abonnement Unibet Coolblue
pi_196547132
Ik heb behoefte aan advies, en wellicht even een nuchtere blik.

Momenteel rij ik in een Dacia Sandero ( :') ) van 2016 met slechts 44.000 kilometer op de teller. De Dacia bevalt op zich prima, gaat nooit stuk en er zit alles op en aan (airco, esp, navigatie enz).

Maar mijn liefhebbershart begint op te spelen. Ik merk dat ik steeds vaker naar Mercedes-Benz SLK's van 1996 tot 2004 zit te kijken en een eventuele aankoop voor mezelf probeer te rationaliseren.

Mocht ik me toch laten verleiden dan wil ik de SLK voor dagelijks vervoer gaan inzetten.

Een redelijk tot goede SLK van die generatie koop je al van 4 tot 6 duizend euro. Mijn voorkeur zou dan uitgaan voor een 230 Kompressor (194 pk op 1250 kg).

Wat ik heb kunnen terugvinden zijn het op roest na behoorlijk betrouwbare en onverwoestbare auto's.

Ik zou mijn Dacia dan willen inruilen en dan met vrijwel niets tot hooguit een 2000 euro bijleggen een goede SLK willen aanschaffen voor dagelijks gebruik.

Wat is jullie mening over de SLK en over deze keuze? Iemand ervaring met een SLK voor dagelijks gebruik?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_196547313
Ooit heb ik zo'n 230k gehad.
Shakelen gaat niet sportief en ik werd gek van dat snerpende motorgeluid.

Ook vroegen ze of hij van mijn vriendin was, dus na 6 maanden weer een BMW cabrio gekocht.
pi_196547755
Hm
  vrijdag 4 december 2020 @ 17:32:45 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_196552446
Een betrouwbare auto inruilen voor een 20 jaar oude auto. :N
Een SLK voor er bij kan je overwegen, Als daily zou ik het niet doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_196560835
Het is een illusie dat alle onderdelen van een zware luxe auto 20 jaar zonder problemen blijven werken. Rubber, plastic vergaat. Elektronica komt vol stof en corrosie.
.
pi_196561575
Motoren zijn redelijk onverwoestbaar echter de mercedessen van deze periode hebben soms roestproblemen. Een slk die altijd binnen heeft gestaan zal hier waarschijnlijk weinig last van hebben.
Het is wel een redelijk oude auto, waar je waarschijnlijk veel kleine dingetjes aan zal moeten repareren denk aan rubbers die uitgedroogd zijn e.d
Ook hadden ze soms problemen met de cabriokap als ik het me goed herinner, let op of het niet te lang duurt om het dak te openen, dan is namelijk de hydraulische pomp kapot.
Voor dagelijks gebruik zou ik het niet doen, maar als zondag auto is het wel leuk.
My dials are pupillated.
pi_196594717
Ik ben me bewust van de opmerkelijke overweging, maar mijn liefhebbershart speelt op. Of misschien is het wel mijn midlifecrisis. :P

Mijn huidige Dacia voldoet prima en is pas 4 jaar oud en heeft pas 45.000 km gereden, maar ik mis beleving. Het is een prima, verstandige auto voor dagelijks gebruik die mij tegen lage kosten nooit laat staan (tot dusverre), maar ik hou ook van toeren, bochtjes ronden, af en toe flink doortrekken, en dat zijn allemaal punten waar je bij een Dacia Sandero niet goed zit. Wellicht had ik beter een iets oudere Ford Fiësta kunnen aanschaffen wellicht, die geeft wat meer rijbeleving.

Ik ben wel een autoliefhebber, heb in het verleden een Alfa Romeo 146 en 147 gehad, een SAAB 9-3 Coupé, een SAAB 9-3 sportsedan, dus vind het niet persé erg om iets meer uit te geven voor wat meer rijbeleving.

Ik ben me bewust dat een youngtimer zoals een SLK meer onderhoud vraagt. Maar ik denk dat ik met ¤ 1500 per jaar wel goed zit? Die oude SLK's schijnen nog heel degelijk bekend te staan. Roest is het grootste probleem, wat ook aardig in de kosten kan lopen.

Tja, misschien inderdaad even doorsparen zodat ik een goede SLK als tweede auto kan aanschaffen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_196597495
Ze zijn vrij degelijk inderdaad, zonder grote problemen. Sommige interieurdelen zijn wel van Mercedes-onwaardige kwaliteit. Dat is geschilderd plastic en dat verflaagje brokkelt af.

SLK staat niet bekend als een auto met veel beleving. Het sturen is niet heel direct, het onderstel is vrij zacht. Het is geen auto die gericht is op sportief rijden (tenzij je de AMG neemt). Wel leuk om op een mooie dag lekker mee te toeren. Qua rijbeleving zou je eerder uitkomen bij een BMW Z3, of Mazda MX-5.
pi_196598480
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:54 schreef Sodemieters het volgende:
Ze zijn vrij degelijk inderdaad, zonder grote problemen. Sommige interieurdelen zijn wel van Mercedes-onwaardige kwaliteit. Dat is geschilderd plastic en dat verflaagje brokkelt af.

SLK staat niet bekend als een auto met veel beleving. Het sturen is niet heel direct, het onderstel is vrij zacht. Het is geen auto die gericht is op sportief rijden (tenzij je de AMG neemt). Wel leuk om op een mooie dag lekker mee te toeren. Qua rijbeleving zou je eerder uitkomen bij een BMW Z3, of Mazda MX-5.
Een Z3 of MX-5 bieden inderdaad meer rij-beleving volgens mij. Maar een Z3 is aanmerkelijk duurder in aanschaf, en een MX-5 is mij niet vlot genoeg om echt fun te hebben denk ik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')