abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197223849
Ik heb thuis een groot deel van mijn lampen vervangen door Hue, nu wil ik graag een Niko Friends of Hue schakelaar hebben op de plaats waar nu nog een gewone lichtschakelaar zit.

De Niko schakelaar kan gewoon over de contactdoos worden geplaatst, maar ipv de kabels door te verbinden wil ik graag IN die wandcontactdoos nog een kleine schakelaar houden zodat ik, mocht dat nodig zijn, de lampen in mijn woonkamer nog wel stroomloos kan maken zonder dat ik de stroom van de hele woonkamer eraf hoef te halen.
De Niko schakelaar haal je er gemakkelijk af namelijk en dan zou je bij de contactdoos kunnen.

Wat zou hier de handigste oplossing voor zijn?
pi_197334700
Je verhaal is een beetje wazig... Niemand kan opmaken hoeveel plaats er is in die doos? :) En wat je wil allemaal schakelen in die doos en of mini dat dan wel kan trekken zonder te knetteren.

Dus wat is mini en wat moet er dan op?

Eventuele redelijk mini oplossingen zou kunnen zijn

https://www.banggood.com/(...)der&cur_warehouse=CN

Echter de module zelf heeft DC 5 Volt voeding nodig, al kan het relais wel VAC220 schakelen.

Dus dan zul je de module zelf moeten voeden met zoiets als dit. Ze zijn beiden ongeveer even groot qua formaat.

https://www.banggood.com/(...)ouse=CN&rmmds=search

Dan heb je nog kans dat het werkt met de Hue app, maar dat weet ik niet zeker. Zo niet heeft het altijd nog zijn eigen App.
pi_197338638
Bedoel je met 'contactdoos' nu een wandcontactdoos/stopcontact?
Of een lasdoos in/aan de muur?

Heb je foto's van je materiaal en situatie?

En is die minischakelaar dan alleen bedoeld als backup voor als je Hue er mee ophoudt?

Ik zou voorzichtig zijn met schakelaartjes in lasdozen proppen.
Zorg dat je er in ieder geval een hebt die geschikt is voor netspanning en de stroom die je verwacht te schakelen.
En het ding moet goed geïsoleerd zijn van de rest in die lasdoos.

Het veiligst is om een 'gewone' schakelaar aan te leggen maar dan heb je geen verborgen schakelaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door jeroen25 op 11-01-2021 11:15:32 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_197342909
ja sorry mijn verhaal was een beetje warrig, ik had nog niet geslapen na mijn nachtdienst.

Ik heb nu een wandcontactdoos (stopcontact) met een normale schakelaar. Zoiets:

Ik heb er nog even over nagedacht om de normale schakelaar te laten zitten en de Niko Friends of Hue schakelaar ernaast te plaatsen, maar mijn medebewoners kunnen niet met hun tengels van de normale schakelaar afblijven en schakelen de lampen steeds met de verkeerde schakelaar uit.

Daarom wil ik de schakelaar weghalen en daar een Niko FoH schakelaar overheen plaatsen, in de lasdoos erachter wil ik dan nog iets van een schakelaar plaatsen zodat ik de lampen spanningsloos kan maken, (door de Niko FoH schakelaar er even af te trekken) zonder dat ik ook de rest van de woonkamer (en andere kamers) helemaal spanningsloos hoef te maken. Ik gebruik alleen LED dus veel belasting hoeft dat schakelaartje niet aan te kunnen.

En nu hoor ik jullie denken, waarom niet gewoon even de stroom eraf in de woonkamer als je iets aan die lampen moet doen. Dat is voornamelijk omdat het 's avonds in de woonkamer (en de andere kamers waar ik deze schakelaars wil) echt pikke donker is, en je dan moeilijk moet gaan doen met zaklampen etc.
Voor mij is het makkelijker om dan even de Niko schakelaar eraf te trekken om met het schakelaartje erachter de boel spanningsloos te maken.

Ik zou natuurlijk een simpel snoerschakelaar in de lasdoos kunnen proppen, maar dacht dat er misschien een wat minder houtje touwtje oplossing voor zou zijn.
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 14:36:15 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197343044
Hoe vaak zul je daar in de praktijk gebruik van maken ? Ben bang dat er doorgaans niet genoeg ruimte is om daar nog iets bij in te vrotten.

In principe moet je alles spanningsloos maken voordat je alles demonteert..
pi_197344662
Als je de huidige schakelaar er uit gaat halen dan zul je sowieso de bruine fase en zwarte schakeldraad aan elkaar moeten verbinden.
Dat zou je met een wago lasklem kunnen doen.
Die kun je later gemakkelijk weer losmaken.

Dat lijkt mij dan de minst beunige oplossing.

Alleen zijn de schakeldraden die naar de lampen gaan nu ineens fasedraden.
Eigenlijk zou je die dan voor bruine moeten vervangen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 11 januari 2021 @ 22:29:49 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197353413
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:29 schreef Mark_nl het volgende:
En nu hoor ik jullie denken, waarom niet gewoon even de stroom eraf in de woonkamer als je iets aan die lampen moet doen. Dat is voornamelijk omdat het 's avonds in de woonkamer (en de andere kamers waar ik deze schakelaars wil) echt pikke donker is, en je dan moeilijk moet gaan doen met zaklampen etc.
Voor mij is het makkelijker om dan even de Niko schakelaar eraf te trekken om met het schakelaartje erachter de boel spanningsloos te maken.
Dan maak je alleen de bruine fase spanningsloos. Dan blijft er nog steeds spanning op de blauwe nul staan, zeker als je op dezelfde groep lampen aan hebt staan om te zien wat je aan het doen bent.
So we just called him Fred
pi_197353519
Hoeveel lampen zitten er achter die schakelaar? Is het niet veel simpeler om daar de lichtbron even uit te draaien?
  maandag 11 januari 2021 @ 22:37:19 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197353545
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:35 schreef XanderH het volgende:
Hoeveel lampen zitten er achter die schakelaar? Is het niet veel simpeler om daar de lichtbron even uit te draaien?
Niet elke Philips Hue lamp heeft een verwijderbare lichtbron ;)
So we just called him Fred
pi_197355005
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:29 schreef Fred het volgende:

[..]

Dan maak je alleen de bruine fase spanningsloos. Dan blijft er nog steeds spanning op de blauwe nul staan, zeker als je op dezelfde groep lampen aan hebt staan om te zien wat je aan het doen bent.
Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar zoveel restspanning staat er dan toch niet op de nuldraad? Ik heb vaak zat een plafondlamp vervangen waarbij ik de lamp eerst met de schakelaar had uitgedaan, nooit stroom door gekregen.
pi_197355007
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:35 schreef XanderH het volgende:
Hoeveel lampen zitten er achter die schakelaar? Is het niet veel simpeler om daar de lichtbron even uit te draaien?
4
pi_197355009
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:37 schreef Fred het volgende:

[..]

Niet elke Philips Hue lamp heeft een verwijderbare lichtbron ;)
Klopt, deze toevallig wel, maar die in de hal, de garage en bij de voordeur niet
pi_197582327
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 02:07 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Klopt, deze toevallig wel, maar die in de hal, de garage en bij de voordeur niet

https://tweakers.net/nieu(...)rden-gemonteerd.html
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 09:48:23 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197586336
quote:
quote:
Signify brengt Hue-module uit die in muurschakelaars kan worden gemonteerd

Signify brengt een schakelaar voor zijn Hue-lampen uit die in een muur kan worden ingebouwd. De module kan achter bestaande schakelaars worden ingebouwd. Ook brengt het bedrijf twee nieuwe buitenlampen uit.

Met de Philips Hue Wall Switch Module kunnen gebruikers ook bestaande schakelaars slim maken. De module past in de muur achter een schakelaar, zodat hij permanent stroom krijgt. De Wall Switch Module kan vervolgens met de app worden bediend, of juist met de hand. Het is mogelijk om drie scènes voor lampen te programmeren op de module. Die kunnen vervolgens worden ingeschakeld door de schakelaar een paar keer aan en uit te doen. De module krijgt geen netstroom, maar werkt op een batterij die volgens Signify vijf jaar mee gaat.

Het bedrijf zegt dat de Hue Wall Switch Module op 9 maart uitkomt voor 40 euro. Daarnaast brengt Signify ook een nieuwe versie van de draadloze dimmer uit met een ander ontwerp, dat beter over bestaande schakelaars en stopcontacten moet passen. Die kost 20 euro en komt eind januari uit.
Maar dit zijn hue-schakelmodules voor achter een puls schakelaar/drukker; TS zoekt geloof ik een schakelaar om de spanning er eventueel alleen van die lamp af te kunnen schakelen; die dan in de inbouwdoos zit gemonteerd achter de bestaande schakelaar.. :?
pi_197602828
Niet waar ik naar opzoek was inderdaad maar desalniettemin wel interessant dit :)
pi_197604026
https://shelly.cloud/

Wij hebben deze in onze contactdozen gemonteerd. Is denk ik wat je zoekt. Er is ook een nl Facebook pagina met meer info

[ Bericht 37% gewijzigd door m_c_b op 24-01-2021 09:59:17 (Te snel geklikt) ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')