1 standaard keukenblad, omdat het sterk is en in diverse soorten te verkrijgenquote:Op zondag 3 januari 2021 22:43 schreef Pro_Shifty het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben wederom opzoek naar jullie deskundig advies. Mijn volgend project van de verbouwing is het maken van een bureaublad in ons "kantoor". Aangezien we vaker thuis werken lijkt mij dat een goed idee.
We willen dit zwevend maken. Het bureaublad gaat bevestigd worden aan drie muren. We gaan daar een constructie op verzinnen. Dat komt wel goed.
Het bureaublad zal vooraf gebruikt worden om een aantal grote beeldschermen op te zetten, een laptop en wellicht een geluidssysteem. Daarnaast zullen er nog wel andere spullen op dat bureau gezet gaan worden dus het moet wel stevig zijn. Het zal gebruikt worden om aan te werken en aan te gamen.
Het bureaublad zal 3 meter breed worden, ongeveer 80 cm diep (al ben ik daar nog niet helemaal over uit. Dit kan zomaar iets dieper worden.) Daarnaast ben ik benieuwd welke diepte jullie zouden adviseren.
Ook ben ik nog op zoek naar het materiaal waar ik het bureaublad van ga maken. Ik lees veel verschillende adviezen en kom er nog niet helemaal uit. Het moet stevig zijn en ik wil natuurlijk dat de muizen van de computer goed reageren op de ondergrond. Bij voorkeur gebruik ik geen muismat.
Concrete vraag:
- Van welk materiaal ga ik het bureaublad maken? en Waarom?
- Welke diepte van het bureaublad zouden jullie adviseren.
- Als ik het blad niet uit 1 geheel kan krijgen beïnvloed dat de keuze van het materiaal.
Ik hoor het graag.
Ah kijk. Dat is voor mij nuttig om te weten. Degene die je met de link doorstuurt ziet er al interessant uit. Ik heb liever iets groots en massief dus dat ziet er al goed uit.quote:Op maandag 4 januari 2021 00:00 schreef Watuntrik het volgende:
Ik gebruik al jaren een Logitech gaming muis G5 serie, meer vanwege de goeie ergonomische vormgeving en gewicht is aan te passen. Daarnaast gebruik ik hem slechts aan de laptop op een houten tafel (Teak of aan de andere tafel die is Kersen) en nooit muismat. Nog nooit een probleem ervaren. Hij is uitgevoerd met een LED optical sensor... Dat ding als al zeker 12 jaar oud en blijft als nieuw functioneren...Denk niet dat de modernere uitvoeringen er slechter op geworden zijn.
Tja en materiaal keuze is een beetje aan je budget en smaak... Maar er zijn her en der werkbladen zat in de aanbieding in alle geuren en kleuren. 3 meter lang aan een stuk zal het probleem niet worden, meeste massief houten werkbladen van dat formaat zijn sowieso samengesteld uit verlijmde lamellen.
https://www.houthandelonline.nl/werkblad-beuken-27mm-300x92cm
Is nog redelijk betaalbaar. Maar ga je voor het veel mooiere Notenhout zit je al snel op ¤ 350 p/m² +
Of het wordt gefineerd materiaal zoals de bladen van Ikea... Maar dan zit je buiten de standaard maat met 80cm diep.
Maar 80cm tegen de muur is best wel diep... Dan moet je toch zowat op het blad gaan zitten of staan om aan de muur te komen. Ik persoonlijk zou het armlengte houden.
Hout werkt en trekt daar ontkom je niet aan. Dus 3 meter zwevend is best veel en wordt een zware jongen.. Maar er zijn wel verborgen constructies te verzinnen om dat te voorkomen.quote:Op maandag 4 januari 2021 13:40 schreef Pro_Shifty het volgende:
Ik hoef bij dat blad niet direct rekening te houden dat het gaat doorhangen als ik er een juiste constructie onder ga maken?
Goede adviezen dankje. Ik had eerst in mijn hoofd om balken aan de drie muren te bevestigen en daar het blad op te leggen. Maar op deze manier zou het natuurlijk ook kunnen. Als versteviging zou ik alsnog een aantal klosjes kunnen doen ja.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:06 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hout werkt en trekt daar ontkom je niet aan. Dus 3 meter zwevend is best veel en wordt een zware jongen.. Maar er zijn wel verborgen constructies te verzinnen om dat te voorkomen.
Moet je gewoon eens bij IKEA kijken naar de zwevende LACK planken... Gelijkende constructie maken.
https://www.ikea.com/nl/n(...)_AA-24442-12_pub.pdf
Beugel(s) verankerd aan de muur met daarop stevig buismateriaal haaks en hart in het blad. In jou geval zou 3 al voldoende zijn, misschien 4, 1 links / 1 rechts / 1 of 2 midden. Die buis is dan nagenoeg op decimeter na in de lengte van de bladdiepte. Dat kun je wel (laten) maken... Denk dat je als meerwerkklusje bij die houthandel de gaten kunt laten boren wat dan over de buis schuift.
Dan hangt de plank feitelijk aan een stalen constructie dat aan de achterwand is verankert. Dit zul je dan echter wel zwaar en sterk genoeg moeten maken. Dat worden geen dunwandige pijpjes op een reel voor boekenrekje. 80cm is best een hefboom...
Maar dan hangt het geheel verborgen, wat steunt zit dan in het blad. Slechts achterkant van het blad laten in frezen zodat de muurbeugel erin valt.
Of slechts 1 in het midden en langs de wanden met klosjes onder het blad werken.
Enige issue op 3 meter is dat je een reten strak wandje moet hebben... Daar toch maar eens eerst naar kijken met een lange rij. En dat eerst laten fiksen als dat hobbel de bobbel is
Ah het grootste obstakel blijkt inderdaad mijn vriendin te zijn. Die wil dus absoluut niets met een houtlook of houtnerf erin.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:58 schreef Watuntrik het volgende:
Ik heb geen idee wat je allemaal van plan bent met zulk oppervlak... Zo'n massief blad weegt al wat en wanneer je dat ook nog eens gaat volstouwen met de nodige attributen en loop je nog het risico dat er iemand in onoplettend moment er met zijn gat op gaat zitten. Wat snel gebeurd is. Dan moet het niet van de wand af komen.Dus klossen langs de zijwand is zeker een pre...
Ik persoonlijk bij 27mm dik blad zou dan eerder denken aan massief stalen staven van een rond de 22mm doorsnee. dikwandige 1/2" gewalste stoompijp is ook ong. 22mm doet het misschien ook wel. Maar of die laatste zoveel goedkoper zal zijn dan massief betwijfel ik.
Vraag het voor de zekerheid eens aan de houthandel waar je het blad besteld/koopt. Die hebben mogelijk al eens eerder met dat bijltje gehakt.
Je kunt het zo gek niet bedenken, je bent nooit alleen met unieke ideeën... Wanneer je goed zoekt dan is het met grote zekerheid al vaker gedaan. Heb ik zelf ook al vaker gehad, denkende een uniek idee te hebben en gaande weg kwam ik erachter dat er al 10tallen voor me dit al eerder gedaan hebben.
Als je het zelf gaat aflakken, hou er dan wel rekening mee dat als je de hele dag met je muis overheen gaat dit wel eens harder zou kunnen slijten dan je hoopt.quote:Op maandag 4 januari 2021 20:37 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Ah het grootste obstakel blijkt inderdaad mijn vriendin te zijn. Die wil dus absoluut niets met een houtlook of houtnerf erin.
Heb je nog een suggestie van materiaal wat daaraan voldoet. We kunnen het dan schuren en zelf een kleur schilderen. Maar er mag dus geen hout nerf of houtlook hebben. Dus dat berken werkblad mag dus niet. Of is er een manier om het glad/egaal te krijgen?
Of is er dan een ander materiaal soort wat ik beter kan kiezen?
Ik heb een blad van 80cm diep en kan gewoon bij de muur zonder op het blad te gaan staan? (Dat kan ook niet, dan stoot ik m'n hoofd)quote:Op maandag 4 januari 2021 00:00 schreef Watuntrik het volgende:
Maar 80cm tegen de muur is best wel diep... Dan moet je toch zowat op het blad gaan zitten of staan om aan de muur te komen. Ik persoonlijk zou het armlengte houden.
Dat je vriendin geen hout look wil, wordt er alleen maar gemakkelijker en goedkoper mee. Dan kun natuurlijk ook een frame maken van houten balken en dat met panelen bekleden. Dan hoef het niet perse paneel aan 1 stuk te zijn als je toch gaat verven kun je naden weg plamuren. Daar kun je van alles op timmeren, MDF bv. Moet je alleen even onder de naden een balkje plaatsen om doorzakken en scheuren tegen te gaan.quote:Op maandag 4 januari 2021 20:37 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Ah het grootste obstakel blijkt inderdaad mijn vriendin te zijn. Die wil dus absoluut niets met een houtlook of houtnerf erin.
Heb je nog een suggestie van materiaal wat daaraan voldoet. We kunnen het dan schuren en zelf een kleur schilderen. Maar er mag dus geen hout nerf of houtlook hebben. Dus dat berken werkblad mag dus niet. Of is er een manier om het glad/egaal te krijgen?
Of is er dan een ander materiaal soort wat ik beter kan kiezen?
Dat zal per situatie verschillen en dat moet iedereen idd voor zichzelf bepalen. Ik heb toevallig een raam in de muur achter het werkblad die tot net onder het plafond reikt. Zou het werkblad 80cm zijn zou ik het niet halen met het raam lappen zonder stok. Met de 60cm die het is haal ik het net, maar als ik wil zemen moet ik al een opstapje gebruiken. En dan ben ik ook niet de kleinste en m'n halve leven al de bijnaam de Lange...quote:Op maandag 4 januari 2021 21:54 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Ik heb een blad van 80cm diep en kan gewoon bij de muur zonder op het blad te gaan staan? (Dat kan ook niet, dan stoot ik m'n hoofd)
Oeh ik heb nog mooie granieten tegels van 60x60x3cmquote:Op dinsdag 5 januari 2021 19:41 schreef Watuntrik het volgende:
Ja ik snap wel dat dit lastig is wanneer je daar geen ervaring mee hebt. Maar Materialenkennis is nogal een boekje... Op basisniveau zit je toch al snel op de 100 pagina's lezen over hoe de appel uit de boom valt. Dus het is geen gemakkelijke vraag...
Maar je moet dus een frame maken dat sterk genoeg is en het liefst zo min mogelijk aan het klimaat te leiden heeft.
Wanneer het bij jou ophoud met schroeven en timmeren dan is Meccano voor grote jongens misschien iets voor jou.
http://www.muepro.nl/shop/category/11220/Installatierails.html
Hint!? Frame van stalen profielen... Waar je dat stevige frame dan mee bekleed is kwalitatief ondergeschikt daar kun je opleggen wat je maar wil. Eigenlijk bijna alles.
+/- 194kg zou moeten lukken...quote:Op dinsdag 5 januari 2021 20:09 schreef lipje het volgende:
[..]
Oeh ik heb nog mooie granieten tegels van 60x60x3cm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |