Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Nanukerst het volgende:
Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
Ah, dus hij is al versneld dan?quote:Op dinsdag 9 februari 2021 18:58 schreef Hupje het volgende:
@:twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:24 schreef twist02 het volgende:
[..]
Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.
De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...
Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...
Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?quote:Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?
Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.
@:MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
Ja, dat is misschien ook wel een idee om daar eens naar te informeren ja. Ze is nu een keer of 8-10 geweest denk ik en het loopt nogal uiteen wat ze doen (maar dat is dus wel op basis van de verhalen van een kleuter ).quote:Op woensdag 10 februari 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
Fijn dat dat herkenbaar is en dank je!quote:Op woensdag 10 februari 2021 19:28 schreef Grijs het volgende:
@:twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘
Daar zit ook wel een flink gat tussen. Dan kom je waarschijnlijk ergens in het midden uit. Het is in ieder geval fijn dat school mee wil denken.quote:Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.quote:Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Die nemen hier geen HB-ers aanquote:Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |