abonnement Unibet Coolblue
pi_196858258
Ik denk dat voor nu het belangrijkste is om wel door te pakken en je rijangst niet door te schuiven naar de toekomst, zoveel mogelijk blijven rijden anders zal die angst zich steeds dieper gaan nestelen.

Partner heeft haar rijbewijs gehaald toen ze 22 was, en daarna nooit echt meer gereden vanwege angst. 10 jaar geleden op La Gomera, leek het ons de perfecte mogelijkheid vanwege de verkeersdrukte van bijna niks, heeft ze het nog wel een uurtje geprobeerd en bij elke tegenligger voelde je een schokje aan het stuur en ging de snelheid er voor 90% uit.

Toen ik het weer van haar overnam kon je aan het stuur ook echt voelen waar ze met haar handen had zitten knijpen. :)

Nu wil ze helemaal niet meer, zelfs de "angstlessen" die ik voor haar had geregeld hebben we maar laten zitten.

Soms moet je ook kunnen toegeven dat iets gewoon niets voor je is.

.
pi_196858482
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:29 schreef Gripper het volgende:
Je bent zo te lezen nog nergens tegenaan gebotst, dus waar zit m die angst in? Denk je dat je anderen in gevaar brengt, of elk moment een ongeluk kan veroorzaken door jouw capaciteiten? Zie je overal potentieel gevaar, of heb je het gevoel dat je de auto niet onder controle hebt?
In dat geval kan het helpen jezelf voor te houden dat de meeste andere weggebruikers graag ook zonder schade thuiskomen, en dat iedereen probeert op de rest van het verkeer te letten.

Het is helemaal geen schande om wat rustiger en defensiever te rijden als jou dat rust geeft. 90 op de rechterbaan van de snelweg mag best, zolang je maar geen anderen hindert of onverhoedse dingen doet.


Hoe eng je het ook vindt, blijf jezelf wel die auto in schoppen, keer op keer. Als je het laat versloffen, word je zoals mijn schoonmoeder die nergens heen kan als dr man dr niet brengt en ophaalt. Al 50 jaar dr rijbewijs, en na het afrijden nooit meer achter het stuur gestapt.
Of mijn vriendin, die dat angst-dingetje van dr moeder heeft overgenomen, en die dit toekomstbeeld natuurlijk zelf ook niet wil, dus push ik haar regelmatig met vriendelijke dwang achter het stuur. Ook al is het niet leuk om haar in de stress te moeten jagen :)
Ik heb niet het idee dat ik echt slecht rij. Ik laat de auto eigenlijk nooit afslaan en ik heb ook nog niks geraakt of een ongeluk gemaakt. Ik rij wel heel voorzichtig en rustig. Niet dat ik echt langzaam rij en daarmee andere mensen irriteer, maar ik rij bijvoorbeeld net de maximumsnelheid. Ik heb wel vaak het idee dat andere mensen mij dan irritant vinden omdat ik bijvoorbeeld 80 rij waar je 80 moet. Ook naar mijn idee zitten mensen vaak heel dicht opgejaagd achter je omdat je niet harder rijd dan wat toegestaan is. Ik zit weleens bij vrienden in de auto of bij mijn vriend en als ik iemand voor hem dan 78 tot 80 rijd waar je 80 moet begint hij al te schelden en te bumperkleven. Ik heb zelfs een keer met rijles gehad dat ik 120 km reed en volgens me instructeur niks verkeerd deed, en iemand ging me bumperkleven met 120 km (heel eng). Ik voel me zeg maar een soort voorzichtige beginner tussen allemaal haastige opgefokte mensen. Als ik bijvoorbeeld 1x de auto zou laten afslaan (wat eigenlijk nooit meer gebeurt) schaam ik me al. Of als ik opttrek voor een groen stoplicht duurt het even met het schakelen voordat ik in de 3/4 zit en op juiste snelheid zit. Ik denk voortdurend dat andere mensen zien dat ik een beginner ben en me raar vinden rijden of vervelend vinden. Ondanks dat ik gewoon de 2e keer geslaagd ben en geen gekke dingen doe.

Ik voel me gewoon steeds opgejaagd ofzo haha.

Ik ga deze week dus wel een uur lang rijden op allemaal 80 en 100 wegen. Hopelijk helpt dat een beetje.
pi_196860037
Is dat alles?
Je moet gewoon het tempo rijden dat jij wil.
Als iemand dan even achter je moet blijven dan heeft die gewoon pech.
jij bepaalt op dat moment de snelheid.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 21 december 2020 @ 13:18:34 #29
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_196860201
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 10:35 schreef Thaion het volgende:
Neem een automaat. Dan hoef je niet te schakelen en heb je alleen een gaspedaal en een rem. Het geeft heel veel geruststelling dat je bij een probleem niet 10 dingen tegelijkertijd hoeft te doen en je gewoon al je aandacht op de weg kan houden.
Die suggestie wilde ik ook geven. Ik was toen ik net mijn rijbewijs had ook altijd vrij gespannen, vooral vanwege het schakelen en dan eigenlijk vooral optrekken voor het stoplicht en dan maar hopen dat de motor niet afsloeg. Was in het begin echt even wennen omdat ik in een diesel gelesd had maar daarna zelf in een benzinewagen reed.

Uiteindelijk is dat wel gesleten door zoals velen hier zeggen gewoon veel te rijden, dan went het allemaal vanzelf. Nu velen jaren later en een twee auto's verder een auto met automaat gekocht en dan rijdt je heel ontspannen. Dus mocht het hem daar (deels) in zitten dan zou je een automaat kunnen overwegen. Ook ideaal met filerijden alleen zijn die er nu een stuk minder vanwege corona :P

quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 13:12 schreef jeroen25 het volgende:
Je moet gewoon het tempo rijden dat jij wil.
Als iemand dan even achter je moet blijven dan heeft die gewoon pech.
jij bepaalt op dat moment de snelheid.
Dit ook ja, het is bloed irritant van die bumperklevers maar als je keurig de maximum snelheid rijdt dan is dat helemaal prima. Laat je niet opfokken en houd je netjes aan de snelheid en regels en dan is er niks aan de hand. Wat iemand of je vrienden daar ook van vinden, jij rijdt en niemand anders.

[ Bericht 11% gewijzigd door Black-Hole op 21-12-2020 13:24:15 ]
  maandag 21 december 2020 @ 13:50:00 #30
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196860799
Tjah gewoon doen.

Een kennis van me vond het ook lastig, zelfs meerdere keren over d'r praktijk examen gedaan.
Zelfs nog een ongeluk gehad (niet diegene haar fout).

Dus liever niet willen rijden, werk in de buurt genomen daardoor.

Totdat ze een dikke promotie kreeg maar wel in Amsterdam moest gaan werken (persoon in kwestie woont in Brabant).

Dan kan je dus vriendelijk bedanken voor een dikke promotie of jezelf er toch overheen zetten door het gewoon te doen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_196866728
Onthoud dat er altijd nog een rem aanwezig is.

Waar ben je precies bang voor? Specifieke situaties/gebeurtenissen?

Je zou eventueel altijd nog voor een 'automaat' kunnen kiezen, als dat je geruststelt.

Maar daar zou ik niet direct voor kiezen. Op het moment dat je voor het eerst rijdt, lijkt alles heel snel te gaan en dat je heel veel handelingen tegelijk moet uitvoeren in een korte tijd. Het overzicht lijk je dan snel kwijt te raken. Zodra meer van deze handelingen automatisme worden, en je meer ontspannen raakt, neemt dat behoorlijk af. Je hebt ruim de tijd om keuzes te maken en te reageren. De verkeersregels zijn er als leidraad. En zoals ik zei, daarnaast is er altijd nog de rem.
  dinsdag 22 december 2020 @ 20:50:27 #32
312702 K.loon
nu met dubbelganger
pi_196890038
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 11:53 schreef Yasmin96 het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat ik echt slecht rij. Ik laat de auto eigenlijk nooit afslaan en ik heb ook nog niks geraakt of een ongeluk gemaakt. Ik rij wel heel voorzichtig en rustig. Niet dat ik echt langzaam rij en daarmee andere mensen irriteer, maar ik rij bijvoorbeeld net de maximumsnelheid. Ik heb wel vaak het idee dat andere mensen mij dan irritant vinden omdat ik bijvoorbeeld 80 rij waar je 80 moet. Ook naar mijn idee zitten mensen vaak heel dicht opgejaagd achter je omdat je niet harder rijd dan wat toegestaan is. Ik zit weleens bij vrienden in de auto of bij mijn vriend en als ik iemand voor hem dan 78 tot 80 rijd waar je 80 moet begint hij al te schelden en te bumperkleven. Ik heb zelfs een keer met rijles gehad dat ik 120 km reed en volgens me instructeur niks verkeerd deed, en iemand ging me bumperkleven met 120 km (heel eng). Ik voel me zeg maar een soort voorzichtige beginner tussen allemaal haastige opgefokte mensen. Als ik bijvoorbeeld 1x de auto zou laten afslaan (wat eigenlijk nooit meer gebeurt) schaam ik me al. Of als ik opttrek voor een groen stoplicht duurt het even met het schakelen voordat ik in de 3/4 zit en op juiste snelheid zit. Ik denk voortdurend dat andere mensen zien dat ik een beginner ben en me raar vinden rijden of vervelend vinden. Ondanks dat ik gewoon de 2e keer geslaagd ben en geen gekke dingen doe.

Ik voel me gewoon steeds opgejaagd ofzo haha.

Ik ga deze week dus wel een uur lang rijden op allemaal 80 en 100 wegen. Hopelijk helpt dat een beetje.
Je voelt je precies zoals je je hoort te voelen'een beginnend automobilist, in een wereld voor doorgedraaide jakkeraars die altijd en overal te hard willen, vlot willen rijden. en intuïtief overal door- en overheen knallen.

Houd jezelf aan dat eerste stukje: beginnend bestuurder.. rustig aan, laat je niet gek maken of opjagen, en ja ze vinden je een trut; scheelt -> komen ze ook je bier niet opzuipen op je verjaardag. Let it go, rijd lekker waar, wanneer en hoe je wilt.. jouw hoofd en ogen moeten niet harder dan dat ze kunnen werken.. over een maandje of 2, 3 rijd je net zo.. komt echt goed.
Merry Lockdown and a Cappy New Year !!.
pi_196892313
Als je gewoon 80 rijdt waar je 80 mag dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Het beste is om iets harder te rijden, bijvoorbeeld 85 km op de snelheidsmeter van je auto. Als je dan een GPS device erbij pakt zul je zien dat je in werkelijkheid 80 rijdt. De meeste auto's hebben die afwijking.https://www.deverkeersaca(...)-de-gps-hoe-kan-dat/

Sommige mensen denken langzamer is veiliger en gaan dan 70 rijden op een provinciale weg waarmee je veel irritatie en agressie oproept bij andere mensen. Dus ga vooral niet langzamer rijden dan de maximumsnelheid. Verder moet je gewoon door blijven gaan met oefenen en dan wordt het op een gegeven moment routine zoals met alles in het leven. Autorijden is geen hogere wiskunde, iedere boerenlul kan het dus jij ongetwijfeld ook. Wat de zenuwen betreft, je moet er niet tegen proberen te vechten. Accepteer gewoon dat het er is. Tot zover mijn stukje amateurpsychologie.

[ Bericht 26% gewijzigd door Lokale_Notabele op 22-12-2020 22:27:24 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_196996261
Autorijden ga je pas echt leren zodra je zelfstandig de weg op gaat. Zelf heb ik na het behalen van mijn rijbewijs letterlijk 8 jaar niet gereden. Je wil niet weten met hoeveel zweet in mijn handen ik de eerste keren heb gereden. Uiteindelijk ben ik zo’n 200.000 schadevrije kilometers verder.

Moraal van het verhaal, ga rijden, het liefst zo veel en divers mogelijk qua omgeving.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')