abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200099082
Misschien gingen ze ervanuit dat het vanzelfspekend niet doorging vanwege de cohorten? Wat het verder niet handig of netjes maakt natuurlijk ;) Hier hetzelfde overigens, al een hele poos geen externe plusklas, en pas sinds kort digitaal. Dat blijft zo, de rest van het schooljaar. De derde week van september starten ze weer, de eerste twee weken zijn er geen plusarrangementen ivm de groepsvorming.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_200100251
Geen idee. Ik heb weer eens gemaild dat ik informatie mis en dat ik voor aanvang volgend schooljaar (als het doorgaat) graag nog eens met ze in gesprek ga.

We hebben besloten dat Sjaak voor de tweede keer gaat versnellen, hij gaat naar groep 5. Geen idee of we er goed aan doen, maar we zien het wel. Het is sowieso op advies van de echa-specialiste en die vertrouw ik wel. School heeft er ook vertrouwen in. Mogelijkheid tot terug draaien is altijd aanwezig gelukkig.
pi_200100719
@MevrouwCactus Lijkt me een lastige beslissing, en spannend. Weet hij het al, wat vindt hij er zelf van? Blijft hij in dezelfde (combinatie)klas?
pi_200100865
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:19 schreef Hupje het volgende:
@:MevrouwCactus Lijkt me een lastige beslissing, en spannend. Weet hij het al, wat vindt hij er zelf van? Blijft hij in dezelfde (combinatie)klas?
Hij weet het en vindt het prima. Hij heeft toch geen aansluiting in de klas.

[ Bericht 37% gewijzigd door MevrouwCactus op 29-06-2021 06:53:18 ]
pi_200101236
Oja, hij zit nu in 1/2/3. Ik hoop dat het hem wat uitdaging en leerplezier geeft.
Meekijken met de instructies van de hogere groep doet de mijne ook. Ik krijg thuis soms de letterlijke uitleg voorgeschoteld, haha.
pi_200103652
@MevrouwCactus, dat is wel een spannende stap. Wel fijn dat zijn huidige klasgenootjes dan ook meegaan. Heb je in ieder geval wat bekende gezichten.

Of versnellen een goed idee is weet je nooit, dat hangt van zoveel dingen af.

Dat meekrijgen van hogere groepen is hier ook wel een ding. In combi 3-4-5 had hij eind groep 4 alles wel gezien. Die groep 5 is hij toen gered door de lockdown. Nu in groep 6-7-8 zie je hetzelfde gebeuren. Maar kijken wat groep 8 straks nog te bieden heeft. Of dat we komend jaar moeten overwegen om groep 8 te doen in de vorm van een pre-gymnasium jaar.
pi_200104447
Bij ons is er in het jaar dat de oudste in groep 8 zat een externe plusklas opgezet vanuit de scholenkoepel. Ze ging toen nog naar de verrijkingslessen op een van de middelbare scholen.
Maar we zijn toen overgestapt naar de externe plusklas, omdat we hoopten dat ze daar meer aan zou hebben mbt uitgedaagd worden en leren leren.
Geen idee of dat echt heeft geholpen trouwens :') . Maar ze vond het wel leuker.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 28 juni 2021 @ 09:41:45 #258
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104452
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 17:41 schreef Mevr_Mus het volgende:
@:Nanukerst, ik kan me voorstellen dat dit even moet bezinken :*
Ik heb nog steeds dat bepaalde dingen die tijdens de bespreken van het onderzoek gezegd worden in mijn hoofd nadreunen… waaronder “dit kind zal op de basisschool waarschijnlijk geen aansluiting vinden”. Gelukkig zit onze oudste in een klas met meerdere hb kinderen en heeft hij in de klas een vriendin én een vriend. Maar met de meeste kinderen kan hij niks. Hij wordt geaccepteerd en zelf gerespecteerd om wie hij is, maar hij hoort er tegelijkertijd ook niet echt bij. Zijn belevingswereld sta zo ver van die van zijn klasgenoten… :{

