abonnement Unibet Coolblue
pi_196565310
Situatie:

Oom overleden. 2 nog levende broers en 1 zus(mijn moeder)

1 broer aanvaart beneficiair de rest verwerpt (inc eventuele kinderen/kleinkinderen op mijzelf na)

We zijn op basis van advies van een notaris uitgegaan van het volgende.

Ik ben als kind plaatsvervulling van mijn moeder. Ik heb beneficiair
aanvaard en de afhandeling van de erfenis op me genomen. De ene broer is daar niet toe in staat.

De rechtbank geeft nu bij het aanleveren van de boedelbeschrijving aan dat er maar 1 beneficiar aanvaarder is en dat is die ene broer.

Ik heb papier techisch alles op orde en ook de beneficiare verklaring van de rechtbank.

Klopt het dat ik in de lijn als beneficiar aanvaarder mee kan doen?
pi_196565372
Denk het niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196565454
Op het moment dat je moeder de erfenis verwerpt worden de kinderen automatisch in haar plaats erfgenaam. Jij bent voor jouw erfdeel erfgenaam.
pi_196565646
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:33 schreef investeerdertje het volgende:
Op het moment dat je moeder de erfenis verwerpt worden de kinderen automatisch in haar plaats erfgenaam. Jij bent voor jouw erfdeel erfgenaam.
Wie krijgt uw erfdeel als u verwerpt?
Bij een testament: uw erfdeel gaat naar de andere erfgenamen in het testament (tenzij er in het testament iets anders staat).
Zonder testament: uw erfdeel gaat naar de wettelijke erfgenamen na u. Bijvoorbeeld uw kinderen als u die heeft. Uw kinderen kunnen de erfenis ook verwerpen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196565722
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:46 schreef halfway het volgende:

[..]

Wie krijgt uw erfdeel als u verwerpt?
Bij een testament: uw erfdeel gaat naar de andere erfgenamen in het testament (tenzij er in het testament iets anders staat).
Zonder testament: uw erfdeel gaat naar de wettelijke erfgenamen na u. Bijvoorbeeld uw kinderen als u die heeft. Uw kinderen kunnen de erfenis ook verwerpen.
Correct. Betere vraag voor ts: is er een testament?
pi_196566373
Er is geen testament dus de wettelijke verdeling is van toepassing.

Ik ben ook van mening dat ik ergenaam ben en in die zin als afwikkelaar van de ervenis deze taak kan uitvoeren.

Ik zal contact met de rechtbank opnemen waarom ik niet gezien ben als erfgenaam. Zeker omdat ik bij de rechtbank beneficiar aanvaard heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door bob-de-bouwer op 05-12-2020 16:54:08 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')