abonnement Unibet Coolblue
pi_197508069
China had beloofd hong kong als zelfstandige staat voort te laten bestaan onder 1 staat 2 systemen principe.

En die eilandjes die liggen 2000 kilometer van taiwan en daarmee hebben ze juist de Filippijnen, vietnam en Maleisië mee te pakken.

De hebben we het nog niet over het feit dat de westerse wereld van china taiwan geen taiwan meer mag noemen.

Zoals ik al stelde ik beschouw china als een wolf in schaapskleren. Dat de rest van de internationale gemeenschap china laat wegkomen met zulke overtredingen van internationale afspraken verbaast me nog steeds.
  woensdag 20 januari 2021 @ 09:40:05 #52
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_197522928
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:28 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Wanneer Amerika weereens oorlog wilt met een land. Dan komt ook hier de propagandamachine op gang over dat land. Ik kan me niet ontrekken aan het idee dat hhet westen nu China beetje bij beetje probeert te framen als een of andere vijand. Dit verloopt via de Nederlandse publieke omroep en kranten zoals altijd op een zeer gwiekste wijze. Met veel suggestieve ideëen. Die weer tot uiting komen in de mening van normale mensen in de trant van "China doet aan moderne kolonisatie".
China is een ander land dan Europa. Maar veel Europeanen die nu een war against drugs voeren pompte opium door heel China. China trekt haar eigen plan. Ik vind dat prima. Nu krijgen zij de schuld dat ze gaan koloniseren nadat Europa bijna alles wat er was heeft gekoloniseerd en het ook bij China heeft geprobeerd, wat deels gelukt is.

Het westen wijst wel heel makkelijk met het vingertje dat zelf ooit een graaiende hand was.

Ik heb altijd eens mandarijn willen leren en zelf naar China willen gaan. Maar ik heb geen idee waar je zou beginnen met zo'n complexe taal. Wilde naar een school ervoor maar corona kwam.

Overigens zal racisme ook wel in de mens zitten als geheel en niet enkel in de Chinees. Waar vele Europeanen neanderthaler DNA hebben. Hebben we de Neanderthaler toch de dood ingeduwd. Er waren 6 mensachtige en er is er één over. Misschien was het beter als de andere 5 ons hadden uitgeroeid want maak je geen illusies. De mens is gewelddadiger dan een tijger.
  woensdag 20 januari 2021 @ 09:41:06 #53
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_197522950
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:52 schreef Basp1 het volgende:
China had beloofd hong kong als zelfstandige staat voort te laten bestaan onder 1 staat 2 systemen principe.

En die eilandjes die liggen 2000 kilometer van taiwan en daarmee hebben ze juist de Filippijnen, vietnam en Maleisië mee te pakken.

De hebben we het nog niet over het feit dat de westerse wereld van china taiwan geen taiwan meer mag noemen.

Zoals ik al stelde ik beschouw china als een wolf in schaapskleren. Dat de rest van de internationale gemeenschap china laat wegkomen met zulke overtredingen van internationale afspraken verbaast me nog steeds.
Maar hoe is de hele Hong-Kong situatie ontstaan?

Is beetje alsof ik een inbreker in huis heb, hem lens sla en daarna de gevangenis in moet +TBS omdat ik te agressief was.
  zondag 24 januari 2021 @ 21:36:38 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197620661
Arme bevolking in Madagaskar die de bijna uitgeroeide zeekomkommers vangen voor de bijgelovige Chinezen, die met grote trawlers hun wateren leegvissen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 24 januari 2021 @ 21:39:20 #55
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197620732
Oh. De nieuwe president heeft die boten aan de ketting gelegd. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 24 januari 2021 @ 21:55:47 #56
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197621256
Kinderarbeid op de katoenplantage. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_197621281
Ni hoa
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 24 januari 2021 @ 22:08:19 #58
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197621672
Surealistische beelden van die lege grote fabriek en die eigenaar.
:'(
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † zondag 31 januari 2021 @ 21:08:26 #59
88815 The_Emotion
98.3
pi_197752884
Die stinkfabriek met dat rode goedje uit de schoorsteen, wow!

En toch weet Ruben het op een gevoelige doch subtiele manier neer te zetten.
Boeiend als altijd.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_197753218
quote:
2s.gif Op zondag 31 januari 2021 21:08 schreef The_Emotion het volgende:
Die stinkfabriek met dat rode goedje uit de schoorsteen, wow!

En toch weet Ruben het op een gevoelige doch subtiele manier neer te zetten.
Boeiend als altijd.
Rondom Tata steel zijn ook genoeg klachten, al is het in landen als Servië natuurlijk nog veel beroerder gesteld met de milieuwetgeving of in ieder geval de naleving daarvan.

Ruben weet inderdaad altijd wel mooi hoe hij mensen een beeld kan laten schetsen zonder ze echt voor het hoofd te stoten of al te sturend te vragen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 31 januari 2021 @ 22:10:54 #61
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197754137
Mooie aflevering weer.
Economische belangen gaan boven het milieu. (En zoveel anders is het niet in Nederland).
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 31 januari 2021 @ 22:29:19 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197754479
Sterke vrouw wel, die Chinese die zonder toestemming van haar familie in 2008 haar liefde was nagereisd naar Servië en intussen daar wel een bestaan heeft opgebouwd en de taal wel wat spreekt.
Alleen jammer dat haar kinderen dan weer niet bij haar opgroeien, maar in China. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 februari 2021 @ 23:39:28 #63
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197881774
Als waarschijnlijk enige overgebleven kijker op Fok! vond ik de aflevering van vandaag over Chinezen in de USA zeer informatief en gaf het mij wat beter inzicht in de motieven van hen om naar dat land te emigreren.

Die Tibetaanse jongen vond ik wel heel erg dapper. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_197882012
quote:
14s.gif Op zondag 7 februari 2021 23:39 schreef golfer het volgende:
Als waarschijnlijk enige overgebleven kijker op Fok! vond ik de aflevering van vandaag over Chinezen in de USA zeer informatief en gaf het mij wat beter inzicht in de motieven van hen om naar dat land te emigreren.

Die Tibetaanse jongen vond ik wel heel erg dapper. ^O^
Kijk ook altijd alles van hem mbt. China!

Maar niet zo’n show waar echt veel over te posten valt in een Fok topic :P
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_197885614
quote:
14s.gif Op zondag 7 februari 2021 23:39 schreef golfer het volgende:
Als waarschijnlijk enige overgebleven kijker op Fok! vond ik de aflevering van vandaag over Chinezen in de USA zeer informatief en gaf het mij wat beter inzicht in de motieven van hen om naar dat land te emigreren.

Die Tibetaanse jongen vond ik wel heel erg dapper. ^O^
Ik kijk ook alle afleveringen, hoor. Maar ik zit in dubio tussen wat informatief is en wat een hoog showroomgehalte heeft

Zend Ruben Terlou maar naar Urk, en je krijgt een zelfde soort programma.
  maandag 8 februari 2021 @ 11:10:15 #66
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_197886023
Was dit de afsluitende aflevering?

Vond deze aflevering wat betreft de gesproken Chinezen behoorlijk anders dan in de overige uitzendingen. De Chinezen in de VS lijken het 'beter' te hebben. Die arbeidsethos van ze is wel echt absurd.
The more debt, the better
pi_197886178
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 11:10 schreef flyguy het volgende:
Was dit de afsluitende aflevering?

Vond deze aflevering wat betreft de gesproken Chinezen behoorlijk anders dan in de overige uitzendingen. De Chinezen in de VS lijken het 'beter' te hebben. Die arbeidsethos van ze is wel echt absurd.
Er komen nog twee afleveringen. Volgende week gaat het over Italië, en de afsluiter gaat over de Chinezen in Nederland.
pi_197886647
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 10:48 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik kijk ook alle afleveringen, hoor. Maar ik zit in dubio tussen wat informatief is en wat een hoog showroomgehalte heeft

Zend Ruben Terlou maar naar Urk, en je krijgt een zelfde soort programma.
Het is dit seizoen soms wel een beetje Ik Vertrek inderdaad, zeker in de aflevering van gisteren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 8 februari 2021 @ 12:05:09 #69
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197886888
quote:
14s.gif Op zondag 7 februari 2021 23:39 schreef golfer het volgende:
Als waarschijnlijk enige overgebleven kijker op Fok! vond ik de aflevering van vandaag over Chinezen in de USA zeer informatief en gaf het mij wat beter inzicht in de motieven van hen om naar dat land te emigreren.

Die Tibetaanse jongen vond ik wel heel erg dapper. ^O^
Ik ook hoor. Vond de kunstenaars in hun beeldentuin ook boeiend.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  maandag 8 februari 2021 @ 12:06:10 #70
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197886901
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 11:10 schreef flyguy het volgende:
Was dit de afsluitende aflevering?

Vond deze aflevering wat betreft de gesproken Chinezen behoorlijk anders dan in de overige uitzendingen. De Chinezen in de VS lijken het 'beter' te hebben. Die arbeidsethos van ze is wel echt absurd.
Ik vind dat soms wel eens beangstigend. Chinezen kunnen daarin altijd concurrend zijn, omdat ze hun grenzen zullen overgaan. Wij Hollanders zijn niet zo.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_197897545
Ik vond de vorige afleveringen beter, maar dat komt denk ik omdat ik van die obscure landen hou.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_197897820
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 21:26 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik vond de vorige afleveringen beter, maar dat komt denk ik omdat ik van die obscure landen hou.
Het verschil is ook wel dat de situatie van de Chinezen in de VS waarbij uniek is. Daar gaan veel Aziatische migranten naartoe die daar ook vrij succesvol zijn.

Zo'n uithoek als Madagaskar of troosteloze mijnbouw in Servië zijn dan interessanter inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198008015
Ruben begint wat paternalistische trekjes te krijgen, en lijkt ook te genieten van het aanpakken van Chinezen door de autoriteiten.
pi_198008525
"De coronaverspreiders" :?
  † In Memoriam † zondag 14 februari 2021 @ 21:16:02 #76
88815 The_Emotion
98.3
pi_198008632
Deze aflevering spreekt boekdelen.
Chinezen die hard werken, belastingen ontduiken en geëmotioneerde Italianen die hun stadje compleet zien veranderen.

Wederom weer mooie televisie van Ruben.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 14 februari 2021 @ 23:00:43 #77
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198010504
Bijna totale overname van de textielindustrie door de Chinezen.
Die oude Italianen die hadden wel een soort PVV-sentimenten.
En die Chinese vrouw die in de gemeenteraad wilde komen, kreeg uiteindelijk maar 93 stemmen.
Made in Italy...

Volgende week alweer de laatste aflevering over Nederland.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Redactie Frontpage maandag 15 februari 2021 @ 11:08:29 #78
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_198014463
quote:
14s.gif Op zondag 14 februari 2021 21:16 schreef The_Emotion het volgende:
Deze aflevering spreekt boekdelen.
Chinezen die hard werken, belastingen ontduiken en geëmotioneerde Italianen die hun stadje compleet zien veranderen.

Wederom weer mooie televisie van Ruben.
Tekenend ook wel hoe de Chinezen de lokale Italianen omschrijven als de 'buitenlanders'. Ben benieuwd naar de aflevering van volgende week in NL, denk dat het meer zoals die in de VS gaat zijn dus meer expats dan arbeidsmigranten.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_198016492
quote:
11s.gif Op zondag 14 februari 2021 23:00 schreef golfer het volgende:
Bijna totale overname van de textielindustrie door de Chinezen.
Die oude Italianen die hadden wel een soort PVV-sentimenten.
....knip....
.
De fabriekshallen stonden eerst leeg, en werden vervolgens verhuurd aan de Chinese migranten.
Wat wil je, leegstand en leegloop of bedrijvigheid en groei?
  maandag 15 februari 2021 @ 13:25:20 #80
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198016644
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 13:15 schreef Idisrom het volgende:

De fabriekshallen stonden eerst leeg, en werden vervolgens verhuurd aan de Chinese migranten.
Wat wil je, leegstand en leegloop of bedrijvigheid en groei?
En hoe kwam in eerste instantie die leegstand?
Door de Chinese textielindustrie die veel concurrerender was.
Daarover heeft Edoardo Nesi in 2010 het boek Storia della mia gente (Velours uit Prato) geschreven. De geschiedenis en teloorgang van zijn (textiel)familie in Prato.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198021873
Programmamaker Ruben Terlou had moeite met plotselinge bekendheid

https://www.nu.nl/achterk(...)inge-bekendheid.html
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_198021958
Aflevering op aflevering ga ik die lui steeds enger vinden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198021972
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:47 schreef Idisrom het volgende:
Ruben begint wat paternalistische trekjes te krijgen, en lijkt ook te genieten van het aanpakken van Chinezen door de autoriteiten.
Ja, dat vond ik ook een beetje vreemd overkomen. Ironisch ook. In Italië zijn er mensen die zich niet helemaal aan de regels houden. Niet het meest brekende nieuws zou ik zeggen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 15 februari 2021 @ 18:40:58 #84
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_198022136
quote:
16s.gif Op maandag 15 februari 2021 18:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Aflevering op aflevering ga ik die lui steeds enger vinden.
Nu pas? :P

Ik vind het een fantastisch land om te zoeken, maar het gaat wel nog een dingetje in de toekomst, op het gebied van spanningen wereldwijd. Het is tegelijk een gevaarlijk land in de zin dat ze zo ambitieus zijn en veel minder om ethiek geven dan wij (volgens mij). Althans nu dan.

Ben vooral reuze benieuwd hoe het China verhaal de komende tientallen jaren verder gaat. Die ambitie en de hebzucht naar geld kan ze ook terug bijten. Ook dat de CCP steeds weer ingrijpt in bedrijven in sectoren valt slecht te rijmen met een gezonde economische toekomst.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 16 februari 2021 @ 15:25:13 #85
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_198036608
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 13:25 schreef golfer het volgende:

[..]

En hoe kwam in eerste instantie die leegstand?
Door de Chinese textielindustrie die veel concurrerender was.
Daarover heeft Edoardo Nesi in 2010 het boek Storia della mia gente (Velours uit Prato) geschreven. De geschiedenis en teloorgang van zijn (textiel)familie in Prato.
Dank, die lijkt me razend interessant.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_198040604
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 13:25 schreef golfer het volgende:

[..]

En hoe kwam in eerste instantie die leegstand?
Door de Chinese textielindustrie die veel concurrerender was.
Daarover heeft Edoardo Nesi in 2010 het boek Storia della mia gente (Velours uit Prato) geschreven. De geschiedenis en teloorgang van zijn (textiel)familie in Prato.
Ik denk dat het veel genuanceerder is. In eerste instantie importeerden de Italianen in Prato zelf goedkope kleding uit China, en naaiden daar het label 'Made in Italy' op .
Nu zijn ze pandjesbazen.

Als de Italianen het echt willen uitbannen, dan moeten ze de productie in haar geheel weer naar Italië halen.
Dus ook niet laten produceren in Ethiopië, Kenia, Vietnam en Bangladesh.
pi_198136701
Leuke Chinese meisjes in Tilburg
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zondag 21 februari 2021 @ 21:04:45 #88
263417 Keyos
Like a Boss
pi_198137444
Het was weer genieten :). Enige jammer van alle docu’s van Ruben is dat hij nooit eens naar Hong Kong is geweest (of daar iig nooit een aflevering heeft gefilmd). Je kunt daar aardig wat afleveringvullend materiaal filmen wat dat betreft.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  zondag 21 februari 2021 @ 21:27:54 #89
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198138045
Giethoorn. De Chinese hel in Nederland. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 22 februari 2021 @ 09:06:32 #90
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_198142172
quote:
11s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:27 schreef golfer het volgende:
Giethoorn. De Chinese hel in Nederland. :{
En nu weten we wie daaraan mede hebben bijgedragen (die restaurant-familie). Flink massatoeristisch daar. Je stilliggende bootje zal maar meerdere keren per dag geramd worden door een toerist die niet kan sturen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_198142452
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

En nu weten we wie daaraan mede hebben bijgedragen (die restaurant-familie). Flink massatoeristisch daar. Je stilliggende bootje zal maar meerdere keren per dag geramd worden door een toerist die niet kan sturen.
Dan verkoop je je boot toch.
pi_198142858
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

En nu weten we wie daaraan mede hebben bijgedragen (die restaurant-familie). Flink massatoeristisch daar. Je stilliggende bootje zal maar meerdere keren per dag geramd worden door een toerist die niet kan sturen.

