abonnement Unibet Coolblue
pi_197177196
Hallo forumleden,

Er is veel gebeurd de afgelopen jaren wat ervoor heeft gezorgd dat ik veel kwijt ben.

Enige tijd terug ben ik mijn ouders verloren hierdoor mijn werk kwijtgeraakt, huurhuis uitgezet en schulden opgebouwd.

Op dit moment zit ik in de ziektewet maar wil ik graag weer wat opbouwen.

Nu ontbreekt het mij aan enige motivatie en inspiratie.

Er zijn momenten dat ik vrij depressief word, en dan alle goede ideeën weer laat varen.

Wat ik zoek zijn tips, ervaringen of advies hoe ik mijn leven weer op de rit krijg na zoveel misère.

Eigenlijk weer op nul beginnen zo voelt het financieel in ieder geval.
pi_197177254
Sterkte man _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_197177387
Allereerst veel sterkte in je huidige situatie. Bedenk je wel dat dit, zoals met alle fases in het leven, tijdelijk is!

Wat is je huidige woonsituatie? Hoeveel familie en vrienden heb je nog om je heen? Wat is je achtergrond qua werk? We hebben wel wat input nodig om hier iets mee te kunnen.

Probeer in ieder geval alles wat je dwars zit goed te verwerken zodat je in de toekomst niet ergens tegenaan loopt wat je groei in de weg gaat zitten. Zie alles wel als een nieuwe kans, een nieuw hoofdstuk in je leven.
pi_197177474
Het begin om financieel vanaf nul weer omhoog te gaan is in ieder geval een baan te zoeken. Als je die eenmaal hebt kun je kijken hoe je (voorlopig) zuinig kan leven zodat je iets over houdt waar je een buffer mee op kan bouwen. Wanneer die buffer opgebouwd is en je qua werk hopelijk wat stappen gemaakt hebt naar een beter salaris en vast contract kun je gaan kijken naar luxe, zoals een grotere woning, vakantie, etc.

Ik snap dat het allemaal makkelijk klinkt. Ook ligt de nadruk op werk, maar dat is buiten de bijstand of een uitkering toch wel de enige manier om wat bij elkaar te krijgen en dingen voor elkaar te krijgen. Persoonlijk zou ik je adviseren om niet richting uitkering of bijstand te denken aangezien daar geen groei zit. Werk is de enige manier om zowel psychologisch als financieel op de rit te komen. Mocht dat door je baggage niet mogelijk zijn dan moet je je wenden tot de GGZ e.d.
pi_197177891
[quote]0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 20:06 schreef GerryDV het volgende:
Allereerst veel sterkte in je huidige situatie. Bedenk je wel dat dit, zoals met alle fases in het leven, tijdelijk is!

Wat is je huidige woonsituatie? Hoeveel familie en vrienden heb je nog om je heen? Wat is je achtergrond qua werk? We hebben wel wat input nodig om hier iets mee te kunnen.

Ik woon momenteel op een kamer maar ook hier al een huurschuld. Ik heb beslag op mijn uitkering, waardoor ik niet veel overhoudt. Familie is bijna compleet uit beeld op 2 zussen en 2 broers na, maar deze zie of spreek ik bijna niet. Vrienden zijn er voor me en bieden ook zeker hulp. Maar ik moet toch zelf mijn leven op orde krijgen.

Verder ben ik nu 32 maar heb ik altijd gewerkt in veel verschillende richtingen, nooit wetende wat ik echt wou.

Werk is ook mijn eerste prioriteit al zal ik ook op mijn loon beslaglegging krijgen


[ Bericht 0% gewijzigd door Antriax88 op 02-01-2021 20:33:22 (Verkeerde teksten) ]
  zaterdag 2 januari 2021 @ 20:31:34 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_197177978
Een huurschuld alweer op je kamer? :?
pi_197178213
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 20:28 schreef Antriax88 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 2 januari 2021 20:06 schreef GerryDV het volgende:
Allereerst veel sterkte in je huidige situatie. Bedenk je wel dat dit, zoals met alle fases in het leven, tijdelijk is!

Wat is je huidige woonsituatie? Hoeveel familie en vrienden heb je nog om je heen? Wat is je achtergrond qua werk? We hebben wel wat input nodig om hier iets mee te kunnen.

Ik woon momenteel op een kamer maar ook hier al een huurschuld. Ik heb beslag op mijn uitkering, waardoor ik niet veel overhoudt. Familie is bijna compleet uit beeld op 2 zussen en 2 broers na, maar deze zie of spreek ik bijna niet. Vrienden zijn er voor me en bieden ook zeker hulp. Maar ik moet toch zelf mijn leven op orde krijgen.

Verder ben ik nu 32 maar heb ik altijd gewerkt in veel verschillende richtingen, nooit wetende wat ik echt wou.

Werk is ook mijn eerste prioriteit al zal ik ook op mijn loon beslaglegging krijgen

Beslag op je uitkering door een bewindvoerder? Want die zou moeten zorgen dat in ieder geval je vaste lasten betaald worden, zoals de huur van je kamer. Dus hoe zit dat in elkaar?

Als andere bedrijven al beslag op je loon hebben weten te leggen en je daardoor huurschuld oploopt dan lijkt me dat je wel acuut hulp nodig hebt financieel gezien. Heb je al een schuldhulpverlenings traject?
pi_197178452
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 19:58 schreef Antriax88 het volgende:
Hallo forumleden,

Er is veel gebeurd de afgelopen jaren wat ervoor heeft gezorgd dat ik veel kwijt ben.

Enige tijd terug ben ik mijn ouders verloren hierdoor mijn werk kwijtgeraakt, huurhuis uitgezet en schulden opgebouwd.

Op dit moment zit ik in de ziektewet maar wil ik graag weer wat opbouwen.

Nu ontbreekt het mij aan enige motivatie en inspiratie.

Er zijn momenten dat ik vrij depressief word, en dan alle goede ideeën weer laat varen.

Wat ik zoek zijn tips, ervaringen of advies hoe ik mijn leven weer op de rit krijg na zoveel misère.

Eigenlijk weer op nul beginnen zo voelt het financieel in ieder geval.
Damn man ik wil wat motiverends
zeggen maar kzou oprecht ook niet weten wat ik in die situatie zou doen. Waarschijnlijk had ik t zelfde pad als jij bewandeld
pi_197178594
@Gerry

Nee door een gerechtsdeurwaarder.
pi_197178774
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 20:53 schreef Antriax88 het volgende:
@:gerry

Nee door een gerechtsdeurwaarder.
Heb je concreet zicht op werk of inkomen?
pi_197179303
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:00 schreef GerryDV het volgende:

[..]

Heb je concreet zicht op werk of inkomen?
[b]jawel qua werk ben ik zo weer aan de slag maar binnen een maand zit ik dan met eenzelfde inkomen als nu.

