abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 3 januari 2021 @ 12:08:33 #1
236264 crew  capricia
pi_197186834
Of treden er individuele bewindslieden af? Of gaat iedereen gewoon door?

Ik noem de toeslagenaffaire. Ik noem de kritiek op Hugo de Jonge inzake de corona-crisis.


Uit het AD van vandaag (over de toeslagenaffaire, welke vandaag besproken wordt op het Catshuis):
quote:
Gesproken wordt over het symbolisch aftreden door het voltallige kabinet, waarna het de laatste maanden voor de verkiezingen demissionair verdergaat.
https://www.ad.nl/politie(...)genaffaire~a09cb853/

Wat denken jullie?
Definitely not CIA
pi_197186868
Een demissionair kabinet kunnen wij nu net niet gebruiken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 3 januari 2021 @ 12:13:03 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_197186900
Ik denk en vooral hoop het wel.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator zondag 3 januari 2021 @ 12:14:24 #4
236264 crew  capricia
pi_197186917
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:10 schreef halfway het volgende:
Een demissionair kabinet kunnen wij nu net niet gebruiken.
Ik denk dat het niet veel verschil zal maken.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 januari 2021 @ 12:16:05 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_197186937
Als Rutte verstandig is fietst hij straks door naar Noordeinde.

quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:10 schreef halfway het volgende:
Een demissionair kabinet kunnen wij nu net niet gebruiken.
Mwah. Kabinet is al zo goed als demissionair. ZIjn nog vijf vergaderweken gepland. Staat nog wel wat gepland, maar geen hele grote dingen. Kortom maakt niet veel uit.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_197186943
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:10 schreef halfway het volgende:
Een demissionair kabinet kunnen wij nu net niet gebruiken.
Nee die droeftoeters zoals ze er nu zitten en hun werk doen. Beter rotten ze op, zal voor NL niet slechter zijn.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_197186944
Hugo gaat het zwaar krijgen. Wilders gaat hem fileren, in de marinade leggen en daarna op de grillplaat roosteren.
pi_197186951
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:10 schreef halfway het volgende:
Een demissionair kabinet kunnen wij nu net niet gebruiken.
Wat is het verschil dan precies?
  zondag 3 januari 2021 @ 12:41:23 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197187249
In Ruttes postmoderne politiek hebben fouten, leugens en wanbeleid geen gevolgen meer.
  Moderator zondag 3 januari 2021 @ 12:44:21 #10
236264 crew  capricia
pi_197187293
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:17 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat is het verschil dan precies?
Officieel geen. De bevoegdheden blijven hetzelfde. Het is meer symbolisch. En het gaat natuurlijk wel de geschiedenisboeken in als nog een gevallen kabinet.
Definitely not CIA
pi_197187551
Eigenlijk zou aftreden de enige optie moeten zijn. Deze affaire is dusdanig ernstig dat doorgaan alsof er niets is gebeurd gewoon niet kan.
En symbolisch aftreden kan nu vrij eenvoudig. Vanaf medio maart zou het kabinet toch al demissionair zijn.
  zondag 3 januari 2021 @ 13:00:55 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197187571
Nu aftreden is volslagen gratuit gezien de puinzooi die ze ervan gemaakt hebben bij de belastingdienst. Straks gaan ze nog zeggen dat ze zo hun verantwoordelijkheid hebben genomen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_197188576
Na het rapport over Srbrenica deed Kok hetzelfde. Verschil is dat hij er toch al mee ging kappen en Rutte nog even door wil.
  zondag 3 januari 2021 @ 14:12:46 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197188621
En in maart worden ze net zo hard weer verkozen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197188625
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Officieel geen. De bevoegdheden blijven hetzelfde. Het is meer symbolisch. En het gaat natuurlijk wel de geschiedenisboeken in als nog een gevallen kabinet.
Dat laatste wil Rutte zeker voorkomen. Het is ook nergens voor nodig. Ook de symboliek niet. Het enige wat kan zijn is dat het CDA de boel opblaast maar ook daar schieten ze denk ik niet veel op. Aangezien dit kwaad bloed zet en ze een paar weken later waarschijnlijk weer met de VVD aan tafel zitten.
pi_197188719
Ik denk dat ze aftreden. Dat zou inderdaad symbolisch zijn. Maar dat is ook prima: het gaat hier om fouten uit een vorig kabinet die vooral te wijten zijn aan het complete systeem. En ook aan de kamer, kamerleden als Omtzigt die opriepen tot het allerstrengst denkbare beleid tegen die mensen die bewust fout hun formulieren invulden. Het is niet iets wat echt te wijten is aan de huidige kabinetsleden. De staatssecretarissen weer vervangen is onzin, minister Hoekstra had er niets mee te maken en minister Wiebes is niet meer verantwoordelijk.

De Jonge weg sturen zou trouwens misschien nog wel een grotere blunder zijn dan de hele toeslagenaffaire.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197193156
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:41 schreef BasEnAad het volgende:
In Ruttes postmoderne politiek hebben fouten, leugens en wanbeleid geen gevolgen meer.
Dat begon al met Van Aardenne en de RSV-affaire. Jaren 80.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_197198174
Als dit kabinet eerlijk is treden zij af. Zij zijn het bijna verplicht aan alle gedupeerde ouders.
"mooie mensen" zijn zeldzaam. Je herkent ze niet aan het uiterlijk,maar aan de ziel.
  zondag 3 januari 2021 @ 23:33:51 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197200596
Ik denk dat ze de zaak niet laten vallen. Hoe zeer het ook enkel symbolisch is. Ik denk dat nu we in een van de moeilijkste COVID-periodes zitten niet verantwoord is om als kabinet gezag te verliezen. Want hoe pijnlijk die affaire ook is. Ik denk dat de zichtbaarheid toch maar beperkt is en er dus meer onbegrip dan begrip voot zal zijn.

Ik denk dat ze dus een andere oplossing gaan zoeken. Onderdeel daarvan kan Wiebes eruit gooien zijn.
pi_197224719
Misschien dreigt Rutte met uit de kast komen als ie niet herkozen gaat worden.
o jee
en als hij herkozen wordt, is ie gelijk de langstzittende premier ooit in NL.
ook dat nog.
een dilemma
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_197232841
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 23:33 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat ze de zaak niet laten vallen. Hoe zeer het ook enkel symbolisch is. Ik denk dat nu we in een van de moeilijkste COVID-periodes zitten niet verantwoord is om als kabinet gezag te verliezen. Want hoe pijnlijk die affaire ook is. Ik denk dat de zichtbaarheid toch maar beperkt is en er dus meer onbegrip dan begrip voot zal zijn.

Ik denk dat ze dus een andere oplossing gaan zoeken. Onderdeel daarvan kan Wiebes eruit gooien zijn.
Dat voor die laatste paar weken? Ik zie een Jetten nog wel even heel erg principieel gaan doen en hierover lopen rellen, maar de rest zal wel verstandig genoeg zijn om gewoon tot de verkiezingen door te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 11-01-2021 22:13:45 ]
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  Moderator / Redactie Sport maandag 11 januari 2021 @ 21:55:42 #22
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_197352764
Rutte wil wel blijven, maar de overige partijen willen nog niks beloven.
https://www.ad.nl/politie(...)gn=socialsharing_web
Maar het argument van Rutte dat aftreden een gepasseerd station is... :').


Aangezien de SGP ook vindt dat de Vertrouwensvraag op tafel ligt kan het morgenavond wel eens gedaan zijn...
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 januari 2021 @ 21:58:51 #23
408813 crew  trein2000
pi_197352815
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 21:55 schreef borisz het volgende:
Rutte wil wel blijven, maar de overige partijen willen nog niks beloven.
https://www.ad.nl/politie(...)gn=socialsharing_web

Aangezien de SGP ook vindt dat de Vertrouwensvraag op tafel ligt kan het morgenavond wel eens gedaan zijn...
Er staat een hele opvallende passage in de T.
quote:
Tegelijkertijd wordt er in de coalitie rekening mee gehouden dat er in de aanloop naar het debat nog schokkend nieuws kan komen dat de zaak opnieuw op scherp kan zetten. En dat de PvdA de motie van wantrouwen ook gaat steunen.
https://www.telegraaf.nl/(...)e-voor-transparantie

Is er nog een lijk boven komen drijven? Want dan is het gewoon onhoudbaar. Of is dit loze speculatie van De Winther? Het blijft de T natuurlijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197352922
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:16 schreef Chinless het volgende:

[..]

Nee die droeftoeters zoals ze er nu zitten en hun werk doen. Beter rotten ze op, zal voor NL niet slechter zijn.
Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar aftreden betekent in het geval van een voltallig kabinet dat ze gewoon blijven zitten, maar geen missionair kabinet meer zijn. Beetje macht naar de kamer om die paar kleinigheden die nog resten, controversieel te kunnen verklaren. Verder enkel symbolisch, om een gebaar te maken naar de gedupeerden.
  Moderator / Redactie Sport maandag 11 januari 2021 @ 22:08:49 #25
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_197353022
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:04 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar aftreden betekent in het geval van een voltallig kabinet dat ze gewoon blijven zitten, maar geen missionair kabinet meer zijn. Beetje macht naar de kamer om die paar kleinigheden die nog resten, controversieel te kunnen verklaren. Verder enkel symbolisch, om een gebaar te maken naar de gedupeerden.
Het is ook wel goed voor het precedent. Er is iets goed fout gegaan en daarvoor neem je je politieke verantwoordelijkheid. Daarom een goed symbool om wel op te stappen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_197353119
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:08 schreef borisz het volgende:

[..]

Het is ook wel goed voor het precedent. Er is iets goed fout gegaan en daarvoor neem je je politieke verantwoordelijkheid. Daarom een goed symbool om wel op te stappen.
En niet meer dan een symbool, als mosterd na de maaltijd.
  maandag 11 januari 2021 @ 22:23:00 #27
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197353291
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:13 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

En niet meer dan een symbool, als mosterd na de maaltijd.
Rutte was de baas van de hele Fraudecommissie en zijn partij is (naast de PVV) de grootste aanjager geweest van dit beleid en de wetgeving, tezamen met voortdurende aanvallen op de rechtsbescherming, het tussenuit halen van rechters, en trias politica (het is niet voor niets zo dat de Orde van Advocaten, niet bepaald een linkse club, telkens weer waarschuwt).

Het is Rutte 1 wetgeving geweest, toen ondersteund en vervolmaakt door 'Kunduz'. PvdA stemde tegen en veranderde later de wet ten goede (tegen de wens van de VVD in). Elke partij treft blaam, maar niet elke partij was een aanjager van dit systeem en klassenjustitie beleid. Tel daarbij op dat Rutte de enige bewindspersoon is die al reeds een keer eerder is teruggefloten voor racisme door de rechtbank (reactie: "dan passen we de wet aan en zetten we de rechters buitenspel").

Het is een zwakte van het politieke systeem in dit land dat telkens dezelfde partijen in het kabinet zitten als het motorblok ipv een gezonde afwisseling zoals men dat in o.a. Denemarken gewoon is.

Het is óók een zwakte dat er welhaast geen serieuze oppositie meer is in dit land, dat zit allemaal aan de flanken.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 11 januari 2021 @ 22:25:22 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197353341
Er gebeurt niets. De PvdA kan natuurlijk niet een motie van Wantrouwen tegen het kabinet ondersteunen en tegelijk Asscher tot de eigen lijsttrekker verklaren. Rutte zelf is ook niet van plan om op te stoppen.

Wat, gezien de conclusies van het onderzoek, volkomen belachelijk is.

Insiders van RTL houden het trouwens op een kans van 60% dat het kabinet valt, maar ik geloof er niet in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197353551
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Rutte was de baas van de hele Fraudecommissie en zijn partij is (naast de PVV) de grootste aanjager geweest van dit beleid en de wetgeving, tezamen met voortdurende aanvallen op de rechtsbescherming, het tussenuit halen van rechters, en trias politica (het is niet voor niets zo dat de Orde van Advocaten, niet bepaald een linkse club, telkens weer waarschuwt).

Het is Rutte 1 wetgeving geweest, toen ondersteund en vervolmaakt door 'Kunduz'. PvdA stemde tegen en veranderde later de wet ten goede (tegen de wens van de VVD in). Elke partij treft blaam, maar niet elke partij was een aanjager van dit systeem en klassenjustitie beleid. Tel daarbij op dat Rutte de enige bewindspersoon is die al reeds een keer eerder is teruggefloten voor racisme door de rechtbank (reactie: "dan passen we de wet aan en zetten we de rechters buitenspel").

Het is een zwakte van het politieke systeem in dit land dat telkens dezelfde partijen in het kabinet zitten als het motorblok ipv een gezonde afwisseling zoals men dat in o.a. Denemarken gewoon is.

Het is óók een zwakte dat er welhaast geen serieuze oppositie meer is in dit land, dat zit allemaal aan de flanken.
Kortom, we schieten niks op met negen weken eerder demissionair.
pi_197354083
"Oh nee het kabinet kan niet vallen in de grootste crisis sinds WO II!"

Alsof Rutte en Hugo de enige zijn die dit kunnen :')
pi_197354586
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 14:06 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Misschien dreigt Rutte met uit de kast komen als ie niet herkozen gaat worden.
o jee
en als hij herkozen wordt, is ie gelijk de langstzittende premier ooit in NL.
ook dat nog.
een dilemma
Ik vind de geaardheid van een politicus het minst belangrijke. En daarom ga ik er nu 3 hoofdstukken aan wijden.
pi_197354593
Dan is Rutte een aantal weken demissionair en daarna weer gewoon premier. Pure symboolpolitiek zou het betekenen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 januari 2021 @ 23:57:07 #33
408813 crew  trein2000
pi_197354612
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 23:06 schreef Sapstengel het volgende:
"Oh nee het kabinet kan niet vallen in de grootste crisis sinds WO II!"

Alsof Rutte en Hugo de enige zijn die dit kunnen :')
Dat is inderdaad zo ja. Nu inwerken gaat mis.

Maar dat is het voordeel van als ploeg aftreden, dan blijf je gewoon zitten tot de formatie is afgerond.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197354656
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2021 23:54 schreef NightDancert het volgende:
Dan is Rutte een aantal weken demissionair en daarna weer gewoon premier.
Dat kan toch gewoon niet. Hoe bestaat het dat die partij nog zoveel stemmen trekt? Ik kan er echt met mijn verstand niet bij. Driekwart van hun stemmers heeft niet eens een bijpassend salaris. Waarom stemmen die mensen op de VVD??? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_197354675
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 00:02 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat kan toch gewoon niet. Hoe bestaat het dat die partij nog zoveel stemmen trekt? Ik kan er echt met mijn verstand niet bij. Driekwart van hun stemmers heeft niet eens een bijpassend salaris. Waarom stemmen die mensen op de VVD??? 8)7
Oh? Vanaf welk salaris mag je op de VVD stemmen?
pi_197356267
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:37 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Kortom, we schieten niks op met negen weken eerder demissionair.
Het debat is ook nog niet gepland, ik verwacht dat niet deze week. Waarschijnlijk volgende week. Dan zit je nog maar 8 weken voor de verkiezingen, maar belangrijker nog: nog maar 3 weken voor het reces (al zal dat reces waarschijnlijk wel een paar keer onderbroken worden door corona). In die drie weken staan er een paar noodzakelijke wetten op de agenda, waarschijnlijk veel coronadebatten en nog een aantal initiatiefwetten (Wet Open Overheid, Wet Sociale Ontwikkelbedrijven). Niks dat controversieel zou worden verklaard, dus in principe maakt het niet uit of het kabinet al dan niet demissionair is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197356361
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 14:12 schreef Leandra het volgende:
En in maart worden ze net zo hard weer verkozen...
Ben ik ook bang voor. Dit kabinet komt met de grootste schandalen weg.
pi_197356443
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:37 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ben ik ook bang voor. Dit kabinet komt met de grootste schandalen weg.
Wat zou jij dan willen zien voor kabinet zonder PvdA (Asscher kwam met Wiebes en Weekers het slechtst uit het rapport) en de VVD? CDA, D66, GL, CU, SP oid? Zie je dat voor je?

Natuurlijk komt minstens 1 van VVD en PvdA in het komende kabinet en dat is ook heel logisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197356453
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 23:06 schreef Sapstengel het volgende:
"Oh nee het kabinet kan niet vallen in de grootste crisis sinds WO II!"

Alsof Rutte en Hugo de enige zijn die dit kunnen :')
Dat is een zelfde redenatie als: we moeten Trump niet impeachen want 'healing the country' is belangrijker. Altijd irritant wanneer politici zich verschuilen achter hoogdravende woorden om hun eigenbelang te beschermen. Rutte en de VVD zijn dan ook uit hetzelfde hout gesneden als de Republikeinen in Amerika. Principes? Moraal? Belang van de bevolking? Doe eens niet zo mal, wij zijn alleen maar calculerende pratende hoofden die gewoon macht willen hebben, al het andere boeit niet.
pi_197356524
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:46 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is een zelfde redenatie als: we moeten Trump niet impeachen want 'healing the country' is belangrijker. Altijd irritant wanneer politici zich verschuilen achter hoogdravende woorden om hun eigenbelang te beschermen. Rutte en de VVD zijn dan ook uit hetzelfde hout gesneden als de Republikeinen in Amerika. Principes? Moraal? Belang van de bevolking? Doe eens niet zo mal, wij zijn alleen maar calculerende pratende hoofden die gewoon macht willen hebben, al het andere boeit niet.
Je beseft je dat er bewindslieden zijn die het veelvoudige konden verdienen bij een bedrijf, of zelfs in het geval van Hoekstra en Grapperhaus (en misschien ook Kaag?) het veelvoudige verdienden? Dat doen alsof alle politici er alleen maar voor henzelf zitten en niet omdat ze het beste voor hebben met hun land is echt lachwekkend. Dan was Rutte na dit kabinet toch echt gewoon ergens miljoenen op gaan strijken. Natuurlijk zit Rutte er in het belang van wat hij belangrijk vindt voor de bevolking. Je kunt het niet eens zijn met wat hij belangrijk vindt, maar dat is wat anders dan dat hij dit voor zichzelf zou doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:53:04 #41
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197356545
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 14:19 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat ze aftreden. Dat zou inderdaad symbolisch zijn. Maar dat is ook prima: het gaat hier om fouten uit een vorig kabinet die vooral te wijten zijn aan het complete systeem. En ook aan de kamer, kamerleden als Omtzigt die opriepen tot het allerstrengst denkbare beleid tegen die mensen die bewust fout hun formulieren invulden. Het is niet iets wat echt te wijten is aan de huidige kabinetsleden. De staatssecretarissen weer vervangen is onzin, minister Hoekstra had er niets mee te maken en minister Wiebes is niet meer verantwoordelijk.

De Jonge weg sturen zou trouwens misschien nog wel een grotere blunder zijn dan de hele toeslagenaffaire.
Ik denk dat ze blijven zitten. Rutte zei zelf: "er zijn hier al twee bewindslieden om vertrokken" en "eerst het rapport inhoudelijk bespreken, dan de politieke consequenties".

Ik zie ook niet in wat nog een vertrek op dit dossier verder nog voor zoden aan de dijk zet. De problematiek lost zich niet sneller op, en het laatste wat het land nu nodig heeft is een symbolisch gebaar waar enkel de oppositie hoopt garen bij te spinnen. Want laten we wel zijn, het zijn FvD, PVV en GroenLinks die dit bepleiten (En misschien ook nog SP, dat weet ik niet). Die hebben allemaal hun politieke redenen richting de verkiezingen om nu die kaart te spelen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_197356587
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je beseft je dat er bewindslieden zijn die het veelvoudige konden verdienen bij een bedrijf, of zelfs in het geval van Hoekstra en Grapperhaus (en misschien ook Kaag?) het veelvoudige verdienden? Dat doen alsof alle politici er alleen maar voor henzelf zitten en niet omdat ze het beste voor hebben met hun land is echt lachwekkend. Dan was Rutte na dit kabinet toch echt gewoon ergens miljoenen op gaan strijken. Natuurlijk zit Rutte er in het belang van wat hij belangrijk vindt voor de bevolking. Je kunt het niet eens zijn met wat hij belangrijk vindt, maar dat is wat anders dan dat hij dit voor zichzelf zou doen.
Dat geldt toch voor alle politici, dat ze in het bedrijfsleven meer kunnen verdienen? Vind ik geen argument. Zoals Rutte zich heeft laten kennen in al die jaren is hij mijns inziens een bekwaam politicus maar iemand die weinig waarde hecht aan moraal..principes etc.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:58:17 #43
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_197356613
Dit kabinet gaat moeiteloos de eindstreep halen. De verkiezingen zijn al over drie maanden, ja er is wat gemorrel, maar omdat alle partijen die ooit geregeerd hebben boter op hun hoofd hebben rondom de toeslagenaffaire gaat dat niet tot problemen leiden.

Dat is ook het sneue aan de hele affaire. Na de verkiezingen zullen alle partijen die een belangrijke rol speelden nog steeds de macht hebben aangevuld met extreme splinters die wellicht wat groter zijn dan anders.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:58:24 #44
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197356614
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:53 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik denk dat ze blijven zitten. Rutte zei zelf: "er zijn hier al twee bewindslieden om vertrokken" en "eerst het rapport inhoudelijk bespreken, dan de politieke consequenties".

Ik zie ook niet in wat nog een vertrek op dit dossier verder nog voor zoden aan de dijk zet. De problematiek lost zich niet sneller op, en het laatste wat het land nu nodig heeft is een symbolisch gebaar waar enkel de oppositie hoopt garen bij te spinnen. Want laten we wel zijn, het zijn FvD, PVV en GroenLinks die dit bepleiten (En misschien ook nog SP, dat weet ik niet). Die hebben allemaal hun politieke redenen richting de verkiezingen om nu die kaart te spelen.
Wat een drogredenering van jou weer.

Je kunt het ook omdraaien: de regering heeft een politieke reden om te blijven zitten en spint er garen bij dat Rutte alweer een kabinet naar de eindstreep heeft gebracht. Dat het symbolisch mag zijn, neemt de onzin van "we zitten in een crisis!" direct weg.

Helaas heeft dit land amper meer oppositie (met GL in een gedoogrol). Dat komt dan dus van de flanken vandaan. Jammer.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197356659
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:56 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat geldt toch voor alle politici, dat ze in het bedrijfsleven meer kunnen verdienen? Vind ik geen argument. Zoals Rutte zich heeft laten kennen in al die jaren is hij mijns inziens een bekwaam politicus maar iemand die weinig waarde hecht aan moraal..principes etc.
Hij heeft gewoon andere principes dan jij. En ja, een heel deel van zijn principes zijn ook de mijne niet. Maar dat maakt hem nog geen man zonder principes.

En nee, niet elke politicus kan meer verdienen in het bedrijfsleven. Er zitten kamerleden uit de zorg en het onderwijs, iemand als Baudet was zelfs ongeveer failliet voor hij een mooie kans tot geldscheppen met bijna niks doen als kamerlid zag. Ik zeg trouwens niet dat al die kamerleden er voor zichzelf zitten. Maar jij was degene die dat wel beweerde over de huidige kabinetsleden. En dat is gewoon onzinnig. Je wordt geen lid van het kabinet voor jezelf, maar omdat je het land vooruit wil helpen in de richting die jij het beste vindt. En zo zit Rutte daar ook, hij wil het land vooruit helpen richting zijn idealen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197356717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 09:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon andere principes dan jij. En ja, een heel deel van zijn principes zijn ook de mijne niet. Maar dat maakt hem nog geen man zonder principes.

En nee, niet elke politicus kan meer verdienen in het bedrijfsleven. Er zitten kamerleden uit de zorg en het onderwijs, iemand als Baudet was zelfs ongeveer failliet voor hij een mooie kans tot geldscheppen met bijna niks doen als kamerlid zag. Ik zeg trouwens niet dat al die kamerleden er voor zichzelf zitten. Maar jij was degene die dat wel beweerde over de huidige kabinetsleden. En dat is gewoon onzinnig. Je wordt geen lid van het kabinet voor jezelf, maar omdat je het land vooruit wil helpen in de richting die jij het beste vindt. En zo zit Rutte daar ook, hij wil het land vooruit helpen richting zijn idealen.
Dat politici 'het land vooruit willen helpen' en idealen hebben, zal best zo zijn. Maar macht corrumpeert altijd en Rutte heeft die macht al heel lang. Zijn partij zal wel weer de grootste worden. Jammer maar goed, zo werkt democratie.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 09:28:41 #47
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197357012
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 09:07 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat politici 'het land vooruit willen helpen' en idealen hebben, zal best zo zijn. Maar macht corrumpeert altijd en Rutte heeft die macht al heel lang. Zijn partij zal wel weer de grootste worden. Jammer maar goed, zo werkt democratie.
Balkenende zou zonder zijn premierschap nooit zoveel geld bij elkaar kunnen harken als gastspreker, partner bij E&Y enzovoorts. Het was een investering voor later, dat premierschap. Dat was het zaaien, nu het oogsten.

Verder is een kenmerk van veel mensen met macht, dat ze zoveel mogelijk inkomen niet altijd belangrijk vinden, zoals Robert Caro weet. Ze hebben er toch genoeg van, of kunnen genoeg krijgen. Zijn verzekerd van een inkomen. Vinden de pracht en praal en het dineren maar machtig mooi.

Rutte lijkt me een narcist en geen idealist. Daarvoor heeft wat teveel Irakese bommetjes gedropt om het daarna te verzwijgen. Teveel levens al lachend en liegend vernietigd, verwoest, en het grootkapitaal sterker gemaakt. En is hij buiten zijn constante fêteren van de top 5% ook te flexibel geweest. Maakt achteloos dealtjes met extreem-links en extreem-rechts.

Zijn recente loonsverhogingen zijn ook niet misselijk. Gaat elke keer weer met 5000 euro omhoog.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197357232
Volgens 'een ingewijde' bij RTL is de kans 60% dat het kabinet valt: https://www.rtlnieuws.nl/(...)re-mogelijk-aftreden
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197357538
Dat Rutte 5000,- meer of minder verdiend vind ik echt geen punt van disussie. Mijns inziens is het salaris van de premier hier nog aan de lage kant. Ik ben wel pro-Rutte, en daarom vind ik het zo jammer als hij zich gaat verschuilen achter 'tot in mijn diepste vezels' of 'geen actieve herinneringen aan'. Dan denk ik; wat is er mis met toegeven dat je fout zit en sorry zeggen? Aan de andere kant, sorry zeggen is toegeven en ik denk dat een groot deel van de kracht van Rutte is dat hij daar niet zo makkelijk in meegaat.

Zeker bij dat hele dividendbelastingverhaal, daar dróóp gewoon vanaf dat Rutte of een van zijn medewerkers iets te veel had toegezegd aan Unilever. Daar werkte zijn tactiek even tegen hem, namelijk de deal al beklinken met het vertrouwen dat je je coalitie er toch wel in mee krijgt. Je merkte dat die affaire hem persoonlijk echt hoog zat omdat zijn eigen stijl en misschien wel zijn eigen beloftes aan zijn eigen contacten dus werden geblokkeerd.

Maar goed, het pleit denk ik voor de persoon Rutte dat hij zich hier zo aan vasthoudt. De man heeft in dat opzicht idealen of principes, hoewel ze een hoog 'achterkamertjes' gehalte hebben. Wat ik vooral zo prettig aan hem vindt is zijn standpunten wat betreft het dagelijks nieuws in bijvoorbeeld de persmomenten na de ministerraad. Daar spreekt hij vaak in duidelijk taal uit wat hij vindt van allerlei zaken en daarin ben ik het vaak met hem eens. Daarin zie ik ook dat er gelukkig een nuchter, standvastig, recht-door-zee persoon aan het roer van ons land staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Japepk op 12-01-2021 10:13:51 ]
't Echte en 't ware!
  dinsdag 12 januari 2021 @ 11:02:40 #50
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_197358501
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat een drogredenering van jou weer.

Je kunt het ook omdraaien: de regering heeft een politieke reden om te blijven zitten en spint er garen bij dat Rutte alweer een kabinet naar de eindstreep heeft gebracht. Dat het symbolisch mag zijn, neemt de onzin van "we zitten in een crisis!" direct weg.

Helaas heeft dit land amper meer oppositie (met GL in een gedoogrol). Dat komt dan dus van de flanken vandaan. Jammer.
Dat is geen drogreden, dat is een kwestie van perspectief. Ik ben het met je eens, je kunt er ook naar kijken zoals jij dat doet. In mijn beleving ligt dat niet voor de hand, om redenen die Rutte zelf aangeeft.

Hoe dan ook, hoe je er ook naar kijkt, de verwachte uitkomst blijft hetzelfde: dit kabinet blijft zitten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')