abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197903960
Wij gaan binnenkort toch maar weer even contact opnemen met de leerkrachten denk ik.

Onze Minion mag vanaf morgen eindelijk weer naar school (3 dagen, want regio zuid, dus bijna vakantie) en haar reactie gisteren was: " }:| }:| Dat vind ik dus écht héél stom, mama!"

Na even doorvragen kwam -net als vorig jaar na de lockdown- als reden dat "er niks meer te leren valt op school" ;(

De afgelopen weken met thuisonderwijs hebben we natuurlijk aardig kunnen meekijken met de verschillende werkjes die ze in groep 1/2 doen en dat is inderdaad ook wel echt verre van uitdagend voor haar...
Sterker nog: d'r peuterbroertje van net 3 doet al een hoop werkjes vol enthousiast mee; die is helemaal in z'n element... :X

Vanuit de plusklas kwam er wel 1x een overzichtje van leuke links voor wat meer uitdagende dingen, maar dat was vooral ook nog veel zelf uitzoeken. Dus dat viel me stiekem toch wel een beetje tegen.

Aan de ene kant zie ik een superleergierig meisje met een bijna onstilbare honger naar nieuwe dingen, maar tegelijkertijd lijkt ze juist steeds onverschilliger te worden voor schoolwerkjes. Alsof ze dat al compleet afgeserveerd heeft ofzo.

Zo heeft ze de afgelopen weken naast schoolwerk sudoku's leren oplossen, leren Patiencen, wippen (kaartspel) en geleerd dat we in Brabant-Nederland-Europa én op de aarde wonen. Inmiddels heeft ze -dankzij de vorst- ook al geleerd dat er zoiets bestaat als negatieve getallen, en 'snapt' getallen tot 1000 ofzo.

Tegelijkertijd weigert ze vaak te schrijven of te lezen, óf omdat het te makkelijk is, óf omdat ze het niet zeker weet / in één keer goed doet.
Vorige week schreef ze 'uitnodiging' bijna correct :+

Man en ik maken ons dus een beetje zorgen over volgend jaar, in groep 3. We zijn bang dat ze al snel afhaakt als ze daar beginnen met de basis, terwijl we nu al zien dat haar basis juist niet altijd helemaal goed is. Als ik voorstel om cijfers te leren schrijven, haakt ze af, terwijl ze ze nog regelmatig in spiegelbeeld schrijft.
Gelukkig hielpen die sudoku's daar nog een beetje bij, haha ;)

Nou ja, erg lang en onsamenhangend verhaal weer :') maar ik denk dat we maar eens aan gaan sturen op een gesprek met de IB'er ofzo... Die heb ik begin dit jaar wel 1x aan de telefoon gehad, maar verder eigenlijk niks meer van gehoord.
De kleuterjuf gaf vorige week aan dat "het heus wel goed komt met het schrijven van die cijfers (bijvoorbeeld), omdat dat een kwestie van rijping is". Daaruit maak ik een beetje op dat ze niet helemaal snapt waar onze zorgen zitten, dus dat moeten we toch iets duidelijker zien te maken.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 9 februari 2021 @ 11:57:59 #52
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_197904292
Pff Twist, inderdaad tijd voor een gesprek!

Ik merk bij N ook wel dat ze de kleuterdingen niet zo interessant vindt; de juf had allerlei filmpjes en verhaaltjes opgenomen tijdens de lockdown, maar die vond N niet leuk om te zien. Ze was liever bezig met dingen leren over het heelal en de aarde :D En de paar filmpjes die over letters en woorden gingen waren echt te makkelijk voor haar.

Schrijven en lezen durft ze hier nog niet, maar dat is echt een karakterding - ze doet het pas als ze het zeker weet dat ze het kan. Daardoor heeft de juf ook niet echt door dat ze het kleuterige wel ontgroeid is. Dus ik vrees dat we binnenkort ook weer een gesprek moeten voeren met haar en de ib'er (dit had ik al gevraagd voor de lockdown, en de juf zou erop terugkomen, maar niks meer van gehoord... dus maar weer aan de bel trekken).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_197904764
@twist02, dat lijkt me wel een gesprek waard ja! En misschien kan het boek Omgaan met Hoogbegaafdheid op school van Renata Hamsikova jullie helpen. Hier hadden ze hem in de bieb (en we mogen afhalen), anders heeft bol.com hem. Staan heel veel nuttige tips in voor (met name) school, en ook een heel stuk over hoogbegaafde meisjes geloof ik. Voor @SaskiaR kan het ook heel nuttig zijn!

Onze scholenkoepel gaat een plusklas oprichten O+ En iemand die veel expertise heeft, gaat daar de juf van zijn O+ Het wordt 1 dag per week en Sjaak is daar meer dan welkom O+ . Ze gaan het daar hebben over de leerkuil en andere dingen die hij nodig heeft. Ik vind het zó tof!
  dinsdag 9 februari 2021 @ 12:34:45 #54
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197904843
De IB'ers krijgen het nog druk, wij hebben straks een gesprek. :D

Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
pi_197905707
Ik spreek de ib-er deze week ook nog *O*
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:57:08 #56
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197906149
Wij hebben net ook een gesprek aangevraagd :D

Het thuisonderwijs was ook hier weer erg verhelderend. En confronterend... :{
Oude (on)bekende.
pi_197909278
Haha, het is wel echt de week van de IB'er zo ja! :D
Al kan ik me ook zomaar voorstellen dat het inderdaad geen toeval is, maar samenhangt met die hele scholensluiting natuurlijk. Ik geloof meteen dat dat een en ander triggert.

@MevrouwCactus: dank voor de tip, zal eens kijken wat de bieb hier heeft ja, goeie!
Wat goed van de plusklas! ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 12:34 schreef Nanukerst het volgende:
Twist: ik begrijp jullie (terechte) zorgen, ik lees veel aanpassingsgedrag en ik denk dat het zaak is om daar snel op te acteren (want een kind dat eenmaal uit staat, krijg je niet makkelijk weer 'aan'..) Hebben jullie een HB-begeleider of iets dergelijks? En wat is het beeld vanuit de plusklas?
Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_197910706
@twist02 Doen hoor, zéker als school dat zo zegt.
Hier is elke reactie tot nu toe 'maar het gaat toch goed?' of 'zijn werkhouding is wel zwak' :')
We zijn inmiddels zover dat we hem wel naar school hebben laten gaan (terwijl we twijfelden over deze ene week) om de juffen niet nog meer tegen de haren in te strijken :')
Dus zolang het 'gaat' wachten we de toetsen en gesprekken af.
pi_197911522
@Hupje oh da's balen ja, als je je zo bezwaard voelt bijna...

Hoe oud is J. ook alweer? Scheelt niet heel veel, toch?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_197912088
@twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
pi_197913851
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:58 schreef Hupje het volgende:
@:twist02 Ze schelen een maand. J zit in groep 3.
Ah, dus hij is al versneld dan?
Wat balen dat je dan nog steeds / weer moet denken in termen als 'zolang het nog gaat' :{
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_197914444
Ja, hij is al versneld. Maar dan nog is er weinig uitdaging, alleen leren schrijven is echt leuk. En boeken lezen. Maar dat mag op school niet. De juffen zien vooral een heel jong kind wat zijn werk makkelijk zou moeten kunnen, maar het amper afkrijgt. Zo zien ze het.
Dus na de toetsen gaan we maar weer eens in gesprek.
pi_197914714
Ai, wat pijnlijk :'(
Wat zit er toch een verschrikkelijk verschil tussen verschillende scholen...
pi_197916044
Dat jong kind zien en ver zijn cognitief is soms lastig. Bij de kleuters was dat erg sterk bij ons. Het kind had gewoon ruimte om speels te zijn. Toen aangedrongen op kort kleuteren. Dus als december kind mee met twijfel van juf.
Groep 3 moest hij de methode volgen bij het leren lezen en schrijven. Maar bij het vrij lezen mocht hij uit de kast op avi niveau kiezen. Dat was eind groep 3 al avi-uit (eind kleuterklas ontestbaar laag).

Nu zit hij in groep 6. En ik merk dat vooral tot eind groep 4 er veel meer behoefte was qua cognitieve honger.

Inmiddels krijgt hij op school bredere vakken (kosmisch, lekker de viking verhalen induiken). Ook nieuwsbegrip, en zo meer invulling in de dag. Zelfs taal is leuker met taalkaarten en variatie in opdrachten. Als de klas meer aankan, dan krijgt het kind al meer aanbod.

Niet dat het echt op niveau is. Dat is niet te doen met 25 kinderen in de klas, en sociaal emotioneel zit hij echt op zijn plek in deze jaargroep. En er zitten nog 5hb-ers in deze klas(gr6-7-8), dus juf heeft wel expertise. Wel heeft hij een ochtend een plusgroep waar hij leert leren. En daarvan heeft hij ook werk mee naar school. Dat geeft de nodige uitdaging en lessen (fouten maken mag, doorzetten, oefenen levert iets op met de tijd). Die plusklas startte ook pas in groep 5, omdat ze dan echt bewuster bezig kunnen zijn met dat leren leren. Voor groep 3-4 is de preplusklas meer les op niveau, maar minder diepgang, te weinig voor de mijne. Of zoals juf zei, ook in de preplusklas heb je uitschieters en die heb jij te pakken ;)
pi_197920257
Hb is soms ook bizar moeilijk te herkennen. Ik heb nu een jongen in de klas waarbij ouders dingen vertellen dat je denkt: 100% hb. Maar ik krijg het niet te zien in de klas, nu al een enorme onderpresteerder :’(

Een externe plusklas! Superfijn Cactus. Mijn scholenstichting heeft er ook een! Zo leerzaam en fijn voor de kinderen! (En ik had er zo graag willen werken, maar het kon niet qua dag :’( ). Ik kom er wel regelmatig om ideeen op te doen en voor overleggen, zo mooi om te zien hoe de kinderen zichzelf kunnen zijn O+

En ik wil ook een gesprek met de ib’er, maar helaas die is er nog steeds niet. Js ging maandag super happy naar school en is sindsdien weer enorm huilerig en dwars. Net kwam het er eindelijk uit, hij moet weer alles maken/zoveel luisteren naar de juf en als hij klaar is moet hij een leesspelletje op de laptop spelen (dat vindt hij dan wel leuk, maar ook wel makkelijk). Ik vroeg aan hem waarom hij dan geen rekentijger/humpie dumpie/sprinter ging doen, maar hij weet niet hoe te starten. En daar ligt ook het probleem bij hem. Vandaag heeft hij een nieuwe juf, met hb specialisme dus ik hoop dat het vandaag beter gaat.. Ze krijgt 2 dagen ;)

Jullie allemaal succes met de ib gesprekken O+
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:07:18 #66
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197922684
Wij hebben een heel leuk en interessant gesprek gehad met de juf & IB'er & HB-specialist gisteren! O+ Het begon met een stortvloed aan complimenten richting ons, wat fijn dat we zo meedenken over de invulling van zijn onderwijs, en de projecten die we thuis met Sticker doen zijn zo tof, zo uitdagend, zo inspirerend.. ze nemen het mee omdat ze op school ook zulke projecten willen gaan aanbieden O+

Inhoudelijk: alle partijen zien een kind dat blijft versnellen, dat nu (hij is 7) bezig is met rekenwerk groep 6 en in dit tempo over iets van 1,5 jaar de basisschoolstof heeft doorlopen. Grote vraag die bij ons allen leeft: wat dan? Met 10 naar het VO vinden we niet wenselijk. School gaat zich buigen over een goed doordacht plan voor de langere termijn, vermoedelijk wordt het een combinatie van een deel met de klas mee doen (maar dan gecompact), een deel zelfstandig verrijken, en verdiepende projecten, waarbij ik heb aangegeven dat wij daarin ook wel iets op ons willen nemen (op school een middag een project begeleiden, of desnoods thuis).

Wij hebben in het verleden niet altijd de leukste scholen getroffen, maar wat een warm bad is het hier: een fantastische samenwerking tussen alle betrokkenen, we zijn er zo gelukkig mee! O+ Daar kan menig school nog iets van leren.
  woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:37 #67
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197923268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:24 schreef twist02 het volgende:

[..]

Nee, we zijn nog heel erg zoekende hierin, dus verder weinig begeleiding nog.
Het balletje is in mei gaan rollen, na de eerste scholensluiting. Toen zaten we natuurlijk al behoorlijk richting einde schooljaar. School heeft begin dit schooljaar wel een externe expert ingeschakeld, vooral om de beide groepsleerkrachten meer handvatten te geven om er in de klas mee om te gaan. Dat hebben ze ook wel echt opgepakt door haar extra werkjes te bieden en regelmatig extra uit te dagen.

De plusklas vindt ze erg leuk, maar is nieuw sinds dit schooljaar, dus daarin is school ook nog zoekende vermoed ik. Het komt neer op 1x per week 1-2 uurtjes. We krijgen daar niet echt terugkoppeling van eigenlijk...

Wat ook niet helpt, is dat man en ik allebei nogal moeite hebben met hulp vragen. We ervaren best een drempel om aan de bel te trekken, terwijl school er eigenlijk juist wel voor open staat en de leerkrachten keer op keer aangeven dat we dat vooral wel moeten doen.
Ik merk zelf ook heel erg dat ik type "niet je hoofd boven het maaiveld uitsteken" ben. Dat heb ik mezelf eigenlijk al van jongs af aan aangeleerd ofzo. Ik leerde ook erg makkelijk op school, maar probeerde daar altijd zo min mogelijk focus op te leggen. Iemand anders had er immers veel harder voor gewerkt, dus dat was knapper dan mijn prestatie, zoiets...

Sowieso zaak om ons daar overheen te zetten dus :)
Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:28:59 #68
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_197930412
Mijn kinderen gingen ook naar een soort plusklas (binnen de school). Daar werkten ze aan projecten waar ze ook tijdens de gewone lessen in de klas aan konden werken (omdat veel gewone lessen voor hen gecompact werden).
En voor het overige (vakgerelateerde) pluswerk: daarvoor kregen ze vaak minder instructie dan nodig was. Leerkrachten gaan er (te) vaak vanuit dat hoogbegaafde kinderen geen instructie nodig hebben.

@twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘

[ Bericht 23% gewijzigd door Grijs op 10-02-2021 19:34:03 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_197931493
@Nanukerst Wat hebben jullie een geweldige school zeg! Wat wordt er goed naar Sticker gekeken O+ En ja, 10 jaar naar het VO is heel erg jong.

Ik kreeg vandaag een soort zelfde overweging: Sjaak zou volgend jaar het beste in groep 5 passen, denken we. Qua uitdaging dan. Het is dan ook de 2e versnelling die we zouden inzetten. Hij is dan dus ook 10 als hij naar het VO zou gaan, ware het niet dat ook deze 2e versnelling waarschijnlijk niet voldoende zou zijn.
Dus wij zullen zo’n zelfde plan moeten gaan maken voor Sjaak als jullie met Sticker, want met 9 naar het VO zie ik echt helemaal niet zitten.
pi_197932540
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
pi_197933233
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heeft het gymnasium een pre-jaar. Daar doen ze veel projecten voor persoonlijke ontwikkeling. En dan het jaar erna pas de echte gymnasium vakken. Alleen wil de mijne niet naar het gymnasium. Misschien is zoiets er bij jullie ook?

Hier is de interne plusklas voor meerbegaafde kinderen, die een uurtje extra rekentijgers/taalpluswerk doen. De externe plusklas is een ochtend extern en daarnaast voor elke dag een half uur werk op school. Daar gaan ze vooral in op de mindset en leren-leren.

