abonnement Unibet Coolblue
pi_197050549
Heb momenteel sterk het gevoel dat er dingen niet kloppen in mijn leven en dat ik stil sta in mijn ontwikkeling.
En dan vooral op het vlak van sociale omgang, werk, relaties enz.
Door mijn autisme ben ik afgekeurd.
Heb ook een persoonlijk begeleider en psychiater.
Verder heb ik een dagbestedingsplek en heb het daar redelijk goed naar mijn zin.
Met de meeste collega's kan ik goed overweg, alhoewel er een paar tussen zitten die me helaas minder goed liggen,
Sociale omgang vind ik zeer complex.
Ben erg gesloten (introvert) en kan moeilijk voor mezelf opkomen en duidelijk en tijdig grenzen aangeven.
Ook vriendschappen vind ik erg moeilijk.
Vooral om deze in stand te kunnen houden.
Heb vaak te maken gehad met scheefgroei, ondermeer door oplopende irritaties, verkeerde communicatie enz.
Ik ben vaak te meegaand (pleasend) en wek de indruk alles best te vinden en alles 'aan te kunnen'.
Daardoor geef ik ook een verkeerd en vertekend beeld van mezelf.
Wil niet zwelgen in negativiteit, zelfmedelijden oid.
Toch vind ik het wel een bittere conclusie en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Vaak voel ik me hierin machteloos.
Ik weet dat ik in oplossingen moet denken (pragmatischer worden) en niet teveel moet blijven hangen in probleemsituaties.
Ook moet ik mijn zegeningen proberen te tellen.
Wie heeft nog meer weleens stilstand ervaren oid?

[ Bericht 4% gewijzigd door Aurelio76 op 29-12-2020 10:55:31 ]
pi_197051087
Heb je wel behoefte aan vriendschappen? Aan meer sociaal contact?
Want als je het prima zonder vindt, dan is dit geen must he. Je hoeft niet mee te doen aan wat voor de maatschappij normaal is. Je moet doen wat jij leuk vindt en waar jij energie van krijgt!
Ik denk trouwens dat iedereen wel eens stilstand ervaart, op zich is dat ook niet erg want dan ga je nadenken over wat je nog zou willen doen. Misschien iets leren? Een instrument spelen, tekenen, een studie doen (deze dingen kunnen ook allemaal online dus op je eigen tempo).
Voor de rest is het nu sowieso een klote-periode.. de hele wereld lijkt wel stil te staan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_197051172
Zijn er doelen die je wil bereiken? Waar streef je naar?
pi_197051236
@Lenny77
Bedankt voor je mooie en fijne reactie.
Eigenlijk heb ik momenteel helemaal geen behoefte aan nieuwe vriendschappen.
Het gaat mij met vriendschappen ook vooral om de inhoud en kwaliteit en niet de kwantiteit.
En het is inderdaad misschien goed om een nieuwe hobby te gaan oppakken.
Bijv keramiek, mozaïek oid.
Verder maak ik zelf muziek en daar heb ik best veel plezier in.
pi_197051329
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:03 schreef Cockwhale het volgende:
Zijn er doelen die je wil bereiken? Waar streef je naar?
Ik wil ondermeer sociaal vaardiger gaan worden en dan vooral minder gesloten zijn en weerbaarder en zelfverzekerder gaan worden.
Tevens wil ik weer meer gaan sporten en bewegen (zodat ik ook meer kan gaan afvallen).
Moet toch wel wat meer uit mijn (comfort)zone gaan komen.
pi_197051427
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef Aurelio76 het volgende:

[..]

