abonnement Unibet Coolblue
pi_196549409
Post hier alle vragen over het boek, spoilers, rotte tomaten en reviews.

Het boek van de maand december: Buren with Benefits - Lisanne Jonkman

Hier te bestellen: Paperback | E-book



quote:
Buren with benefits is deel 1 van de romantische serie Onbreekbaar van Lisette Jonkman. Elk deel zit bomvol hilarische situaties en romantische spanning om bij weg te dromen. Abigail werkt in een café, doet af en toe een modellenklusje en woont nog steeds in een studentenkamer (meer kan ze niet betalen). Is dit nou het grotemensenleven waar ze van droomde? Ferdinand Frericks kan niet wachten tot zijn studentenleven begint. Hij sluit zich aan bij een studentenvereniging en stort zich op de avontuurtjes met zijn studiegenotes. Ondertussen blijft hij zijn buurvrouw Abby maar op onhandige momenten tegen het lijf lopen. Zij maakt iets anders in hem los dan alle hockeyblondines bij elkaar. Abby durft eerst haar interesse niet toe te geven, maar na een gevaarlijke situatie begint ze toch voor Ferdi te vallen… Maar passen ze wel in elkaars leven?
Met dank aan @Adrian4 hebben we een lijstje vragen over het boek. Mag gebruikt worden, hoeft niet.

1. Welke van de hoofdpersonages spreekt je het meeste aan en waarom?
2. Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
3. Wat vind je van de schrijfstijl? Is deze anders dan je (van deze auteur) gewend bent?
4. Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
5. Wat is volgens jou het mooiste gedeelte in dit verhaal en waarom?
6. Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
7. Denk je dat de auteur de lezer met het verhaal een boodschap heeft willen meegeven? Zo ja, welke is dat dan?
8. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?

Het algemene topic van de Boekenclub waar we elke maand stemmen vind je hier.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2020 14:19:44 ]
pi_196620234
Gereserveerd bij de bieb!
pi_196634345
Zojuist binnen gekregen. Ik ben benieuwd
  vrijdag 11 december 2020 @ 20:58:39 #4
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_196679232
Om te beginnen, voor ik aan dit boek begon had ik me een beetje suf gelezen in de dikke pil van die Trump biografie. Nou dit boekje leest me wel een pak vlotter, wat ook wel te verwachten was. Hierdoor waande ik me de eerste 20 bladzijden alsof ik in de ‘smack my bitch up’ videoclip van de prodigy zat met de cascade van mensen, feestjes, snelle korte conversaties in vergelijking met de meer zakelijke toon en snelheid van dat Trumpboek. Kortom, een blik op het studentenleven.

Ferdi, de rijke mooiboy student met een erg vlotte babbel en een overvloed aan zelfvertrouwen moet haast de meisjes/vrouwen van zich afslaan en alles lijkt hem in de schoot geworpen. Hij gaat studeren in Enschede en heeft met zijn vriendinnetje, Merle, afgesproken dat ze niet meer exclusief zouden zijn. Ondanks dat Ferdi de meisjes laat komen en gaan, voelt ie zich niet echt super bij dit idee. Hij wordt ook nog eens verliefd op Abby en dan verdwijnt Merle eigenlijk helemaal naar de achtergrond alhoewel ze tijdens het boek nog enkele malen van zich laat horen.

Abby, die enkele jaren ouder is en onlangs op relationeel gebied niet de beste ervaring heeft gehad, had ook met haar ouders nooit echt een goede band gehad volgens mij. Gelukkig had ze haar oudere zus nog die voor haar een moederfiguur is.
Abby die eerder de tegenpool is van Ferdi moet elke maand zien rond te komen waardoor ze in een crappy studentenkamer woont ook al studeert ze niet. Ze heeft niet te klagen over haar uiterlijk en is, misschien dankzij haar baan in café ‘De Kater’ net als Ferdi niet op haar mondje gevallen. Naarmate het verhaal vordert, neemt haar modellencarrière ook een hoge vlucht (waarbij ik stiekem wel dacht ‘wat goed voor je, Abby.’)

Abby sprak mij iets meer aan dan ferdi, zeker in het begin, maar hij wist in de loop van het verhaal toch mijn sympathie los te weken.
Hun avontuur is een opeenvolging van aantrekking en afstoting tussen de 2 hoofdrolspelers gedurende het verhaal waarbij ik toch steeds stiekem zat te hopen dat ze eens stopten met over hun vooroordelen te struikelen. Alhoewel dat Ferdi’s kapotte knie ook wel eens roet in het eten gooide.
In plaats van hun diepste verlangen rechtuit te kunnen uitdrukken en soms doen ze dat wel, vallen ze zo goed als altijd terug op gedrag waarvan beide denken dat dat verwacht wordt (op hun jonge leeftijd) met een onbeantwoorde liefde als gevolg. Terwijl ze beide niks liever willen… :( Zelfs als ze aan het einde eindelijk elkaars gevoelens aanvaarden, komt er toch nog een kink in de kabel wegens een vooroordeel/misbegrepen situatie en eindigt het boek met een opening voor deel 2...

Mooiste delen vond ik de scènes waarbij ze elkaar helpen, bv. Ferdi werd getroost door Abby nadat het uit is met Merle, Ferdi die zich (met veel zachtheid, bezorgdheid en liefde) ontfermt over Abby nadat de ziekjaloerse Tom ( haar oudere ex die haar al eerder mishandelde omdat ze nog te jong was zichzelf echt te verweren) haar serieus had toegetakeld, het gevecht in De Kater dat tot de ‘climax’ van het boek leidt, … maar vele van deze scènes werden dan gevolgd door die frustrerende vooroordelen waaraan de hoofdrolspelers aan vasthielden voor het grootste deel van het boek.

De seksscènes zijn best wel leuk neergeschreven en passen volgens mij ook gewoon mooi bij het verhaal en sfeer die wordt gecreëerd door de schrijfster.
De studenten dragen bij aan de komische noot met hun typische studentengedrag, waarbij het vooral over zuipen of versieren gaat.

Ik vond het echt een leuk boekje om te lezen, was aardig verrast dat het mij zo kon bekoren. Maar weet niet of ik de hele trilogie zal lezen, alhoewel op enkele dagen was dit boekje uit… de stijl van de schrijfster is dan ook vlot, luchtig, leuk en grappig. Je voelt amper dat je aan het lezen bent.

Zo, nu even ‘weg naar huis’ scoren. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door kl1172 op 11-12-2020 21:12:41 ]
pi_196767564
Ik was niet van plan deze maand mee te doen, maar per ongeluk klikte ik op Kobo dus toch dit boek aan, en heb ik het eerste stuk gelezen. En daar heb ik het bij gehouden. Er was voor mij echt 0.0 herkenning, af en toe tenenkrommende clichés, en ik vond het niet leuk genoeg geschreven om er mee verder te gaan. Dat zeg ik terwijl ik toch behoorlijk wat chicklit wegwerk in vakanties.

Volgende maand beter zullen we maar denken.
pi_196767866
Even aan de hand van de vragenlijst van Adrian4:

1. Welke van de hoofdpersonages spreekt je het meeste aan en waarom?
Ferdi sprak mij het meeste aan. De karakters (+ verhaal) zijn behoorlijk clichématig ingevuld, eigenlijk zonder uitzondering. Studenten die Merrrrrle, Ferrrrrdinand, Coen en Roderick heten, bijnamen hier en daar, rijke ouders en wonen in Leiden, studentenverenigingontgroeningen met dingen die niet door de beugel kunnen, veel seks en drank. Ferdi leek als enige zo ongeveer een verandering door te maken in het hele verhaal, de rest leek allemaal hetzelfde te blijven. Ik vond het wat atypisch dat hij Psychologie studeerde.
Abby, het andere hoofdpersonage, sprak mij minder aan door nogal wispelturig gedrag en veel invullen zonder daadwerkelijk met iemand te spreken en te vragen wat iemand bedoelt. De overgang naar het 'betere' leven wat zij krijgt, is voor mij een beetje too much.

2. Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
Onbreekbaar. Het zal ongetwijfeld niet op de knie van Ferdi slaan, maar op de aantrekkingskracht/band tussen de hoofdpersonen. Achterin in het boek staat een soort 'dankjewel' van de schrijfster aan iemand voor het bedenken van de titel, dus wellicht zit er meer achter.
3. Wat vind je van de schrijfstijl? Is deze anders dan je (van deze auteur) gewend bent?
De schrijfstijl vond ik eigenlijk heel fijn. Ik knalde erdoor, het las heel makkelijk weg. Zelfs de sexscenes, vaak toch lastig om te beschrijven, las vlot weg.
4. Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
Jongen ontmoet meisje, raken verliefd, aantrekkingskracht hier en daar, hindernissen onderweg/kwade exen/miscommunicatie en raken (uiteindelijk, in deel drie) toch weer bij elkaar. Karakters van de hoofdpersonen veranderen iets omdat ze nieuwe inzichten hebben gekregen (hij: verliefdheid, zij: vrijheid door modellenwerk en weg van haar ex). Vrij cliché, maar de setting als studenten is eens wat anders dan direct op school.
5. Wat is volgens jou het mooiste gedeelte in dit verhaal en waarom?
Kan ik mij niet bedenken.

6. Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
Ik ben niet echt geraakt, al deed het mij wel terugdenken aan mijn studententijd. Ik ben denk ik nog nooit in Enschede geweest, maar ik kon het zo overzetten op 'mijn' studentenstad. Trouwens, het beeld van de ontgroeningen, daar kan ik niet zo goed tegen: ik snap niet waarom mensen zulke dingen elkaar aan doen.
7. Denk je dat de auteur de lezer met het verhaal een boodschap heeft willen meegeven? Zo ja, welke is dat dan?
Zit er bij Chicklit een diepere boodschap dan :o? Nvt.
8. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?
Wat ik van tevoren had verwacht kwam wel grotendeels uit >> jongen ontmoet meisje, raken verliefd, aantrekkingskracht hier en daar, hindernissen onderweg/kwade exen/miscommunicatie en raken (uiteindelijk, in deel drie) toch weer bij elkaar. Dat zat er ongeveer ook allemaal in.

En misschien heb ik niet goed genoeg gelezen, maar ik snapte niet helemaal wat ik met het karakter Lucy moest. Die zit niet lekker in haar vel, maar daar blijft het een beetje bij, ze verhuist twee keer geloof ik. Is zij ook de Lucy die in andere boeken van Jonkman naar voren komt en daar meer uitgediept wordt?

Ondanks dat dit geheel misschien wat negatief naar voren komt, zou ik prima nog een ander boek van Jonkman kunnen lezen. Op vakantie, want je hoeft er niet teveel bij na te denken en de cliché's stromen je tegemoet. Maar de schrijfstijl en humor is gewoon heel oké!
pi_197098413
Ik ben het met @Meridiaan eens.

Het is een boek vol clichés, maar de schrijfstijl is lekker en het boek leest daardoor heel gemakkelijk. En inderdaad, zelfs de seksscènes. Ik vraag me af waarom ik dit niet vaker doe, want het is echt ontspannen.

Twee minpuntjes. Ik dacht vaak: Abby, praat gewoon. En maak er gewoon 1 boek van ipv een serie. Het einde is nu frustrerend.

Het personage Lucy snap ik ook niet goed, maar stoorde mij niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')