abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 januari 2021 @ 16:16:40 #1
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197190689
Dus zoals de vraag luid,
en waarom?

Denk bijvoorbeeld aan hiphop, nederlandse rap, EDM, Electropop?

En wat komt er terug? Bijvoorbeeld 1 van deze bovenste in een andere vorm, metal, rock, of iets totaal anders?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_197190753
Ik denk dat over een x aantal jaar mensen deuntjes gaan maken van heel oude folklore en dat iedereen dan kan spacen terwijl ze kunnen zeggen van 'ja maar in dit nummer zit zoveel cultuur van 100 jaar geleden'.

Wat er weggaat weet ik niet echt.
  zondag 3 januari 2021 @ 16:41:09 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197191058
Het antwoord op beide vragen is vooral 'de wens is vader van de gedachte'. Terwijl er in werkelijkheid al jaren weinig verandert, en het dat vermoedelijk ook niet veel gaat doen. In 2010 waren autotunepop, EDM en degelijke Nederpop er al, en het gaat ook niet meer weg. Nederrap (in de platte vorm) zat even in een dip, maar was er een poosje daarvoor heel veel en vanaf de mid 10s ook weer heel veel. En nu blijft het ook.

Het is gewoon steeds weer het recyclen van een bepaald soort geluiden die er al waren, en dat zo kundig mogelijk uitvoeren (of dat nou artistiek is, commercieel, of een balans ertussen). Eventueel meerdere van die soorten geluiden in combinatie met elkaar.

Hooguit heb ik de afgelopen jaren wat meer rock opgemerkt die daadwerkelijk rockt (Fontaines D.C. & soortgenoten). Prima trend. Maar dat is nog steeds niet tot Q en Radio 538 doorgedrongen, en slechts beperkt tot Radio 2. Gemiddeld Nederland krijgt het maar een heel klein beetje mee. Blijft vermoedelijk net onder de oppervlakte zweven ipv dat het een grunge-achtige doorbraak krijgt (harde gitaarrock uit de jaren 90 staat nu gewoon veelvuldig in de Top 2000).
pi_197191812
Het barst van de muzikale genres. Er sterft haast niets uit, er komen alleen nieuwe genres bij.

Het idee dat genres "uitsterven" wordt kennelijk gevoed door het feit dat radiozenders veel genres vrijwel volledig links laten liggen. Dat betekent echter niet dat die genres er niet meer zijn.
  zondag 3 januari 2021 @ 17:47:58 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197192136
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:28 schreef DJ11 het volgende:
Het barst van de muzikale genres. Er sterft haast niets uit, er komen alleen nieuwe genres bij.
Welke?

Bij de meeste hedendaagse muziek die ik tegen kom, heb ik het gevoel dat het ook jaren geleden al had kunnen bestaan, hoe goed het in sommige gevallen ook is.

Ik kom een zeer breed palet aan hedendaagse muziek tegen (sowieso ongeveer 1001 soorten alternatief materiaal op bijvoorbeeld Radio Béton of Byte FM, beiden zenders die vaak op staan en waar ze aardig de vinger aan de pols hebben); dáár moet het probleem niet liggen.
  maandag 4 januari 2021 @ 06:24:21 #6
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197202087


[ Bericht 69% gewijzigd door Eightyone op 05-01-2021 04:57:59 (Gezever) ]
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 08:14:18 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197202501
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:28 schreef DJ11 het volgende:
Het barst van de muzikale genres. Er sterft haast niets uit, er komen alleen nieuwe genres bij.

Het idee dat genres "uitsterven" wordt kennelijk gevoed door het feit dat radiozenders veel genres vrijwel volledig links laten liggen. Dat betekent echter niet dat die genres er niet meer zijn.
Ik denk dat er wel wat subgenres uitsterven, en of muteren naar een ander genre... Elk niche bandje dat een beetje momentum krijgt heeft toch de neiging om er weer een eigen labeltje aan te hangen en anders doet de pers het wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 8 januari 2021 @ 07:26:51 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197280247
Het verschil tussen wat gemiddeld Nederland luistert, en wat er in de underground speelt, is er natuurlijk wel.

Bij gemiddeld Nederland staat de boel dus al jaren nagenoeg stil. Zoek eens een jaarlijst uit de eerste helft van de 10's op, ga eens naar die nummers luisteren, en het geheel blijkt nog opvallend actueel te klinken (voorbeeld: o.a. deze uit 2012). Daarbúiten lijkt er, zoals eerder gezegd, ook niet veel over te zeggen, afgaande op de (deels diep gravende) gebruikte muzikale bronnen. Of zijn er hier nog mensen die in hippe Randstedelijke kringen verkeren, waar tóch nog het een en ander opgemerkt is?

Of ik het mooi vind is wat anders, maar interessánt vind ik het lezen over eventuele nieuwe ontwikkelingen wel.
pi_197293914
Weet wel dat dubstep a la Skrillex compleet uitgestorven is. Tien jaar geleden was dat nog heel populair.

Sowieso ontwikkelt rap zich mega snel. Ook qua genres die in elkaar overgaan. Bij The Weeknd hoor je al retro en synth invloeden er door. Travis Scott, Kid Cudi ontwikkelen ook allemaal hun eigen stijl.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197449962
Er zal meer en meer fusion muziek ontstaan, dat zag je de laatste 30 jaar omdat door internet veel muziek makkelijker toegangelijk is, kortom iemand in Lutjebroek kan zonder enige moeite inspiratie opdoen van tradionele Polynesische muziek. Daarentegen krijg je het omgekeerde verschijnsel dat het pure lokale muziektrends minder gemeengoed zullen worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')