Ik wil ondermeer sociaal vaardiger gaan worden en dan vooral minder gesloten, weerbaarder en zelfverzekerder.
Tevens wil ik weer meer gaan sporten en bewegen (zodat ik ook meer kan gaan afvallen).
Moet toch wel wat meer uit mijn (comfort)zone gaan komen.
Dit is geen antwoord van jou op mijn stukje maar ik wil er even op in haken omdat je bij mij zei dat je er geen behoefte aan hebt.
Voor wie wil je sociaal vaardiger worden? Is dat voor jezelf? Zeker doen! Is dat omdat je denkt dat het zo hoort? Dan niet.
Er zijn gewoon mensen die het erg prettig vinden om op zichzelf te zijn. En daar is gewoon niets mis mee!
Je hebt een dagbesteding, je hebt een inkomen. Je hebt plannen voor hobby's en wil gaan sporten. Dat zijn best al mooie dingen om te doen!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_197051581
@Lenny77
Ik absoluut voor mezelf sociaal vaardiger gaan worden.
En ik wil ook niet langer meer de schijn ophouden dat ik alles wel 'best' lijk te vinden, altijd maar meegaand ben en geen enkele tegengas durf te geven in sociaal moeilijke situaties.
Hierin wil ik ook 'authentieker' worden en niet meer zo gekunsteld oid.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:26:25 #8
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_197051861
Wat voor dagbesteding doe je?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_197052253
@Keep_Walking
Ik werk bij een ICT-dagbesteding.
Ik doe daar ondermeer grafische en audiovisuele werkzaamheden
pi_197053011
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:40 schreef Aurelio76 het volgende:
Heb momenteel sterk het gevoel dat er dingen niet kloppen in mijn leven en dat ik stil sta in mijn ontwikkeling.
En dan vooral op het vlak van sociale omgang, werk, relaties enz.
Door mijn autisme ben ik afgekeurd.
Heb ook een persoonlijk begeleider en psychiater.
Verder heb ik een dagbestedingsplek en heb het daar redelijk goed naar mijn zin.
Met de meeste collega's kan ik goed overweg, alhoewel er een paar tussen zitten die me helaas minder goed liggen,
Sociale omgang vind ik zeer complex.
Ben erg gesloten (introvert) en kan moeilijk voor mezelf opkomen en duidelijk en tijdig grenzen aangeven.
Ook vriendschappen vind ik erg moeilijk.
Vooral om deze in stand te kunnen houden.
Heb vaak te maken gehad met scheefgroei, ondermeer door oplopende irritaties, verkeerde communicatie enz.
Ik ben vaak te meegaand (pleasend) en wek de indruk alles best te vinden en alles 'aan te kunnen'.
Daardoor geef ik ook een verkeerd en vertekend beeld van mezelf.
Wil niet zwelgen in negativiteit, zelfmedelijden oid.
Toch vind ik het wel een bittere conclusie en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Vaak voel ik me hierin machteloos.
Ik weet dat ik in oplossingen moet denken (pragmatischer worden) en niet teveel moet blijven hangen in probleemsituaties.
Ook moet ik mijn zegeningen proberen te tellen.
Wie heeft nog meer weleens stilstand ervaren oid?
Wat er denk ik niet klopt is de tegenstrijdigheid in je verhaal.Aan de ene kant ben je afgekeurd vanwege je autisme. Je was er zelf bij toen je dat liet vaststellen en ook toen ze je afkeurden. Aan de andere kant geef je aan dat je doet alsof je alles aankunt. Dat klopt toch niet met elkaar? Als je echt succesvol het beeld naar de buitenwereld projecteerde dat je alles aankon dan had je geen dagbesteding gehad. En dat je op sociaal gebied alles aankunt dat laat je niet zien met een diagnose autisme. Ergens gaat er dus wat verkeerd. Of mensen laten je wel dagbesteding doen vanwege je autisme maar ze negeren het verder volledig en geven je normale taken. Of je geeft helemaal geen vertekend beeld van jezelf maar je autisme is zo ernstig dat je zelfs de kleinste dingen niet aankunt en psychologen vinden dat kennelijk wel oke zolang ze het zelf niet zijn of kunnen dat wel vaststellen maar er verder niks mee terwijl het hun beroep is om jou officieel hiermee te helpen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_197053243
@geeninspiratie1235;
Ik ben op mijn 22e in de Wajong terecht gekomen (ben nu 44).
Naar de buitenwereld probeer ik wel openheid en duidelijkheid te geven over mijn autisme.
Veel mensen vinden me echter wel sociaal en aardig en denken dat het allemaal wel 'meevalt'.
Blijkbaar geef ik daarom toch een ietwat vertekend beeld van mezelf.
Ik heb het vermoeden dat ik onbewust uitstraal dat ik veel situaties wel aan lijk te kunnen.
Dat vind ik erg jammer.
Het lijkt alsof ik mezelf onbewust in een soort van rol plaats die niet echt bij me lijkt te passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aurelio76 op 29-12-2020 12:41:21 ]
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 12:20:50 #12
441859 crew  Lenny77
pi_197053311
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Wat er denk ik niet klopt is de tegenstrijdigheid in je verhaal.Aan de ene kant ben je afgekeurd vanwege je autisme. Je was er zelf bij toen je dat liet vaststellen en ook toen ze je afkeurden. Aan de andere kant geef je aan dat je doet alsof je alles aankunt. Dat klopt toch niet met elkaar? Als je echt succesvol het beeld naar de buitenwereld projecteerde dat je alles aankon dan had je geen dagbesteding gehad. En dat je op sociaal gebied alles aankunt dat laat je niet zien met een diagnose autisme. Ergens gaat er dus wat verkeerd. Of mensen laten je wel dagbesteding doen vanwege je autisme maar ze negeren het verder volledig en geven je normale taken. Of je geeft helemaal geen vertekend beeld van jezelf maar je autisme is zo ernstig dat je zelfs de kleinste dingen niet aankunt en psychologen vinden dat kennelijk wel oke zolang ze het zelf niet zijn of kunnen dat wel vaststellen maar er verder niks mee terwijl het hun beroep is om jou officieel hiermee te helpen.
Ik weet zelfs niet eens hoe met dit antwoord te beginnen.. Ik weet dat je het moeilijk hebt met diagnoses en sowieso botst de diagnose autisme vaak bij jou.

Er staat toch ook nergens dat hij ernstig autisme heeft? Het ASS-spectrum is zo enorm breed dat je geen enkele persoon met autisme langs elkaar kan leggen (ook iets waar jij het moeilijk mee hebt maar helaas is het niet zwart-wit). Hij heeft die afkeur gekregen met redenen en ze zullen terrecht zijn. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal niets aankan. Integendeel zelfs: deze 'afkeur' beschermd hem zodat hij gewoon kan werken en zo te lezen doet hij dat goed en is het een knappe baan. Hij heeft het er ook naar zijn zin! Door die afkeur heeft hij ook een psychiater en een begeleider. Alles is dus goed geregeld.
Ik denk ook niet dat hij een succesvol beeld naar de wereld stuurt. Langs de andere kant wil iedereen gewoon mee kunnen doen aan het normale leven. Jij wil dat toch ook en botst tegen zaken aan? Net zoals iedereen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_197058158
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef Aurelio76 het volgende:
@:geeninspiratie1235;
Ik ben op mijn 22e in de Wajong terecht gekomen (ben nu 44).
Naar de buitenwereld probeer ik wel openheid en duidelijkheid te geven over mijn autisme.
Veel mensen vinden me echter wel sociaal en aardig en denken dat het allemaal wel 'meevalt'.
Blijkbaar geef ik daarom toch een ietwat vertekend beeld van mezelf.
Ik heb het vermoeden dat ik onbewust uitstraal dat ik veel situaties wel aan lijk te kunnen.
Dat vind ik erg jammer.
Het lijkt alsof ik mezelf onbewust in een soort van rol plaats die niet echt bij me lijkt te passen.
Hmm misschien moet je dan bedenken hoe jij er dan concreet voor kunt zorgen dat je een andere uitstraling krijgt.
Op welke manier (qua gedrag en wat je zegt) straal jij uit dat alles allemaal wel meevalt? Wat belet jou om dan het tegenovergestelde te zeggen/doen, als je last hebt van het resultaat?

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:20 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet zelfs niet eens hoe met dit antwoord te beginnen.. Ik weet dat je het moeilijk hebt met diagnoses en sowieso botst de diagnose autisme vaak bij jou.

Er staat toch ook nergens dat hij ernstig autisme heeft? Het ASS-spectrum is zo enorm breed dat je geen enkele persoon met autisme langs elkaar kan leggen (ook iets waar jij het moeilijk mee hebt maar helaas is het niet zwart-wit). Hij heeft die afkeur gekregen met redenen en ze zullen terrecht zijn. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal niets aankan. Integendeel zelfs: deze 'afkeur' beschermd hem zodat hij gewoon kan werken en zo te lezen doet hij dat goed en is het een knappe baan. Hij heeft het er ook naar zijn zin! Door die afkeur heeft hij ook een psychiater en een begeleider. Alles is dus goed geregeld.
Ik denk ook niet dat hij een succesvol beeld naar de wereld stuurt. Langs de andere kant wil iedereen gewoon mee kunnen doen aan het normale leven. Jij wil dat toch ook en botst tegen zaken aan? Net zoals iedereen.
Ik schreef nergens dat ik zeker denk te weten dat hij ernstig autisme heeft. Ik schreef dat het zou kunnen als in: een of dit of dat situatie. Daar heb jij dan weer moeite mee lijkt het, om mee te gaan in een gedachtegang op een open minded manier om te kijken wat er nou precies logisch overkomt aan een verhaal en wat niet zonder dat er weer allerlei persoonlijke dingen bij worden gehaald. Lees bovenstaande, ik heb het zelf niet verzonnen over dat beeld naar de buitenwereld.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_197060448
Heb je ooit een sociale vaardigheidstraining gevolgd?
Of een assertiviteitstraining?
Misschien kan dat je helpen.
De enige verandering die je kan maken begint bij jezelf.

Om te beginnen zou ik geen labels opplakken als autist, introvert etc. Ik zou juist mij extrovert gaan gedragen als ik dat wilde en dan dat als bewijs zien dat ik een extrovert ben en dat een paar keer herhalen en dan dus met dat bewijs de conclusie komen ik ben een extrovert. ( ook wel CGT therapie waarin je bepaalde gedachten geloofwaardiger maakt) Je zelfbeeld kun je dus veranderen in wat jij wil.

Er zijn vast wel situaties geweest waarin je assertief bent geweest of sociaal vaardig bent geweest. Probeer die te herinneren en dat als bewijs te zien. En als je weer assertief gedraagt of sociaal vaardig bent. Weer opschrijven en dat als bewijs zien dat je dat bent.

Misschien dat dit je helpt:
https://www.ted.com/talks(...)ho_you_are#t-1232648


En dit : https://nl.wikihow.com/Je-hele-persoonlijkheid-veranderen


Maar nogmaals de verandering begint bij jezelf. Dus als je de tips hier leest en je doet er niks mee dan verandert er ook niks.

Dus ik hoop dat je er wat aan hebt en succes! ^O^

[ Bericht 15% gewijzigd door Twintig op 29-12-2020 16:32:00 ]
  dinsdag 29 december 2020 @ 16:28:17 #15
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197061088
Begin dan maar al eens met "count your blessings". Ik heb ze zwart (vet gedrukt) gemaakt voor je.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:40 schreef Aurelio76 het volgende:
Heb momenteel sterk het gevoel dat er dingen niet kloppen in mijn leven en dat ik stil sta in mijn ontwikkeling.
En dan vooral op het vlak van sociale omgang, werk, relaties enz.
Door mijn autisme ben ik afgekeurd.
Heb ook een persoonlijk begeleider en psychiater.
Verder heb ik een dagbestedingsplek en heb het daar redelijk goed naar mijn zin.
Met de meeste collega's kan ik goed overweg, alhoewel er een paar tussen zitten die me helaas minder goed liggen,
Sociale omgang vind ik zeer complex.
Ben erg gesloten (introvert) en kan moeilijk voor mezelf opkomen en duidelijk en tijdig grenzen aangeven.
Ook vriendschappen vind ik erg moeilijk.
Vooral om deze in stand te kunnen houden.
Heb vaak te maken gehad met scheefgroei, ondermeer door oplopende irritaties, verkeerde communicatie enz.
Ik ben vaak te meegaand (pleasend) en wek de indruk alles best te vinden en alles 'aan te kunnen'.
Daardoor geef ik ook een verkeerd en vertekend beeld van mezelf.
Wil niet zwelgen in negativiteit, zelfmedelijden oid.
Toch vind ik het wel een bittere conclusie en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Vaak voel ik me hierin machteloos.
Ik weet dat ik in oplossingen moet denken (pragmatischer worden) en niet teveel moet blijven hangen in probleemsituaties.
Ook moet ik mijn zegeningen proberen te tellen.
Wie heeft nog meer weleens stilstand ervaren oid?
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:06 schreef Aurelio76 het volgende:
@:Lenny77
Bedankt voor je mooie en fijne reactie.
Eigenlijk heb ik momenteel helemaal geen behoefte aan nieuwe vriendschappen.
Het gaat mij met vriendschappen ook vooral om de inhoud en kwaliteit en niet de kwantiteit.
En het is inderdaad misschien goed om een nieuwe hobby te gaan oppakken.
Bijv keramiek, mozaïek oid.
Verder maak ik zelf muziek en daar heb ik best veel plezier in.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 29 december 2020 @ 16:30:17 #16
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197061142
Wie heeft nog meer weleens stilstand ervaren oid? Mijn antwoord, wie niet eigenlijk. Hoort erbij, bij het leven. Periodes van stilstand net zoals tegenslag maar ook periodes dat je lekker vooruit komt.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 29 december 2020 @ 16:37:07 #17
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197061379
Weer het positieve vetgemaakt!

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef Aurelio76 het volgende:

Ik ben op mijn 22e in de Wajong terecht gekomen (ben nu 44).
Naar de buitenwereld probeer ik wel openheid en duidelijkheid te geven over mijn autisme.
Veel mensen vinden me echter wel sociaal en aardig en denken dat het allemaal wel 'meevalt'.
Blijkbaar geef ik daarom toch een ietwat vertekend beeld van mezelf.
Ik heb het vermoeden dat ik onbewust uitstraal dat ik veel situaties wel aan lijk te kunnen.
Dat vind ik erg jammer.
Het lijkt alsof ik mezelf onbewust in een soort van rol plaats die niet echt bij me lijkt te passen.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 29 december 2020 @ 16:43:00 #18
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197061553
Ik citeer van jou (Aurelio, de ts-er)

Ik heb het vermoeden dat ik onbewust uitstraal dat ik veel situaties wel aan lijk te kunnen.
Dat vind ik erg jammer.
Het lijkt alsof ik mezelf onbewust in een soort van rol plaats die niet echt bij me lijkt te passen.


Dat moet je niet erg jammer vinden, dat is net een enorm pluspunt.
Het maakt het makkelijker voor je om echt te veranderen in diegene die je graag bent, dat je steeds meer opschuift naar wie en hoe je graag wilt zijn.
Je hoeft alvast niet te knokken tegen een omgeving die jou in dat oude kastje terug willen duwen, maar integendeel, men zal zeggen, zie je wel, ik wist het wel, komt helemaal goed met Aurelio.
Aurelio, count your blessings. Leer ze zien !!!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 29 december 2020 @ 16:48:03 #19
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197061756
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:39 schreef Aurelio76 het volgende:

Ik werk bij een ICT-dagbesteding.
Ik doe daar ondermeer grafische en audiovisuele werkzaamheden
Ongelooflijk, wat zou ik dat graag mogen doen. Werkeljk, een droom voor heel veel mensen om zo iets te kunnen, mogen doen.

Count your blessings Aurelio!! En leer je blessings ook te herkennen, te zien. De positieve kanten van de feiten in je leven !!!

[ Bericht 1% gewijzigd door LeesFoknl op 29-12-2020 17:05:44 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 29 december 2020 @ 17:04:15 #20
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_197062278
Van een hoop van de dingen die je hier schrijft, die je wilt, die zo zouden moeten zijn, heb ik de indruk dat die niet of niet helemaal van jou komen. Dat dat een soort politieke of sociale correctheid is die momenteel heerst.
Bv. extravert zijn. Waarom dat dan, je mag gerust introvert zijn. Veel vrienden? Waarom dat dan. Heb dat ooit gehad, en helemaal geen behoefte (meer) aan. Heb jij die behoefte, okay. Maar heb je ze niet echt, maak je dan niet gek om dat te willen!

Hier de tweede regel van mijn onderschrift, onder iedere bijdrage van mij te vinden. Kijk maar ....

Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek

Laat je niets aandraaien omdat dat zo zou moeten, omdat dat de huidige norm is. Ga daar niet in mee, want dan ga je jezelf gek maken. Doe datgene en wil datgene dat jij echt zelf, diep in jezelf, wilt, belangrijk vindt. Daar moet je naar streven, dat moet je proberen te bereiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 30-12-2020 07:18:07 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_197067994
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef Aurelio76 het volgende:

[..]

Ik wil ondermeer sociaal vaardiger gaan worden en dan vooral minder gesloten zijn en weerbaarder en zelfverzekerder gaan worden.
Tevens wil ik weer meer gaan sporten en bewegen (zodat ik ook meer kan gaan afvallen).
Moet toch wel wat meer uit mijn (comfort)zone gaan komen.
Ik zou in dat geval een team sport aanraden, wellicht bij een team/sport waar niet een al te sterk macho cultuurtje heerst. Of eventueel een vechtsport, zelfde verhaal.

Een poging richting betaald werk, parttime, is misschien ook een welkome uitdaging. Wel stapsgewijs natuurlijk. Je hebt nu dagbesteding. Wellicht kun je een stap maken richting vrijwilligerswerk bij een sector/beroep/organisatie waar je eventueel door kunt groeien naar een betaalde functie. Denk dat dat ook veel voor je zelfverzekerdheid gaat doen.
pi_197068405
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:40 schreef Aurelio76 het volgende:
Heb momenteel sterk het gevoel dat er dingen niet kloppen in mijn leven en dat ik stil sta in mijn ontwikkeling.
En dan vooral op het vlak van sociale omgang, werk, relaties enz.
Door mijn autisme ben ik afgekeurd.
Heb ook een persoonlijk begeleider en psychiater.
Verder heb ik een dagbestedingsplek en heb het daar redelijk goed naar mijn zin.
Met de meeste collega's kan ik goed overweg, alhoewel er een paar tussen zitten die me helaas minder goed liggen,
Sociale omgang vind ik zeer complex.
Ben erg gesloten (introvert) en kan moeilijk voor mezelf opkomen en duidelijk en tijdig grenzen aangeven.
Ook vriendschappen vind ik erg moeilijk.
Vooral om deze in stand te kunnen houden.
Heb vaak te maken gehad met scheefgroei, ondermeer door oplopende irritaties, verkeerde communicatie enz.
Ik ben vaak te meegaand (pleasend) en wek de indruk alles best te vinden en alles 'aan te kunnen'.
Daardoor geef ik ook een verkeerd en vertekend beeld van mezelf.
Wil niet zwelgen in negativiteit, zelfmedelijden oid.
Toch vind ik het wel een bittere conclusie en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Vaak voel ik me hierin machteloos.
Ik weet dat ik in oplossingen moet denken (pragmatischer worden) en niet teveel moet blijven hangen in probleemsituaties.
Ook moet ik mijn zegeningen proberen te tellen.
Wie heeft nog meer weleens stilstand ervaren oid?
Wat zou je exact willen bereiken in het leven?

Wat is je grootste wens als je eerlijk wat zou jouw leven waardevol maken.
pi_197073443
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:00 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Hmm misschien moet je dan bedenken hoe jij er dan concreet voor kunt zorgen dat je een andere uitstraling krijgt.
Op welke manier (qua gedrag en wat je zegt) straal jij uit dat alles allemaal wel meevalt? Wat belet jou om dan het tegenovergestelde te zeggen/doen, als je last hebt van het resultaat?
[..]

Dat vind ik een erg goede vraag.
Zelf vermoed ik dat ik niet echt een gevoelsuiter ben en te weinig in verbinding sta met wat ik voel en ervaar met mensen.
Het lijkt net alsof mijn filter hierin verstopt lijkt en/of dat er een soort van sluier over me heen lijkt te hangen.
Ook kan ik erg snel dichtklappen bij nare opmerkingen oid.
pi_197073615
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 16:07 schreef Twintig het volgende:
Heb je ooit een sociale vaardigheidstraining gevolgd?
Of een assertiviteitstraining?
Misschien kan dat je helpen.
De enige verandering die je kan maken begint bij jezelf.

Om te beginnen zou ik geen labels opplakken als autist, introvert etc. Ik zou juist mij extrovert gaan gedragen als ik dat wilde en dan dat als bewijs zien dat ik een extrovert ben en dat een paar keer herhalen en dan dus met dat bewijs de conclusie komen ik ben een extrovert. ( ook wel CGT therapie waarin je bepaalde gedachten geloofwaardiger maakt) Je zelfbeeld kun je dus veranderen in wat jij wil.

Er zijn vast wel situaties geweest waarin je assertief bent geweest of sociaal vaardig bent geweest. Probeer die te herinneren en dat als bewijs te zien. En als je weer assertief gedraagt of sociaal vaardig bent. Weer opschrijven en dat als bewijs zien dat je dat bent.

Misschien dat dit je helpt:
https://www.ted.com/talks(...)ho_you_are#t-1232648

En dit : https://nl.wikihow.com/Je-hele-persoonlijkheid-veranderen

Maar nogmaals de verandering begint bij jezelf. Dus als je de tips hier leest en je doet er niks mee dan verandert er ook niks.

Dus ik hoop dat je er wat aan hebt en succes! ^O^
Vind je reactie erg nuttig en tevens bedankt ook voor de links.
Heb in het verleden meerder sociale vaardigheidstrainingen gedaan.
Tevens heb ik ook weleens assertiviteitstrainingen gevolgd.
Toch merk ik dat ik in dezelfde valkuilen blijft stappen.
Het is net alsof ik van binnen lijk te blokkeren bij sociaal lastige situaties, zoals 'nee' kunnen zeggen; tegengas kunnen geven oid.
Ergens denk ik dat het toch een psychisch/psycho-sociaal probleem lijkt te zijn.
Verder geef ik je volkomen gelijk dat verandering bij jezelf begint.
pi_197073708
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 17:04 schreef LeesFoknl het volgende:
Van een hoop van de dingen die je hier schrijft, die je wilt, die zo zouden moeten zijn, heb ik de indruk dat die niet of niet helemaal van jou komen. Dat dat een soort politieke of sociale correctheid is die momenteel heerst.
Bv. extravert zijn. Waarom dat dan, je mag gerust introvert zijn. Veel vrienden? Waarom dat dan. Heb dat ooit gehad, en helemaal geen behoefte (meer) aan. Heb jij die behoefte, okay. Maar heb je ze niet echt, maak je dan niet gek om dat te willen!

Hier de tweede regel van mijn onderschrift, onder iedere bijdrage van mij te vinden. Kijk maar ....

Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek

Laat je niets aandraaien omdat dat zo zou moeten, omdat de huidige norm is. Ga daar niet in mee, want dan ga je jezelf gek maken. Doe datgene en wil datgene dat jij echt zelf, diep in jezelf, wilt, belangrijk vindt. Daar moet je naar streven, dat moet je proberen te bereiken.
Mooi geschreven.
En wil me hier volledig bij aansluiten.

Tevens wil ik je bedanken voor je zeer nuttige reacties in dit topic.
Het doet mij goed om deze te lezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')