abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196631700
Goedemorgen!
Een vraagje over de huurcommissie, misschien hebben jullie er ervaring mee.
Als de huurder om een toetsing van de huurprijs vraagt, wordt er alleen (strikt) gekeken naar het puntentelling systeem of tellen dingen zoals onbeperkt gratis parkeren, een airco unit, vloerverwarming, uitzicht, enz ook mee?
Deze komen nergens voor in het puntentelling systeem terwijl ze echt met comfort van de huurder te maken hebben.
Alvast bedankt!
pi_196631990
Je kan zelf een testberekening maken. Als er niet naar dit soort dingen wordt gevraagd telt het niet mee.
pi_196632386
Kijk anders even in het Beleidsboek waarderingsstelsel zelfstandige woonruimte. Hier staat vrij helder in hoe het werkt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196632660
Ben je verhuurder? Dan kan je je vervelende huurder er na 2 jaar uitgooien bij een tijdelijk huurcontract.

Als je huurder bent dan zou ik er niet aan beginnen als je een tijdelijk huurcontract hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196633978
Gratis parkeren, uitzicht etc, kan meetelen in de omgevings punten. Die tellen dan dus in dat totaal mee.

Ook de WOZ waarde telt mee, daar zit in theorie ook een stukje prijs in voor een aangename omgeving (gewilde buurt = duurdere woningen) mits natuurlijk de WOZ waarde "bij" is. Vaak loopt deze enige tijd achter tov de werkelijkheid.
pi_196637101
Ik ben inderdaad een verhuurder. Mijn huurder wil voor een dubbeltje op de eerste rang wonen met skyline uitzicht en alles.
Ik heb zelf nooit gehoord van omgevingspunten... hoe worden die berekend?
En de WOZ waarde is inderdaad erg laag t.o.v. identieke woningen in de buurt (60k lager). Ik heb onlangs de gemeente gecontact in de hoop dat de WOZ waarde geüpdatet kan worden. Geen idee of dat nog met terugwerkende kracht toegepast kan worden.
Dit is een uiterst vervelende situatie en mijn huurder is helemaal niet geïnteresseerd in de echte prijzen op de huidige markt. Toevallig staat er nu een huis naast het mijne te huur voor precies dezelfde huurprijs als waarvoor huurder van mij huurt. Afgelopen 6 maanden nog 3 verhuurd, ook voor dezelfde huurprijs. Helaas heeft mijn huurder hier geen boodschap aan. En als verhuurder sta je echt met de rug tegen de muur...
Dank voor de feedback tot dusver!
pi_196637129
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:03 schreef Zoeterreem het volgende:
Ik ben inderdaad een verhuurder. Mijn huurder wil voor een dubbeltje op de eerste rang wonen met skyline uitzicht en alles.
En de WOZ waarde is inderdaad erg laag t.o.v. identieke woningen in de buurt (60k lager). Ik heb onlangs de gemeente gecontact in de hoop dat de WOZ waarde geüpdatet kan worden. Geen idee of dat nog met terugwerkende kracht toegepast kan worden.
Dit is een uiterst vervelende situatie en mijn huurder is helemaal niet geïnteresseerd in de echte prijzen op de huidige markt. Toevallig staat er nu een huis naast het mijne te huur voor precies dezelfde huurprijs als waarvoor huurder van mij huurt. Afgelopen 6 maanden nog 3 verhuurd, ook voor dezelfde huurprijs. Helaas heeft mijn huurder hier geen boodschap aan. En als verhuurder sta je echt met de rug tegen de muur...
Maar het eerste wat het puntensysteem doet is toch bepalen of je in de vrije sector valt of niet. Als dat ook zo is dan ben je daarna toch vrij om zelf je huurprijs te bepalen?
pi_196637257
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:03 schreef Zoeterreem het volgende:
Heb je geen tijdelijk contract aangeboden? Dan schop je de huurder eruit na afloop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196637611
Mijn huurder heeft een 2 jaar contract... nog 1,5 jaar over.
De sterk verouderde en onrealistische WOZ waarde heeft als consequentie dat op dit moment het benodigde aantal punten net niet / wel behaald wordt.
pi_196637648
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:30 schreef Zoeterreem het volgende:
De sterk verouderde en onrealistische WOZ waarde heeft als consequentie dat op dit moment het benodigde aantal punten net niet / wel behaald wordt.
Ik geloof als je het niet haalt de huurder naar de huurcommissie kan stappen
pi_196637841
quote:
Ik geloof als je het niet haalt de huurder naar de huurcommissie kan stappen
Dat klopt, daar dreigt (letterlijk) de huurder nu mee.
Vandaar dat ik mijn eigen dossiertje aan het opbouwen ben... al weet ik niet zeker of dat toegevoegde waarde heeft. Als het puntentelling systeem doorslaggevend is en de huurcommissie nergens anders naar kijkt (alle bovengenoemde comfort-gerelateerde zaken), zal ik waarschijnlijk helaas niet in het gelijk gesteld worden.
Om maar niet te noemen dat ik mijn huurder helemaal niet meer vertrouw.
pi_196637913
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:43 schreef Zoeterreem het volgende:

[..]

Dat klopt, daar dreigt (letterlijk) de huurder nu mee.
Vandaar dat ik mijn eigen dossiertje aan het opbouwen ben... al weet ik niet zeker of dat toegevoegde waarde heeft. Als het puntentelling systeem doorslaggevend is en de huurcommissie nergens anders naar kijkt (alle bovengenoemde comfort-gerelateerde zaken), zal ik waarschijnlijk helaas niet in het gelijk gesteld worden.
Om maar niet te noemen dat ik mijn huurder helemaal niet meer vertrouw.
ja ik weet niet hoe groot het verschil is tussen jouw huurprijs en die grens van de vrije sector. Als je niet aan het aantal punten komt zal je ongeacht het mooie uitzicht teveel huur vragen :P

is het dan geen idee om voor de 1.5 jaar die hij nog heeft de huur enigsinds te verlagen?

Naar mijn weten is de puntentelling zelf wat bepaald of je in de vrije sector valt of niet en heb nergens gezien dat je kon aanvinken dat je mooi uitzicht had bv.
pi_196637922
Het mooie uitzicht of de 'goede buurt' bepaald namelijk ook mede de woz-waarde.

Overigens zijn er geloof ik ook plannen om de woz waarde minder zwaar mee te laten wegen in het puntensysteem. Maar hopen dat dat niet doorgaat.

[ Bericht 25% gewijzigd door bitterbal op 09-12-2020 14:54:41 ]
  woensdag 9 december 2020 @ 14:58:36 #14
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_196638070
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2020 06:50 schreef Zoeterreem het volgende:
Goedemorgen!
Een vraagje over de huurcommissie, misschien hebben jullie er ervaring mee.
Als de huurder om een toetsing van de huurprijs vraagt, wordt er alleen (strikt) gekeken naar het puntentelling systeem of tellen dingen zoals onbeperkt gratis parkeren, een airco unit, vloerverwarming, uitzicht, enz ook mee?
Deze komen nergens voor in het puntentelling systeem terwijl ze echt met comfort van de huurder te maken hebben.
Alvast bedankt!
...als in eigen oprit? of openbaar parkeerplekken?
Je kunt via de huurcommissie site een check doen hoeveel punten je huis waard is
zo goed..?
pi_196639360
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:30 schreef Zoeterreem het volgende:
https://www.huurcommissie(...)urliberalisatiegrens
quote:
Kan de huurder de aanvangshuurprijs laten toetsen door de Huurcommissie ook als de aanvangshuurprijs hoger is dan de huurliberalisatiegrens?
Ja. Bij een nieuw huurcontract kan de huurder van een huurwoning in de vrije sector in de eerste 6 maanden na ingang van het huurcontract de kale huurprijs laten toetsen door de Huurcommissie. Als een onderzoeker van Huurcommissie een puntentelling van de woning maakt en constateert dat de huurprijs eigenlijk op of onder de huurliberalisatiegrens hoort te liggen, dan kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen.
Huurcommissie is alleen eerste 6 maanden "ontvankelijk"

Overigens moet de huurder je dan ook eerst een voorstel doen tot lagere huur, zomaar naar de commissie gaat niet.
Ook gaat dit over kale huur, mogelijk kan je luxe dingen als een airco en anderen als los of extra item opvoeren, dus huur nu 1000 euro,huur straks 700 euro "kaal" + 150 airco + 150 vloer verwarming.

Ik zit te zoeken naar de omgevings punten, maar zie nu dat die vervallen zijn per 1-1-2015...
Zo een soort document wat punten betreft zal je wel kennen denk ik?
https://huurgeschil.nl/Punten_Zelfstandige_woonruimte.pdf
pi_196645114
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 16:26 schreef namliam het volgende:

[..]

https://www.huurcommissie(...)urliberalisatiegrens
[..]

Huurcommissie is alleen eerste 6 maanden "ontvankelijk"

Overigens moet de huurder je dan ook eerst een voorstel doen tot lagere huur, zomaar naar de commissie gaat niet.
Ook gaat dit over kale huur, mogelijk kan je luxe dingen als een airco en anderen als los of extra item opvoeren, dus huur nu 1000 euro,huur straks 700 euro "kaal" + 150 airco + 150 vloer verwarming.

Ik zit te zoeken naar de omgevings punten, maar zie nu dat die vervallen zijn per 1-1-2015...
Zo een soort document wat punten betreft zal je wel kennen denk ik?
https://huurgeschil.nl/Punten_Zelfstandige_woonruimte.pdf
Nee zo werkt dat niet. Ook servicekosten zijn gereguleerd.

Ts is niet de eerste verhuurder die vindt dat bepaalde zaken dubbel zouden moeten wegen. Zoals een user hierboven al stelt wordt veel meegenomen in de woz
pi_196648818
Zoiets als een airco of een luxe keuken met inbouw apparatuur wordt niet / nauwelijks in de WOZ meegenomen.... aangezien de WOZ een gemiddelde m3 prijs is van de verkoop prijs van wat de "instantie" (kadaster?) vindt dat vergelijkbare woningen zijn.... En de vergelijkbaarheid is lang niet altijd vergelijkbaar en de ene woning is de andere niet.

Een aantal van die factoren worden wel in de punten mee genomen, anderen niet.... iets als een airco kan je best meer huur voor vragen denk ik.... niet 150 euro natuurlijk, dat lijkt me te veel maar het ging meer om het idee.
pi_196648843
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:49 schreef bitterbal het volgende:
Het mooie uitzicht of de 'goede buurt' bepaald namelijk ook mede de woz-waarde.

Overigens zijn er geloof ik ook plannen om de woz waarde minder zwaar mee te laten wegen in het puntensysteem. Maar hopen dat dat niet doorgaat.
WOZ waarde is jaren nooit meegewogen misschien dat het nu iets te zwaar weegt.

TS moet kijken waar punten te verdienen zijn, ondanks vloerverwarming in elke kamer nog een radiator met thermostaatknop hangen of zo. 8-)
pi_196649317
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:02 schreef namliam het volgende:
Zoiets als een airco of een luxe keuken met inbouw apparatuur wordt niet / nauwelijks in de WOZ meegenomen.... aangezien de WOZ een gemiddelde m3 prijs is van de verkoop prijs van wat de "instantie" (kadaster?) vindt dat vergelijkbare woningen zijn.... En de vergelijkbaarheid is lang niet altijd vergelijkbaar en de ene woning is de andere niet.

Een aantal van die factoren worden wel in de punten mee genomen, anderen niet.... iets als een airco kan je best meer huur voor vragen denk ik.... niet 150 euro natuurlijk, dat lijkt me te veel maar het ging meer om het idee.
Je snapt niet hoe de WOZ werkt, zeg dan niets. 'de instantie' de gemeente of het samenwerkingsverband dat de WOZ waarde bepaalt, bepaalt zelf de vergelijkbare woningen, en luxe voorzieningen zijn wel degelijk van belang in de WOZ.
pi_196649689
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:02 schreef namliam het volgende:

Het gaat er niet om wat wij denken dat huur oplevert toch? je hebt te te maken met de dingen waarvan de huurcommissie vindt dat het punten waard zijn. Een goede buurt of mooi ver uitzicht zit al in de woz waarde van de woning zelf.

Als je je eigen link leest die je gaf dan zie je waar je wel of geen punten op krijgt.
pi_196649699
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 07:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

WOZ waarde is jaren nooit meegewogen misschien dat het nu iets te zwaar weegt.

TS moet kijken waar punten te verdienen zijn, ondanks vloerverwarming in elke kamer nog een radiator met thermostaatknop hangen of zo. 8-)
Zolang ik kijk naar het aantal punten heb ik de woz waarde gezien die meetelde:P Maar idd. Ik ga mijn huis ook aankomend jaar verhuren en denk dat ik het red met de punten maar het zou zomaar eens krap kunnen worden :P
pi_196649761
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:00 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Zolang ik kijk naar het aantal punten heb ik de woz waarde gezien die meetelde:P Maar idd. Ik ga mijn huis ook aankomend jaar verhuren en denk dat ik het red met de punten maar het zou zomaar eens krap kunnen worden :P
Pas sinds 2013 of zo.
https://www.nul20.nl/huurhoogte-wordt-mede-afhankelijk-van-woz

Het probleem wat huurders ism de huurcommissie hiermee hebben is dat de maximale huur moeilijk meer getoetst kan worden.

https://demonitor.kro-ncr(...)uurprijs-redelijk-is
pi_196649782
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Pas sinds 2013 of zo.
https://www.nul20.nl/huurhoogte-wordt-mede-afhankelijk-van-woz

Het probleem wat huurders ism de huurcommissie hiermee hebben is dat de maximale huur moeilijk meer getoetst kan worden.

https://demonitor.kro-ncr(...)uurprijs-redelijk-is
ah ja voor 2013 keek ik idd niet. Maar ze hebben nu weer plannen om de woz waarde minder mee te laten tellen. Denk dat ik het dan niet meer ga redden.

Ik zal even je 2e link lezen.

Weet iemand trouwens of een verhuur makelaar zelf ook de woning checkt om zeker te zijn dat deze het aantal punten heeft wat nodig zijn?
pi_196650721
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 09:13 schreef bitterbal het volgende:

[..]

ah ja voor 2013 keek ik idd niet. Maar ze hebben nu weer plannen om de woz waarde minder mee te laten tellen. Denk dat ik het dan niet meer ga redden.

Ik zal even je 2e link lezen.

Weet iemand trouwens of een verhuur makelaar zelf ook de woning checkt om zeker te zijn dat deze het aantal punten heeft wat nodig zijn?
Beste bitterbal, ik zou niet op de verhuurmakelaar vertrouwen voor wat het puntentelling systeem betreft. Bij mij hebben 2 makelaars aangegeven dat de woning rond de ¤1.100 excl per maand waard is. De woningen om mij heen werden precies voor dezelfde prijs verhuurd. Toen ik het zelf wou verhuren (3 maanden voordat ik een verhuurmakelaar ingeschakeld hebt), was ik van plan om er ¤950 incl voor te vragen... en dat was niet gebaseerd op het puntentelling systeem (dat kende ik toen nog niet), alleen op (mijn) gevoel. Uiteindelijk heb ik gekozen om het via de makelaar te laten doen en hij heeft niet eens naar mijn WOZ waarde gevraagd om een berekening te kunnen maken. Ook vroeg hij niet naar mijn energielabel (is ook online te raadplegen maar het mijne is niet juist, ik heb ondertussen HR++ glas erin laten zetten).
Long story short, nu dat ik in conflict zit met mijn huurder, doet de makelaar alsof zijn neus bloedt en beweert dat ik maar een flinke huurverlaging moet voorstellen aan de huurder... In de overeenkomst met de makelaar staat natuurlijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor een eventueel conflict met de huurder - lekker makkelijk! Natuurlijk willen ze voor de hoogste huurprijs een woning kunnen aanbieden want daar is immers hun courtage op gebaseerd! Zoals ik het zie, is de makelaar juridisch mede-verantwoordelijk in mijn situatie omdat hij een huurovereenkomst heeft opgesteld met een onwettelijk huurprijs erin. Een makelaar dient zich aan bepaalde regels te houden die de kwaliteit van de geleverde diensten waarborgen.

Dus, tel je punten zelf op want op het eind, als er een conflict ontstaat, sta je er alleen voor.
pi_196650864
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 10:30 schreef Zoeterreem het volgende:

[..]

Beste bitterbal, ik zou niet op de verhuurmakelaar vertrouwen voor wat het puntentelling systeem betreft. Bij mij hebben 2 makelaars aangegeven dat de woning rond de ¤1.100 excl per maand waard is. De woningen om mij heen werden precies voor dezelfde prijs verhuurd. Toen ik het zelf wou verhuren (3 maanden voordat ik een verhuurmakelaar ingeschakeld hebt), was ik van plan om er ¤950 incl voor te vragen... en dat was niet gebaseerd op het puntentelling systeem (dat kende ik toen nog niet), alleen op (mijn) gevoel. Uiteindelijk heb ik gekozen om het via de makelaar te laten doen en hij heeft niet eens naar mijn WOZ waarde gevraagd om een berekening te kunnen maken. Ook vroeg hij niet naar mijn energielabel (is ook online te raadplegen maar het mijne is niet juist, ik heb ondertussen HR++ glas erin laten zetten).
Long story short, nu dat ik in conflict zit met mijn huurder, doet de makelaar alsof zijn neus bloedt en beweert dat ik maar een flinke huurverlaging moet voorstellen aan de huurder... In de overeenkomst met de makelaar staat natuurlijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor een eventueel conflict met de huurder - lekker makkelijk! Natuurlijk willen ze voor de hoogste huurprijs een woning kunnen aanbieden want daar is immers hun courtage op gebaseerd! Zoals ik het zie, is de makelaar juridisch mede-verantwoordelijk in mijn situatie omdat hij een huurovereenkomst heeft opgesteld met een onwettelijk huurprijs erin. Een makelaar dient zich aan bepaalde regels te houden die de kwaliteit van de geleverde diensten waarborgen.

Dus, tel je punten zelf op want op het eind, als er een conflict ontstaat, sta je er alleen voor.
Wat zuur voor je. Hoe ben je aan de woning gekomen?

Weet je al of jij met aanpassingen aan je woning aan de benodigde punten komt?

Weet niet of dat de taak is van een makelaar maar het lijkt niet juist dat zij zo een woning in die vrije sector ook gooien zonder te checken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')