QED:quote:Op woensdag 30 december 2020 16:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Asjeblieft niet. En dan drie maanden na de verkiezingen nog steeds topics krijgen hier met jankende alt-right splinteraanhangers over ondemocratische verkiezingen omdat hun type racisme geen zetel gekregen heeft, ondanks x-stemmen? En gejank over 'een deel van de bevolking wordt niet vertegenwoordigd'.
quote:Op woensdag 30 december 2020 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Wat een enorme onzin. Als veel partijen is wat het volk wil, dan zitten er veel partijen in de kamer. kMet een kiesdrempel gooi je veel stemmen in de prullenba en krijgen grotere partijen meer macht dan de stemmen hebben. Totaal ondemocratisch.
Bovendien mensen die lopen te miepen over een kiesdrempel hebben vaan een schrijnend gebrek aan historisch besef. Er zijn wel vaker onrustiger periodes geweest in de politiek met veel partijen. Dat zal zich op den duur wel weer stabiliseren in fusies en partijen die verdwijnen. Het is een uitvloeisel van maatschappelijke bewegingen. We moeten niet proberen de maatschappelijke verhoudingen van 40 jaar geleden kunstmatig in de kamer willen forceren met dit soort onnozele maatregelen.
Nee hoor, daar klaagt men al jaren over maar deze regering blijkt nog prima tot wanbestuur in staat, dus hoezo onbestuurdbaar.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bon https://www.telegraaf.nl/(...)r-tweede-kamerzetels
Mooi dat er wat te kiezen valt maar het land dreigt al onbestuurbaar te worden door versnippering bij de "grote" partijen, je hebt soms 4 of 5 partijen nodig voor een regering.
Een kiesdrempel is antidemocratisch. Het staat jou net als andere kiezers vrij om op een grote partij te stemmen als je denkt dat dat beter is voor het land. De wens van politici om met een dichtgetimmerd colalitie-akkoord bijna volledig de eigen koers te kunnen varen en niet effectief gecontroleerd te worden door de kamer is niet relevant.quote:En nu lijkt het er sterker dan ooit op dat het ook aan de onderkant van de ranglijst verkruimelt tot een soort parlementair circus.
Het charmante van ons bestel is dat iedereen die zo'n 60-70 duizen stemmen bij elkaar sprokkelt een stem in het parlement krijgt maar inmiddels denk ik dat een kiesdrempel van 5% gezonder is voor de democratie en het landsbestuur.
Om de pluriformiteit toch nog een kans te geven zou je kunnen overwegen om enkele partijen (1,2 of 3 ?) die net onder de kiesdrempel zitten toch een plek in de kamer te geven.
Welke voor en tegens zien jullie voor een kiesdrempel?
Constructieve oppositie is wel wezenlijk anders dan deelnemen aan een coalitie. Bij het eerste kun je makkelijk doen aan cherry picking. Een wetsvoorstel dat je lastig uit kunt leggen aan je achterban laat je aan je voorbij gaan. In een coalitie doe je mee aan alles en word je daar door je achterban ook op aangekeken.quote:Op woensdag 30 december 2020 18:27 schreef Hanca het volgende:
GL heeft inmiddels zeer veel ervaring met constructie oppositie zijn. Rutte 2 en Rutte 3 hebben ze half mee geregeerd. Gaat prima voor een coalitie dus.
Klopt. Je wil de hele mikmak aan programmapunten verzilveren als PvdA en de VVD wil wel eens een tweepartijenkabinet. Daarbij waren andere meerderheden onhaalbaar. Dan worden ook de programmapunten vloeibaar onder de druk. In sommige opzichten maar beter ook, want het ‘nivelleringsfeestje’ gaat aan alle solidariteit voorbij.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:59 schreef Hexagon het volgende:
Ook dat het lastig zou zijn coalities te smeden met veel partijen is historisch gezien onzin. Het smeden van een coalitie is zo gemakkelijk of moeilijk als dat er opties zijn. Dingen worden gemakkelijk of moeilijk gemaakt naar inzicht van de leidende politici daarin.
In 2010 konden PvdA en VVD niet samen wegens "enorme verschillen" en in 2012 waren ze er zo uit. Wie een beetje snapt hoe politiek werkt, die ziet dat.
Het overgrote deel van de kamerleden houd zich niet bezig met het opstellen van wetgeving. Een a twee uitzonderingen per jaar hooguit.quote:Op woensdag 30 december 2020 16:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Coalitiepolitiek bedrijven is niet de enige taak van Kamerleden hè, daar hoort ook het opstellen van wetgeving en controleren van de regering bij en die twee zaken komen wel degelijk in het gedring als de Kamer bevolkt wordt door tig (midden)kleine partijtjes. Door het kleine aantal leden van die fracties zien ze zich gedwongen om veel meer portefeuilles op het bordje van individuele parlementariërs te gooien dan die realistisch gezien aankunnen, wat natuurlijk ook weer gevolgen heeft voor de kwaliteit van wetgeving en daarmee beleid.
Het zijn er wat meer, in 2019 waren er nog 13 initiatiefwetten: https://www.dvhn.nl/binne(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op donderdag 31 december 2020 09:17 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de kamerleden houd zich niet bezig met het opstellen van wetgeving. Een a twee uitzonderingen per jaar hooguit.
Daarmee filter je de tig middelgrote partijen, die maken het formeren van een kabinet immers lastig, er toch niet mee uit?quote:Op donderdag 18 maart 2021 18:38 schreef MoreDakka het volgende:
Kiesdrempel zoals in Duitsland lijkt me een goed idee.
Ik weet niet waarom je quod erat demonstrandum neerpent en dan een post van hex eronder terwijl die een hele andere redenering brengt dan jijzelf?quote:
een kiesdrempel of liever 2 partijen stelsels. dan zijn de extremen overheersend in de partij. dus als je meer extreem bent, ben je nu een uiterste maar zelfstandig klein geluid. in grote partijen (die idealen wel delen in zeer mildere vorm), krijgt het extreem geluid een versterking en wordt luider. (door de discussie met de andere kant)quote:Op donderdag 18 maart 2021 20:01 schreef Hanca het volgende:
Een kiesdrempel zorgt er juist voor dat mensen zich minder snel gehoord voelen. De boeren en de BLM-protestmensen hebben nu een vertegenwoordiging. Kunnen gehoord worden. Dat is toch alleen maar goed?
Dat is dan ook niet het doel van een hogere kiesdrempel.quote:Op donderdag 18 maart 2021 19:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Daarmee filter je de tig middelgrote partijen, die maken het formeren van een kabinet immers lastig, er toch niet mee uit?
Wat dan wel, Sylvana Simmons uit de Kamer houden?quote:Op donderdag 18 maart 2021 20:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet het doel van een hogere kiesdrempel.
Onder andere ja.quote:Op donderdag 18 maart 2021 20:41 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wat dan wel, Sylvana Simmons uit de Kamer houden?
https://www.parlement.com(...)tering_en_verhardingquote:Versplintering en verharding
26 maart 2021, column J.Th.J. van den Berg
Sinds het verval van de oude volkspartijen van christendemocraten en sociaaldemocraten, overal in West-Europa, hebben zich twee nieuwe verschijnselen daarvoor in de plaats gemeld: versplintering en verharding in de politieke arena.
Over versplintering hebben collega Bert van den Braak en ik het in deze rubriek al vaker gehad.1) Daar zitten voor- en nadelen aan, hebben wij steeds betoogd. Kiezers willen kennelijk precies zijn in hun voorkeuren en daar worden partijen niet groter van. Dat kan je compenseren door met verwante partijen meer samen te werken, hetzij in de regerende coalitie, hetzij in de oppositie. Iets minder angst voor minderheidskabinetten zou ook helpen. Wij maakten overigens wel het onderscheid tussen Tweede en Eerste Kamer enerzijds en provinciale en gemeentelijke volksvertegenwoordigingen anderzijds. Op het lokale vlak zagen wij per saldo meer schade dan voordeel.
Achteraf bekeken zat dat onderscheid primair in de mate van versplintering: in de lokale democratie reikte die al een aantal jaren veel verder dan in de nationale verhoudingen. Het lijkt er nu veel op dat de lokale democratie door de nationale wordt ingehaald. In totaal nemen er zeventien fracties zitting in de Tweede Kamer; de Eerste Kamer heeft er intussen (door tussentijdse breuken) al vijftien. Progressieve fracties tellen nog steeds op tot 63 zetels, maar daar zijn nu wel zeven partijen voor nodig. Acht fracties hebben vijf of minder zetels, waarvan drie het moeten doen met één zetel. Weliswaar noemen wij nu de VVD een grote partij, maar met nog geen kwart van de stemmen is het de vraag of je wel van ‘groot’ mag spreken.
