Herkenbaar. Hier triggert het ook veel vanuit onze ervaring met de oudste. Nog een kind zo zien afglijden in het schoolsysteem is echt onze nachtmerrie.quote:Op zondag 27 december 2020 21:52 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Zo rot! En ik vind het ook heel lastig om op dat punt goed te begeleiden. Misschien ook omdat het bij mijzelf van alles triggert Ik herken het zo uit mijn eigen jeugd; het niet vinden van daadwerkelijke aansluiting en het niet echt begrijpen van leeftijdgenoten.
Alles is extreem.. emotie goed en slecht gaat van 0 naar 1000 en van 1000 naar 0, extreem gevoelig voor geurtjes, en andere prikkels, alleen in tegenstelling tot bijv iemand met autisme gaat die van mij juist fout op te weinig prikkels ipv teveel. Daarnaast is die van ons letterlijk de verstrooide professor, ze zit dan wel in groep 7 maar ze is mega houterig en sociaal onhandig, zelf aankleden is echt een crime en veters strikken of zwemmen kan ze gewoon nog niet (wel telkens nieuwe pogingen) en ze kan pas sinds deze zomervakantie fietsen. Maar vooral de extreme emoties vallen hier op en maken het pittig, terwijl ze qua profiel helemaal harmonieus is dus daar ligt het niet aan.quote:Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ligt aan hoe het kind verder is qua karakter..quote:Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk, want ik ken alleen Sjaak. Bij hem is alles super intens. Vanaf het moment dat hij wakker wordt, staat hij aan. Zijn emoties zijn erg intens en hij gaat ook van 0 tot 100 in 1 seconde. Hij loopt nooit rustig, hij rent/huppelt/hinkelt etc. Ik zie hem terug in bijna alle overexitabilities van Dabrowski, en dan vooral de emotionele en de psychomotorische.quote:Op maandag 28 december 2020 11:56 schreef Nanukerst het volgende:
Aan de ervaringsdeskundigen: waarin merk je het verschil tussen 'gewoon' hoogbegaafd en 145+?
Dat weet ik dus niet, omdat ik niet kan vergelijken. En dat maakt het dan lastig om uit te leggen.quote:Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Deze podcast lijkt wel wat duidelijk te maken: https://www.ieku.nl/uitzo(...)ers-dan-hoogbegaafd/quote:Op maandag 28 december 2020 19:49 schreef Nanukerst het volgende:
Maar dat extreme, dat intense, dat is toch ook iets wat bij gewoon HB past? Tenminste, dat herken ik van beide kinderen wel. Vooral dat van 0 naar 1000 en weer terug. Ik las ergens dat juist de groep 145+ vast loopt in het onderwijs, en ik vind dat een interessant gegeven dus ik doe een poging er een en ander over te lezen. Maar het verschil tussen HB en uitzonderlijk HB wordt me nog niet echt duidelijk (en wellicht kan dat ook pas als je veel ervaring met de laatste groep hebt, waardoor het verschil wat tastbaarder wordt?).
Uit eigen ervaring kan ik delen dat zelfs als je niet echt ongelijk ontwikkelt je soms gewoon echt te veel begrijpt, meer dan goed/gezond voor je is. Dat kan grote schokken meebrengen, want je kan dat sociaal emotioneel nog niet plaatsen. Zelfs alsquote:Op maandag 28 december 2020 22:43 schreef Loj het volgende:
Even zo snel uit mijn hoofd, bij 145+ zie je heel vaak dat de hele ontwikkeling niet meer gelijk loopt. Verschillen tussen sociaal/emotioneel en cognitief worden te groot.
Bijvoorbeeld een kindje van 4, die nog bang is voor draken, maar wel zich compleet wil verdiepen in de wereld van dino’s. Dat matcht niet en daardoor komt alles veel intenser binnen. Want een draak bestaat niet, maar die angsten krijg je niet weg. Hoe intens en moeilijk voelt dat dan niet. Dan wil dat kindje ook nog praten over de verschillende theorieën over het uitsterven van de dino’s, maar dat vriendje wil alleen maar spelen dat de leeuw de t-Rex aanvalt en daardoor dood gaat.
Je ziet ook regelmatig dat doordat ze cognitief zo sterk zijn de executieve functies niet optimaal zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld dat kindje moet een verhaaltjessommetje maken over dino’s. Maar er is geen dino geweest die 100 kilo weegt en als die dino dan 5 kilo eet, komt hij niet 5 kilo aan maar er verteerd en wat wordt er dan vet...
“Starten van een taak” is zwak... (even zwart/wit gesproken natuurljk he )
Dan het volgende: je hebt een cijfer van 145+ , maar hoeveel precies is onduidelijk.
Stel jezelf even voor, jij hebt een gemiddeld IQ van 100 en dan ga je in gesprek met iemand met een IQ van 70. Dat is best even schakelen toch, je bent dan toch even je aan het aanpassen. Nu dat kindje met een iq van 145+, die zijn natuurljk even in Engeland geweest en hebben daar een cijfer gekregen van iq 180. Kindje 2 heeft een cijfer gekregen van 150. Het verschil tussen die 2 kinderen is in getallen even groot als het verschil van jezelf met de persoon met een iq van 70. Terwijl ze dus allebei extreem hoogbegaafd zijn. En dan leggen we nog niet eens de link met de leerkrachten van deze twee kinderen, die een prachtig iq van 120 hebben...
Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.quote:Op zaterdag 9 januari 2021 07:48 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:nanukerst Hij zit daar inderdaad echt goed op zijn plek. En ik ben daar iedere dag nog zo blij mee
Zo’n lockdown kan voor zulke dingen dus best handig zijn, je ziet echt even hoe je kind met de aangeboden stof omgaat en of het past bij je kind. En de juf klinkt ook wel echt goed, dat jullie zelf mogen gaan zoeken. Helpt jullie specialist daarbij, of gaan jullie dat zelf doen?
Jullie zijn goed bezig hoor Dat soort extra dingen zijn wel heel erg tof.quote:Op maandag 11 januari 2021 08:37 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat gaan we in overleg doen. Voor deze week gaan we een deel van de aangeboden stof compacten, en aanvullen met project 'Recht' (zijn wens, ik heb nog geen idee of hij dat echt leuk vindt) van www.briljantonderwijs.nl.
Edit: ik heb enkele weken geleden alle projecten gratis gedownload van hun site, ik zie nu dat er inmiddels voor betaald moet worden..
Dat is wel heel jammer van school..quote:Op dinsdag 19 januari 2021 17:18 schreef Mevr_Mus het volgende:
Wat een fijne berichten hier 👍🏻
Hier valt school een beetje door de mand tijdens deze lockdown. Alle aandacht gaat naar de middenmoot en de kinderen die de stof lastig vinden. Begeleiding van onze kinderen is echt minimaal... Werk van de plusklas is er pas sinds deze week, maar geheel vrijblijvend en zonder begeleiding
Wat wel fijn is, is dat oudste alle vrijheid heeft gekregen om het werk op zijn eigen manier te doen en hij de instructies en de besprekingen met de klas mag skippen. Dat werkt echt goed voor hem. Hij houdt zeeën van tijd en energie over, die hij kan inzetten voor dingen die hij echt interessant vindt
Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?quote:Op dinsdag 19 januari 2021 17:07 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wow LE, wat een geweldige school hebben jullie gevonden zeg Hoe tof dat ze zo nadenken (en naar dat jullie hem zo zien afzakken).
Ik had gister zo’n zelfde gesprek met ib-er en hb-specialist. We hebben gezamenlijk besloten om Sjaak niet meer te remmen in zijn leerhonger en hem te gaan volgen. We hebben plannen opgezet per vak, om hem snel er doorheen te laten gaan. Zo gaat hij bij rekenen strategieën aanleren voor optellen, staartdelingen, breuken en procenten. Hij hoeft niet al die ingewikkelde nieuwe rekenmethodes te doen, maar we gaan op zoek naar een strategie die voor hem werkt en daar houden we het bij. De kans is redelijk aanwezig dat hij daarmee tegen het einde van het schooljaar klaar is met rekenen (t/m groep 8 dus), maar dat is dan maar zo. Hij vindt het zo leuk!
Voor taal hebben we zo’n zelfde plan maar dat moet nog iets meer worden uitgewerkt.
Ik voelde me schuldig naar school, want ze hebben er een behoorlijk ingewikkelde ‘casus’ bij sinds november, in de vorm van Sjaak. Maar ze vinden het allemaal heel normaal. “Ok, dit is goed voor hem, hoe gaan we dit aanpakken?” Hb-specialist vertelde dan wat school kon doen. “Dat gaan we doen, geen probleem.” Zo simpel was het! Ook ik had vreugdetranen hierdoor
Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 18:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Is het een bewuste keuze om alleen maar te versnellen, en niet zowel versnellen als verdiepen te doen?
Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!quote:Op woensdag 20 januari 2021 18:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Op het gebied van rekenen wel. Sjaak is daarin al zo ver dat verdiepen op groep 3/4/5-niveau eigenlijk geen nut meer heeft. Dus is de keuze gemaakt om hem alles aan te gaan bieden, zodat school hem de juiste strategieën kan aanleren, in plaats van dat hij ze zelf gaat aanleren. Dat is op dat gebied het risico. Daarna gaan we weer kijken of we gaan verbreden/verdiepen en op welke stukken dan. Als voorbeeld: Sjaak is heel veel bezig met percentages, dat vindt hij leuk. Omdat dit nu zijn interesse heeft, gaan we dit nu goed aanbieden.
Taal gaat wel wat meer verdiept worden, hij is vandaag begonnen met een simpele versie van een boekbespreking om dat uit te gaan bouwen bijvoorbeeld. Maar ook hierin is hij groep 3 (en 4 waarschijnlijk ook) al ver voorbij. School zou hem gaan testen, maar door de lockdown kan dat even niet, dus is het even aanmodderen hierin (maar wel in overleg uiteraard).
Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem openquote:Op woensdag 20 januari 2021 19:37 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Met verdiepen bedoelde ik eigenlijk meer verrijken, al dan niet in de vorm van projecten. Onze HB-specialist raadt een combinatie van versnellen en verdiepen aan, ook omdat de reguliere lesstof vrij beperkt is in het aanbod. Er zijn nog zoveel meer leuke dingen daarnaast te leren!
Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren.quote:Op woensdag 20 januari 2021 19:41 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dat komt bij ons meer na het versnellen. Het versnellen zien we ook niet als versnellen, maar als ‘Sjaak voor zijn’, zodat we straks niet de verkeerde dingen hoeven af te leren. Daarna ligt de wereld aan projecten voor hem open
Precies Het is zulk mooi maatwerk wat geleverd wordtquote:Op woensdag 20 januari 2021 20:35 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat is zo fijn he, dan kun je gaan aansluiten op wat een kind WIL leren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |