De aandrijving van auto's zal elektrisch worden.quote:Op zondag 3 januari 2021 15:25 schreef Fer het volgende:
Elektrisch rijden zal een steeds groter marktaandeel krijgen in Europa. Welke merken zullen als eerste een aanbod van alleen maar full electric auto’s?
Ik denk:
Citroën
Lancia
Nissan
Seat
Kia
Volvo
Nee. Vanaf 2030 mogen auto's geen broeikasgassen meer uitstoten.quote:Op zondag 3 januari 2021 16:29 schreef Fred het volgende:
De aandrijving van auto's zal elektrisch worden.
Al is niet uit te sluiten dat auto's een verbrandingsmotor aan boord houden voor het leveren van de elektriciteit.
quote:Op zondag 3 januari 2021 16:48 schreef M.Ritcher het volgende:
Een aanhangwagen met aggregator mee voor de lange afstanden.
Een verbrandingsmotor kan ook draaien op waterstof, dan zijn er geen broeikasgassenquote:Op zondag 3 januari 2021 16:57 schreef oldford het volgende:
Nee. Vanaf 2030 mogen auto's geen broeikasgassen meer uitstoten.
Dus ook hybride auto's mogen dan niet meer verkocht worden.
Het kán... het rendement is echter om te huilenquote:Op zondag 3 januari 2021 17:55 schreef Fred het volgende:
[..]
Een verbrandingsmotor kan ook draaien op waterstof, dan zijn er geen broeikasgassen
Nu nog wel, maar ik verwacht dat er in de komende jaren meer geproduceerd gaat worden en de techniek verbeterd wordt. Het heeft namelijk twee grote voordelen tov accu-auto's: het bijvullen gaat een stuk sneller én de infrastructuur ligt er al: benzine stations zijn redelijk eenvoudig om te bouwen.quote:Op zondag 3 januari 2021 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kán... het rendement is echter om te huilen
Heb je een bron daarvoor?quote:Op zondag 3 januari 2021 17:59 schreef Fred het volgende:
[..]
Nu nog wel, maar ik verwacht dat er in de komende jaren meer geproduceerd gaat worden en de techniek verbeterd wordt. Het heeft namelijk twee grote voordelen tov accu-auto's: het bijvullen gaat een stuk sneller én de infrastructuur ligt er al: benzine stations zijn redelijk eenvoudig om te bouwen.
Inderdaad, lekkere business case.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een bron daarvoor?
Ik bedoel, waterstofauto's met brandstofcel hebben al niet zo'n geweldig rendement maar waterstofauto's met verbrandingsmotor doen het nog veel slechter.
En een laag rendement = hoge kosten per kilometer.
Feit ja dat is nodigquote:Op zondag 3 januari 2021 16:48 schreef M.Ritcher het volgende:
Een aanhangwagen met aggregator mee voor de lange afstanden.
Op zich is het nog niet eens zo'n ramp als je op afgelegen plekken elektrische auto's laadt met dieselgeneratoren zolang daar geen capaciteit is. Het overgrote deel wordt gewoon uit het stroomnet geladen.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:18 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Feit ja dat is nodig
[ afbeelding ]
Probleem is dat het hele stroomnet te zwak is als iedereen op stroom gaat rijden.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich is het nog niet eens zo'n ramp als je op afgelegen plekken elektrische auto's laadt met dieselgeneratoren zolang daar geen capaciteit is. Het overgrote deel wordt gewoon uit het stroomnet geladen.
Dat is een aanname. Als je er serieus aan gaat rekenen valt dat wel mee.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:22 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Probleem is dat het hele stroomnet te zwak is als iedereen op stroom gaat rijden.
Dan krijg je dus stroomuitval door overbelasting..
Er zal dus FORS geinvesteerd moeten worden in de stroomnetwerken voordat dat kan.
Ik heb niets tegen optimismequote:Op zondag 3 januari 2021 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een aanname. Als je er serieus aan gaat rekenen valt dat wel mee.
Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.
Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.
13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.
Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.
Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.
Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?
13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.
Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Dan als laatste: accutechniek wordt beter, zo zien velen de opkomst van wijk- en thuisaccu's de komende 10 jaar omdat accuprijzen minimaal halveren. En met wijk- en thuisaccu's kan je probleemloos pieken opvangen en investeringen in het netwerk uitstellen of alleen doen waar ze nodig zijn.
Al met al hebben we nog 10 tot 20 jaar voordat het zo ver is, er is al over nagedacht, de techniek bestaat.
Misschien vind je mij een "ras optimist" maar dat komt deels ook omdat ik het nieuws en de ontwikkelingen heel aandachtig volg.
Dat wil ik nog net niet wegzetten als "borrelpraat" Het komt in iedere discussie voorbij maar het is niet alsof autofabrikanten daar nooit aan gedacht hebben.quote:Op zondag 3 januari 2021 18:44 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen optimisme
Ik voorzie toch wel wat issue's met name voor mensen die zelf of op het werk geen laadpaal hebben.
Ja ik heb in Hoofddorp al meerdere vechtpartijen gezien om een plaats bij de laadpaal...
Verder is er nog een ding wat imho een uitdaging is.
De grondstoffen om zoveel accu's te kunnen produceren.
Nikkel en Cadnium zijn niet in overvloed aanwezig dus zal de beschikbaarheid/prijs een uitdaging worden.
Ik zie ook voordelen hoorquote:Op zondag 3 januari 2021 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso zie ik het ook meer als een onderdeel van een totaaloplossing.
Nu Nederland zich heeft voorgenomen om gasloos te worden, zie je ook een opkomst van warmtepompen en elektrische kookplaten.
Warmtepompen zijn gek genoeg nog niet zo'n groot probleem. Mits je gewoon 24/7 verwarmt (wat het beste is met een warmtepomp) kan deze rustig z'n werk doen en heb je geen grote pieken en dalen over een hele dag.
Kookplaten zijn wel een uitdaging, aangezien je dan tussen 17:00 en 19:00 ineens miljoenen huishoudens hebt waar je 2 tot 8kW aan extra vermogensvraag hebt.
Daar komen die wijk- en thuisaccu's om de hoek kijken.
Op zich ook niet zo'n probleem dat het geld kost, als je als land "all-electric" wordt dan vallen alle ontwikkelingen (elektrisch rijden, koken en verwarmen en de ontwikkeling van accu's en smart grids) juist wel heel mooi samen en kan je ook naar 1 strategie toe werken.
Je bedoelt vast koolmonoxide doden (CO vs CO2).quote:Op zondag 3 januari 2021 18:52 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ik zie ook voordelen hoor
Bijvoorbeeld een gasloos huis heeft minder kans op brand doordat er dus niet meer met gas gekookt wordt.
Ook kooldioxidedoden zullen minder voorkomen omdat de cv-ketel vervangen gaat worden.
Wel moet men gaan werken aan veel stillere en trillingsvrije warmtepompen.
Het moet niet zo zijn dat je minder goed kunt slapen doordat je een trillende/brommende/zoomende warmtepomp hebt/
Ja foutjequote:Op zondag 3 januari 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bedoelt vast koolmonoxide doden (CO vs CO2).
Maar dat klopt.
Top!quote:Op zondag 3 januari 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn woning heb ik 2 jaar geleden al gasloos gemaakt. Volgens de "deskundigen" op FOK! heb ik in de winter geen verwarming omdat een warmtepomp bij 5 graden onder nul niet meer werkt.
Ondertussen is het hier altijd 21,5 graden en pruttelt m'n warmtepomp iedere winter probleemloos door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |