Hey, wat doe jij dit *kkccchhhh* weekend? *kuch kuch*quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:36 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Achja, kleinigheidjes hou je toch
ah dus de meerderheid houd zich niet aan de regels.....quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens het dashboard geeft 44% van de respondenten aan thuis te blijven bij klachten: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag
Maar hoe zo'n groot daarvan is echt een probleem? Is het een probleem als ik positief ben en een rondje ga lopen, fietsen of in de auto? Allemaal dingen die natuurlijk gezien worden als de deur uit gaan met een positieve test. Maar mensen die zich laten testen (en in substantiele percentages positief zijn, tussen 12-13% afgelopen weken dacht ik) gaan ook nog naar buiten op die manier op bij de testcentra's te komen.quote:
Daarom moet men ook zonder afspraak sneltesten gaan aanbieden bij plekken waar dit soort lieden heen gaan.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Niet alles gelezen vandaag, maar er waren toch cijfers die bevestigden hoeveel mensen er ook echt de deur uit gaat met klachten/na een positieve test? Dat waren er aardig wat imo.
naar buiten gaan is niet echt een probleem maar je moet gewoon 10 dagen thuis blijven...simpelquote:Op dinsdag 22 december 2020 21:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar hoe zo'n groot daarvan is echt een probleem? Is het een probleem als ik positief ben en een rondje ga lopen, fietsen of in de auto? Allemaal dingen die natuurlijk gezien worden als de deur uit gaan met een positieve test. Maar mensen die zich laten testen (en in substantiele percentages positief zijn, tussen 12-13% afgelopen weken dacht ik) gaan ook nog naar buiten op die manier op bij de testcentra's te komen.
Naar de supermarkt of je onder de mensen begeven is natuurlijk zonder twijfel een probleem.
Bizar wel dat de meest belangrijke maatregel, het slechtst wordt nageleefd. Dan is er ook wat mis met de communicatie, zou je zeggen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:55 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ah dus de meerderheid houd zich niet aan de regels.....
Zoals met alles gaat het om de vraagstelling.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar hoe zo'n groot daarvan is echt een probleem? Is het een probleem als ik positief ben en een rondje ga lopen, fietsen of in de auto? Allemaal dingen die natuurlijk gezien worden als de deur uit gaan met een positieve test. Maar mensen die zich laten testen (en in substantiele percentages positief zijn, tussen 12-13% afgelopen weken dacht ik) gaan ook nog naar buiten op die manier op bij de testcentra's te komen.
Naar de supermarkt of je onder de mensen begeven is natuurlijk zonder twijfel een probleem.
Ik denk dat ze bedoelen met "de deur" uit gaan:quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik zit even mee te Googlen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, je moet het gewoon aannemelijk maken. Dan slaat een mondelinge toezegging natuurlijk nergens op. Volledig terecht dat een winkel daar geen genoegen mee nemt.
Zo'n faceshield vind ik een mooie tussenweg, zoals ook bij Rijksoverheid op de website staat. Daarmee laat je zien dat je geen complotgekkie bent die zich zogenaamd "niet laat muilkorven".
Ik las even de discussie mee. Paar zaken vallen me op:quote:Informatie tonen voor uitzondering
Of u onder de uitzondering valt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Dat betekent dat u zelf moet aantonen waarom u in aanmerking komt voor uitzondering van de mondkapjesplicht. Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf kunnen u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. Voorbeelden zijn:
- het dragen van een faceshield - als dat wel mogelijk is;
- een kaartje laten zien waarmee u zich beroept op de vrijstelling (zie onder)
- een bewijs van een behandelrelatie van een (huis)arts of instelling. Dit gaat niet om een officiële medische verklaring (die mag een arts niet over zijn eigen patiënt afgeven), maar bijvoorbeeld om een bewijs van een afspraak bij een arts. Het gaat met nadruk om een bestaand document. Het is niet de bedoeling dat u uw (huis)arts belt voor een nieuw op te stellen document.
- een verklaring van een begeleider of een naaste die gebeld kan worden;
- een hulpmiddel of relevante medicijnen laten zien.
Als er voor u een andere manier is om aan te tonen dat u onder de uitzondering valt, dan kunt u die ook gebruiken.
Medische gegevens laten zien niet verplicht
U bent niet verplicht om medische gegevens te laten zien, maar dat kan wel als u dat zelf wilt. Als u liever geen medische gegevens toont, dan moet u een andere manier gebruiken om aan te tonen dat u onder de uitzondering valt.
Gevolgen van niet aantonen aandoening
Als u niet kan of wil aantonen dat u onder de uitzondering valt, dan moet misschien wel de ruimte verlaten of kunt u een boete krijgen. Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf moeten namelijk kunnen controleren of u onder de uitzondering valt.
Maar dat kan zo aangepast zijn. Deze laatste versie dateert van 18-12-2020.quote:Artikel 2a.4. Uitzondering beperking of ziekte 1
1De verplichtingen in dit hoofdstuk gelden niet voor personen die vanwege een beperking of een ziekte geen mondkapje kunnen dragen.
2De verplichtingen in dit hoofdstuk gelden mede niet voor begeleiders van personen met een verstandelijke beperking, voor zover deze personen van het door begeleiders dragen van een mondkapje ernstig ontregeld raken, en voor personen die spreken met iemand die vanwege een auditieve zoekterm markering moet kunnen spraakafzien.
Hey ken jij Truus ook? Dat is toevallig. Binnenkort wanneer ‘t weer mag eens langs, kijken hoe ‘t met ‘r heup gaat.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelen met "de deur" uit gaan:
- boodschappen doen
- koffie bij Truus uit Delft
- medicijnen ophalen bij de apotheek
- even fiets wegbrengen voor reparatie
Een blokje rond is nou niet het grootste probleem, bovenstaande wel.
Bah. Wordt een zware kerst voor overwerkt zorgpersoneel en de vele ziekenquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
https://www.gelderlander.(...)ware-weken~a936130f/
Code zwart lijkt nu ook officieel gearriveerd.
Ja dat lijkt mij inderdaad ook, maar sommige mensen denken al dat je een moordenaar bent als je een wandeling maakt in je eentje op 20 meter afstand van anderen. Zelf vind ik dat ook geen issue, maar niet iedereen is het daarmee eens. En ik snap ook wel dat vanuit de regening dit niet gepromoot word, want dan vervagen de maatregelen al snel.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelen met "de deur" uit gaan:
- boodschappen doen
- koffie bij Truus uit Delft
- medicijnen ophalen bij de apotheek
- even fiets wegbrengen voor reparatie
Een blokje rond is nou niet het grootste probleem, bovenstaande wel.
quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
Ik schreef dat er door hun niet naar medische redenen / gegevens mocht worden gevraagd. Meerdere grote supermarkten hebben dit in ieder geval aangegeven. Zo'n bewijs is slechts zo'n pasje waarop staat dat je uitgezonderd bent (dat iedereen simpel kan vinden en uitprinten), of bedoel je wat anders?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:01 schreef Salina het volgende:
Dit in tegenstelling tot wat Wegenbouwer eerder schreef: dat winkelbedienden in overtreding zijn/niet mogen vragen naar het uitzonderings/vrijstellingsbewijs.
En dat is het enige dat echt telt, lijk me. In ieder geval als je het over hebt wie er in zijn recht staat. Moreel gezien kun je er heel anders over denken.quote:Overigens staat dit op wetten.overheid.nl nog niet
Toch vind ik het wel een glijdende schaal. Wanneer mag het wel en wanneer niet.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:01 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik zit even mee te Googlen.
Hier het gedeelte van de Rijksoverheid.
[..]
Ik las even de discussie mee. Paar zaken vallen me op:
- winkelbediende mag zeker wel vragen om bewijs van vrijstelling;
- klant is niet verplicht om bv medische gegevens te verstrekken;
- indien klant het in 2 staande niet doet, zal klant op andere manier duidelijk moeten maken onder de uitzondering te vallen.
Dit in tegenstelling tot wat Wegenbouwer eerder schreef: dat winkelbedienden in overtreding zijn/niet mogen vragen naar het uitzonderings/vrijstellingsbewijs. Dat mag wel degelijk. Echter is de klant niet verplicht daaraan te voldoen. Dan moet wel op andere wijze aangetoond worden dat men onder de uitzondering valt.
Of toch maar snel een mondkapje op doen, indien aantonen niet mogelijk is. Of de winkel verlaten. Bij weigering, op straffe van een boete.
Overigens staat dit op wetten.overheid.nl nog niet. Daar staat alleen het gedeelte mbt uitzonderingen, maar niet het gedeelte mbt het aantonen van onder deze uitzondering vallen:
[..]
Maar dat kan zo aangepast zijn. Deze laatste versie dateert van 18-12-2020.
Kijk over een week, misschien staat het er dan wel in.
Precies. Bovendien kan elke debiel een verklaring krijgen als je maar achterlijk genoeg gaat doen bij de huisarts. Het zegt echt niks.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:33 schreef quirina het volgende:
Als je een medische toestand hebt waardoor je geen mondkapje kan dragen moet je thuisblijven en online shoppen.
Des te meer reden om kerst te skippen dit jaar lijkt me.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
Klopt, dat eerste, je schreef het net wat anders inderdaad: dat winkelpersoneel niet naar de medische reden van de uitzondering mag vragen. Ze mogen wel vragen om de uitzondering anderszins aannemelijk te maken.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik schreef dat er door hun niet naar medische redenen / gegevens mocht worden gevraagd. Meerdere grote supermarkten hebben dit in ieder geval aangegeven. Zo'n bewijs is slechts zo'n pasje waarop staat dat je uitgezonderd bent, of bedoel je wat anders?
[..]
En dat is het enige dat echt telt, lijk me.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Salina op 22-12-2020 22:23:46 ]"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
Dan hoeft ze toch niet haar hele jeugd met de medewerkster te bespreken? Is ook niet de directe reden dat ze geen mondkapje kan dragen, dat zouden bijvoorbeeld paniekaanvallen kunnen zijn. Dat is met één woord te benoemen. En met het invullen van zo'n formuliertje hoeft ze zelfs niets meer te zeggen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel een glijdende schaal. Wanneer mag het wel en wanneer niet.
Een meisje wat vroeger bij me in de buurt woonde was toen ze jonger was mishandeld. Sinds die situatie werd ze helemaal panisch als ze een keycord of wat dan ook om moest. Kan me niet voorstellen dat zij in die situatie een mondkapje zou dragen.
Moet ze dan in geuren en kleuren gaan vertellen wat haar is overkomen? Die mondkapjesplicht op straffe van een boete vind ik echt één van de slechtere ideeën van 2020, want je krijgt dit soort onzingesprekken. Een 16-jarige bij de kruidvat of supermarkt die er niet op zit te wachten, en iemand aan de andere kant die wel wat heftigs kan hebben meegemaakt. Huisartsen geven geen verklaringen werd tijdje terug gezegd, dan heb je wel een uitdaging.
Pff kun je je eigenlijk niet voorstellen zo "op afstand".quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:15 schreef Salina het volgende:
[..]
Klopt, dat eerste, je schreef het net wat anders inderdaad: dat winkelpersoneel niet naar de medische reden van de uitzondering mag vragen. Ze mogen wel vragen om de uitzondering anderszins aannemelijk te maken.
Een klant is echter niet verplicht de medische gegevens te verstrekken (of anderszins duidelijk te maken dat men onder de uitzondering valt). Wel zijn dan de consequenties voor de klant, niet voor de winkel.
Ik schreef het wat verkeerd op.
Ik ga er van uit dat het nog toegevoegd / aangepast wordt in de echte wetteksten. Zoals ik al zei, dit is een recente versie. Daar zal vast wel een update van komen (en dan nog een, en nog een). Wellicht heeft iemand hier zitten slapen en e.e.a. nog niet overal doorgevoerd. Gebeurd wel vaker bij (relatieve) haastklussen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja. Word je niet vrolijker van...quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:19 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Pff kun je je eigenlijk niet voorstellen zo "op afstand".
Echt bizar, met de feestdagen nog voor de deur.
ach ja wij blijven nog wel een paar weekjes/maandjes extra binnen thuis......geen probleem...maar iedereen die er nu schijt aan hebben en de wappies kunnen mooi de tering krijgen als alles weer open is of als wij wel weer mogen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:14 schreef Fred het volgende:
[..]
Des te meer reden om kerst te skippen dit jaar lijkt me.
Beetje feest gaan lopen vieren en je lekker vol vreten, terwijl ze zich in het ziekenhuis een slag in de rondte rennen omdat we niet staat zijn om gehoor te geven aan de oproep "Blijf thuis" die we inmiddels al 9 maanden en 6 dagen horen.
Dan pas?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:19 schreef Benny het volgende:
Piek ziekenhuis wordt op 3-7 januari verwacht, met een hoop als'jes
Nou, lekker dan. Proberen we covid te ontlopen, mogen we van jou de tering krijgen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ach ja wij blijven nog wel een paar weekjes/maandjes extra binnen thuis......geen probleem...maar iedereen kan mooi de tering krijgen als alles weer open is of als wij wel weer mogen.
Probleem zit in die 9 maanden en 6 dagen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:14 schreef Fred het volgende:
[..]
Beetje feest gaan lopen vieren en je lekker vol vreten, terwijl ze zich in het ziekenhuis een slag in de rondte rennen omdat we niet staat zijn om gehoor te geven aan de oproep "Blijf thuis" die we inmiddels al 9 maanden en 6 dagen horen.
nouja......diegenen die er schijt aan hebben en de wappiesquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:24 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, lekker dan. Proberen we covid te ontlopen, mogen we van jou de tering krijgen.
Je kunt van alles bedenken maar zo'n virus proberen tegen te houden - zeker in de wintermaanden - is bijna onbegonnen werk.quote:
In combinatie met het kersteffect. Dat merk je een week of 2 na de feestdagen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:22 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dan pas?
Is dat vanwege de ligduur?
Goedzo, grote jongen. Niet meer doen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:25 schreef Predator40 het volgende:
[..]
nouja......diegenen die er schijt aan hebben en de wappies
aangepast....
,,Al die verhalen over dat we naar 1700 ic-bedden gaan, slaan helemaal nergens op. We hebben er nu in het hele land 1150 en zijn niet in staat uit te breiden, want er is gewoon geen personeel voor. Dus voor elke coronapatiënt die er nu nog bij komt moet er een andere patiënt van de ic af.’’quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
Wordt rampzalig ben ik bang.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:14 schreef Fred het volgende:
[..]
9 Maanden en 6 dagen gehad om dit op te lossen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:27 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
,,Al die verhalen over dat we naar 1700 ic-bedden gaan, slaan helemaal nergens op. We hebben er nu in het hele land 1150 en zijn niet in staat uit te breiden, want er is gewoon geen personeel voor. Dus voor elke coronapatiënt die er nu nog bij komt moet er een andere patiënt van de ic af.’’
Ja, de opleiding duurt 6 jaar.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:29 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
9 Maanden en 6 dagen gehad om dit op te lossen.
Dat klopt. Ik postte hier van ‘t weekend over een man in het winkelcentrum die door de BOA’s aangepakt werd omdat ie geen mondkapje droeg. Hij kon uitleggen waarom niet, maar het was niet goed genoeg vonden ze. Dat is wat je krijgt, willekeur. Degene die het moet controleren moet bepalen of het voldoende aannemelijk is, dat wil je juist voorkomen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:17 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dan hoeft ze toch niet haar hele jeugd met de medewerkster te bespreken? Is ook niet de directe reden dat ze geen mondkapje kan dragen, dat zouden bijvoorbeeld paniekaanvallen kunnen zijn. Dat is met één woord te benoemen. En met het invullen van zo'n formuliertje hoeft ze zelfs niets meer te zeggen.
Code 'zwart'quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:03 schreef Confetti het volgende:
Oh, ik kan me hier wel in vinden hoor. Ik zeg ook niet dat ik het 100% eens of altijd eens ben met deze wet- en regelgeving. Ik reageerde even op een discussie tussen twee andere users.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel een glijdende schaal. Wanneer mag het wel en wanneer niet.
Een meisje wat vroeger bij me in de buurt woonde was toen ze jonger was mishandeld. Sinds die situatie werd ze helemaal panisch als ze een keycord of wat dan ook om moest. Kan me niet voorstellen dat zij in die situatie een mondkapje zou dragen.
Moet ze dan in geuren en kleuren gaan vertellen wat haar is overkomen? Die mondkapjesplicht op straffe van een boete vind ik echt één van de slechtere ideeën van 2020, want je krijgt dit soort onzingesprekken. Een 16-jarige bij de kruidvat of supermarkt die er niet op zit te wachten, en iemand aan de andere kant die wel wat heftigs kan hebben meegemaakt. Huisartsen geven geen verklaringen werd tijdje terug gezegd, dan heb je wel een uitdaging.
Is geen excuus, vlieg een paar duizend verpleegkundigen in uit China bijv.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:30 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja, de opleiding duurt 6 jaar.
als je weet dat we niet zoveel capaciteit hadden dan had er veel eerder en harder ingegrepen moeten worden....quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:30 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja, de opleiding duurt 6 jaar.
We're doomed.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Nieuwsuur: 27% positief geteste mensen houdt zich niet aan quarantaine.
Beetje onzin, natuurlijk, iedere Kerst werkt personeel in de zorg gewoon door, net als nu, en het feit dat ik het thuis kan vieren betekent dus dat ik mij wel aan de regels gehouden heb en daardoor gewoon Kerst kan vieren op dezelfde manier als wij al 6 jaar doen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:14 schreef Fred het volgende:
[..]
Want die spreken goed Nederlands, natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:31 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Is geen excuus, vlieg een paar duizend verpleegkundigen in uit China bijv.
Daar hebben ze al 6 maanden geen corona.
Zit dat probleem niet meer in het gebruik van BOA's dan in de regel?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik postte hier van ‘t weekend over een man in het winkelcentrum die door de BOA’s aangepakt werd omdat ie geen mondkapje droeg. Hij kon uitleggen waarom niet, maar het was niet goed genoeg vonden ze. Dat is wat je krijgt, willekeur. Degene die het moet controleren moet bepalen of het voldoende aannemelijk is, dat wil je juist voorkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |