abonnement Unibet Coolblue
pi_197189827
Elektrisch rijden zal een steeds groter marktaandeel krijgen in Europa. Welke merken zullen als eerste een aanbod van alleen maar full electric auto’s?

Ik denk:

Citroën
Lancia
Nissan
Seat
Kia
Volvo
.
pi_197190124
Spijkstaal.
pi_197190199
Vanaf 2030 worden ze verplicht alleen elektrische te koop. dus alle merken zullen uiteindelijk zo verkopen. Dus je vraag is namelijk nutteloos.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_197190356
Tesla
  zondag 3 januari 2021 @ 16:29:52 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197190911
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 15:25 schreef Fer het volgende:
Elektrisch rijden zal een steeds groter marktaandeel krijgen in Europa. Welke merken zullen als eerste een aanbod van alleen maar full electric auto’s?

Ik denk:

Citroën
Lancia
Nissan
Seat
Kia
Volvo
De aandrijving van auto's zal elektrisch worden.
Al is niet uit te sluiten dat auto's een verbrandingsmotor aan boord houden voor het leveren van de elektriciteit.
So we just called him Fred
pi_197191167
Een aanhangwagen met aggregator mee voor de lange afstanden.
pi_197191269
quote:
7s.gif Op zondag 3 januari 2021 16:29 schreef Fred het volgende:
De aandrijving van auto's zal elektrisch worden.
Al is niet uit te sluiten dat auto's een verbrandingsmotor aan boord houden voor het leveren van de elektriciteit.
Nee. Vanaf 2030 mogen auto's geen broeikasgassen meer uitstoten.
Dus ook hybride auto's mogen dan niet meer verkocht worden.
pi_197191462
ik zal een benzine auto blijven rijden zolang dat gaat.
  zondag 3 januari 2021 @ 17:14:05 #9
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_197191566
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 16:48 schreef M.Ritcher het volgende:
Een aanhangwagen met aggregator mee voor de lange afstanden.
:')
Dat was in 2013 nog nodig, met de hedendaagse EV's en laadinfrastructuur kachel je met gemak naar Zuid Europa.
Afgelopen zomervakantie nog 1200km afgelegd op een dag in 13,5 uur , met een ICE deed ik het slechts een fractie sneller.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 03-01-2021 17:20:54 ]
  zondag 3 januari 2021 @ 17:55:28 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197192298
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 16:57 schreef oldford het volgende:
Nee. Vanaf 2030 mogen auto's geen broeikasgassen meer uitstoten.
Dus ook hybride auto's mogen dan niet meer verkocht worden.
Een verbrandingsmotor kan ook draaien op waterstof, dan zijn er geen broeikasgassen ;)
So we just called him Fred
pi_197192312
quote:
7s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:55 schreef Fred het volgende:

[..]

Een verbrandingsmotor kan ook draaien op waterstof, dan zijn er geen broeikasgassen ;)
Het kán... het rendement is echter om te huilen ;)
  zondag 3 januari 2021 @ 17:59:09 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197192349
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kán... het rendement is echter om te huilen ;)
Nu nog wel, maar ik verwacht dat er in de komende jaren meer geproduceerd gaat worden en de techniek verbeterd wordt. Het heeft namelijk twee grote voordelen tov accu-auto's: het bijvullen gaat een stuk sneller én de infrastructuur ligt er al: benzine stations zijn redelijk eenvoudig om te bouwen.
So we just called him Fred
pi_197192654
quote:
7s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:59 schreef Fred het volgende:

[..]

Nu nog wel, maar ik verwacht dat er in de komende jaren meer geproduceerd gaat worden en de techniek verbeterd wordt. Het heeft namelijk twee grote voordelen tov accu-auto's: het bijvullen gaat een stuk sneller én de infrastructuur ligt er al: benzine stations zijn redelijk eenvoudig om te bouwen.
Heb je een bron daarvoor?

Ik bedoel, waterstofauto's met brandstofcel hebben al niet zo'n geweldig rendement maar je ziet wel de Toyota Mirai en wat concurrentie van Hyundai en Honda.

Maar waterstofauto's met verbrandingsmotor doen het nog veel slechter.

En een laag rendement = hoge kosten per kilometer.

En waarom denk je dat tankstations redelijk eenvoudig zijn om te bouwen? Om voldoende energie mee te nemen heb je al snel zo'n 800 bar aan waterstofdruk nodig. Bij LPG is dat bijvoorbeeld maar 8 tot 10 bar.
  zondag 3 januari 2021 @ 18:18:08 #14
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_197192685
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heb je een bron daarvoor?

Ik bedoel, waterstofauto's met brandstofcel hebben al niet zo'n geweldig rendement maar waterstofauto's met verbrandingsmotor doen het nog veel slechter.

En een laag rendement = hoge kosten per kilometer.
Inderdaad, lekkere business case.

Met een FCEV betaal je al 10 euro /kg voor 70km rijden, moet je nagaan wat er gebeurd als je het in een ICE gaat verbranden.
pi_197192690
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 16:48 schreef M.Ritcher het volgende:
Een aanhangwagen met aggregator mee voor de lange afstanden.
Feit ja dat is nodig :D :)

http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197192730
quote:
14s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:18 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Feit ja dat is nodig :D :)

[ afbeelding ]
Op zich is het nog niet eens zo'n ramp als je op afgelegen plekken elektrische auto's laadt met dieselgeneratoren zolang daar geen capaciteit is. Het overgrote deel wordt gewoon uit het stroomnet geladen.
pi_197192773
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op zich is het nog niet eens zo'n ramp als je op afgelegen plekken elektrische auto's laadt met dieselgeneratoren zolang daar geen capaciteit is. Het overgrote deel wordt gewoon uit het stroomnet geladen.
Probleem is dat het hele stroomnet te zwak is als iedereen op stroom gaat rijden.

Dan krijg je dus stroomuitval door overbelasting..

Er zal dus FORS geinvesteerd moeten worden in de stroomnetwerken voordat dat kan.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197192971
quote:
12s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:22 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Probleem is dat het hele stroomnet te zwak is als iedereen op stroom gaat rijden.

Dan krijg je dus stroomuitval door overbelasting..

Er zal dus FORS geinvesteerd moeten worden in de stroomnetwerken voordat dat kan.
Dat is een aanname. Als je er serieus aan gaat rekenen valt dat wel mee.

Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.

Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.

13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.

Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.

Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.

Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?

13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.

Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.

Dan als laatste: accutechniek wordt beter, zo zien velen de opkomst van wijk- en thuisaccu's de komende 10 jaar omdat accuprijzen minimaal halveren. En met wijk- en thuisaccu's kan je probleemloos pieken opvangen en investeringen in het netwerk uitstellen of alleen doen waar ze nodig zijn.

Al met al hebben we nog 10 tot 20 jaar voordat het zo ver is, er is al over nagedacht, de techniek bestaat.

Misschien vind je mij een "ras optimist" maar dat komt deels ook omdat ik het nieuws en de ontwikkelingen heel aandachtig volg.
pi_197193121
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is een aanname. Als je er serieus aan gaat rekenen valt dat wel mee.

Stel dat je het Nederlandse wagenpark vandaag geheel (!) zou vervangen door elektrische auto's.
Nu gaat dat natuurlijk geleidelijk (maximaal zo'n 450.000 auto's per jaar) maar laten we eens zo'n worst case scenario kiezen.

Dan heb je 8.500.000 elektrische auto's.
Er wordt jaarlijks gemiddeld zo'n 13.500km gereden per auto.
Het verbruik van een elektrische auto ligt op zo'n 1kWh op 5km. Er zijn merken die dat beter doen maar laten we laag inzetten.

13.500km per jaar / 5 = 2700kWh per jaar per auto gemiddeld.
2700 / 365,25 dagen per jaar = 7,38kWh per auto per dag gemiddeld.

Hang je de auto aan de lader en laat je hem 's nachts laden met 1kWh per uur, dan heb je 's ochtends de auto weer geheel vol. De ene auto heeft niet gereden, de andere heeft 100km gereden en kan normaal laden, de ander heeft 500km gereden en moet met prioriteit (hoge laadstroom) laden en je kan dat mooi afstemmen per auto.

Nu zal je zeggen "ja, maar er zijn ook auto's die 500km per dag rijden". Natuurlijk zijn die er maar je rekent met gemiddelden en gemiddeld heb je maar 7,38kWh per auto per dag nodig.
En dat 's nachts laden kan met "smart grid" laders die keurig hun laadstroom afstemmen op hoeveel je nodig hebt en pas gaan laden als de meeste mensen al op 1 oor liggen.

Wat houdt dat in voor de stroomproductie in Nederland?

13.500km x 8.500.000 auto's = afgerond 115 miljard kilometer per jaar.
Delen door 5 en dan kom je op 23TWh aan energie per jaar. Dat is zo'n 20% van wat heel Nederland op dit moment verbruikt (incl. industrie) maar daar streep je dan wel alle benzine en diesel tegen weg.
Omdat de meerderheid 's nachts zal laden, kan je energiecentrales ook efficiënter benutten in het 's nachts waardoor je relatief weinig extra energiecentrales nodig hebt.

Deels valt er ook weer energie weg, zo heb je voor het produceren van 1 liter benzine nu nog ongeveer 0,5kWh energie nodig en rijden er ook vrachtwagens rond om benzinestations bij te vullen. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.

Dan als laatste: accutechniek wordt beter, zo zien velen de opkomst van wijk- en thuisaccu's de komende 10 jaar omdat accuprijzen minimaal halveren. En met wijk- en thuisaccu's kan je probleemloos pieken opvangen en investeringen in het netwerk uitstellen of alleen doen waar ze nodig zijn.

Al met al hebben we nog 10 tot 20 jaar voordat het zo ver is, er is al over nagedacht, de techniek bestaat.

Misschien vind je mij een "ras optimist" maar dat komt deels ook omdat ik het nieuws en de ontwikkelingen heel aandachtig volg.
Ik heb niets tegen optimisme ;) :)

Ik voorzie toch wel wat issue's met name voor mensen die zelf of op het werk geen laadpaal hebben.
Ja ik heb in Hoofddorp al meerdere vechtpartijen gezien om een plaats bij de laadpaal...

Verder is er nog een ding wat imho een uitdaging is.

De grondstoffen om zoveel accu's te kunnen produceren.

Nikkel en Cadnium zijn niet in overvloed aanwezig dus zal de beschikbaarheid/prijs een uitdaging worden.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197193174
Sowieso zie ik het ook meer als een onderdeel van een totaaloplossing.

Nu Nederland zich heeft voorgenomen om gasloos te worden, zie je ook een opkomst van warmtepompen en elektrische kookplaten.

Warmtepompen zijn gek genoeg nog niet zo'n groot probleem. Mits je gewoon 24/7 verwarmt (wat het beste is met een warmtepomp) kan deze rustig z'n werk doen en heb je geen grote pieken en dalen over een hele dag.

Kookplaten zijn wel een uitdaging, aangezien je dan tussen 17:00 en 19:00 ineens miljoenen huishoudens hebt waar je 2 tot 8kW aan extra vermogensvraag hebt.

Daar komen die wijk- en thuisaccu's om de hoek kijken.

Op zich ook niet zo'n probleem dat het geld kost, als je als land "all-electric" wordt dan vallen alle ontwikkelingen (elektrisch rijden, koken en verwarmen en de ontwikkeling van accu's en smart grids) juist wel heel mooi samen en kan je ook naar 1 strategie toe werken.
pi_197193223
quote:
19s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:44 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen optimisme ;) :)

Ik voorzie toch wel wat issue's met name voor mensen die zelf of op het werk geen laadpaal hebben.
Ja ik heb in Hoofddorp al meerdere vechtpartijen gezien om een plaats bij de laadpaal...

Verder is er nog een ding wat imho een uitdaging is.

De grondstoffen om zoveel accu's te kunnen produceren.

Nikkel en Cadnium zijn niet in overvloed aanwezig dus zal de beschikbaarheid/prijs een uitdaging worden.
Dat wil ik nog net niet wegzetten als "borrelpraat" ;) Het komt in iedere discussie voorbij maar het is niet alsof autofabrikanten daar nooit aan gedacht hebben.

Er zijn momenteel duizenden labs en bedrijven bezig met de ontwikkeling en productie van accu's.
Er is nog nooit in de historie van de mensheid zoveel geld gestoken in onderzoek naar accu's.
Accu's zijn "de heilige graal" geworden en er zijn al tientallen varianten qua grondstoffen die minder zeldzame grondstoffen nodig hebben.

Lithium is niet zo'n groot probleem, dat is in overvloed aanwezig.
En Tesla heeft bijvoorbeeld al accu's aangekondigd waar geen (!) kobalt meer in zit. Die moet voor 2024 in massaproductie gaan (zie laatste Tesla Battery Day).

Het is simpel: als grondstoffen dreigen op te raken gaan prijzen omhoog en worden alternatieven vanzelf interessant om te onderzoeken. Maar op dit moment wordt daar juist al keihard aan gewerkt.

Toyota / Panasonic zou ik ook goed in de gaten houden, moet binnenkort met de eerste solidstate accu's komen.
pi_197193231
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso zie ik het ook meer als een onderdeel van een totaaloplossing.

Nu Nederland zich heeft voorgenomen om gasloos te worden, zie je ook een opkomst van warmtepompen en elektrische kookplaten.

Warmtepompen zijn gek genoeg nog niet zo'n groot probleem. Mits je gewoon 24/7 verwarmt (wat het beste is met een warmtepomp) kan deze rustig z'n werk doen en heb je geen grote pieken en dalen over een hele dag.

Kookplaten zijn wel een uitdaging, aangezien je dan tussen 17:00 en 19:00 ineens miljoenen huishoudens hebt waar je 2 tot 8kW aan extra vermogensvraag hebt.

Daar komen die wijk- en thuisaccu's om de hoek kijken.

Op zich ook niet zo'n probleem dat het geld kost, als je als land "all-electric" wordt dan vallen alle ontwikkelingen (elektrisch rijden, koken en verwarmen en de ontwikkeling van accu's en smart grids) juist wel heel mooi samen en kan je ook naar 1 strategie toe werken.
Ik zie ook voordelen hoor :)

Bijvoorbeeld een gasloos huis heeft minder kans op brand doordat er dus niet meer met gas gekookt wordt.
Ook kooldioxidedoden zullen minder voorkomen omdat de cv-ketel vervangen gaat worden.

Wel moet men gaan werken aan veel stillere en trillingsvrije warmtepompen.

Het moet niet zo zijn dat je minder goed kunt slapen doordat je een trillende/brommende/zoomende warmtepomp hebt/
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197193266
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:52 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ik zie ook voordelen hoor :)

Bijvoorbeeld een gasloos huis heeft minder kans op brand doordat er dus niet meer met gas gekookt wordt.
Ook kooldioxidedoden zullen minder voorkomen omdat de cv-ketel vervangen gaat worden.

Wel moet men gaan werken aan veel stillere en trillingsvrije warmtepompen.

Het moet niet zo zijn dat je minder goed kunt slapen doordat je een trillende/brommende/zoomende warmtepomp hebt/
Je bedoelt vast koolmonoxide doden :P (CO vs CO2).
Maar dat klopt.

Mijn woning heb ik 2 jaar geleden al gasloos gemaakt. Volgens de "deskundigen" op FOK! heb ik in de winter geen verwarming omdat een warmtepomp bij 5 graden onder nul niet zou werkten.
Ondertussen is het hier altijd 21,5 graden en pruttelt m'n warmtepomp iedere winter probleemloos door.
Zolang het geen -28 graden Celsius wordt zit ik safe.
pi_197193328
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je bedoelt vast koolmonoxide doden :P (CO vs CO2).
Maar dat klopt.

Ja foutje :@
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197193376
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn woning heb ik 2 jaar geleden al gasloos gemaakt. Volgens de "deskundigen" op FOK! heb ik in de winter geen verwarming omdat een warmtepomp bij 5 graden onder nul niet meer werkt.
Ondertussen is het hier altijd 21,5 graden en pruttelt m'n warmtepomp iedere winter probleemloos door.
Top!

Zelf kan ik dat niet omdat ik blokverwarming heb.

Mijn verhuurpanden ook dus daar kan ik ook geen (economisch haalbare) ombouw realiseren.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')