abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  donderdag 31 december 2020 @ 12:37:29 #1
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_197130049
Allen,

Mijn Volvo V70 D5 uit december 2012 heeft kuren bij het remmen, en dan heb ik het over stevig remmen. De auto geeft dan de eeror code "Koppel Spanning te laag z.s.m. stoppen" of "Koppelpeil te laag z.s.m. stoppen". Wat zou dat kunnen zijn, want de error blijft maar twee seconden actief tijdens het flink aanremmen en verdwijnt dan weer. In een enkele keer treedt hij ook nog twee seconden lang op nadat ik na de remactie weer optrek om snelhied te maken. Er zit geen verschil in gekoppeld of ontkoppeld afremmen, als ik in beide gevallen flink op het rempedaal druk, dan treedt de error eventjes op. Als ik rustig rem en dus een langere remweg heb, dan treed de error niet op. Ik heb de remvloeistof al gecheckt en die zit tot net onder het streepje max, dus dat zit goed. Voor mijn gevoel loopt de motor gewoon goed, denk dat het niet in de motor zit, althans dat hoop ik! Deze errors kan ik nergens vinden op internet op bijvoorbeeld het volvo forum. Weet iemand hier meer van dit issue zodat ik de wagen gericht kan laten maken? Ik lees allerlei spookverhalen over mensen die zo ongeveer alles hebben vervangen in de auto en dus heel duur uitzijn, dat wil ik voorkomen als dat kan. Alvast dank voor hulp als iemand mij hier kan helpen :-)
Met Vriendelijke Groet, Alex
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 13:28:56 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 31 december 2020 @ 13:46:32 #3
490601 Runway28
pi_197131866
Niet dat ik weet, moet ook eerlijk zeggen dat ik dat niet zou verwachten bij een probleem van elektrische aard !

Werkt het remsysteem op vacuum dan in een auto?
  donderdag 31 december 2020 @ 14:42:21 #4
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_197133241
Klinkt alsof het remvloeistofpeil te laag is. Ook omdat bij veel auto's dezelfde vloeistof wordt gebruikt voor de hydraulisch bediende koppeling,.

[ Bericht 26% gewijzigd door boertie op 31-12-2020 14:44:39 (aanvulling) ]
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_197136195
remblokken bijna op, veel remvloeistof in zuigers, reservoir ongeveer leeg.
koppeling gebruikt vloeistof uit hetzelfde reservoir en voila daar is de melding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 31 december 2020 @ 16:32:13 #6
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_197136324
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:29 schreef densmee het volgende:
remblokken bijna op, veel remvloeistof in zuigers, reservoir ongeveer leeg.
koppeling gebruikt vloeistof uit hetzelfde reservoir en voila daar is de melding
Dit kan eigenlijk alleen als de automatische stelinrichting van je klauwen niet werkt/vast zit en de slag dus te groot wordt bij versleten schijven en blokken.
Klinkt iig wel aannemelijk
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  donderdag 31 december 2020 @ 16:34:31 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_197136407
Remvloeistof staat vlak onder max. volgens TS.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_197137529
Aparte melding
.
pi_197139138
Doe er toch maar een beetje remvloeistof bij.
Alleen bij hard remmen gaat het lampje branden dus het lijkt er op dat de sensor tijdens het hard remmen even "droog" lijkt te liggen.
pi_197142378
Je reservoir moet wel flink leeg zijn voordat de peilsensor daar melding van maakt, dat red je eigenlijk niet met alleen maar versleten remblokken. Remvloeistof hoort ook niet samengeperst te kunnen worden, dus ook met een stevige remactie verplaats je niet zoveel.

Ga (ook) langs een garage en laat de auto uitlezen voor de exacte foutcodes, dan krijg je de mogelijke oorzaken er vanzelf bij. Ik vind 'koppelspanning/-peil' een raar begrip, ik durf er niet blind vanuit te gaan dat die op het remvloeistofpeil moet slaan (onduidelijke vertalingen komen wel vaker voor).

Als het wel op de remvloeistof slaat kan het ook in de sensor zelf zetten, of de aansluiting. Mijn moeders wagen deed dat ook een paar keer ondanks een juist peil, en toen ik de stekker los had gemaakt en met wat contactspray had ingespoten bleef de laag-peil-melding weg.
  zaterdag 2 januari 2021 @ 14:40:15 #11
490601 Runway28
pi_197172586
Zal hem indd een keer laten uitlezen, dan weten we meer denk ik.Even wat feiten op een rijtje hieronder:

Remblokken liggen op alle vier de wielen er minder dan een jaar op.
Remschijven zien er gewoon normaal uit, geen zichtbare slijtage.
Remvloeistof staat in rust van de auto net onder het streepje max.

Vacuum is een mogelijke oorzaak, mogelijk versleten slangen?
pi_197174258
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 14:40 schreef Runway28 het volgende:
Zal hem indd een keer laten uitlezen, dan weten we meer denk ik.Even wat feiten op een rijtje hieronder:

Remblokken liggen op alle vier de wielen er minder dan een jaar op.
Remschijven zien er gewoon normaal uit, geen zichtbare slijtage.
Remvloeistof staat in rust van de auto net onder het streepje max.

Vacuum is een mogelijke oorzaak, mogelijk versleten slangen?
Het kan, maar dan zou je denk ik toch wel een verandering in weerstand bij het remmen gemerkt moeten hebben.

Diesels (en de meeste moderne benzineblokjes ook trouwens) hebben een door of via de motor aangedreven vacuümpomp voor de rembekrachtiging. Daar kan het probleem dan ook in zitten. Het komt niet vaak voor, maar het is ook geen onbekende kwaal dat bij een diesel de pomp gaat lekken en dat er oliedamp in de bekrachtiger terecht komt (delen van de pomp wordt door olie gesmeerd). Dat kan problemen geven, maar dan zou je denk ik toch ook wel duidelijker slechtere remprestaties moeten ondervinden.
Bovendien weet ik niet hoe zich dat verhoudt tot die onduidelijke melding.

Je kunt simpel testen of je rembekrachtiger het nog doet; met motor uit op een paar keer op het rempedaal trappen. Die zou dan hard moeten worden. Houd de rem dan ingetrapt. Het pedaal zou niet mogen bewegen. Zakt hij langzaam naar beneden, dan is er een (vacuüm)probleem met de bekrachtiger.
Blijft het pedaal op zijn plek, start dan de motor (met het rempedaal nog ingedrukt), en als het vacuümsysteem goed werkt moet het pedaal dan weer zakken en als gewoon aanvoelen.

Overigens is je auto waarschijnlijk ook nog wel uitgerust met Brake Assist, dat gebruikt ook een sensor om de pedaalstand te meten en daar kan ook een fout in ontstaan. Staat mij bij dat oudere Volvo's (voor 2010) hier wel eens problemen mee hadden, maar dan gaf de boordcomputer duidelijk aan dat de Brake Assist onderhoud nodi ghad.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dingest op 02-01-2021 17:01:14 ]
pi_197595194
Is dit probleem nog opgelost?
  woensdag 27 januari 2021 @ 11:07:43 #14
490601 Runway28
pi_197665789
Yes, het is opgelost. Even uitleze liet zien dat de koelvloeistof van de motor tegen het streepje min aanzat. Vreemde melding tijdens het rijden, maar halve liter vloeistof erbij en het was weg!! Bedankt voor de hulp iedereen :-)
pi_197667730
Mooi dat het opgehelderd is ^O^ Dit klinkt ook heel wat logischer in combinatie met de omstandigheden die je omschreef.

Maar weet je wel zeker dat je de melding dan steeds wel goed afgelezen hebt? :P Dat er stiekem niet gewoon koelvloeistofpeil of zo stond? O-)
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')