Andere optie is onder bewindvoering maar geen prettige is dit. Er moet toch een tussenweg weg zijn[B]
pi_197179474
Vrijwillige schuldhulp kan de gemeentelijke kredietbank je wel mee helpen, of een andere afdeling.
Schuldmaatje, of dat soort dingen. Heb je al eens om hulp gevraagd in het buurthuis?
dag
pi_197179531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:18 schreef Antriax88 het volgende:

[..]

[b]jawel qua werk ben ik zo weer aan de slag maar binnen een maand zit ik dan met eenzelfde inkomen als nu.

Andere optie is onder bewindvoering maar geen prettige is dit. Er moet toch een tussenweg weg zijn[B]
Als je weer aan het werk kan, wat ga je dan verdienen, en kun je daarmee je huidige schuld(en) afbetalen? Dat namelijk veruit de beste optie mits het mogelijk is. Anders ga je een vrij lang en intensief traject in.
pi_197182966
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:26 schreef GerryDV het volgende:

[..]

Als je weer aan het werk kan, wat ga je dan verdienen, en kun je daarmee je huidige schuld(en) afbetalen? Dat namelijk veruit de beste optie mits het mogelijk is. Anders ga je een vrij lang en intensief traject in.
Ongeacht wat ik ga verdienen zal ik loonbeslag krijgen waardoor ik ¤ 900 overhoudt. Ik los dan natuurlijk de rest wel af maar mijn inkomen is dan ongeveer gelijk als nu.
pi_197182987
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:24 schreef Peter het volgende:
Vrijwillige schuldhulp kan de gemeentelijke kredietbank je wel mee helpen, of een andere afdeling.
Schuldmaatje, of dat soort dingen. Heb je al eens om hulp gevraagd in het buurthuis?
Ik ben hiermee bezig maar voor gemeentehulp moet je de bijstand in.
pi_197183082
@Rene
Kun jij zeggen hoe vrijwillige schuldhulp loopt?

[ Bericht 4% gewijzigd door Peter op 04-01-2021 12:38:06 ]
dag
  zondag 3 januari 2021 @ 14:24:15 #17
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_197188776
Ga in contact met je schuldeisers. Reken uit hoeveel je kan missen aan aflossing. Doe een voorstel aan je schuldeisers voor aflossing waarbij je dan van hen verlangt geen bedragen te verhogen met kosten en rente.

Blijf van de alcohol, wiet of andere drugs af. Doe je dit wel, doe het dan in ieder geval beperkt.

Zoek hulp bij je huisarts voor een psycholoog die je kan helpen lichtpunten te zien en je een duwtje in de rug kan geven. Eventueel bij een pastoraal werker van een kerkelijke instelling. Als je niet gelooft kan je hier in de meeste kerken toch om vragen, een goed pastoraal werker haalt het geloof er niet bij als je dat niet wilt. Mijn ervaring is dat een pastoraal werker beter werkt dan een psycholoog, meer toekomst gericht. Een nadeel is wel dat er in veel kerken meer aan kwantiteit wordt gedaan dan een kwaliteit. Dus je moet boffen dat je een goede treft, maar dat is met een psycholoog uiteraard ook zo.

Huisartsen kunnen je eventueel ook medicijnen voorschrijven voor je depressiviteit. Die kunnen helpen maar ook destructief zijn. Wees daar voorzichtig mee.

Zoek hulp bij mensen die je dierbaar zijn. Al is het maar een luisterend oor. Mensen die je advies geven zijn doodvermoeiend, je hebt er immers zelf al lang over nagedacht. Of van die mensen die over zichzelf beginnen. Ga die uit de weg. Zoek dus vooral contact met mensen die de kunst van het luisteren beheersen. Die kunnen je helpen de chaos van je gedachten te ordenen zodat je een stapje verder kunt gaan.

Het zal vaak voelen als 1 stap vooruit en 2 stappen terug. Hou vol en weest sterk.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 12:34:18 #18
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197205436
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:27 schreef Antriax88 het volgende:

[..]

Ik ben hiermee bezig maar voor gemeentehulp moet je de bijstand in.
Nee hoor, voor schuldhulpverlening hoef je niet de bijstand in. Zolang je inkomen hebt kan schuldhulpverlening je helpen.
Kijk eens op : https://geldfit.nl/, of op de website van je gemeente. Ook kun je hulp krijgen van een Schuldhulpmaatje, bijvoorbeeld van Humanitas of het Leger des Heils. Daar kan jouw gemeente ook bij helpen

Elke gemeente is verplicht om hulp bij schulden aan te bieden, ongeacht je inkomen.
pi_197205770
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 14:24 schreef Panterjong het volgende:

Blijf van de alcohol, wiet of andere drugs af. Doe je dit wel, doe het dan in ieder geval beperkt.

Zoek hulp bij je huisarts voor een psycholoog die je kan helpen lichtpunten te zien en je een duwtje in de rug kan geven. Eventueel bij een pastoraal werker van een kerkelijke instelling. Als je niet gelooft kan je hier in de meeste kerken toch om vragen, een goed pastoraal werker haalt het geloof er niet bij als je dat niet wilt. Mijn ervaring is dat een pastoraal werker beter werkt dan een psycholoog, meer toekomst gericht. Een nadeel is wel dat er in veel kerken meer aan kwantiteit wordt gedaan dan een kwaliteit. Dus je moet boffen dat je een goede treft, maar dat is met een psycholoog uiteraard ook zo.
Het zal vaak voelen als 1 stap vooruit en 2 stappen terug. Hou vol en weest sterk.
Goeie!!

Nog een paar ideeen:

Ga sporten,
Probeer een netwerk(je) op te bouwen van "goede" vrinden
Probeer een baan te bemachtigen met leeftijdsgenoten als collega's,
Denk "out of the box"
Er is altijd meer mogelijk dan je denkt.

Ik ben ook een tijd werkeloos geweest, en zag het niet meer zitten. Wilde in een bepaalde sector werken, waar volop krimp werd ingezet. Iedereen riep: "gaat je nooit lukken" Toch geprobeerd (vele malen) en uiteindelijk de mooiste baan gevonden…….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 13:20:32 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197206186
Hoi TS.
Ik werkte tot 2 jaar geleden in de schuldhulpverlening maar ik doe momenteel ook aan een project mee dat groot is in Amerika. Een project richting financiële onafhankelijkheid.

Ik heb straks een afspraak maar ik lees je topic straks even verder door. Vind het hoe dan ook wel goed dat je hier begint.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197206585
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 13:20 schreef Rene het volgende:
Een project richting financiële onafhankelijkheid.
Ik hoor hier graag meer over :)
Ben hier zelf ook mee doende.
pi_197206877
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:27 schreef Antriax88 het volgende:

[..]

Ongeacht wat ik ga verdienen zal ik loonbeslag krijgen waardoor ik ¤ 900 overhoudt. Ik los dan natuurlijk de rest wel af maar mijn inkomen is dan ongeveer gelijk als nu.
Je houd maar 900 euro over, maar dat komt vooral omdat je schulden hebt. Niet omdat je niet meer verdienen zal. Je gaat dan meer verdienen, hierdoor ben je eerder uit de schulden en zul je eerder zelf meer geld overhouden.
pi_197206880
quote:
Ik woon momenteel op een kamer maar ook hier al een huurschuld. Ik heb beslag op mijn uitkering, waardoor ik niet veel overhoudt. Familie is bijna compleet uit beeld op 2 zussen en 2 broers na, maar deze zie of spreek ik bijna niet. Vrienden zijn er voor me en bieden ook zeker hulp. Maar ik moet toch zelf mijn leven op orde krijgen.
Je leven op de rails krijgen begint met je financiën op de rails krijgen.
1e stap Inventariseer je huidige inkomen en je vaste lasten alsmede je dagelijkse behoeft....
Hoeveel verdien je netto per maand, wat ben je kwijt aan Gas water licht, boodschappen, etc etc.
Absoluut van belang hoeveel "aflos capaciteit" je hebt, om zo te voorkomen dat je het ene gat met het andere gaat vullen.

1a. Controleer of je al overal waar je voor in aanmerking komt je dat ook gebruikt, denk aan een stadspas, toeslagen etc. Kortingsbonnen, acties, etc. Alles om extra inkomsten te verkrijgen en minder kosten te maken.
Her-evalueer verzekeringen, je auto, je netflix abbo, alles alles alles. Is het fijn zonder netflix? Nee, maar als je terug op de rails wil, zal je wat moeten... En het lijkt niet veel die 8 euro hier en 5 euro daar, maar het telt op.

2e stap doet veel zeer, maar moet gezet worden.... (als je het nog niet hebt)
Zet al je schulden op een rijtje en zorg dat je met ieder van hen een afspraak gaat maken over hoe af te betalen. Zorg dat ze weten in welke situatie je zit en probeer te voorkomen dat er verdere kosten bij komen als aanmaningen, boetes, deurwaarders van wegen te laat betalen etc.
Vaak als je een beetje duwt en trekt en goede afspraken maakt EN NA KOMT (absoluut de sleutel) kan je veel van dit soort kosten laten vervallen en is al direct een WIN. Immers als je huurachterstand 1000 euro is en je na aanmaningskosten, rente kosten, incasso, gerechtelijke, deurwaarders kosten ben je zomaar er 2500 euro aan kwijt. Die 1500 euro kan je mooi in je eigen zak steken al breng je het maar terug naar sam-sam = 750 euro in je eigen zak .... is toch lekker in jou situatie.
Zelfs een deal als "als ik 100 euro per maand betaal een jaar lang, ben ik dan van alles af" zijn veel partijen vaak voor te porren MITS je de afspraak na komt natuurlijk.

Deze 2 stappen moet je zetten, zonder de een geen ander en weet je niet wat er op je af komt.

Stap 3... Als er posten tussen zitten waar je toch met hoge kosten dreigt te worden geconfronteerd, zorg dat je een afspraak maakt of desnoods elders waar je wel goede afspraken kan maken een gaatje laat vallen. Als je toch al bij een deurwaarder loopt met loonbeslag, valt daar vaak mee te praten in het kader "Ik los deze 3 maanden 100 euro minder af maar betaal daarna 150 euro per maand" MITS EN MAAR is super van belang zeker bij Incasso en Deurwaarders maar zeker in het hele proces... KOM JE AFSPRAKEN NA .... Hoe dan ook, je woord is je goud, je komt pas echt diep in de shit als je woord ook niet meer geloofd wordt.
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 14:21:41 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197207037
Onafhankelijkheid = zelfredzaamheid trouwens.

TS: allereerst, goed dat je wel een oplossing wilt zoeken. Voor nu:
- Bewindvoering kan je oppakken. Dit is _niet_ voor eeuwig maar zou op grond van 'verkwisting/problematische schulden' kunnen. Bewindvoering is geen schande. Het is een middel tot oplossing. Want wanneer je voorheen huurachterstanden had en nu ook weer kan je het op je klompen aanvoelen: je kunt gewoon niet goed (tijdelijk) je vaste lasten overzien. En dat is normaal. IQpunten dalen bij schulden.

Bewindvoering
- Zoekt je schulden bij elkaar
- Betaald je vaste lasten en reserveert ook mogelijke potjes voor je ihkv eigen risico of anderszins.
- Zorgt ervoor dat je je eigen shit oplost ipv dat je naast je eigen shit ook nog je financiële missere moet oppakken. Dat is soms gewoonweg teveel.
- Zodra je schulden bij elkaar zijn zal de bewindvoerder inventariseren of je het op je eigen kracht kan (dus 3/4/5 jaar zelf aflossen tot 100% aflossing) of dat de gemeentelijke kredietbank je schulden via een regeling moet trachten op te lossen. Lukt het de gemeente niet via de MSNP dan kan bij de rechtbank de WSNP aangevraagd worden. Dan worden schuldeisers gedwongen. Dan moet je je wel minimaal 3 jaar na de uitspraak conformeren aan regels die je opgelegt worden. Dus vooral je best doen geld bij elkaar te sparen tbv de schuldeisers

Nadeel van bewindvoering; er is iemand die meekijkt en ook bepaalde beslissingen kan en mag nemen voor jou. Het is niet dat je niks te zeggen hebt maar een bewindvoerder heeft wel wat meer in de melk te brokkelen. Je kan kijken of jouw gemeente ook budgetbeheer biedt. Dat is contractueel afspreken met de gemeente dat zij jouw vaste lasten betalen en ook dezelfde zaken oppakken maar je hebt wel iets meer zeggenschap (geen rechter komt tussen de aanvraag en afwikkeling). Maar je krijgt ook wat meer verantwoordelijkheden. Hoe de betreffende gemeente dat inricht is aan jouw gemeente. Ik ken alleen mijn eigen werkgever hierin :) !

Wat betreft financiële zelfredzaamheid:
- Pak je stress factoren aan en erken deze. Zijn schulden en financien jouw stresspunten accepteer dat en erken dat je dit niet zelf kan. Je kan stoer zijn en je ervoor schamen maar dat heeft geen zin. Oplossen is belangrijk
- Erken dat werken wellicht minder loont in de situatie maar zie het als 'ik heb alles gedaan om het op te lossen'. Een stukej zelfrespect. Al is het maar dat je je CV / werkervaring onderhoudt. Dat brengt jou over wellicht vijf jaar verder dan dat je pas over vijf jaar weer iets gaat oppakken. (los van het feit dat het je wellicht ook nog gevraagd wordt te doen!)
- Zoek steun bij je omgeving. Wanneer je omgeving jou niet steunt en/of ondersteunt - al is het door een klankbord te zijn - heb je het gevoel er vooral alleen voor te staan. Zonder ondersteuning kan je bij het minste of het geringste snel weer in onbalans komen terwijl een frisse blik van een ander jou juist enorm kan ondersteunen. Zoek daarin wel de juiste motiverende personen.
- Bovenstaande geldt ook voor je gezondheid. Mocht je in een ongezonde situatie verkeren waarbij een psycholoog/arts/whatever kan helpen, durf dit op te pakken en te erkennen. Het zet jou juist op 1-0 voorsprong terwijl je wellicht nu 10-0 achterstaat.

Een lange post. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197208171
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 14:21 schreef Rene het volgende:
Onafhankelijkheid = zelfredzaamheid trouwens.

TS: allereerst, goed dat je wel een oplossing wilt zoeken. Voor nu:
- Bewindvoering kan je oppakken. Dit is _niet_ voor eeuwig maar zou op grond van 'verkwisting/problematische schulden' kunnen. Bewindvoering is geen schande. Het is een middel tot oplossing. Want wanneer je voorheen huurachterstanden had en nu ook weer kan je het op je klompen aanvoelen: je kunt gewoon niet goed (tijdelijk) je vaste lasten overzien. En dat is normaal. IQpunten dalen bij schulden.

Bewindvoering
- Zoekt je schulden bij elkaar
- Betaald je vaste lasten en reserveert ook mogelijke potjes voor je ihkv eigen risico of anderszins.
- Zorgt ervoor dat je je eigen shit oplost ipv dat je naast je eigen shit ook nog je financiële missere moet oppakken. Dat is soms gewoonweg teveel.
- Zodra je schulden bij elkaar zijn zal de bewindvoerder inventariseren of je het op je eigen kracht kan (dus 3/4/5 jaar zelf aflossen tot 100% aflossing) of dat de gemeentelijke kredietbank je schulden via een regeling moet trachten op te lossen. Lukt het de gemeente niet via de MSNP dan kan bij de rechtbank de WSNP aangevraagd worden. Dan worden schuldeisers gedwongen. Dan moet je je wel minimaal 3 jaar na de uitspraak conformeren aan regels die je opgelegt worden. Dus vooral je best doen geld bij elkaar te sparen tbv de schuldeisers

Nadeel van bewindvoering; er is iemand die meekijkt en ook bepaalde beslissingen kan en mag nemen voor jou. Het is niet dat je niks te zeggen hebt maar een bewindvoerder heeft wel wat meer in de melk te brokkelen. Je kan kijken of jouw gemeente ook budgetbeheer biedt. Dat is contractueel afspreken met de gemeente dat zij jouw vaste lasten betalen en ook dezelfde zaken oppakken maar je hebt wel iets meer zeggenschap (geen rechter komt tussen de aanvraag en afwikkeling). Maar je krijgt ook wat meer verantwoordelijkheden. Hoe de betreffende gemeente dat inricht is aan jouw gemeente. Ik ken alleen mijn eigen werkgever hierin :) !

Wat betreft financiële zelfredzaamheid:
- Pak je stress factoren aan en erken deze. Zijn schulden en financien jouw stresspunten accepteer dat en erken dat je dit niet zelf kan. Je kan stoer zijn en je ervoor schamen maar dat heeft geen zin. Oplossen is belangrijk
- Erken dat werken wellicht minder loont in de situatie maar zie het als 'ik heb alles gedaan om het op te lossen'. Een stukej zelfrespect. Al is het maar dat je je CV / werkervaring onderhoudt. Dat brengt jou over wellicht vijf jaar verder dan dat je pas over vijf jaar weer iets gaat oppakken. (los van het feit dat het je wellicht ook nog gevraagd wordt te doen!)
- Zoek steun bij je omgeving. Wanneer je omgeving jou niet steunt en/of ondersteunt - al is het door een klankbord te zijn - heb je het gevoel er vooral alleen voor te staan. Zonder ondersteuning kan je bij het minste of het geringste snel weer in onbalans komen terwijl een frisse blik van een ander jou juist enorm kan ondersteunen. Zoek daarin wel de juiste motiverende personen.
- Bovenstaande geldt ook voor je gezondheid. Mocht je in een ongezonde situatie verkeren waarbij een psycholoog/arts/whatever kan helpen, durf dit op te pakken en te erkennen. Het zet jou juist op 1-0 voorsprong terwijl je wellicht nu 10-0 achterstaat.

Een lange post. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Bovenstaande van Rene sluit ik me helemaal bij aan en is zeer goed uitgeschreven.
Mijn advies zou wel zijn om voor bewindvoering te gaan in plaats van schuld hulpverlening, dit hoeft namelijk niet gelijk een sanering te betekenen.
De reden waarom ik in jou situatie hiervoor zou kiezen is omdat de bewindvoerder het beslag van je loon kan laten halen en aflossingsregelingen kan organiseren.
Dit zorgt ervoor dat alle vaste lasten goed betaald worden en de je schulden langzaam slinken.
Ook accepteren bedrijven eerder een voorstel van een bewindvoerder, en krijgen die het makkelijker voor elkaar om een boete wegens telaat betalen kwijt te laten schelden.

In de tijd dat ik als bewindvoerder werkzaam was stuurde wij na inventarisatie van alle schulden een brief naar alle schuldeisers dat wij het dossier opgepakt hadden, ze alle communicatie naar ons moesten sturen en vroegen we ze om alle rentes en laat boetes op te schorten. hier zat dan het begeleidend bevelschrift van de rechtbank bij dat we aangesteld waren als bewindvoerder.

Extra reden waarom ik bewindvoering adviseer is dat je dan helemaal niet aan het onderwerp financiën hoeft te denken (behalve wanneer je een gesprek met je bewindvoerder hebt over de stand van zaken).
je kan je dan helemaal focussen op je eigen gesteldheid en ervoor zorgen dat je eerder weer terug aan het werk kan gaan.

En zodra je uit de schulden bent zul je via budget beheer weer langzaam meer verantwoordelijkheid krijgen totdat je het zelf weer kan overnemen als je dat zelf wil.

Heel goed dat je hier mee aan de slag wil gaan om eruit te komen, het is geen makkelijke stap om te nemen, en zoals bij veel dingen is dit wel de belangrijkste! Chapeau en Sterkte!
  Moderator maandag 4 januari 2021 @ 15:52:57 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197208700
Wil ik wel een kanttekening maken:

- Budgetbeheer = zonder tussenkomst rechtbank
- Bewindvoering = met tussenkomst rechtbank

Sommige budgetbeheerders (in mijn gemeente onderdeel van de gemeentelijke kredietbank) doet wel veel ihkv schulden aanschrijven en anderszins. Maar de 'control' ligt bij de klant. Dus je moet wel zelf zaken blijven doen. Post blijft komen bij jou als klant en ook ligt het inlichten van wijzigingen of anderszins bij jou als klant

Bewindvoering uitspreken duurt overigens een aantal maanden en maar zou jou ook veel meer moeten ontlasten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197209533
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 13:20 schreef Rene het volgende:
Hoi TS.
Ik werkte tot 2 jaar geleden in de schuldhulpverlening maar ik doe momenteel ook aan een project mee dat groot is in Amerika. Een project richting financiële onafhankelijkheid.

Ik heb straks een afspraak maar ik lees je topic straks even verder door. Vind het hoe dan ook wel goed dat je hier begint.
Fire? Baby steps?
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197210256
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 20:28 schreef Antriax88 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 2 januari 2021 20:06 schreef GerryDV het volgende:
Allereerst veel sterkte in je huidige situatie. Bedenk je wel dat dit, zoals met alle fases in het leven, tijdelijk is!

Wat is je huidige woonsituatie? Hoeveel familie en vrienden heb je nog om je heen? Wat is je achtergrond qua werk? We hebben wel wat input nodig om hier iets mee te kunnen.

Ik woon momenteel op een kamer maar ook hier al een huurschuld. Ik heb beslag op mijn uitkering, waardoor ik niet veel overhoudt. Familie is bijna compleet uit beeld op 2 zussen en 2 broers na, maar deze zie of spreek ik bijna niet. Vrienden zijn er voor me en bieden ook zeker hulp. Maar ik moet toch zelf mijn leven op orde krijgen.

Verder ben ik nu 32 maar heb ik altijd gewerkt in veel verschillende richtingen, nooit wetende wat ik echt wou.

Werk is ook mijn eerste prioriteit al zal ik ook op mijn loon beslaglegging krijgen

Je wist dus nooit wat je echt wou. Nu is het dus de tijd om uit te zoeken wat je echt wil.

Daar ligt blijkbaar de motivatie. Je wordt depressief omdat je je wensen niet goed kan realiseren.
Dus je kan een lijst maken van hoe je ideale dag/ leven er uitziet.
En dan kun je NLP gebruiken om je doelen te realiseren.
Hier een artikel over motivatie: https://www.splendesco.nl/het-geheim-van-motivatie-ii/

Sterkte ^O^
pi_197210814
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 17:29 schreef Twintig het volgende:

[..]

Je wist dus nooit wat je echt wou. Nu is het dus de tijd om uit te zoeken wat je echt wil.

Daar ligt blijkbaar de motivatie. Je wordt depressief omdat je je wensen niet goed kan realiseren.
Dus je kan een lijst maken van hoe je ideale dag/ leven er uitziet.
En dan kun je NLP gebruiken om je doelen te realiseren.
Hier een artikel over motivatie: https://www.splendesco.nl/het-geheim-van-motivatie-ii/

Sterkte ^O^
In aanvulling daarop er zijn gratis beroepskeuzetesten heb je die wel eens gedaan?

https://duckduckgo.com/?q=beroepskeuzetesten+&t=h_&ia=web

En wat mij heeft geholpen is vooral kijk naar wat je wel kunt kijk niet naar wat niet haalbaar is.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197212445
Wat ik nog wel een beetje mis is dat je het in kleine stapje moet doen. Die berg schulden als geheel is natuurlijk niet bijster motiverend en al helemaal niet als je je ouders en je baan bent kwijtgeraakt. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om niet alles in 1 keer te willen oplossen. Wees daarin realistisch.

Stel jezelf bijv niet direct als doel om de schulden op te lossen maar om informatie te zoeken over contactpunten voor professionele hulpverlening, deze zijn hier al deels genoemd. Persoonlijk denk ik dat het ook belangrijk is om je ellende goed te verwerken. Ik zou dus beginnen bij de huisarts. En dan wordt het eerste stapje morgen de huisarts bellen. Immers, de motivatie erin houden is ook erg belangrijk en zo kun je misschien voorkomen dat je depressieve gevoelens je teveel in de weg gaan zitten.
pi_197213522
Alvast bedankt voor deze zeer nuttige reacties ik ga er me in verdiepen omdat het te veel is om allemaal te verwerken. Dus ga het even rustig doorlezen allemaal. Financieel gezien weet ik dat onder bewind eigenlijk de enige optie is maar ik ben bang om 5 jaar te leven van ¤50... Tuurlijk kan je dan bijverdienen en dergelijke maar je bent alle controle kwijt.
Verder heb ik ook veel ideeën opgeschreven die ik voor mijzelf kan opstarten met een minimaal budget maar gezien mijn gebrek aan motivatie en rouw en onzeker over de toekomst,en uiteraard gebrek aan financiën blijft dit erbij.
pi_197242843
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 14:11 schreef namliam het volgende:

[..]

Je leven op de rails krijgen begint met je financiën op de rails krijgen.
Ik denk daar anders over. Volgens mij begint het met zorgen dat je iets hebt om voor uit bed te stappen. In dat opzicht kan werk uitkomst bieden, niet zozeer vanwege het geld maar omdat het je helpt om ritme in je dagen aan te brengen, je gewaardeerd te voelen, je wereld te vergroten en bijgevolg de werkelijkheid beter onder ogen te durven komen.

En dat is dan de volgende stap: inventariseren waar je staat en een plan maken om er financieel bovenop te kopen, eventueel met hulp. Daarbij is het denk ik goed om te weten dat je je niet pas veel beter gaat voelen als je schuldenvrij bent. Op het goede spoor zitten, weten dat je over een bepaalde periode schuldenvrij zult zijn, kan al genoeg zijn.

Sterkte, TS. Je bent niet de enige of de eerste die in de financiële problemen komt na noodlottige gebeurtenissen. Ik heb mijn moeder heel diep in de put gezien en ik heb ook gezien hoe ze er langzaam uitkwam. Ze ging in de thuiszorg werken, wat niet voldeed aan haar notie van een droombaan maar een gouden greep is geweest om alle redenen die ik hiervoor noem. Ze zat in een schuldhulpverleningstraject en circa een jaar voor het aflopen daarvan merkte ze zomaar ineens dat ze weer gelukkig aan het worden was. Het is iets wat je je misschien maar moeilijk voor kunt stellen als je middenin de ellende zit en het licht aan het einde van de tunnel wel heel zwak flikkert, maar het gebeurt waarschijnlijk ongemerkt als je eenmaal begonnen bent om dat te doen wat goed is voor jezelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197242923
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 17:29 schreef Twintig het volgende:

[..]

Je wist dus nooit wat je echt wou. Nu is het dus de tijd om uit te zoeken wat je echt wil.
Ik word bij het lezen hiervan al moedeloos! Weten wat je echt wil - poeh. Is het voor nu niet genoeg om iets te doen wat je wel leuk lijkt, of op z'n minst bevredigend? Of om de lat misschien nog wat lager te leggen en iets te doen? Het leuk vinden volgt mogelijk vanzelf, als je een leuke, constructieve werkomgeving hebt en je meer zelfwaardering krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197243884
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:26 schreef Antriax88 het volgende:
Alvast bedankt voor deze zeer nuttige reacties ik ga er me in verdiepen omdat het te veel is om allemaal te verwerken. Dus ga het even rustig doorlezen allemaal. Financieel gezien weet ik dat onder bewind eigenlijk de enige optie is maar ik ben bang om 5 jaar te leven van ¤50... Tuurlijk kan je dan bijverdienen en dergelijke maar je bent alle controle kwijt.
Verder heb ik ook veel ideeën opgeschreven die ik voor mijzelf kan opstarten met een minimaal budget maar gezien mijn gebrek aan motivatie en rouw en onzeker over de toekomst,en uiteraard gebrek aan financiën blijft dit erbij.
Als je nog een boek met achtergrondinfo over zingeving wilt lezen (logotherapie, over de zin van het lijden): "de zin van het leven", van Viktor Frankl
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197244108
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik word bij het lezen hiervan al moedeloos! Weten wat je echt wil - poeh. Is het voor nu niet genoeg om iets te doen wat je wel leuk lijkt, of op z'n minst bevredigend? Of om de lat misschien nog wat lager te leggen en iets te doen? Het leuk vinden volgt mogelijk vanzelf, als je een leuke, constructieve werkomgeving hebt en je meer zelfwaardering krijgt.
Yep, inderdaad gewoon doen wat je leuk lijkt.
Dat is ook een methode.
pi_197244830
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens mij begint het met zorgen dat je iets hebt om voor uit bed te stappen.
Iets als "vind een baan" heb je niet altijd in de hand en is een doel wat je niet vandaag of morgen zal halen, daarom denk ik andersom.... Ga iets doen wat je wel zelf direct in de hand hebt, ga elke dag 1 schuldeiser contacten en probeer daar goed uit te komen.

Daarnaast heeft het voorkeur elke dag 1 sollicitatie versturen.
Twee heel haalbare doelen die per dag je een reden geven om te werken/vooruit te komen en "zin" te geven om wat te gaan doen. Toen ik in vergelijkbare situatie zat jaren geleden ben ik zo de boel aangevlogen... elke dag op zoek naar een functie die (redelijk) leuk lijkt en daarop een sollicitatie versturen.... Elke dag 1, maar dan wel 's ochtends om 8 uur met je "werk" beginnen, ben je om 8:10 uur klaar dan ben je klaar, wordt het 16 uur dan wordt het 16 uur.

Met elke dag een sollicitatie versturen zal het hopelijk niet maanden duren voordat je op gesprekken mag komen waardoor je op die dag (ook) automatisch "aan de bak" moet en wordt je "vanzelf" uit de modder getrokken.
pi_197247444
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:26 schreef Antriax88 het volgende:
Alvast bedankt voor deze zeer nuttige reacties ik ga er me in verdiepen omdat het te veel is om allemaal te verwerken. Dus ga het even rustig doorlezen allemaal. Financieel gezien weet ik dat onder bewind eigenlijk de enige optie is maar ik ben bang om 5 jaar te leven van ¤50... Tuurlijk kan je dan bijverdienen en dergelijke maar je bent alle controle kwijt.
Verder heb ik ook veel ideeën opgeschreven die ik voor mijzelf kan opstarten met een minimaal budget maar gezien mijn gebrek aan motivatie en rouw en onzeker over de toekomst,en uiteraard gebrek aan financiën blijft dit erbij.
Bij gewone bewindvoering ben je niet alle controle kwijt. In het begin zal het klote zijn. Dit omdat je veel moet aanleveren en post niet meteen naar de bewindvoerder gaat. Als alles is geregeld geeft het rust en merk je er bijna niks van.

Nu heb ik makkelijk praten omdat ik het alleen vanaf de zijlijn ken. Toch zeggen de meeste die ik ken dat ze blij zijn met de rust die het geeft dat een ander zich over de financiën buigt. Jaren lang met schulden leven geeft een enorme stress. Met die stress is het erg moeilijk de rest aan te pakken waar je ontevreden over bent.
pi_197248773
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:26 schreef Antriax88 het volgende:
Alvast bedankt voor deze zeer nuttige reacties ik ga er me in verdiepen omdat het te veel is om allemaal te verwerken. Dus ga het even rustig doorlezen allemaal. Financieel gezien weet ik dat onder bewind eigenlijk de enige optie is maar ik ben bang om 5 jaar te leven van ¤50... Tuurlijk kan je dan bijverdienen en dergelijke maar je bent alle controle kwijt.
Verder heb ik ook veel ideeën opgeschreven die ik voor mijzelf kan opstarten met een minimaal budget maar gezien mijn gebrek aan motivatie en rouw en onzeker over de toekomst,en uiteraard gebrek aan financiën blijft dit erbij.
Die controle wil je nu misschien ook helemaal niet (even daargelaten dat je bij vrijwillig gewoon controle zou kunnen nemen). Maar als je meer gaat verdienen word die 5 jaar ook korter natuurlijk, of je gaat in overleg die 50 euro verhogen. Het is allemaal gelukkig niet zo zwart wit :)

En wat diegene boven mij al schrijft: Het geeft heel, veel, rust
pi_197261653
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:39 schreef namliam het volgende:

[..]

Iets als "vind een baan" heb je niet altijd in de hand en is een doel wat je niet vandaag of morgen zal halen, daarom denk ik andersom.... Ga iets doen wat je wel zelf direct in de hand hebt, ga elke dag 1 schuldeiser contacten en probeer daar goed uit te komen.
Heb je helemaal gelijk in. Je hoeft het niet uit een baan te halen natuurlijk, het kan ook om bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan. Maar het zijn rare tijden en misschien is dat nu niet zo eenvoudig. Aan de andere kant liggen door de coronacrisis banen in een bepaalde hoek voor het oprapen.

Solliciteren is sowieso een lastig proces om in te gaan. Als je je goed voelt kan het al ontmoedigend zijn, laat staan als je niet lekker in je vel zit. Daarom alleen al is het verstandig om zingeving niet uit werk alleen te halen maar jezelf ook andere doelen te stellen die bij voorkeur klein en concreet zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197262090
Ik zou eerst eens een afspraak maken bij sociaal raadslieden of maatschappelijk werk. Die kijken naar het hele plaatje, inclusief financiën, en helpen je op weg naar schuldhulpverlening of beschermingsbewind als dat nodig is.
pi_197268366
Bewindvoering kan heel veel rust geven + de voordelen dat er grotere kans is op betere betalingsregelingen.
Een bewindvoerder kent ook allerlei potjes, regelingen en trajecten waar je recht op kunt hebben.
Je kunt tijdens je (vrijwillige) bewindvoering ook afspraken maken om ook een spaarpotje aan te leggen. En Wanneer je iets duurder wilt kopen of kleding oid dat dat in overleg van dat potje kan.
En wanneer je schulden afbetaald zijn, kunnen ze je in stapjes je de touwtjes weer terug in handen geven. Je inzicht geven in je vaste lasten ed.

Je houd dan ruimte en rust over in je hoofd om aan je zelf te werken en je leven weer op de rails te krijgen.
De gedachten van Claudia om te kijken waarvoor kom ik uit bed vind ik een mooie.

Over nooit goed geweten wat ik wil: bestaat "dé droombaan" echt? Elke baan heeft voor en nadelen.
Wat zijn belangrijke dingen voor jou als het om een baan gaat? Werken met collega's of juist alleen? Wil je dichtbij huis werken, of is reizen niet zo erg? Liever creatief of juist abstract met cijfers? Binnen achter een bureau of juist lekker buiten? Met je handen werken of een "zittend beroep". enz enz.

Je kunt uitzoeken wat bij je past en daardoor plezier in hebt en vol houdt. Droombaan is dan een paar tredes hoger op de ladder, maar je bent dan wel dichtbij.

voor prive: heb je daarin (kleine) wensen waar jij blij van wordt? Een hobby of sport? Buiten en onder de mensen komen doet ook goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Roosgeluk op 07-01-2021 16:08:43 ]
pi_197327218
Erg goede informatie en adviezen allemaal. Ik krijg mezelf gek genoeg niet scherp genoeg om iets te ondernemen. Ik heb erg last van een soort inzinkingen waarbij ik alles van me los laat gecombineerd met een negatieve gemoedstoestand.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 19:29:39 #43
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197331203
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:01 schreef Antriax88 het volgende:
Erg goede informatie en adviezen allemaal. Ik krijg mezelf gek genoeg niet scherp genoeg om iets te ondernemen. Ik heb erg last van een soort inzinkingen waarbij ik alles van me los laat gecombineerd met een negatieve gemoedstoestand.
Begin met een belletje naar het sociaal(wijk)team van je woonplaats of gemeente, of een (verstandig) iemand in jouw omgeving in vertrouwen te nemen. Maak dan samen een plan van aanpak.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198151278
Hierbij een update na een ellendige maar leerzame periode.

Ik ben na het hier en daar bij vrienden/kennissen te verblijven, letterlijk dakloos geraakt en in de nachtopvang in mijn woonplek terechtgekomen.

Ergens een pijnlijke ervaring voor me.. maar eigenlijk ook de enige optie voor mij.

Hier ben ik onder bewindvoering gegaan, en heb met geluk ( ik was 5 jaar ingeschreven bij een huurwoning bedrijf een huisje gekregen. Deze week krijg ik de sleutels van deze woning en kan ik opnieuw beginnen.
Eerlijk gezegd heeft het dakloos zijn mijn ogen enorm geopend en ben ik een ander persoon geworden met meer kracht en boost om wat van het leven te maken.

Financieel wordt nu alles geregeld dat is een last van mijn schouders.

Nu opnieuw een start maken met een nieuw leven. Misschien moest ik zakken tot mijn laagste punt, om t beseffen ook na veel overlijden en ellende om toch nog wat van t leven maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Antriax88 op 22-02-2021 19:18:54 (Verkeerde teksten) ]
pi_198151357
Bedankt alle forumleden voor weer een essentieel advies op een bepaald punt in mijn leven.
pi_198151931
Fijn dat je laat weten hoe het nu gaat en nog fijner dat er een stijgende lijn in zit!
dag
  dinsdag 23 februari 2021 @ 16:09:03 #47
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198163242
Financieel alles geregeld geeft ws erg veel rust. 1 advies, er zitten ook minder goede bewindvoerders tussen, dus het kan wel zinvol zijn om daar een beetje de vinger aan de pols te houden. Mijn advies is wel om dat niet zelf te doen. Je hebt vrienden waar je ook kon crashen, misschien kan 1 van hun je daarmee helpen. En dat hoeft niet gelijk en dagelijks, dat kan ook na een paar maanden. Laat gewoon iemand daarin met je mee kijken dat het allemaal lekker gaat.

En succes, de weg is nu omhoog en als het allemaal goed gaat wordt het uitzicht dan vanzelf beter.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 18:51:44 #48
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198166528
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:21 schreef Antriax88 het volgende:
Bedankt alle forumleden voor weer een essentieel advies op een bepaald punt in mijn leven.
Wat goed dat je dit opgepakt hebt zo. Mooi.
Vaar zoals @HMS aangeeft, niet blind op die bewindvoerder. Maar houdt wel wat inzage. Maar heb ook dat vertrouwen :) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198180781
Zit samen met mijn vriendin in een soort van vrijwillige budgetcursus via MEE en het valt mij op hoeveel jonge deelnemers (20-30 jarigen) met betaalde banen veel financiële geknoei hebben.

Vooral het niet betalen van huur, zorg verzekering en hebben van consumptieve schulden (studieschuld niet meegeteld)

Woon al sinds 1986 op mijzelf, eerst kamers (eerste huurcontract heb ik nog, 300 fl guldens voor 2 grote kamers :) ) daarna particulier, meerder keren woningbouw en heb nog nooit huurschuld gehad, wel veel andere schulden die ik zonder bewindvoering zelf heb afgelost.

Zelfs met wajong (eerst bijstand) heb ik ondanks veel tegenslagen toch mijn schulden afbetaald en spaar weer elke maand minstens 100-150 euro
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  Official ESF Kreviewer woensdag 24 februari 2021 @ 14:27:19 #50
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198181137
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:58 schreef -Hakuna- het volgende:
Zit samen met mijn vriendin in een soort van vrijwillige budgetcursus via MEE en het valt mij op hoeveel jonge deelnemers (20-30 jarigen) met betaalde banen veel financiële geknoei hebben.

Vooral het niet betalen van huur, zorg verzekering en hebben van consumptieve schulden (studieschuld niet meegeteld)

Woon al sinds 1986 op mijzelf, eerst kamers (eerste huurcontract heb ik nog, 300 fl guldens voor 2 grote kamers :) ) daarna particulier, meerder keren woningbouw en heb nog nooit huurschuld gehad, wel veel andere schulden die ik zonder bewindvoering zelf heb afgelost.

Zelfs met wajong (eerst bijstand) heb ik ondanks veel tegenslagen toch mijn schulden afbetaald en spaar weer elke maand minstens 100-150 euro
Wil je nu een schouderklopje of wat? Laten we dit topic voor TS houden.
pi_198183449
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:21 schreef Antriax88 het volgende:
Bedankt alle forumleden voor weer een essentieel advies op een bepaald punt in mijn leven.
Je focust je op materiële zaken maar het zou mij niet verbazen als er ook nog rouwverwerking om de hoek komt kijken. Als je depressieve gevoelens blijft houden zou ik daar iets mee doen, al is iedereen anders daarin.
  zondag 28 februari 2021 @ 18:44:53 #52
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_198254736
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:58 schreef -Hakuna- het volgende:
Zit samen met mijn vriendin in een soort van vrijwillige budgetcursus via MEE en het valt mij op hoeveel jonge deelnemers (20-30 jarigen) met betaalde banen veel financiële geknoei hebben.

Vooral het niet betalen van huur, zorg verzekering en hebben van consumptieve schulden (studieschuld niet meegeteld)

Woon al sinds 1986 op mijzelf, eerst kamers (eerste huurcontract heb ik nog, 300 fl guldens voor 2 grote kamers :) ) daarna particulier, meerder keren woningbouw en heb nog nooit huurschuld gehad, wel veel andere schulden die ik zonder bewindvoering zelf heb afgelost.

Zelfs met wajong (eerst bijstand) heb ik ondanks veel tegenslagen toch mijn schulden afbetaald en spaar weer elke maand minstens 100-150 euro
-sarcasme-

[ Bericht 4% gewijzigd door Rene op 28-02-2021 18:54:21 ]
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  woensdag 3 maart 2021 @ 20:48:46 #53
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_198308226
Bekijk Youtube filmpjes van Dave Ramsey.
pi_198314715
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 21:18 schreef Antriax88 het volgende:

[..]

[b]jawel qua werk ben ik zo weer aan de slag maar binnen een maand zit ik dan met eenzelfde inkomen als nu.

Andere optie is onder bewindvoering maar geen prettige is dit. Er moet toch een tussenweg weg zijn[B]
Daklozenopvang, krijg je urgentieverklaring waarna je binnen een jaar een huurwoning hebt. In de tussentijd volledig werken en schulden afbetalen.
Proberen te sporten, verdiep jezelf in stoïcijns gedachtegoed en geen verdovingsmiddelen nemen om de pijn te onderdrukken.
Focus moet liggen op van schulden afkomen, krijgem van normale woning en mentaal gezond blijven.

Je het doelen nodig om van dat depressieve gevoel af te komen en actie te ondernemen. Maak kleine behaalbare subdoelen in je grote doelen.
Succes en sterkte!
pi_198314843
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:13 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Daklozenopvang, krijg je urgentieverklaring waarna je binnen een jaar een huurwoning hebt. In de tussentijd volledig werken en schulden afbetalen.
Proberen te sporten, verdiep jezelf in stoïcijns gedachtegoed en geen verdovingsmiddelen nemen om de pijn te onderdrukken.
Focus moet liggen op van schulden afkomen, krijgem van normale woning en mentaal gezond blijven.

Je het doelen nodig om van dat depressieve gevoel af te komen en actie te ondernemen. Maak kleine behaalbare subdoelen in je grote doelen.
Succes en sterkte!
Je hebt de update van TS gemist?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:29:07 #56
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_198314875
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:27 schreef Antriax88 het volgende:

[..]

Ik ben hiermee bezig maar voor gemeentehulp moet je de bijstand in.
Nevermind, ik had je update niet gelezen. Goed om te horen dat ht je nu beter gaat. Een jaar of 15 geleden zat ik in een vergelijkbare situatie, ik heb toen 3 jaar onder vrijwillige bewindvoering gestaan en dat was zo'n last van mijn schouders en heeft me zoveel geholpen.
Ik wens je veel succes in de toekomst.
pi_198314918
Kijk op r/wsb en volg hun adviezen

Geintje, niet doen.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198314951
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Je hebt de update van TS gemist?
Ja idd gemist. Maar goed dat het hem een boost geven. Het is nu nog niet te zien wellicht maar uiteindelijk komt hij er sterker uit.
Soms moet je helaas de bodem raken.

Iedereeb denkt altijd dat het hem/haar niet overkomt maar het kan ons in theorie allemaal overkomen.

Daarom is het denk ik goed om altijd 2x je jaarlijkse uitgavens aan buffer te hebben. Dan kan je klappen beter opvangen. Is misschien niet realistisch voor iedereen maar wel een goed streven.
pi_198316003
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:37 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ja idd gemist. Maar goed dat het hem een boost geven. Het is nu nog niet te zien wellicht maar uiteindelijk komt hij er sterker uit.
Soms moet je helaas de bodem raken.

Iedereeb denkt altijd dat het hem/haar niet overkomt maar het kan ons in theorie allemaal overkomen.

Daarom is het denk ik goed om altijd 2x je jaarlijkse uitgavens aan buffer te hebben. Dan kan je klappen beter opvangen. Is misschien niet realistisch voor iedereen maar wel een goed streven.
Dat zou lekker zijn. Mooi streven, maar voor het gros van de bevolking in de praktijk niet tot nooit haalbaar :+ Een wat oudere publicatie, maar zie https://economie.rabobank(...)en-weinig-spaargeld/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 7 maart 2021 @ 12:24:34 #60
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198373071
Succes TS. ^O^

Je bent nog hartstikke jong en zelfs al zou deze ‘ellende’ nog 2 jaar duren, over 10-15 jaar kijk je gewoon terug op deze periode als een van de vele andere periodes in je leven. Je hebt nog zoveel mooie jaren voor de boeg, soms is het even doorbijten, maar zolang je maar vertrouwen houdt en geen (te) gekke dingen doet komt alles goed. :P
pi_198380472
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:17 schreef Antriax88 het volgende:
Hierbij een update na een ellendige maar leerzame periode.

Ik ben na het hier en daar bij vrienden/kennissen te verblijven, letterlijk dakloos geraakt en in de nachtopvang in mijn woonplek terechtgekomen.

Ergens een pijnlijke ervaring voor me.. maar eigenlijk ook de enige optie voor mij.

Hier ben ik onder bewindvoering gegaan, en heb met geluk ( ik was 5 jaar ingeschreven bij een huurwoning bedrijf een huisje gekregen. Deze week krijg ik de sleutels van deze woning en kan ik opnieuw beginnen.
Eerlijk gezegd heeft het dakloos zijn mijn ogen enorm geopend en ben ik een ander persoon geworden met meer kracht en boost om wat van het leven te maken.

Financieel wordt nu alles geregeld dat is een last van mijn schouders.

Nu opnieuw een start maken met een nieuw leven. Misschien moest ik zakken tot mijn laagste punt, om t beseffen ook na veel overlijden en ellende om toch nog wat van t leven maken.
Hoop O+ Er is hoop! En dat is onbetaalbaar! Heel veel succes toegewenst ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')