Bij nummer 2 zien we nu hetzelfde gebeuren. Hij ligt lekker in de groep, maar de meeste kinderen interesseren hem niet. Met de (hb) vrienden van z’n broer heeft hij meer aansluiting en kan hij ook volwaardig meedoen. En met die ene klasgenoot die hb blijkt te zijn :+
Dit is allemaal zooo herkenbaar! Er is wederzijds respect, maar echt onderdeel van de groep is hij niet. Dat lijkt hem verder ook niet erg te boeien overigens.
  maandag 28 juni 2021 @ 09:44:39 #259
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104483
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Geen idee. Ik heb weer eens gemaild dat ik informatie mis en dat ik voor aanvang volgend schooljaar (als het doorgaat) graag nog eens met ze in gesprek ga.

We hebben besloten dat Sjaak voor de tweede keer gaat versnellen, hij gaat naar groep 5. Geen idee of we er goed aan doen, maar we zien het wel. Het is sowieso op advies van de echa-specialiste en die vertrouw ik wel. School heeft er ook vertrouwen in. Mogelijkheid tot terug draaien is altijd aanwezig gelukkig.
Gezien zijn voorsprong klinkt dat als een logisch besluit. :)
  maandag 28 juni 2021 @ 09:54:55 #260
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104572
Wat betreft het stuk uhb bij Sticker: we hielden er al rekening mee omdat de HB-specialist al had laten doorschemeren het te verwachten bij hem. Het verandert verder niets aan hem of hoe wij naar hem kijken, wat we wel enorm lastig vinden is hoe we het onderwijs, met name ook na het po, vorm gaan geven. Deze groep heeft blijkbaar zo enorm veel andere dingen nodig dan gemiddeld dat eigenlijk alleen maatwerk een optie is. En dat is voor scholen natuurlijk nauwelijks te doen. Hij is net 8 en werkt op groep 6/7-niveau, begin dit schooljaar was dat groep 4/5-niveau. De verwachting dat hij nog 4 jaar op de basisschool zal zitten is niet reëel, maar ook dan de vraag: wat dan? We gaan in ieder geval komend schooljaar kletsen met Agora Roermond, zij claimen dat ze daar doen aan individuele leerplannen en 'groepen op niveau' en niet perse kalenderleeftijd. Wie weet wat daar dan tzt mogelijk is.
pi_200105551
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:54 schreef Nanukerst het volgende:
Wat betreft het stuk uhb bij Sticker: we hielden er al rekening mee omdat de HB-specialist al had laten doorschemeren het te verwachten bij hem. Het verandert verder niets aan hem of hoe wij naar hem kijken, wat we wel enorm lastig vinden is hoe we het onderwijs, met name ook na het po, vorm gaan geven. Deze groep heeft blijkbaar zo enorm veel andere dingen nodig dan gemiddeld dat eigenlijk alleen maatwerk een optie is. En dat is voor scholen natuurlijk nauwelijks te doen. Hij is net 8 en werkt op groep 6/7-niveau, begin dit schooljaar was dat groep 4/5-niveau. De verwachting dat hij nog 4 jaar op de basisschool zal zitten is niet reëel, maar ook dan de vraag: wat dan? We gaan in ieder geval komend schooljaar kletsen met Agora Roermond, zij claimen dat ze daar doen aan individuele leerplannen en 'groepen op niveau' en niet perse kalenderleeftijd. Wie weet wat daar dan tzt mogelijk is.
Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.

Hier gaat het ook zo snel ja, Sjaak vliegt ook door de jaren heen. Verwachting is dat hij met 9 naar het VO gaat. Tussenjaren bestaan hier niet, helaas. En dat voor zo’n grote stad.
  maandag 28 juni 2021 @ 11:28:03 #262
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200105743
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:14 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.

Hier gaat het ook zo snel ja, Sjaak vliegt ook door de jaren heen. Verwachting is dat hij met 9 naar het VO gaat. Tussenjaren bestaan hier niet, helaas. En dat voor zo’n grote stad.
Over welk Agora is dat enthousiasme?

Hier wel wat 10-14 scholen, maar die liggen allemaal in onbereikbare dorpjes. Verder denk ik dat hij daar ook in 2 jaar klaar is, dus of je dan echt passend onderwijs biedt of meer een dagbesteding is nog maar de vraag.
pi_200105770
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:28 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Over welk Agora is dat enthousiasme?

Hier wel wat 10-14 scholen, maar die liggen allemaal in onbereikbare dorpjes. Verder denk ik dat hij daar ook in 2 jaar klaar is, dus of je dan echt passend onderwijs biedt of meer een dagbesteding is nog maar de vraag.
Ik las even terug en het gaat over Roermond :)
pi_200106909
Het lijkt me ook lastiger als een kind ook sociaal niet op zijn plek zit. Dan heeft het, als je cognitief doorstoomt, eigenlijk niks meer te zoeken op de basisschool.
Maar zo'n kind tussen de pubers is ook niet het ideale alternatief. En ook daar is het tempo niet zo hoog als ze aankunnen.

D blijft nu in zijn jaargroep, omdat hij daar sociaal goed draait. VO zijn hier ook opties genoeg. Meerdere scholen die HB-onderwijs aanbieden. Ook bijv 4 dagen school en dan op dag 5 projecten. Waardoor je daar de vakken dus ook compact.
pi_200107706
Compacten is super natuurlijk, als ze dat doen. Hier in de stad zijn 2 scholen met begaafdheidsprofiel dus daar ga ik tzt kijken. En ook op een derde school. Ben benieuwd hoe zij dat doen.

[ Bericht 31% gewijzigd door MevrouwCactus op 29-06-2021 06:52:48 ]
pi_200107910
Wat een moeilijke beslissingen om te nemen. Zo'n guppy naar het voortgezet onderwijs lijkt inderdaad niet ideaal, maar wat dan? Dagbesteding klinkt ook zo naar. Maar wel de waarheid inderdaad. Ze leren weinig en zitten hun tijd uit tot ze eindelijk op niveau verder kunnen. Zo verdrietig.

Wij hebben de rapporten ontvangen vorige week. Oudste scoort 85% gemiddeld, 10% ondergemiddeld en 5% bovengemiddeld. Hij lijkt beter in zijn vel te zitten nu de plusklas gestopt is, dat is natuurlijk fijn. Maar het blijft schuren met hoe wij (en ook anderen in onze omgeving) hem zien. De ontwikkeling stagneert. Fijn voor de school dat hij nu probleemloos mee lijkt te komen op gemiddeld niveau, maar uiteindelijk niet fijn voor hemzelf. Ik neig steeds meer naar toch extern laten testen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 28 juni 2021 @ 19:57:54 #267
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_200113753
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 12:52 schreef Deepfreeze het volgende:
Het lijkt me ook lastiger als een kind ook sociaal niet op zijn plek zit. Dan heeft het, als je cognitief doorstoomt, eigenlijk niks meer te zoeken op de basisschool.
Maar zo'n kind tussen de pubers is ook niet het ideale alternatief. En ook daar is het tempo niet zo hoog als ze aankunnen.

D blijft nu in zijn jaargroep, omdat hij daar sociaal goed draait. VO zijn hier ook opties genoeg. Meerdere scholen die HB-onderwijs aanbieden. Ook bijv 4 dagen school en dan op dag 5 projecten. Waardoor je daar de vakken dus ook compact.
Maar ook daar is compacten en eventueel versnellen mogelijk.
Mijn (versnelde) zoon heeft op het VO een of 2 jaar bij een jongen in de klas gezeten die minimaal een jaar jonger was dan mijn zoon. Die jongen is vervolgens nog weer versneld en had met 15 jaar (als ik het goed heb) zijn VWO-diploma.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_200116868
@Grijs, het is wel mogelijk, bij sommige scholen. Maar hoor soms ouders zo van straks gaan ze naar het VWO, dan is het allemaal beter. Dan valt het vies tegen..
pi_200125326
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 21:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Wat hield die externe plusklas bij jullie in?

O. is via school uitgenodigd om mee te doen aan class for the gifted. Een extern programma met leerlingen van wel 40 scholen in de regio.
Één dagdeel, drie lesuren bezig zijn met de vakken wiskunde, robotica en onderzoeken&ontwerpen. Voor groep 7&8.
Het is in een andere stad dus brengen en halen is wel een dingetje om te regelen en O. wil wel maar vindt het ook enorm spannend, bijna te. Hij staat sociaal-emotioneel niet zo heel stevig in zijn schoenen dus ik twijfel zelf ook een beetje.
Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.

De interne plusklas vindt ze trouwens heel leuk; die is veel laagdrempeliger. Ze zat zelfs bij d'r broer. Die heeft ook geen behoefte gehad aan een externe plusklas of aan versnellen; hij vond zelfs de interne plusklas niet zo nodig. Dingen met z'n vrienden doen vond hij belangrijker. Wij vonden het best. Nu til ik sowieso niet zo zwaar aan de rol van school als het gaat om de academische vorming van de kinderen; ik heb de rol van school in de sociaal-emotionele ontwikkeling altijd belangrijker gevonden.

- Edit - Ik moet er wel bij zeggen dat Ivan zelf heeft gekozen voor vwo+/gymnasium. Dat vind ik heel goed van hem. Hij komt op zo'n leuke school terecht met allemaal mogelijkheden om zich te ontwikkelen op diverse vlakken naast het sociale (creatief/technisch/wiskundig/talig). De wereld ligt aan z'n voeten en ik ben benieuwd wat voor nieuwe interesses en talenten hij aan gaat boren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 29-06-2021 13:40:32 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 20:11:27 #270
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200131815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.

De interne plusklas vindt ze trouwens heel leuk; die is veel laagdrempeliger. Ze zat zelfs bij d'r broer. Die heeft ook geen behoefte gehad aan een externe plusklas of aan versnellen; hij vond zelfs de interne plusklas niet zo nodig. Dingen met z'n vrienden doen vond hij belangrijker. Wij vonden het best. Nu til ik sowieso niet zo zwaar aan de rol van school als het gaat om de academische vorming van de kinderen; ik heb de rol van school in de sociaal-emotionele ontwikkeling altijd belangrijker gevonden.

- Edit - Ik moet er wel bij zeggen dat Ivan zelf heeft gekozen voor vwo+/gymnasium. Dat vind ik heel goed van hem. Hij komt op zo'n leuke school terecht met allemaal mogelijkheden om zich te ontwikkelen op diverse vlakken naast het sociale (creatief/technisch/wiskundig/talig). De wereld ligt aan z'n voeten en ik ben benieuwd wat voor nieuwe interesses en talenten hij aan gaat boren.
Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling. :)
pi_200134871
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 20:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling. :)
Wat ik fijn vind aan school is dat de kinderen leren samenwerken, rekening houden met anderen, verschillen accepteren, omgaan met frustraties, anderen helpen. Het is een oefening in deelnemen aan de maatschappij. De school van mijn kinderen besteedt bovendien veel aandacht aan het podium, wat voor hen ook waardevol is omdat ze nogal verlegen zijn. En het leven wordt flink gevierd op school (jenaplan, hè). Ik kan ze ook thuisonderwijs geven en dan vliegen ze door de stof heen, maar dan missen ze wel al die andere dingen. Nu gaan ze minder hard door de stof heen, maar wat missen ze daar nou echt aan? Als ze nu in plaats van morgen weten wat de stelling van Pythagoras is, zijn mijn kinderen geen beter of gelukkiger mens.

Overigens ben ikzelf een groot voorstander van een plusklas voor alle kinderen. Dat klinkt misschien absurd, maar ik denk dat alle kinderen baat hebben bij het type onderwijs dat er doorgaans wordt gegeven. In de documentaire Klassen sprak een socioloog over de 'prison of low expectations' waar kansarme kinderen last van hebben. Ze komen niet zo makkelijk mee en worden vervolgens opgescheept met traditioneel en gortdroog onderwijs. Als iets de lust om te leren wegneemt is dat het wel. En lust om te leren, is dat niet waar het om draait?

Maar ik wil deze reeks niet kapen met sociologische discussies. Ik heb geen hoogbegaafde kinderen, maar herkende de keuze waar @laziness voor staat met O. die een generatiegenoot is van mijn Lena. Vandaar dat ik tussendoor kwam om te reageren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:27:46 #272
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200139254
Onze hb-er blinkt niet bijzonder uit op school (maar dat is ook niet gek na alle shit en wisselingen en raar gedoe op een van de scholen) maar gaat zijn uitdaging op het voortgezet onderwijs in ieder geval zoeken in de Rugby Academy gecombineerd met de middelbare school. Hij gaat dus 4x in de week eerst trainen en dan naar school en begint dan dus pas het derde uur. We gaan met de school samen kijken of hij lessen in moet halen of dat hij het met zelfstudie ook gaat redden.

De basisschool heeft een heel stellig Voortgezet Speciaal Onderwijs advies* gegeven met daarbij nog de mondelinge toelichting dat hij toch wel erg veel autistische kenmerken vertoonde dus er was geen reguliere VO school die het aandurfde. Jammer, want die hebben bestaande procedures voor topsporters. Nu gaat hij dus naar een VSO die met de topsport mee kan gaan. En verder kleine klassen van max 10 leerlingen en veel begeleiding op school en mochten zij vinden dat hij alsnog naar het regulier kan, dan gaan we daar in het tweede jaar naartoe werken.

* Daar zijn we flink tegen in beroep gegaan en dat advies gaat nu aangepast worden maar we gaan nu niet nog eens de hele boel omgooien... we gaan naar dat VSO en van daaruit zien we verder, wordt het alsnog regulier, prima, blijft hij daar, ook prima.
Door al het gedonder is het nog steeds wel een kind met een pittig karakter zeg maar. ;) Maar goed, zoals velen van jullie weten, dat hoort ook bij hb... het is een kind dat graag zelf de regie heeft en zich niet snel dingen op laat leggen en hij kan enorm zwart-wit denken, maar ook dat is een kenmerk van hb en niet alleen maar van autisme. Beetje jammer dat de bassischool van die oogkleppen op heeft (ten slotte kunnen we na 3!!! keer op autisme testen in 5-6 jaar tijd nu echt wel stellen dat hij dat dus niet heeft ;) ).


Anyway... hij kijkt een enorm uit naar de Rugby Academy *O* dat was al jaren zijn droom en wij denken dat elke dag om 06.30 in de trein en dan 1,5u trainen voor je naar school gaat hem al heel veel gaat helpen om zijn energie lekker kwijt te kunnen. En dan gaan we verder wel zien hoe het allemaal gaat lopen.
***
pi_200139372
BE, dat klinkt stoer, zo'n rugby academy! Fijn dat het VSO daar wel iets meer kan..

Hier heeft de topsportschool ook een hb-lijn, als je toch al roosters aanpast dan kan dat ook wel voor die andere groep. D houdt wel van bewegen, dus het is voor ons wel een optie tzt.
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:46:29 #274
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200139490
Grappig genoeg had de topsportschool waar we eerst heen wilden dus helemaal niks speciaals voor hb-ers. Een VO met 1300 leerlingen. Bizar dat ze daar geen extra begeleiding voor boden. 8)7
Maar goed, daar hoeven we dus niet meer heen (zo denken we er ondertussen over, hele nare mensen ook daar die O zonder hem persoonlijk te willen leren kennen aan de kant schoven op basis van wat de basisschool zei. :r ).
Mocht regulier een optie worden zit er in R'dam een LOOTschool met naar 250 leerlingen, dat klinkt al vele malen prettiger. ;)
***
pi_200139576
De VO van oudste doet er ook niks mee. Terwijl die 1500 leerlingen hebben. Maar dat geven ze ook gewoon toe. Dus dan weet je wat je kiest ;)

250 klinkt heerlijk, dat is kleiner dan de huidige basisschool :D
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')