Dat de vorming van kabinetten er moeilijker door wordt, weten wij intussen wel, al blijft dat probleem relatief beperkt. De formatie kan lang duren en soms, zoals in 2012, is er ook weinig echte keus. Veel ernstiger is dat de fracties die genoeg leden hebben om het werk goed te organiseren meestal tot de coalitie gaan behoren; voor de oppositie blijft hoofdzakelijk ‘gruis’ over en bijbehorende verdeeldheid. Dat gaat ten koste van de kracht van het parlement als geheel. Juist nu wij bij diverse affaires hebben (her)ontdekt dat een regering moet worden tegemoet getreden door sterke fracties in het parlement, moeten wij tegelijk vaststellen dat de kracht om effectief tegenwicht te bieden gaat ontbreken. De Nederlandse kiezer bewijst met zijn gefragmenteerde kiesgedrag – product van decennialange individualisering – zichzelf en de parlementaire democratie geen dienst. Het maakt bezwaren tegen een kiesdrempel steeds minder overtuigend.
Daar komt het tweede fenomeen, verharding van politieke verhoudingen bij. In het voetspoor van de politicoloog Hans Daudt2) hadden wij geleerd in de Nederlandse verhoudingen te spreken van de breuklijn tussen ‘links’en ‘niet-links’. Waarbij de laatste bestaat uit centrum en rechts, maar zonder dat daar een scherpe scheiding valt te zien: de deuren staan er naar beide kanten open, wat niet het geval is tussen links en niet-links. Vast staat dat zich op rechts nu een nieuw afzonderlijk – rechts-populistisch - blok heeft gevormd dat een sterk geïsoleerd bestaan leidt. Dat isolement heeft tot steeds hardere en onverzoenlijke polarisatie geleid. Terecht heeft Kustaw Bessems er in een indrukwekkend essay in de Volkskrant 3) op gewezen dat, vergeleken bij wat nu populistisch rechts vormt, Pim Fortuyn een wonder van politieke beschaving was. De parlementaire democratie wordt dus ook nog eens uit elkaar gerukt.
Je kunt als zoveel politicologen natuurlijk opgewekt beweren dat de parlementaire democratie breed gedragen wordt en dat de opkomstcijfers sinds 2000 hoog zijn gebleven. Daargelaten dat hoge opkomst niet per definitie wijst op een goed functionerende democratie (in Duitsland was de opkomst nooit zo hoog als in 1933), de opkomst van georganiseerde wrok in de democratie en de versplintering ervan kunnen onmogelijk als geruststellend worden beschouwd.
Oppositie die haar naam waardig is, kan straks alleen krachtig worden gemaakt door de drie linkse fracties en dan ook nog uitsluitend als zij systematisch samenwerken en zelfs taken onderling verdelen.
Natuurlijk kunnen GroenLinks en PvdA meedoen aan een coalitie van VVD en D66, maar dan ontstaat er een technocratische meerderheid zoals die van president Macron in Frankrijk. Daarmee wordt de wrok en het populistische ressentiment net als in Frankrijk alleen maar bevorderd; versnippering en verharding worden er zeker niet mee bestreden.
Die hebben wij al.quote:Op woensdag 30 december 2020 16:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nou ja, waarom überhaupt een partij? Eén dictator volstaat.
Onafhankelijk meedoen is gewoon mogelijk. Je kunt een solo partij inschrijven. Geen probleem.quote:Op maandag 29 maart 2021 15:36 schreef sirdanilot het volgende:
Ik woon zelf in Ierland en hier is het heel normaal om onafhankelijke Kamerleden te hebben (TDs) die geen lid zijn van een partij. Veel van die onafhankelijke TDs zitten al jarenlang in de kamer hier.
In nederland hebben we alleen onafhankelijke kamerleden als iemand uit zijn of haar partij stapt. We kunnen denk ik beter invoeren dat het ook mogelijk wordt om onafhankelijk mee te doen aan de verkiezingen. Wel kun je je dan afvragen wat er moet gebeuren als zo'n onafhankelijke kandidaat genoeg stemmen binnenhaalt voor 2 of meer zetels. Die ozuden dan moeten gelden als Blanco vind ik.
In Ierland heb je dit probleem niet omdat er een districtsselsel is waarbij je stemt voor de kandidaat (van een bepaalde partij of onafhankelijk) van jouw specifieke district die dan jou gaat vertegenwoordigen in de kamer.
En als je dan meerdere zetels zou krijgen?quote:Op maandag 29 maart 2021 16:32 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Onafhankelijk meedoen is gewoon mogelijk. Je kunt een solo partij inschrijven. Geen probleem.
Dan is er sprake van lijstuitputting.quote:Op maandag 29 maart 2021 18:24 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
En als je dan meerdere zetels zou krijgen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |