quote:
Ligt eraan hoe dit soort teksten geïnterpreteerd dienen te worden:
quote:
By 2020, the BBC aims to have met stretching new on screen
portrayal and workforce targets covering a wider range of diversity
than ever before. We want diversity and inclusion to be something that
everyone at the BBC understands, and all those who make programmes
for us support.
quote:
we have introduced some guidelines to help focus all of our efforts to support our commitment to representation of BAME, Disability, LGBT and women on and off screen. I hope these guidelines and our targeted Diversity and Inclusion fund – combined with an active dialogue upfront when we commission programmes – will lead to better diversity in our content, resulting in greater audience engagement and reach
quote:
To help us deliver some of our responsibilities, targets and ambitions
we have created a set of guidelines for all suppliers of our
on screen content.
quote:
We now expect each commission to be doing everything it can to
meet these guidelines. The positive steps you plan to take to address
under-representation will be factored into commissioning discussions
ahead of productions being green lit.
quote:
These are guidelines we’re expecting all suppliers to adhere to.
Any suppliers unable to work with these guidelines must let their
BBC commissioner know as soon as possible.
bron:
http://downloads.bbc.co.u(...)ines-bbc-content.pdf (pdf)
In het kort komt het erop neer dat bv een extern bedrijf dat een programma maakt (bv Doctor Who) moet voldoen aan de strenge eisen van de BBC mbt diversiteit en representation. Dat is een VERPLICHTING. Daarin staat niet dat je over bepaalde dingen wel en over andere dingen NIET zou mogen schrijven, maar het resultaat is alsnog dat de BBC een grote vinger in de pap heeft, zonder dat zelf uit te hoeven spreken.
Van het personeel van je productie moet namelijk ten minste 50% vrouw zijn. Ten minste 8% moet een handicap hebben. Tenminste 15% moet een etnische minderheid zijn en tenminste 8% moet LGBT zijn. ONGEACHT geschiktheid.
Dus stel even dat je een fantastische groep schrijvers hebt die uitstekende Doctor Who scripts kunnen schrijven, maar daar zijn geen LHBT-ers bij, of niemand daarvan heeft een beperking, dan moet je dus mensen laten gaan en vervangen door mensen die minder geschikt zijn maar wél een hokje aanvinken. Dat gaat dan ten koste van de kwaliteit. Natuurlijk kun je snel vakjes aankruisen als een een lesbische zwarte vrouw met maar één been aanneemt, maar toch.
Kijken we bij 'on screen portrayal' MOET je productie wel voldoen aan die richtlijnen. Dat betekent dat je verhaal voor 50% moet bestaan uit vrouwen, dat 15% van je verhaal moet gaan over LGBT zaken (want aan iemand's hoofd kun je niet zien dat iemand LGBT is, en als je 8% 'on screen portrayal' wil dan MOET het personage dus óók LGBT zijn én dat moet duidelijk worden in het verhaal. En datzelfde geldt dus voor mensen met een beperking. Je moet dus in je verhaal verplicht iemand met een handicap opnemen. En met 'portrayal' van bv een aziaat MOET dat natuurlijk wel benoemd worden. Alleen een aziaat in een rol duwen is geen 'portrayal' van een ethnic minority.
Al dat soort zaken maken dat het creatieve proces ernstig wordt beperkt door allerlei verplichte 'checkboxes' waaraan je als schrijver moet voldoen. En die 8% is natuurlijk niet per aflevering, maar zal per seizoen worden gehanteerd. Alsnog blijft het dan zo dat je niet vrij bent in je creatieve schrijfproces, niet vrij bent in je castingproces, niet vrij bent in het kiezen voor de béste persoon om jouw visie als showrunner mede uit te voeren etc.
En wat je dan krijgt? Nou, afleveringen als Rosa, mede-geschreven door een zwarte vrouw met NUL ervaring in het genre in een verhaal dat louter lijkt te bestaan om de 15% representation te halen in een seizoen. Dat was waarschijnlijk niet gelukt met één aflevering en dus moest Vinay Patel een aflevering schrijven waarin een ándere minderheidsgroep centraal kon staan, te weten 'Demons of the Punjab'. Ook al zo'n geweldige aflevering.
De muziek van de blanke Murray Gold moest plaats maken voor het met de vlakke hand induwen van een random rij noten op een synthesizer en daar werd natuurlijk iemand uit een etnische minderheid voor aangenomen, Segun Akinola. Vast een getalenteerde jongen, maar sfeer creëren is duidelijk niet aan hem besteed.
Daarmee zeg ik niet dat de belabberde kwaliteit het resultaat is van het aannemen van minderheden, maar van het moeten doen van concessies. Niet de beste persoon aan mogen nemen omdat dat niet binnen een bepaald 'quotum' valt is niet alleen gewoonweg oneerlijk, maar - zoals uit de kijkcijfers van DW wel is gebleken de laatste 3 seizoenen - killing voor het publiek en een hele franchise.
RTD heeft zeker de kwaliteiten om DW weer op de rit te krijgen, maar eea is nogal afhankelijk van hoe groot de diversiteitsdruk van de BBC gaat zijn, want ook hij zal met ondermaats talent moeten gaan werken als de meest getalenteerden zich toevallig NIET in de gehandicapte/lgbt/vrouwen/etnische minderhedencategorieën bevinden.
Ik ben ook vooral benieuwd of hij de vrijheid krijgt én het gaat aandurven om een blanke man de Doctor te laten spelen. Vooral omdat daarmee nul deugpunten te verdienen zijn. (en voordat iemand zegt 'waarom wil je perse een man' of 'waarom wil je perse een blanke'; dat wil ik niet perse. Het interesseert me geen reet zolang het eindproduct geweldig is. Mijn wedervraag zou echter zijn; waarom mogen mensen wel hopen dat de Doctor een vrouw gaat zijn en juichen als dat het geval is, maar mag je niet hopen dat de Doctor een man gaat zijn en juichen als dat het geval is?)
Tja, we zullen moeten afwachten. Eerst nog door de zure appel van Jodie en Chibnall heen bijten het komende seizoen