abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196778215
Ik wil een studenten studio aanschaffen en deze als investering wil hebben.
Deze wordt direct doorverhuurd. Er komt geen hypotheek op, dus met regels mbt zelf erin wonen heb ik niet mee te maken.

Zelf woon ik met mijn partner in een huurwoning. En valt dit dan wel onder verhuur van 2e woning? (aangezien 1e woning een huurwoning is, of bedoelen ze dan specifiek een 1e koopwoning?)

Als ik op de site van de belastingen kijk, dan valt de woningwaarde in box 3 valt en hoef je verder de huurinkomsten niet op te geven (als je totale vermogen maar klopt) ook heb je geen recht meer op hypotheekrenteafrek (niet van toepassing)

Iemand die hier ervaring mee heeft en of dit klopt?
Heb ik dan nog wel andere aftrekkosten die ik voor de woning maak? Of vervallen die dan omdat het in box 3 valt?
pi_196778323
Als je wel hypotheek erop neemt, of een andere lening kun je dat bedrag wel aftrekken van box 3.

Het is immer negatief vermogen.
.
pi_196778608
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 05:20 schreef YebCar het volgende:
Ik wil een studenten studio aanschaffen en deze als investering wil hebben.
Deze wordt direct doorverhuurd. Er komt geen hypotheek op, dus met regels mbt zelf erin wonen heb ik niet mee te maken.

Zelf woon ik met mijn partner in een huurwoning. En valt dit dan wel onder verhuur van 2e woning? (aangezien 1e woning een huurwoning is, of bedoelen ze dan specifiek een 1e koopwoning?)

Als ik op de site van de belastingen kijk, dan valt de woningwaarde in box 3 valt en hoef je verder de huurinkomsten niet op te geven (als je totale vermogen maar klopt) ook heb je geen recht meer op hypotheekrenteafrek (niet van toepassing)

Iemand die hier ervaring mee heeft en of dit klopt?
Heb ik dan nog wel andere aftrekkosten die ik voor de woning maak? Of vervallen die dan omdat het in box 3 valt?
Als de woning niet jouw hoofdverblijf wordt, valt deze qua belastingen inderdaad onder de 2e woning.
Huurinkomsten zijn vrij, onderhoudskosten zijn niet aftrekbaar.
De waarde van de woning (gecorrigeerd voor ‘verhuur status’) valt jaarlijks in box 3 en daar betaal je dus vermogensrendementsheffing over.

Als je de woning nog niet hebt aangeschaft gaan de nieuwe regels mbt overdrachtsbelasting wel voor jou gelden, je handelt immers als ‘pandjesbaas’ :D
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_196778914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 05:20 schreef YebCar het volgende:
Zelf woon ik met mijn partner in een huurwoning. En valt dit dan wel onder verhuur van 2e woning? (aangezien 1e woning een huurwoning is, of bedoelen ze dan specifiek een 1e koopwoning?)
Wat @Essebes zegt, klopt, uitgaande van de informatie op https://www.belastingdien(...)is_geen_eigen_woning:
quote:
Tweede woning
Bezit u woningen of panden die niet uw hoofdverblijf zijn? Bijvoorbeeld een vakantiewoning of een woning die u verhuurt? Dan hebt u een 2e woning. De waarde en de eventuele (hypotheek)schuld van deze woning valt in uw aangifte inkomstenbelasting onder bezittingen in box 3.
Ergo: dat het huis waarin je woont niet je eigendom is, maakt niet dat een ander huis in eigendom niet je 2e woning is. Ook een tweede koopwoning naast de huurwoning waarin je woont is een 2e woning.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196789248
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 08:04 schreef Essebes het volgende:

[..]
....
De waarde van de woning (gecorrigeerd voor ‘verhuur status’) valt jaarlijks in box 3 en daar betaal je dus vermogensrendementsheffing over.
.....
En let goed op: je gaat dus rendementsheffing betalen NIET over de woz-waarde maar over de waarde in het economisch verkeer dus de vrije verkoopwaarde. Dat de woning verhuurd is, is niet zo'n waardedrukkende factor meer, zeker niet in de grotere steden...

Het kan dus lonen om alsnog een hypotheekschuld te creëren, bijv. bij sameningeld. Dit alles hangt helemaal af van je totale vermogenspositie, de heffingsvrije voet gaat voor stellen naar 100.000 ¤ dus als je voor de rest weinig vermogen hebt is een hypotheek niet snel lonend.
pi_196789337
ok, bedankt voor de tips en info
Dan ga ik het even door laten rekenen bij de boekhouder wat voor mij het voordeligst is.
Ik heb een hekel aan schulden, waardoor ik minder snel een hypotheek zou nemen ook al is dat financieel ook voordeliger. Ik vind het gewoon geen fijn gevoel.
Het moet dus wel heel veel jaarlijks voordeliger zijn om financieel mij over te halen een hpotheek erop te nemen

Heb verder geen andere woning, maar nog wel andere bezittingen dus de ¤100.000 ga ik fors overheen (met of zonder de aankoop)
pi_196790612
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 05:20 schreef YebCar het volgende:
Ik wil een studenten studio aanschaffen en deze als investering wil hebben.
Deze wordt direct doorverhuurd. Er komt geen hypotheek op, dus met regels mbt zelf erin wonen heb ik niet mee te maken.

Zelf woon ik met mijn partner in een huurwoning. En valt dit dan wel onder verhuur van 2e woning? (aangezien 1e woning een huurwoning is, of bedoelen ze dan specifiek een 1e koopwoning?)

Als ik op de site van de belastingen kijk, dan valt de woningwaarde in box 3 valt en hoef je verder de huurinkomsten niet op te geven (als je totale vermogen maar klopt) ook heb je geen recht meer op hypotheekrenteafrek (niet van toepassing)

Iemand die hier ervaring mee heeft en of dit klopt?
Heb ik dan nog wel andere aftrekkosten die ik voor de woning maak? Of vervallen die dan omdat het in box 3 valt?
1. WOZ waarde van de woning valt in box 3, maar mag je onder bepaalde voorwaarde met een bepaald percentage verlagen. Dit is in principe afhankelijk van hoe 'eerlijk' je huur is, kort gezegd.

2. Je betaalt geen (inkomsten)belasting over de huurinkomsten, uiteraard wel vermogensbelasting als dat van toepassing is in jouw situatie.

3. Daar tegenover staat dat je geen enkele gemaakte kosten kan opgeven als aftrekpost. Je ontvangt 100% huur, en je betaald 100% kosten. Lekker simpel :)
No amount of money ever bought a second of time.
pi_196790635
Kijk eerst maar of je uberhaupt een vergunning kan krijgen
pi_196790652
Eem hypotheek is ook helemaal niet voordeliger. Je betaalt 1,2% vermogensbelasting. Verhuurhypotheek is ook duurder dan een gewone hypotheek dus ik zou uitgaan van meer dan 2%

Of zie ik iets over het hoofd?
No bitch to me
pi_196790919
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:30 schreef TornadoDK het volgende:
Eem hypotheek is ook helemaal niet voordeliger. Je betaalt 1,2% vermogensbelasting. Verhuurhypotheek is ook duurder dan een gewone hypotheek dus ik zou uitgaan van meer dan 2%

Of zie ik iets over het hoofd?
Verhuurhypotheek begint momenteel zo rond de 2,4%, 2,5% minimale rente. Bovendien moet je rekening houden met dat je maar 50% dan kan financieren.

En om een hypotheek af te sluiten ben je zomaar 5k/6k aan kosten kwijt nog afgezien van de rente.
pi_196791782
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:11 schreef paardendokter het volgende:

[..]

En let goed op: je gaat dus rendementsheffing betalen NIET over de woz-waarde maar over de waarde in het economisch verkeer dus de vrije verkoopwaarde. Dat de woning verhuurd is, is niet zo'n waardedrukkende factor meer, zeker niet in de grotere steden...

Het kan dus lonen om alsnog een hypotheekschuld te creëren, bijv. bij sameningeld. Dit alles hangt helemaal af van je totale vermogenspositie, de heffingsvrije voet gaat voor stellen naar 100.000 ¤ dus als je voor de rest weinig vermogen hebt is een hypotheek niet snel lonend.
Nee hoor. Als je een tweede woning verhuurd en de huurder heeft recht op huurbescherming (dat is vrij snel tegenwoordig) dan gebruik je de WOZ waarde en corrigeer je daarna een percentage volgens de kale maandhuur. Vaak staat de woning dus voor nog lager dan WOZ waarde in box 3. Staat allemaal hier: https://www.belastingdien(...)ge_onroerende_zaken/
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 18 december 2020 @ 10:38:57 #12
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_196798958
Beste manier om je vermogen vrij van VRH te maken is het in het huis te steken waar je in woont, oftewel een woning kopen om in te wonen. Er zijn al genoeg topics over geweest dat het voor de meeste mansen voordeliger en fijner is om huiseigenaar te zijn van het kot waar ze wonen. In dit geval zou je vermogen dus zorgen voor lagere woonlasten en deze kan je dan inzetten om sneller je hypotheek af te lossen etc.

Ken natuurlijk niet de reden van deze constructie om je vermogen te belegen in een 2e huis, maar de combinatie zelf blijven huren met volledig eigenaar van een ander huis is niet logisch denk ik. Vraag is dus eigenlijk - ziet de TO zich binnen een aantal jaren verhuizen naar een koophuis?
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_196799137
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 06:39 schreef Fer het volgende:
Als je wel hypotheek erop neemt, of een andere lening kun je dat bedrag wel aftrekken van box 3.

Het is immer negatief vermogen.
Je krijgt alleen HRA voor de woning waarin je zelf woont...
pi_196799239
Moet je hier geen vergunning voor aanvragen?

Je koopt een woning en gaat er nuet zelf wonen. Dat mag niet zomaar overal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196799847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:29 schreef jameshond7 het volgende:
Kijk eerst maar of je uberhaupt een vergunning kan krijgen
Dat is niet altijd nodig.

Per gemeente is het anders geregeld en soms zelfs per straat of wijk.

Dus even op de gemeentesite kijken of er wel of geen vergunningsplicht is.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  vrijdag 18 december 2020 @ 11:50:34 #16
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_196800047
Waarom zelf huren en iets kopen om te verhuren? Kan je niet beter een woning kopen om zelf in te wonen? Heb je geen gedoe en op je oude dag je huis vrij zonder zorgen over een pand dat te huur staat en geen dure huur tot je omvalt.
pi_196800218
Ts kan één of meerdere appartementen voor de verhuur kopen met eigen geld en ( op het moment hij/ze zover zijn) een eigen huis kopen en middels hypotheek financieren. Ingeval dat ts een partner heeft ( of tzt krijgt)kan hij op deze manier ook makkelijk vermogens scheiden. Ts moet dan wel weten dat een hypotheek mogelijk iets moeilijker te verkrijgen is.

[ Bericht 2% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 18-12-2020 12:41:28 ]
pi_196801074
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Je krijgt alleen HRA voor de woning waarin je zelf woont...
Ja dat zegt hij toch ook niet? Als het een tweede woning is, dan wordt het belast in box 3 minus een eventuele hypotheek.
Facts don't care about your feelings
pi_196802151
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Je krijgt alleen HRA voor de woning waarin je zelf woont...
Ik heb het dan ook niet over de rente.

Als je 500000 leent en een huis van 1000000 koopt, heb je slechts 500000¤ vermogen.
.
pi_196802392
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet over de rente.

Als je 500000 leent en een huis van 1000000 koopt, heb je slechts 500000¤ vermogen.
Weegt die 500000 minder vermogen op tegen de rente die je moet betalen over die geleende 500000?
pi_196805139
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:18 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Weegt die 500000 minder vermogen op tegen de rente die je moet betalen over die geleende 500000?
Natuurlijk niet, maar dat lijkt mij een hypothetische situatie.
.
pi_196809764
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 10:38 schreef HMS het volgende:
Beste manier om je vermogen vrij van VRH te maken is het in het huis te steken waar je in woont, oftewel een woning kopen om in te wonen. Er zijn al genoeg topics over geweest dat het voor de meeste mansen voordeliger en fijner is om huiseigenaar te zijn van het kot waar ze wonen. In dit geval zou je vermogen dus zorgen voor lagere woonlasten en deze kan je dan inzetten om sneller je hypotheek af te lossen etc.

Ken natuurlijk niet de reden van deze constructie om je vermogen te belegen in een 2e huis, maar de combinatie zelf blijven huren met volledig eigenaar van een ander huis is niet logisch denk ik. Vraag is dus eigenlijk - ziet de TO zich binnen een aantal jaren verhuizen naar een koophuis?
Er zijn inderdaad meedere redenen om momenteel geen koophuis te hebben.
Zakelijk gezien en ook prive.

Een koophuis gezamelijk bedoel ik dan*
  vrijdag 18 december 2020 @ 20:50:49 #23
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_196809959
Let op dat je vanaf 1 januari meer overdrachtsbelasting moet betalen
pi_196812006
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja dat zegt hij toch ook niet? Als het een tweede woning is, dan wordt het belast in box 3 minus een eventuele hypotheek.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet over de rente.

Als je 500000 leent en een huis van 1000000 koopt, heb je slechts 500000¤ vermogen.
Jullie hebben gelijk, ik las het verkeerd. :')
pi_196812992
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:50 schreef DABAMaster het volgende:
Let op dat je vanaf 1 januari meer overdrachtsbelasting moet betalen
Ja want dat scheelt een heleboel !
Stel een appartement van 300.000 betaal je nu extra 6000 euro aan kosten voor de hyptoheek en 6000 euro aan overdrachts belasting

Straks ja wordt die laatste post wel 24000 euro (tuurlijk 18.000 euro is hard veel geld) ... maar...
Stel je verhuurd het voor 1000 euro per maand = 12000 euro per jaar

Dan was je rendement 12000/312000 = 3,84%
En wordt je rendement 12000/330000 = 3.65%

Om nog maar te zwijgen dat je mogelijk gewoon een hogere huur gaat vragen of dat je nog 20k moet investeren om de woning op peil te krijgen. In netto rendement maakt het helemaal niet zo veel uit, zeker als je ook nog 3% waardestijging per jaar hebt kom je op 6+% uit en 6% haal je gewoon ook maar nergens op wat voor manier dan ook bij de bank en daar draait het allemaal om.

Leuk en flink stukje symbool politiek van onze overheid en een goede manier om wat extra belasting in het laatje te krijgen. Ja nu nog snel wat OG scoren voor 1/1 wordt zeker gedaan en na 1/1 zal het tijdelijk wat rustiger zijn, maar daarna "Business as usual".
pi_196818049
Ja, de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% is wel een dingetje ja.
Scheelt toch wel rond de ¤14000 geloof ik. In hoeverre geld de termijn van eigen bewoning?
Kan ik bv zelf erin wonen (studio is letterlijk aan de overkant van waar ik nu woon) voor een maand en dan weer verhuizen?
Dan heb ik in principe aan de term ' eigen bewoning' voldaan na de overdracht?
pi_196818080
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 december 2020 11:23 schreef YebCar het volgende:
Ja, de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% is wel een dingetje ja.
Scheelt toch wel rond de ¤14000 geloof ik. In hoeverre geld de termijn van eigen bewoning?
Kan ik bv zelf erin wonen (studio is letterlijk aan de overkant van waar ik nu woon) voor een maand en dan weer verhuizen?
Dan heb ik in principe aan de term ' eigen bewoning' voldaan na de overdracht?
Je zou het ieder geval kunnen proberen. In jouw situatie kan je daar misschien wel mee weg komen omdat er geen andere woning op jouw naam staat. De notaris kan moeilijk zien dat je de woning niet voor eigen bewoning koopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 19-12-2020 11:43:15 ]
pi_196818188
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 11:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Je zou het ieder geval kunnen proberen. In jouw situatie kan je daar misschien wel mee wel komen omdat er geen andere woning op jouw naam staat. De notaris kan moeilijk zien dat je de woning niet voor eigen bewoning koopt.
Ja, ik ga het wel proberen. Ook om het even officieel te maken zorg ik dat ik in het gemeenteregister daar wel ingeschreven sta voor minimaal een maand. Dan heb ik het ook op papier voor de belastingdienst.
Voordat ik het kan verhuren moet ik het toch even bewoonbaar maken en wat meubels erin plaatsen.
pi_196818875
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 december 2020 11:36 schreef YebCar het volgende:

[..]

Voordat ik het kan verhuren moet ik het toch even bewoonbaar maken en wat meubels erin plaatsen.
Bewoonbaar, ja
Meubels? Meestal wil men hun eigen meubels er inzetten (minus keuken etc)

Ook "omzeil" je de belasting met een oneigenlijke constructie, dit is natuurlijk zo grijs als wat als het al niet rechtstreekse fraude is... Als... dat is ALS er iemand van de belasting/notaris er lucht van krijgt en gaan handhaven .... ALS .... dan kan je een flink duw krijgen... wat de kans is dat je "gepakt" zal worden door onze fantastische onderbezette mannen van het blauw is meer een kwestie van pech dan wat anders denk ik...
Maar hou er wel rekening mee dat je feitelijk aan het frauderen bent.

Ja het scheelt direct een 10k of meer out of pocket (kan je heel leuke dingen van doen), maar het netto rendement dat je overhoud uit de huur (plus eventuele + of - van de waarde van de woning) verschilt nauwelijks (zie mijn eerdere post). En het rendement doe je het voor neem ik aan. Dus wil je het risico lopen om zo in het grijze gebied te gaan zitten?

Als je wat aan je rendement wil sleutelen moet je toch nadenken over een hypotheek. Je koopt dan met je eigen geld nu 2 huizen/woningen en financieerd ieder voor de helft.
Dus stel je hebt nu 300.000 waarmee je een woning aanschaft en 1000 euro huur vraagt.
Dan koop je dus 2 woningen, heb je totaal 300.000 schuld a 3% rente betalen = 9%
Maar daar staat dus 12.000 euro (+ of - stijging en daling van de woningen) waardoor je 3k extra op jaar basis verdient (+1%)

Daarnaast kan je de huur per jaar dubbel verhogen. Stel 3% per jaar betekend na 5 jaar (even plat) je 1150 euro pm vangt = 13800 * 2 = 27600 - 9000 = 18600 euro
Terwijl als je maar 1 woning had/hebt had je "slechts" 13800 euro als inkomsten, die 5000 euro extra ga je goed voelen als extra opbrengsten.
Daarnaast heb je natuurlijk ook twee maal het onderhoud, twee maal risico met huurders, twee maal nieuwe keuken, etc etc... dus ja... maar als je voor rendement gaat is het werken met een hypotheek echt wel de beste manier.
pi_198151159
Even een update:

Afgelopen week een bezichtiging gehad. Vraagprijs ¤220000, ¤245000 geboden zonder voorbehoud van financiering. Hoor morgen of het geaccepteerd wordt.

Hypotheekvorm:
¤ 120000, maar boetevrij aflossen (geen percentage, als het maar eigen vermogen is) 1.08% over 10jr
Maandlasten rond de ¤410.

Even nagevraagd over zelfbewoning en belasting. Makelaar zei dat je verplicht bent om je zelf in te schrijven, maar daarna ben je vrij om te gaan doen wat je wilt na enkele maanden. Er is geen controle volgens hem. Mijn plan is dus inschrijven voor 3 maanden. 3 maanden dus niet in de verhuur, hoef het niet op te knappen en is gelijk bewoonbaar.
pi_198151276
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:09 schreef YebCar het volgende:
Even een update:

Afgelopen week een bezichtiging gehad. Vraagprijs ¤220000, ¤245000 geboden zonder voorbehoud van financiering. Hoor morgen of het geaccepteerd wordt.

Hypotheekvorm:
¤ 120000, maar boetevrij aflossen (geen percentage, als het maar eigen vermogen is) 1.08% over 10jr
Maandlasten rond de ¤410.
Toch wel ja? Eerder:
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 05:20 schreef YebCar het volgende:
Ik wil een studenten studio aanschaffen en deze als investering wil hebben.
Deze wordt direct doorverhuurd. Er komt geen hypotheek op, dus met regels mbt zelf erin wonen heb ik niet mee te maken.
quote:
Even nagevraagd over zelfbewoning en belasting. Makelaar zei dat je verplicht bent om je zelf in te schrijven, maar daarna ben je vrij om te gaan doen wat je wilt na enkele maanden. Er is geen controle volgens hem. Mijn plan is dus inschrijven voor 3 maanden. 3 maanden dus niet in de verhuur, hoef het niet op te knappen en is gelijk bewoonbaar.
Waar komt die verplichting vandaan dan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198157428
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:17 schreef baskick het volgende:
Waar komt die verplichting vandaan dan?
Overdrachts belasting waarschijnlijk
pi_198157462
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:09 schreef YebCar het volgende:
Hypotheekvorm:
¤ 120000, maar boetevrij aflossen (geen percentage, als het maar eigen vermogen is) 1.08% over 10jr
Maandlasten rond de ¤410.

Even nagevraagd over zelfbewoning en belasting. Makelaar zei dat je verplicht bent om je zelf in te schrijven, maar daarna ben je vrij om te gaan doen wat je wilt na enkele maanden. Er is geen controle volgens hem. Mijn plan is dus inschrijven voor 3 maanden. 3 maanden dus niet in de verhuur, hoef het niet op te knappen en is gelijk bewoonbaar.
Je hebt dus een gewone bewoners hypotheek en gekocht als gewone bewoner, maar gaat het verhuren.
Dat je hier het risico loopt dat de bank jou hypotheek liquideert en je bovendien aanklaagt voor valsheid in geschrifte.... Behoorlijk risico dat je loopt voor een paar duizend euro.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 15:55:02 #35
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198163002
En is het nu een hypotheek voor verhuur of voor zelfbewoning (rentepercentage laat mij denken aan zelfbewoning) Want als je er niet gaat wonen......En ik denk dat je je niet wil uitschrijven uit je huidige huurwoning, want daar gaan wooningbouwstichtingen nooit zo fijn mee om.

Dus, hoe ga jet het nu werkelijk doen? Je topic begon zo mooi met "ik ga geen regels breken", maar dat hou je niet vol?

Over een eerdere opmerking die je plaatst - als je het kan voorkomen, geen hypotheek op 2 namen nemen. Zit echt geen enkel voordeel aan, behalve dat je meer kan financieren op 2 salarissen. maar als je op 1 salaris kan kopen - Doe dat! Dat geldt voor iedereen. 2 namen op je hypotheek houdt je relatie echt niet beter in stand, en als je uit elkaar wil heb er altijd werk aan en kosten. En die kan je voorkomen. En het maakt zaken echt veel eenvoudiger.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198167331
Die 8% overdrachtsbelasting moet je natuurlijk gewoon aftikken gezien je er zelf niet gaat wonen.
pi_198167514
Hier kan je overigens makkelijk een verhuurhypotheek voor krijgen. De opslag is dan ca 1,2% op de normale rente. Die rente die je noemt kan dus nooit.
pi_198167721
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:55 schreef HMS het volgende:
En is het nu een hypotheek voor verhuur of voor zelfbewoning (rentepercentage laat mij denken aan zelfbewoning) Want als je er niet gaat wonen......En ik denk dat je je niet wil uitschrijven uit je huidige huurwoning, want daar gaan wooningbouwstichtingen nooit zo fijn mee om.

Dus, hoe ga jet het nu werkelijk doen? Je topic begon zo mooi met "ik ga geen regels breken", maar dat hou je niet vol?

Over een eerdere opmerking die je plaatst - als je het kan voorkomen, geen hypotheek op 2 namen nemen. Zit echt geen enkel voordeel aan, behalve dat je meer kan financieren op 2 salarissen. maar als je op 1 salaris kan kopen - Doe dat! Dat geldt voor iedereen. 2 namen op je hypotheek houdt je relatie echt niet beter in stand, en als je uit elkaar wil heb er altijd werk aan en kosten. En die kan je voorkomen. En het maakt zaken echt veel eenvoudiger.
Je zegt effectief: Trouw nooit in gemeenschap van goederen :)
pi_198168244
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:09 schreef YebCar het volgende:

Even nagevraagd over zelfbewoning en belasting. Makelaar zei dat je verplicht bent om je zelf in te schrijven, maar daarna ben je vrij om te gaan doen wat je wilt na enkele maanden. Er is geen controle volgens hem. Mijn plan is dus inschrijven voor 3 maanden. 3 maanden dus niet in de verhuur, hoef het niet op te knappen en is gelijk bewoonbaar.
Volgens mij vergeet je dat je een verklaring moet ondertekenen, bij de notaris, waarin je verklaart er zelf te gaan wonen. Je denkt hier wel erg makkelijk over, dat dit te omzeilen is.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_198168626
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:55 schreef HMS het volgende:
En is het nu een hypotheek voor verhuur of voor zelfbewoning (rentepercentage laat mij denken aan zelfbewoning) Want als je er niet gaat wonen......En ik denk dat je je niet wil uitschrijven uit je huidige huurwoning, want daar gaan wooningbouwstichtingen nooit zo fijn mee om.

Dus, hoe ga jet het nu werkelijk doen? Je topic begon zo mooi met "ik ga geen regels breken", maar dat hou je niet vol?

Over een eerdere opmerking die je plaatst - als je het kan voorkomen, geen hypotheek op 2 namen nemen. Zit echt geen enkel voordeel aan, behalve dat je meer kan financieren op 2 salarissen. maar als je op 1 salaris kan kopen - Doe dat! Dat geldt voor iedereen. 2 namen op je hypotheek houdt je relatie echt niet beter in stand, en als je uit elkaar wil heb er altijd werk aan en kosten. En die kan je voorkomen. En het maakt zaken echt veel eenvoudiger.
Niet elke huurwoning is een woningbouwvereniging woning natuurlijk. Ik kan mij gewoon uitschrijven.

-nee-

Hypotheek komt volledig op mijn naam. No worries.

[ Bericht 8% gewijzigd door Rene op 23-02-2021 20:45:55 ]
pi_198169012
Of je er nu fysiek gaat wonen of niet, zelfs al verhuis je al je inboedel en ga je er een jaar wonen.
Je hebt het gekocht voor de verhuur, klaar afgelopen punt.

Ook al ga je er nu wonen en is de bewoners hypotheek op dit moment gerechtigd, zal je op het moment dat je gaat verhuren e.a. goed moeten gaan regelen met alle gevolgen en kosten van dien.
Doe je dat niet, dan kunnen er zware gevolgen aan zitten. Onmiddelijke opeisbaarheid van je hypotheek is dat nog het minste van je problemen....
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 23 februari 2021 @ 20:24:25 #42
206731 Mortaxx
Doomer
pi_198169649
Niet doen. Een woning koop je om erin te gaan wonen. Niet om geld mee te verdienen
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 20:47:11 #43
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198170298
Er is wat weggehaald qua posts. Heel top dat je een hypotheekvoorwaarde wil breken @YebCar . Dat gaan we niet promoten noch goedpraten. Niet op FOK! Daar doen we gewoon niet aan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')