternadim ga je het nog zelf doen of laat je de bougies door een monteur vervangen?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')