Kwartier vermaak :D
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_198143539
Blijf het bizar vinden dat hij gewoon kan communiceren met die chinezen :D
  maandag 22 februari 2021 @ 11:50:29 #94
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198144112
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 11:05 schreef StephanL het volgende:
Blijf het bizar vinden dat hij gewoon kan communiceren met die chinezen :D
Eigenlijk is het toch niet zo vreemd om in de meest gesproken taal ter wereld te kunnen communiceren? :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198144426
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 11:50 schreef golfer het volgende:

[..]

Eigenlijk is het toch niet zo vreemd om in de meest gesproken taal ter wereld te kunnen communiceren? :')
Vanuit ons westerse oogpunt waarbij we graag engels tot de internationale voertaal voor zaken willen krijgen natuurlijk wel. ;)

Ik vind het in ieder geval een hele prestatie een taal leren die totaal geen verwantschap heeft met onze talen.

Vanavond maar eens de aflevering kijken.
pi_198145287
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vanuit ons westerse oogpunt waarbij we graag engels tot de internationale voertaal voor zaken willen krijgen natuurlijk wel. ;)

Ik vind het in ieder geval een hele prestatie een taal leren die totaal geen verwantschap heeft met onze talen.

Vanavond maar eens de aflevering kijken.
Het leren van Pinyin valt nog wel mee, als je de klanken duidelijk van elkaar kunt onderscheiden.
Je hebt in het Mandarijn geen last van werkwoorden, verleden tijd en voltooid verleden tijd
En volgens mij ook geen lidwoorden.
Maar die Chinese tekens! Poehh.
In de jaren '50, in de begintijd van Mao. was men bijna zover om net als in het Vietnamees, om de tekens af te schaffen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Idisrom op 22-02-2021 13:20:01 ]
pi_198147233
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 11:50 schreef golfer het volgende:

[..]

Eigenlijk is het toch niet zo vreemd om in de meest gesproken taal ter wereld te kunnen communiceren? :')
Ik zie het je nog niet leren. Lijkt totaal niet op een taal van de westerse landen hier in Europa.
  maandag 22 februari 2021 @ 15:17:37 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198147342
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:10 schreef StephanL het volgende:

Ik zie het je nog niet leren. Lijkt totaal niet op een taal van de westerse landen hier in Europa.
Als het Ruben lukte, waarom iemand anders ook niet?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198156661
Ik vond het een leuke laatste aflevering ^O^
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  zondag 18 februari 2024 @ 13:33:40 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212481902
In het tweede seizoen van ‘De wereld van de Chinezen’ zet Ruben Terlou zijn zoektocht naar de invloed van China voort.

Het tweede seizoen De wereld van de Chinezen is een serie over hoe het grote in het kleine doorwerkt, hoe geopolitieke relaties individuele levens beïnvloeden. Door Rubens kenmerkende persoonlijke stijl komen we dicht bij de mensen die deze verschuivende wereldorde aan den lijve ondervinden.

In dit tweede seizoen bezoekt Ruben Terlou vijf nieuwe landen waar China’s invloed de afgelopen jaren steeds voelbaarder werd. Aan de hand van indrukwekkende persoonlijke verhalen legt hij China's geopolitiek bloot.

De Chinese leider Xi Jinping wil de wereld niet alleen veroveren met een Nieuwe Zijderoute, maar ook door overal in de wereld te verschijnen als gulle vriend en royale geldverstrekker. Het China Aid for Shared Future-logo duikt steeds vaker op. Opvallend vaak in ontwikkelingslanden, landen met een makkelijk te beïnvloeden bestuur of landen met een - voor China - strategische ligging. Die leningen en hulp hebben dus een prijs: politieke invloed, toegang tot strategische grondstoffen of strenge leningsvoorwaarden met havens of bouwprojecten als onderpand. Wie beter kijkt ziet al gauw het eigenbelang van een land hongerig naar wereldmacht.

Aflevering 1: Solomoneilanden

Aflevering 2: Laos

Aflevering 3: Suriname

Aflevering 4: Australië

Aflevering 5: Mongolië

5 afleveringen vanaf zondag 18 februari, 20.25 uur op NPO 2 .
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')