@:MevrouwCactus. Dat is wel een sprong. Bij ons doen ze dat liever niet. Deze kinderen hebben ze het liefst waar ze sociaal emotioneel het beste passen. Na elke sprong ben je na 2 maand weer net zo ver voor en wat dan.. Hier helpt die plusklas om te zorgen dat hij niet veel sneller door de stof kan. Vooral ook verbreden/verdiepen. Dat kan nu in de bovenbouw ook beter. Ik hoop dat we daarmee wegkomen, want hij zit sociaal nu wel lekker.
Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @Nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @Logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
pi_197933812
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Heb je zicht op wat er gebeurt in die plusklas? Ik denk dat ik wel de plusklas-leerkracht zou vragen naar de doelstellingen van de plusklas, en hoe het nu gaat daar met Minion. Het is niet erg dat ze zoekende zijn natuurlijk, maar daar ligt dus ook nog veel ruimte om het in te gaan vullen op een manier die passend(er) is voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn scholen die de fout maken de plusklas te zien als een veredelde dagbesteding, maar het bedoelde idee is wel dat het meerwaarde heeft voor deze groep.
Ja, dat is misschien ook wel een idee om daar eens naar te informeren ja. Ze is nu een keer of 8-10 geweest denk ik en het loopt nogal uiteen wat ze doen (maar dat is dus wel op basis van de verhalen van een kleuter ;) ).
Ze lijkt er vooral erg van te genieten omdat er andere skills aangesproken worden dan normaal (fantasie, brainstormen, ruimtelijk inzicht) en er is ook aandacht voor type mindsets :)

quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:28 schreef Grijs het volgende:

@:twist02 ik vond het destijds ook best confronterend voor mijzelf, moest zelf ook een proces door daarin. Best heftig af en toe, succes daarmee 😘
Fijn dat dat herkenbaar is :D en dank je!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_197939235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Daar zit ook wel een flink gat tussen. Dan kom je waarschijnlijk ergens in het midden uit. Het is in ieder geval fijn dat school mee wil denken.

Vriendje van oudste zat ook in zo'n spagaat. Die kon in groep 8 makkelijk naar de middelbare. Maar cognitief 2 jaar voor, sociaal-emotioneel 2 jaar achter. Dat was nog best pittig om hem blij/tevreden te houden.

De mijne heeft niet zo'n behoefte om sneller door de stof te gaan. Hij zou het kunnen (pikt ook zo het VWO2 huiswerk van oudste op). Maar hij vermaakt zich wel met ander werk. Die cognitieve honger is na groep 3-4 verdwenen. Dat scheelt een hoop.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:24:32 #74
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197939456
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sowieso moet je sociaal en emotioneel los zien van elkaar, vooral bij deze kinderen. Er zit echt zo’n verschil tussen cognitief, sociaal en emotioneel in deze groep kinderen dat het echt lastig is om ze goed te plaatsen. Bij Sjaak schatten we de volgende leeftijden: cognitief 9/10 jaar, sociaal 8/9 jaar, emotioneel is leeftijdsadequaat (5j11m). Waar ga je zo’n kind dan plaatsen?
De begeleiding van Sjaak is erop gericht dat het gat wat kleiner wordt, we proberen het emotionele dus bij te sturen. Want de rest kunnen we niet vertragen. Het advies voor school is dat ze 90% moeten compacten, hij heeft maar 10% nodig van wat zijn klasgenootjes doen. En dan kom je inderdaad in de hoek waar @:nanukerst nu zit, met projecten etc. Die gaan er voor Sjaak ook komen, daar zijn we al wat mee begonnen. En gelukkig heb ik het verhaal van @:logician2.0 in mijn hoofd, een succesverhaal (op dit moment) van een meisje van 7 in groep 7 meen ik. Sjaak wordt over een maand 6 en gaat dan misschien naar groep 5 in september. Het kan dus ook goed gaan.
Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
pi_197939633
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Wellicht is een 10-14-school een fijne overbrugging voor Sjaak? Zijn steeds meer in opkomst, wij houden zoiets ook in ons achterhoofd.
Die nemen hier geen HB-ers aan :{
Als het duidelijk is dat je klaar bent met de basisschool, dan wordt je richting een andere school gestuurd. Het categorale gymnasium waar mijn jongste dus niet heen wil..
hetzelfde geld trouwens voor kinderen die juist niet meekomen. Het beleid is dat 10-14 geen verlenging of verkorting van de basisschool gaat geven. (inhoudelijk is er wel ruimte, maar alleen binnen de reguliere grenzen)

Die 10-14's zijn hier van de openbaar onderwijs koepel. En daar valt ook dat gymnasium onder.

Gelukkig zijn er nog zeker 2 scholen buiten die koepel die ook HB-begeleiding aanbieden in het middelbaar onderwijs. De school van oudste is er ook mee bezig, die zit binnen de koepel. Gelukkig nog 2 jaar tot we die keuze moeten maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')