abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197887204
quote:
2s.gif Op zondag 7 februari 2021 22:05 schreef Superbadeendje het volgende:
Zullen we vanavond een kneukfilm gaan kijken?
is dat een uitdrukking, of ben je gewoon hitsig?
  maandag 8 februari 2021 @ 13:35:11 #102
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_197888225
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 12:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

is dat een uitdrukking, of ben je gewoon hitsig?
Samenvoeging van knok en neukfilm. Vlgens mij komt die uitdrukking van van Koten en de Bie.
pi_197888250
quote:
2s.gif Op maandag 8 februari 2021 13:35 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]

Samenvoeging van knok en neukfilm. Vlgens mij komt die uitdrukking van van Koten en de Bie.
oh...... :P dan vind ik het wel geinig..........
  woensdag 10 februari 2021 @ 07:22:50 #104
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_197919436
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 07:40 schreef Sushilover het volgende:
Koop het boekje 'mijn moeder zei altijd'. Daar staan ze bijna allemaal in, erg leuk!
quote:
14s.gif Op maandag 1 februari 2021 07:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
"Wat eten we?" "Husse met je neus ertussen." _O_
quote:
Lezersoproep: Mijn moeder zei altijd...

Wie heeft er géén herinneringen aan de spreuken van zijn ouders? Als het regende zei je moeder ‘Kind, het meeste valt naast je’ en hup, daar ging je de stortbui in. En als je vroeg wat jullie gingen eten was het standaardantwoord ‘Hussen met je neus ertussen.’ Wie hoort ze in gedachten nog altijd, die uitdrukkingen van vroeger? Voor een kleine rubriek op de pagina ‘plusmix’ zoeken we uw verhaal.
https://www.plusonline.nl(...)jn-moeder-zei-altijd (9 februari)

Je zou bijna denken dat iemand van PLUS magazine hier meeleest.
  woensdag 10 februari 2021 @ 15:33:47 #105
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_197926583
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2021 07:22 schreef Domnivoor het volgende:

[..]


[..]


[..]

https://www.plusonline.nl(...)jn-moeder-zei-altijd (9 februari)

Je zou bijna denken dat iemand van PLUS magazine hier meeleest.
Ik heb het toch echt van mijn moeder zelf :D

Over fietsen in de regen gesproken: "gewoon tussen de druppels door fietsen". :P
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_198048807
"ze noemde het ook wel eens ''brommen'' :Y
Brommen is Bargoens voor in de gevangenis zitten."
Ik noem dat een tijdje niet meer staan :)
Want je zit namelijk in de ...

Het is gebeurd met de koopman.
Dat zij oma als ze in een bordspel verloren had.
  vrijdag 2 april 2021 @ 22:25:14 #107
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_198826293
"Met de benenwagen" als je het over lopen had
vb
Hoe ben je hier?
Met de benenwagen
  vrijdag 2 april 2021 @ 22:27:40 #108
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_198826333
Wat je natuurlijk ook nooit meer hoort, en ik denk dat de jonkies niet eens weten wat het betekent , is "De hoorn er op gooien"
  vrijdag 9 april 2021 @ 00:28:22 #109
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198927836
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 00:54 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Belletje trekken, of gebeurd dat nog?
Luilak beddenzak?
Staat om 9 ure op
9 ure hallef 10
Nog is Luilak niet gezien.

Helaas is deze traditie de nek omgedraaid.
Non possumus non loqui
pi_199015477
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 15:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik heb het toch echt van mijn moeder zelf :D

Over fietsen in de regen gesproken: "gewoon tussen de druppels door fietsen". :P
Of men zegt altijd van: Je bent toch niet van suiker?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_200035075
en nog een schopje voor de nieuwe viva leden...
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:11:12 #112
37248 BertV
Handgemaakt
pi_200038265
Ik gebruikte net tevergeefs in een ander topic de uitdrukking, "door een hoepeltje springen".

Schijnbaar al onbekend?
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_200038331
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:39 schreef FANNN het volgende:
en nog een schopje voor de nieuwe viva leden...
Ja, viva-leden is ook bijna een uitdrukking van vroeger...
  donderdag 24 juni 2021 @ 23:41:16 #114
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_200050883
och dè! = super goed!
och dè! = super slecht!
och dè! = super verbazend!
och dè! = super lekker!
och dè! = super smerig
och dè! = super pauper!
enz enz

De bijbehorende lichaamstaal maakte het verschil.

Iig in het oosten van het land jaren 90 in gebruik door jongeren.
reset
pi_200164561
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 00:16 schreef jekomterwelhinter het volgende:
"ze noemde het ook wel eens ''brommen''
Brommen is Bargoens voor in de gevangenis zitten."
Ik noem dat een tijdje niet meer staan
Want je zit namelijk in de ...
in de nor?

quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 00:16 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Het is gebeurd met de koopman.
Dat zij oma als ze in een bordspel verloren had.
Maar deze snap ik niet...

[ Bericht 4% gewijzigd door FANNN op 02-07-2021 09:12:06 ]
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200235846
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 08:48 schreef FANNN het volgende:

[..]

in de nor?
[..]
Idd

Maar deze snap ik niet...
Als de inkoop groter was dan de verkoop ben je pleitte :)
pi_200235923
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 21:26 schreef jekomterwelhinter het volgende:

[..]

Als de inkoop groter was dan de verkoop ben je pleitte :)
Ah... ja logisch

nu snap ik het nu ;)
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200337463
Abraham gezien hebben – Sara gezien hebben

Net als veel Nederlandse spreekwoorden en uitdrukkingen, komt ‘Abraham gezien hebben’ uit de Bijbel. In Johannes 8 vers 56-58 lezen we hoe Jezus in de tempel van Jeruzalem een discussie voert met daar aanwezige Joden. In de Nieuwe Bijbel Vertaling (NBV) staat:
De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’ ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’

De Joodse toehoorders waren verbaasd over Jezus’ uitspraak. Abraham, een van de drie aartsvaders, was immers al lang overleden, terwijl Jezus beweerde ouder te zijn dan Abraham zelf… De theologische uitleg is hier dat Jezus zich hier aankondigt als (Zoon van) God. Vervolgens pakten de Joden stenen op om Jezus te stenigen, zo staat in vers 59, maar Jezus ontsnapte ongemerkt uit de tempel.

In de Van Dale komt de uitdrukking ‘Abraham gezien hebben’ voor het eerst voor in de editie van 1898. Als betekenis stond toen in het woordenboek dat iemand die Abraham gezien heeft al ’50 jaar oud is en nog ongehuwd’. In latere versies van de Van Dale kwam hier als extra betekenis nog bij dat iemand die Abraham had gezien ‘gestorven was’. Deze betekenis komen we tegen bij de taalkundige F.A. Stoett in diens Nederlandse spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden (1923-1925).
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200337529
“Barbertje moet hangen!”

De uitdrukking ‘Barbertje moet hangen’ houdt in dat iemand de schuld moet krijgen van een ramp of miskleun. Er moet een zondebok komen. Het maakt niet uit wie dat is: Barbertje moet hangen! Deze bijzondere zegswijze komt uit een beroemde roman, maar… is verkeerd geciteerd en zo in onze spreek- en schrijftaal beland.

Toen de Amsterdamse burgemeester Gijs van Hall in 1967 het veld moest ruimen vanwege zijn ineffectieve aanpak van Provo, werd de frase ‘Barbertje moet hangen’ gebruikt. Ook is een voorbeeld bekend uit 1915, in relatie tot de Duitse communist en spartakist Karl Liebknecht (1871-1919):

“Barbertje-Liebknecht die sociaal-demokraat is, moet als zoodanig aan de galg van S.W.C. bungelen…”

De uitdrukking ‘Barbertje moet hangen’ houdt in dat iemand de schuld moet krijgen van een ramp of miskleun. Er moet een zondebok komen. Het maakt niet uit wie dat is: Barbertje moet hangen! Deze bijzondere zegswijze komt uit een beroemde roman, maar… is verkeerd geciteerd en zo in onze spreek- en schrijftaal beland.

Toen de Amsterdamse burgemeester Gijs van Hall in 1967 het veld moest ruimen vanwege zijn ineffectieve aanpak van Provo, werd de frase ‘Barbertje moet hangen’ gebruikt. Ook is een voorbeeld bekend uit 1915, in relatie tot de Duitse communist en spartakist Karl Liebknecht (1871-1919):

“Barbertje-Liebknecht die sociaal-demokraat is, moet als zoodanig aan de galg van S.W.C. bungelen…”

Gerechtsdienaar: Mijnheer de rechter, daar is de man die Barbertje vermoord heeft.
Rechter: Die man moet hangen. Hoe heeft hij dat aangelegd?
Gerechtsdienaar: Hij heeft haar in kleine stukjes gesneden en ingezouten.
Rechter: Daaraan heeft hij zeer verkeerd gedaan. Hij moet hangen.
Lothario: Rechter, ik heb Barbertje niet vermoord. Ik heb haar gevoed en gekleed en verzorgd. Er zijn getuigen die verklaren zullen dat ik een goed mens ben en geen moordenaar.
Rechter: Man, ge moet hangen. Ge verzwaart uw misdaad door eigenwaan. Het past niet aan iemand die… van iets beschuldigd is, zich voor een goed mens te houden.
Lothario: Maar rechter, er zijn getuigen die het zullen bevestigen. En daar ik nu beschuldigd ben van moord…
Rechter: Ge moet hangen! Ge heb Barbertje stukgesneden, ingezouten en zijt ingenomen met uzelf… drie kapitale delicten ! Eh… Wie zijt ge vrouwtje?
Vrouwtje: Ik ben Barbertje.
Lothario: Goddank! Rechter, ge ziet dat ik haar niet vermoord heb!
Rechter: Hm… ja… zo! Maar het inzouten?
Barbertje: Neen rechter, hij heeft me niet ingezouten. Hij heeft mij integendeel veel goeds gedaan. Hij is ‘n edel mens !
Lothario: Ge hoort het rechter, ze zegt dat ik ‘n goed mens ben.
Rechter: Hm… het derde punt blijft dus bestaan. Gerechtsdienaar, voer de man weg, hij moet hangen. Hij is schuldig aan eigenwaan. Griffier, citeer in de praemissen de jurisprudentie van Lessing’s patriarch

Bovenstaande passage is verkeerd geciteerd in het gezegde. Want niet Barbertje, maar Lothario moet eigenlijk hangen! Zelfs als blijkt dat hij volledig onschuldig is, kent de rechter geen genade met hem. Hij krijgt de strop…

Waarom de fout is ontstaan, is niet duidelijk. Wel weten we dat het oudste voorbeeld van het foutieve citaat gevonden is in het Soerabaijasch Handelsblad (12 juli 1879) stond.

De naam Barbertje
Bron: Delpher
Bron: Delpher
Waar Multatuli de naam Barbertje vandaan heeft, is evenmin duidelijk. Mogelijk is deze naam een verkleinvorm van de vrouwennaam Barbara. Het kan ook zijn dat Multatuli bij ‘Barbertje’ gedacht heeft aan het Griekse βαρβαροϛ (letterlijk: barbaar), wat zoveel betekent als ‘vreemdeling’.
Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) is later een woord vernoemd naar Barbertje. Zo kennen we het barbertje als een een mand die onder een kastplank gehangen kan worden en waarin mensen – in elk geval tot in de jaren 1970 – bijvoorbeeld hun sokken stopten.

Lugubere grap in de Tweede Kamer: de schijnzelfmoord van Barbertje (1971)
In 1971 haalde iemand in de Tweede Kamer een lugubere grap uit met het gezegde ‘Barbertje moet hangen’. Aangezien een zekere Harm B. voor de rechter moest komen omdat hij militaire voertuigen had gesaboteerd met een vriend, besloot hij met een ‘nep-zelfmoord’ aandacht voor dit proces te vragen in politiek-Den Haag. In het krantenknipsel hiernaast (afkomstig van Delpher) kun je het complete, nogal bijzondere verhaal lezen. Het is afkomstig uit het Nieuwsblad van het Noorden van 12 februari 1971.
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200337585
In het verdomhoekje zitten

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie in het verdomhoekje zit kan ogenschijnlijk geen goed doen. Hij of zij krijgt doorlopend kritiek van zijn omgeving of wordt achtergesteld door andere partijen. De herkomst van deze uitdrukking is niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk is er een verband met het vroeger meer gebruikte ‘verdomboekje’.
George Carlin - "The Planet is fine, the people are fucked!"
https://www.youtube.com/watch?v=PdSi9NW5u3E
pi_200422418
quote:
99s.gif Op donderdag 24 december 2020 01:22 schreef chufi het volgende:
Wordt er nog wel geschuifeld tegenwoordig ?
O ja, dit O+
  woensdag 28 juli 2021 @ 15:44:00 #122
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_200598925
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 01:24 schreef M.Ritcher het volgende:
Trimmen (joggen/hardlopen)
Ik moest er meteen aan denken toen ik dit boekje uit 1986 weer tegenkwam:



En inderdaad, als je even bladert:

  Miss 200.000.000! woensdag 28 juli 2021 @ 22:52:19 #123
367000 roos94
pi_200605374
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 22:25 schreef the-eye het volgende:
"Met de benenwagen" als je het over lopen had
vb
Hoe ben je hier?
Met de benenwagen
Dit hoor ik heel vaak
pi_200605426
Spreeuwenkist = tv
Zei mijn opa altijd
pi_200605449
quote:
6s.gif Op donderdag 14 januari 2021 03:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
er is klei aan de kloet/knikker (=er is iets mis)
Ken ik niet. Ken alleen: er is stront aan de knikker
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')