abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 december 2020 @ 21:56:56 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196523545
Goedenavond,

In Haarlem, waar het normaliter goed toeven is :Y), en Amsterdam is men het er unaniem over eens dat vakantieverhuur Airbnb duidelijk een publieke functie heeft. :s) :s) :s)
Helaas zal lang niet iedereen hierover hetzelfde denken. Overigens spreekt men gaarne over een uit de hand lopende woningnood, die mede in de hand zou worden gewerkt door toedoen van vastgoedbeleggers welke pensioengeld steken in het opkopen van woningen om vervolgens verhuur aan derden mogelijk te maken. c_/ Als ik zo vrij mag zijn: naar ons idee blijft dit gewoon een vorm van gezonde marktwerking die lang niet zoveel woningnood veroorzaakt als men soms glashard heeft verkondigd. :7 ~

Alleen, de gemeente Amsterdam bij uitstek wil deze constructies een halt toeroepen en nemen daartegen stelling :{ :M, terwijl zij evengoed staan te popelen met diezelfde partijen zaken te doen. c_/ Ook de Tweede Kamer die de Wet toeristische verhuur vastlegde heeft achter de coulissen hierover ook een dubbele visie :s) :s) :s), maar ze moesten wel onder druk van links. :|W Waardige gezinnen, eveneens eigenaren die ervoor kiezen delen van het pand te verhuren *), worden nu ook al in de wielen gereden. :{
U weet, wij zijn sowieso al minder sceptisch over Airbnb *) :* *) (vakantieverhuur of zakelijke doeleinden voor wat langere tijd). Voor wat het opleggen van boetes betreft, als gevolg van verhuur aan meerdere personen via Airbnb hetgeen functioneel en financieel goed uitkomt voor twee partijen *), blijft enige nuance dus inderdaad wel op zijn plaats. *)

De rechter en later de Raad van State, die allebei oordeelden dat de lagere boete van ¤ 10.000 gehandhaafd moet blijven, laat hierover weinig misverstand bestaan. Prima, maar het liefst hadden wij helemaal geen boete gezien. De financiële sanctie van maar liefst ¤ 20.500 die de gemeente het gezin aanvankelijk oplegde werd geheel naar goeddunken van de onzen uiteindelijk sterk gehalveerd. _O_
Wij zien dus liever dat maatregelen hiertegen snel losgelaten worden en marktwerking op deze manier ook haar werk kan blijven doen, hetgeen slechts ten koste zal gaan van een klein deel van het volledige woningbestand in de grote steden nu her en der fors geïnvesteerd wordt in nieuwe woningen. :7 ~

Voor verreweg de meeste eigenaren van panden :s) :s) :s), waaronder de ons bekende en erg gewaardeerde prins Bernhard jr met wie wij hopen na Corona }) de Grand Prix te kunnen beleven volgend jaar *), blijft geld niet zozeer het probleem indien deze mogelijkheden door verlinkste gemeentes onder Femke Halsema nog veel sterker aan banden zal worden gelegd. ;) Het opkopen van panden door goedgeluimde en vaak zeer ambitieuze beleggers, of het tegen een bepaalde prijs verhuren van kamers in woningen die iemand reeds langer in eigen bezit heeft zoals het gezin in kwestie, blijft naar onze bescheiden mening echter een vorm van vrije handel. B-)
Sterker nog, het levert woonruimte op *), waarmee de beleggers met verhuur van kamers belangrijk de noden lenigen van woningzoekenden met tenminste een beetje geld die voorlopig nergens terecht hadden gekund totdat nieuwe woningen in de juiste prijsklasse opgeleverd zijn. *)

''Indirect dient dit alles ook nog de rest van de samenleving, tot zelfs degene wie denkt dat dit alles niet fair is tegenover onze medemens (in nood). ;) Expats zijn niet zelden ook zeer functioneel. :Y) Denk bv aan de Brexit en de oversteek van meerdere grote bedrijven uit Londen. ;) :9
Tevens kunnen zij de economie een aardige bijdrage leveren, zelfs voor u en iedereen die denkt het minder getroffen te hebben dan de rijken'' *), aldus 'n gewaardeerd en uiterst professioneel Zuidas medewerker. ;)
Liberaal gedachtegoed maakt ons allen zoveel sterker en ambitieuzer. :s) :s) :s) Het blijft immers het idee van waaruit velen volgend jaar weer opnieuw voor de VVD kiezen. :7 ~

Het is zoveel beter :z, in tegenstelling tot halfzacht links geneuzel |:) en het opleggen van allerhande regels die in dit geval moeten voorkomen dat tegen zere benen geschopt wordt van hen die wat minder succes hebben. Met oog op de aangevochten boete in kwestie, doet het ons deugd dat de gemeente Amsterdam deze uiteindelijk voor ruim de helft moet halveren. *) Bovendien doet het recht aan het beboette gezin, maar het zou evengoed recht doen aan beleggers :Y) die gewoonweg de vrijheid willen hebben om te investeren in woningen die voor menigeen met te weinig geld in the pocket wellicht toch te duur geweest zouden zijn. *) Verder komt het allemaal wel goed, want 'komt tijd komt raad' en overige huizen komen sowieso wel aan hun nieuwe rechtmatige eigenaren, mij dunkt. ;)

Scjvb

++++

Gemeente 'verrast'
Amsterdam onderuit in Airbnb-zaak; boete van 20.500 gehalveerd

quote:
02 december 2020 16:38
Aangepast: 2 uur 46 minuten geleden

Beeld © ANP

De gemeente Amsterdam moet een fikse boete aan een gezin die haar woning via Airbnb verhuurde ruimschoots halveren. Dat oordeelt de hoogste bestuursrechter van ons land, de Raad van State. "Dit is geen prettig nieuws voor mensen, die hun wijk leefbaar willen houden", aldus woordvoerster van de gemeente.

Het gezin kreeg in de herfst van 2018 een boete van 20.500 euro aan de broek. Na klachten van omwonenden had de gemeente geconstateerd dat de woning was verhuurd aan zes Franse toeristen. Die verhuur was niet bij de gemeente gemeld, en overschreed het toegestane maximum van vier huurders.

Boete aangevochten

Het gezin nam geen genoegen met de boete, en stapte naar de rechter om deze aan te vechten. Met succes, want vorig jaar oktober oordeelde de rechtbank Amsterdam dat de boete moest worden verlaagd naar 10.000 euro. De gemeente ging vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep.

De Raad van State oordeelde gisteren dat de verlaagde boete in stand moet blijven. Volgens de hoogste bestuursrechter moeten boetes worden gedifferentieerd, met andere woorden afhangen van de ernst van het vergrijp. Voor particuliere verhuur aan toeristen zouden bijvoorbeeld lagere boetes moeten gelden dan voor bedrijfsmatige verhuur.

Boete te hoog

In het specifieke geval van de verhuur aan de zes Franse toeristen, vindt de Raad van State de boete te hoog omdat er 'geen sprake is van bedrijfsmatig handelen'. Het gezin woonde zelf in de woning, en verhuurde die in 2018 minder dan 60 dagen.

Er was volgens de RvS bij deze verhuur daarom geen negatief effect op de woonruimtevoorraad en slechts een bescheiden impact op de leefbaarheid van de stad.

Gemeente verrast

De gemeente is verrast door de uitspraak, zegt woordvoerster Anouk Panman van wethouder Laurens Ivens van Wonen. "De uitspraak is nog kersvers, dus we moeten ons nog beraden op wat het nu precies betekent. Maar mede gezien de noodzaak van afschrikwekkende boetes en het feit dat de Tweede Kamer die onlangs nog vastlegde in de Wet toeristische verhuur is dit een verrassende uitspraak."

Afschrikwekkende boetes zijn volgens de gemeente noodzakelijk. "Mensen houden zich niet altijd aan het criterium dat er maar 30 nachten en aan een maximum van vier personen verhuurd mag worden. Zij kunnen met verhuur zomaar 50.000 tot 60.000 euro verdienen, als zij zich niet houden aan de regels. Om te voorkomen dat daar een loopje mee wordt genomen, moeten boetes wel hoog zijn."

Ook wijst de woordvoerster op de overlast, die de verhuur van woningen aan toeristen kan opleveren. "Wij doen dit tenslotte om de leefbaarheid van de wijken te waarborgen. Dit is geen prettig nieuws voor mensen, die de stad leefbaar willen houden."

© https://www.rtlnieuws.nl/5200697
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196523636
Hahaha altijd genieten deze TS. Altijd weer die verschrikkelijke smileys en schrijfstijl waardoor niemand de moeite neemt om ook maar één zin te lezen van zijn (toch best uitgebreide) teksten, daar vervolgens post na post over afgezeken worden en toch stug volhouden. Kan er inmiddels wel van genieten
  woensdag 2 december 2020 @ 22:09:37 #3
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196523761
Afgezeken worden? Welnee joh. Dat gelooft u zelf toch niet? Dat is in werkelijkheid niet zo, maar slechts een houding van sommigen die er in werkelijkheid wel pap van lusten. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196524245
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 21:56 schreef Scjvb het volgende:
erg gewaardeerde prins Bernhard jr
:')
pi_196524546
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 21:56 schreef Scjvb het volgende:
Goedenavond,

In Haarlem, waar het normaliter goed toeven is :Y), ...
Nu dus niet meer? Dan wordt het binnenkort dus de gaarkeuken in plaats van de Jopenkerk. Wat jammer nou...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 3 december 2020 @ 03:20:27 #6
408813 crew  trein2000
pi_196525736
Van mij had hij nog wel twee of drie keer door de helft gemogen. (Aangenomen dat dit een first offender is). Wat een belachelijk hoge boete.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 3 december 2020 @ 08:02:36 #7
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_196526701
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 03:20 schreef trein2000 het volgende:
Van mij had hij nog wel twee of drie keer door de helft gemogen. (Aangenomen dat dit een first offender is). Wat een belachelijk hoge boete.
Altijd maar die lage Groenlinks straffen of zo
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_196527102
Een (forse) boete gehalveerd is imo niet echt onderuit gaan.
pi_196527178
Klinkt als weer een rechter die zelf maar even een regel uit zijn kont trekt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 december 2020 @ 09:35:10 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196527414
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 09:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Klinkt als weer een rechter die zelf maar even een regel uit zijn kont trekt.
De strekking is dat de rechter straffen heeft uitgedeeld lager dan de boete van 25000 euro die de gemeente heft bij illegale verhuur. Omdat een rechter ook rekening moet kunnen houden met omstandigheden ook bekend als het evenredigheidsbeginsel. Vervolgens is de gemeente toch in beroep gegaan bij de raad van state. En de gemeente heeft dat beroep verloren. Dus als je iets met een regel uit de kont trekken moet denken is dat wel de gemeente geweest die dat deed.

Je kan het ook zien als dat de wethouder en een groepje ambtenaren dom bezig zijn geweest maar dat je gelukkig als burger dan naar de rechter kan om dat weer recht te zetten. Niet mis mee denk ik. Anders waren we pas echt aan de wolven overgeleverd.

[ Bericht 12% gewijzigd door Megumi op 03-12-2020 09:41:37 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 3 december 2020 @ 09:48:15 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196527561
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 08:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Altijd maar die lage Groenlinks straffen of zo
De wethouder die er over gaat is Laurens Ivens van de SP. Dus niet Groenlinks wat jij post.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_196527644
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 09:35 schreef Megumi het volgende:

[..]

De strekking is dat de rechter straffen heeft uitgedeeld lager dan de boete van 25000 euro die de gemeente heft bij illegale verhuur. Omdat een rechter ook rekening moet kunnen houden met omstandigheden ook bekend als het evenredigheidsbeginsel. Vervolgens is de gemeente toch in beroep gegaan bij de raad van state. En de gemeente heeft dat beroep verloren. Dus als je iets met een regel uit de kont trekken moet denken is dat wel de gemeente geweest die dat deed.

Je kan het ook zien als dat de wethouder en een groepje ambtenaren dom bezig zijn geweest maar dat je gelukkig als burger dan naar de rechter kan om dat weer recht te zetten. Niet mis mee denk ik. Anders waren we pas echt aan de wolven overgeleverd.
Het is de taak van de gemeente om regels te maken. Die maakt dan een regel waarbij die hoge boete het voorzienbare en gewenste gevolg is voor deze mensen. Vervolgens komt zo'n rechter van de niet zo heel onafhankelijke rechterlijke macht te weten de RvS vertellend dat hij het beter weet dan de democratisch verkozen regelmaker. Je mag wel een boete geven, maar ook weer niet zo hoog dat het mensen daadwerkelijk weerhoudt van het illegaal gedrag.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 3 december 2020 @ 11:40:56 #13
408813 crew  trein2000
pi_196529376
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is de taak van de gemeente om regels te maken. Die maakt dan een regel waarbij die hoge boete het voorzienbare en gewenste gevolg is voor deze mensen. Vervolgens komt zo'n rechter van de niet zo heel onafhankelijke rechterlijke macht te weten de RvS vertellend dat hij het beter weet dan de democratisch verkozen regelmaker. Je mag wel een boete geven, maar ook weer niet zo hoog dat het mensen daadwerkelijk weerhoudt van het illegaal gedrag.
Dit is gewoon een criminal charge in de zin van het EVRM. En dan heeft de rechter 'full jurisdiction'. En dat is maar goed ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196532530
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dit is gewoon een criminal charge in de zin van het EVRM. En dan heeft de rechter 'full jurisdiction'. En dat is maar goed ook.
Volgens mij is het een gefixeerde boete dus dan moet die marginaal toetsen of er van een bijzondere omstandigheid sprake is. De wetgever heeft immers de evenredigheid al meegenomen in het boetestelsel.

Maar goed, dat het EHRM het EVRM ver buiten de intentie van de ondertekenaars oprekt was al bekend, in het bijzonder waar het om de bevoegdheid van rechters aankomt om de machtenscheiding over te steken en de democratisch verkozen wetgever te corrigeren. Wij van de rechterlijke adviseren de rechterlijke macht zeg maar, en de Nederlandse WC-eendjes rekken die EVRM-ruimte dan ook weer graag maximaal op. En dan gaan we allemaal roepen dat onze fantastische rechterlijke macht heeft bepaald waar de grens ligt, een afweging heeft of zelfs de wet heeft toegepast, en die deskundig zou zijn op dit terrein. Wat natuurlijk onzin is, rechters hebben helemaal niet op strafmaten gestudeerd, die missen elke specifieke deskundigheid daarin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 4 december 2020 @ 05:58:52 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196543809
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:Wat natuurlijk onzin is, rechters hebben helemaal niet op strafmaten gestudeerd, die missen elke specifieke deskundigheid daarin.
Dus een rechter die straffen uitdeelt en ook bepaald hoe zwaar die moeten zijn heeft daar dus geen verstand van? Dat lijkt me eigenlijk meer onzin natuurlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_196544462
Wacht even normaal staat rechts te janken als er slappe rechters zijn, maar bij dit vergrijp wordt er gejuicht dat er een slappe rechter is. Wat willen die rechtsen nou? :D
pi_196545191
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 05:58 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dus een rechter die straffen uitdeelt en ook bepaald hoe zwaar die moeten zijn heeft daar dus geen verstand van? Dat lijkt me eigenlijk meer onzin natuurlijk.
De rechter deelt geen straffen uit hier, dat was de gemeente. Daar heeft de verkozen volksvertegenwoordiging bestuurlijke boetebedragen vastgesteld en dus de evenredigheidstoets al gedaan. Nu komt de rechter de wetgever even overrulen en vertellen dat die boete te hoog is Het idee dat rechters de wetgever mogen overrulen is al uiterst dubieus, het idee dat ze dat doen op basis van hun deskundigheid is helemaal onzin. Het bepalen van strafhoogtes en wat rechtvaardige straf is, is immers geen onderwerp van de Nederlandse rechtswetenschap en dus hun juridische expertise.

We zien iets dergelijjks ook in het strafrecht. De wetgever kan lang en uitvoerig debat in de wet zetten hoe ernstig het bepaalde vergrijpen vindt en hoe zwaar daarvoor gestraft moet worden, onze rechters zeggen doodleuk dat het naar hun gevoel te zwaar is en dat de wetgever dus fout zat en gecorrigeerd moet worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196545886
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:09 schreef Scjvb het volgende:
Afgezeken worden? Welnee joh. Dat gelooft u zelf toch niet? Dat is in werkelijkheid niet zo, maar slechts een houding van sommigen die er in werkelijkheid wel pap van lusten. ;)
Ik lees je intro's nooit.
"Pools are perfect for holding water"
  Tettenkoning vrijdag 4 december 2020 @ 10:31:33 #19
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_196545903
Smiley overdosis, derhalve niet gelezen.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  vrijdag 4 december 2020 @ 11:36:54 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196546876
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:30 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik lees je intro's nooit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:31 schreef Nine. het volgende:
Smiley overdosis, derhalve niet gelezen.
Leugens, leugens, maestro's. :D Even voor de goede orde: ik ken immers genoeg voorbeelden van dit soort mededelingen waarbij men zichzelf tegelijkertijd soms flink tegensprak door toch nog maar even korte passages uit mijn gulden bijdrages aan te halen.

Personen die dat in werkelijkheid niet doen voelen zich niet eens niet geroepen tot het maken van zo'n opmerking. Net zoals ik ook lang niet op iedereen reageer met wiens post ik het niet eens ben of lukraak kenbaar maak wat ik vind van iemands schrijfstijl.

Dus heren, volgende keer OT reageren graag als u mijn OP aanklikt. Alvast dank.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196546905
quote:
4s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:36 schreef Scjvb het volgende:

[..]

[..]

Leugens, leugens, maestro's. :D Even voor de goede orde: ik ken immers genoeg voorbeelden van dit soort mededelingen waarbij men zichzelf tegelijkertijd soms flink tegensprak door toch nog maar even korte passages uit mijn gulden bijdrages aan te halen.

Personen die dat in werkelijkheid niet doen voelen zich niet eens niet geroepen tot het maken van zo'n opmerking. Net zoals ik ook lang niet op iedereen reageer met wiens post ik het niet eens ben of lukraak kenbaar maar wat ik vind van iemands schrijfstijl.

Dus heren, volgende keer OT reageren graag als u mijn OP aanklikt. Alvast dank.
Ik ook niet. Niet bij iedereen iig. Maar jij hebt een speciaal plekje in mijn hart <3 Hoewel ik je intro's al een poosje niet meer lees, vind ik je toch een interessant figuur. Genoeg om (offtopic) in je topics te posten.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:59:40 #22
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196550169
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik ook niet. Niet bij iedereen iig. Maar jij hebt een speciaal plekje in mijn hart <3 Hoewel ik je intro's al een poosje niet meer lees, vind ik je toch een interessant figuur. Genoeg om (offtopic) in je topics te posten.
Ik las zojuist uw reactie.

Misschien had ik dit beter even kunnen dm-en met oog op bij het onderwerp blijven, zoals het hoort. Maar ach, dit werpt dan toch een iets ander licht op de zaak. Ik wist het wel. :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196552168
Een aantal smileys voor uw topic. :s) :s) :s)

:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y :N :X }:| :r :% oO< :O :z :Z ^O^ :Y) :{w _O_ _O- :W 8)7 }) c_/ -O- *O* ^) o|O ~O> ~:) O~) >:O ):O :|W w/ |:) <O) oO/ oO/ 8} :G :R :B B:)B :S___D :S___D :S___D
:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y :N :X }:| :r :% oO< :O :z :Z ^O^ :Y) :{w _O_ _O- :W 8)7 }) c_/ -O- *O* ^) o|O ~O> ~:) O~) >:O ):O :|W w/ |:) <O) oO/ oO/ 8} :G :R :B B:)B :S___D :S___D :S___D
:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y :N :X }:| :r :% oO< :O :z :Z ^O^ :Y) :{w _O_ _O- :W 8)7 }) c_/ -O- *O* ^) o|O ~O> ~:) O~) >:O ):O :|W w/ |:) <O) oO/ oO/ 8} :G :R :B B:)B :S___D :S___D :S___D
:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y :N :X }:| :r :% oO< :O :z :Z ^O^ :Y) :{w _O_ _O- :W 8)7 }) c_/ -O- *O* ^) o|O ~O> ~:) O~) >:O ):O :|W w/ |:) <O) oO/ oO/ 8} :G :R :B B:)B :S___D :S___D :S___D
:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y :N :X }:| :r :% oO< :O :z :Z ^O^ :Y) :{w _O_ _O- :W 8)7 }) c_/ -O- *O* ^) o|O ~O> ~:) O~) >:O ):O :|W w/ |:) <O) oO/ oO/ 8} :G :R :B B:)B :S___D :S___D :S___D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 4 december 2020 @ 19:45:16 #24
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196553236
@Bart2002, uiteraard lachen met hem. :D Maar wat vindt deze mijnheer er nu van dat deze boete, tenminste naar ons idee, op billijke wijze gehalveerd is?
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196553317
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:45 schreef Scjvb het volgende:
@:Bart2002, uiteraard lachen met hem. :D Maar wat vindt deze mijnheer er nu van dat deze boete, tenminste naar ons idee, op billijke wijze gehalveerd is?
Daarvoor verwijs ik u even door naar #17. M.i. is dat de spijker op de kop. Zoals deze user wel meer doet. Ik ben het met zijn visie helemaal eens. De gemeente Amsterdam stelt een wegingsfactor in voor de boete en die is gewoon terecht. Ik neem tenminste aan dat die boete via democratische weg tot stand komt. Een rechter zou zich daar mogelijk wel vooraf mee mogen bemoeien maar niet achteraf.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_196553367
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:45 schreef Scjvb het volgende:
@:Bart2002, uiteraard lachen met hem. :D Maar wat vindt deze mijnheer er nu van dat deze boete, tenminste naar ons idee, op billijke wijze gehalveerd is?
Waan je je de majesteit, ben je schizofreen, of deel je je account met anderen? Welke ons?
"Pools are perfect for holding water"
pi_196553386
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Waan je je de majesteit, ben je schizofreen, of deel je je account met anderen? Welke ons?
:D Dat is toch duidelijk...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 5 december 2020 @ 14:26:41 #28
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_196564532
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daarvoor verwijs ik u even door naar #17. M.i. is dat de spijker op de kop. Zoals deze user wel meer doet. Ik ben het met zijn visie helemaal eens. De gemeente Amsterdam stelt een wegingsfactor in voor de boete en die is gewoon terecht. Ik neem tenminste aan dat die boete via democratische weg tot stand komt. Een rechter zou zich daar mogelijk wel vooraf mee mogen bemoeien maar niet achteraf.
Beste,

Hierover bent u slechts een meeprater, want deze quote past helemaal in uw straatje. Uw statements over wat eerlijk of niet eerlijk is zijn hier inmiddels lang en breed bekend. ;)
Het is zeer zeker uw goed recht, maar heel soms wordt men daar ook wel eens moe van.

Ik waaronder verschillende anderen uit de organisatie waar ik werkzaam ben vinden: waar blijft dan deze vorm van vrijheid wanneer men bruut de gelegenheid afgenomen wordt eigen woningen tijdelijk te kunnen verhuren?
De wetgever kan bij wijze van spreken aanvankelijk wel een boete van 1 miljoen vaststellen. Niet voor niets blijkt dat de rechter - tenminste in dit geval - naderhand alsnog in actie heeft kunnen komen.

Dit geeft ergens toch al aan dat die door gemeente ingestelde wegingsfactor rammelt. Je gaat toch niet een gezin zo'n enorme boete opleggen en dat even flink doordrukken? Kom op zeg. ;) Je kunt het ook omdraaien: men moet de rechter niet in twijfel trekken, maar het volgens u democratisch ingestelde systeem waardoor deze boete tot stand kwam.

Hoe onwaarschijnlijk het voor u ook mag zijn, het zal dus wel kloppen dat de rechter het laatste woord heeft inzake halvering van deze boete, anders was dit artikel nep nieuws geweest. Uiteindelijk gebiedt de wens tot eerlijke rechtsgang waardige herziening, derhalve werd door de rechter uiteindelijke halvering gelast, wat uiteindelijk leidt tot het fors lagere bedrag van 10.000 euro.

Welnu, ongeacht de reeds ingestelde wegingsfactor kan de rechter op legitieme gronden alsnog ingrijpen, en dat geeft uiteindelijk best te denken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Waan je je de majesteit, ben je schizofreen, of deel je je account met anderen? Welke ons?
Heer, allereerst mijn excuses voor de wat late reactie.

Gisteren, onder strikte corona voorzorgsmaatregelen, was ik met verschillende anderen namelijk al vroeg aan de wijn. Het geld klotst hier als het ware tegen de plinten en men had eigenlijk ook nog wat anders te vieren. *)

Enfin, in uw post hierboven blijft u zich maar van den domme houden terwijl u volgens mij best beter weet.
Dat men zich onderhand ''majesteit'' voelt kan best kloppen.
De mensen op de Zuidas in de hogere kringen, waarvan ik belangrijk deel uitmaak, ambiëren immers sowieso een goed en eerlijk rechtssysteem in NL, voldoende koopkracht voor hardwerkende 'gewone' burgers en zorgen vanuit een zeer professionele positie indirect ook al voor prima economische veerkracht. *)

Het is u onderhand heus wel bekend wat met 'ons' bedoeld wordt, dunkt mij, tenzij u mijn stukjes inderdaad nooit leest en daar ben ik vooralsnog niet van overtuigd.
Maar goed, dat toneelstukje gaat bij mij echt niet op, het spijt me.

Mooie dag!


Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_196566109
quote:
3s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Waar blijft dan deze vorm van vrijheid wanneer men bruut de gelegenheid afgenomen wordt eigen woningen tijdelijk te kunnen verhuren?
Waarom zou je dat willen? Het is toch geen grondrecht? De eigen woning verhuren is duidelijk een verdienmodel wat zorgt voor prijsopdrijving. Iets waar jij helemaal niet tegen bent en zelfs gewenst vindt weet ik. Maar ik denk daar inderdaad anders over. Het gaat hier om een primaire levensbehoefte die door dit soort machinaties veel duurder dan nodig worden voor iedereen. Jij staat daar anders in. Jij vind het prima dat jij en je vrinden van de Zuidas lekker verdienen aan die behoefte. Ik vind dat slecht en laag. Het zou zoveel beter zijn als vastgoed geen speeltje zou zijn van de "haves". Maar daar zullen wij niet uitkomen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 5 december 2020 @ 17:57:27 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196567493
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De rechter deelt geen straffen uit hier, dat was de gemeente. Daar heeft de verkozen volksvertegenwoordiging bestuurlijke boetebedragen vastgesteld en dus de evenredigheidstoets al gedaan. Nu komt de rechter de wetgever even overrulen en vertellen dat die boete te hoog is Het idee dat rechters de wetgever mogen overrulen is al uiterst dubieus, het idee dat ze dat doen op basis van hun deskundigheid is helemaal onzin. Het bepalen van strafhoogtes en wat rechtvaardige straf is, is immers geen onderwerp van de Nederlandse rechtswetenschap en dus hun juridische expertise.

We zien iets dergelijjks ook in het strafrecht. De wetgever kan lang en uitvoerig debat in de wet zetten hoe ernstig het bepaalde vergrijpen vindt en hoe zwaar daarvoor gestraft moet worden, onze rechters zeggen doodleuk dat het naar hun gevoel te zwaar is en dat de wetgever dus fout zat en gecorrigeerd moet worden.
Je ziet vaak juist dat wetgevers een bedenkelijk lage kennis hebben van de grondwet en wetgeving daarom is het dus goed dat er rechters zijn en een orgaan als de raad van staten. Het is niet zo is althans mijn mening dat kamer leden uitblinken in competentie en kennis is mijn mening. En daar laat ik het maar bij.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:46:56 #31
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196568179
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De rechter deelt geen straffen uit hier, dat was de gemeente. Daar heeft de verkozen volksvertegenwoordiging bestuurlijke boetebedragen vastgesteld en dus de evenredigheidstoets al gedaan. Nu komt de rechter de wetgever even overrulen en vertellen dat die boete te hoog is Het idee dat rechters de wetgever mogen overrulen is al uiterst dubieus, het idee dat ze dat doen op basis van hun deskundigheid is helemaal onzin. Het bepalen van strafhoogtes en wat rechtvaardige straf is, is immers geen onderwerp van de Nederlandse rechtswetenschap en dus hun juridische expertise.

We zien iets dergelijjks ook in het strafrecht. De wetgever kan lang en uitvoerig debat in de wet zetten hoe ernstig het bepaalde vergrijpen vindt en hoe zwaar daarvoor gestraft moet worden, onze rechters zeggen doodleuk dat het naar hun gevoel te zwaar is en dat de wetgever dus fout zat en gecorrigeerd moet worden.
Dus de gemeente moet maar naar eigen inzicht boetes kunnen opleggen zonder dat er gecontroleerd kan worden of dat daadwerkelijk evenredig is? Wat een baarlijke nonsens weer.
pi_196568297
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:46 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Dus de gemeente moet maar naar eigen inzicht boetes kunnen opleggen zonder dat er gecontroleerd kan worden of dat daadwerkelijk evenredig is? Wat een baarlijke nonsens weer.
Die boetes komen natuurlijk niet "zomaar" tot stand. Dat ze zo vergaderen van: ja dat bedrag lijkt ons wel leuk. Dat wordt getoetst aan wat er wettelijk mogelijk is en naar evenredigheid. Het is niet zomaar een bedrag wat Femke verzonnen heeft.

Jij doet nu net alsof dat wel zo is. Mogelijk is dat onkunde en dan moet je je eens inlezen over hoe die boetes bepaald worden. Dat heb je uiteraard weer niet gedaan voor in de pen te klimmen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:56:02 #33
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196568376
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die boetes komen natuurlijk niet "zomaar" tot stand. Dat ze zo vergaderen van: ja dat bedrag lijkt ons wel leuk. Dat wordt getoetst aan wat er wettelijk mogelijk is en naar evenredigheid. Het is niet zomaar een bedrag wat Femke verzonnen heeft.

Jij doet nu net alsof dat wel zo is. Mogelijk is dat onkunde en dan moet je je eens inlezen over hoe die boetes bepaald worden. Dat heb je uiteraard weer niet gedaan voor in de pen te klimmen. :)
Kennelijk gebeurt dat niet afdoende, want 20.000 euro is een wel extreem hoog bedrag. En lag niet in verhouding met de bedrijfsmatige boetes.

Of dat nu moedwillig gebeurt of niet is niet eens zo relevant. Ook een gemeente moet getoetst en gecontroleerd kunnen worden.
pi_196568600
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:56 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Kennelijk gebeurt dat niet afdoende, want 20.000 euro is een wel extreem hoog bedrag. En lag niet in verhouding met de bedrijfsmatige boetes.

Of dat nu moedwillig gebeurt of niet is niet eens zo relevant. Ook een gemeente moet getoetst en gecontroleerd kunnen worden.
Met dat laatste ben ik het zonder meer eens. Maar de vraag is m.i. of de rechter dat op de juiste manier gedaan heeft.

Verder moet ik me even inlezen over hoe de hoogte van de boete tot stand is gekomen. 20.000 euro kan best hoog klinken maar als de verhuurder er veel meer aan verdiend heeft is het mogelijk weer een laag bedrag.

We moeten inzien dat de boete gehalveerd is en 10.000 euro is gevoelsmatig ook nog hoog maar je moet dan weten wat de inkomsten waren en wat er voor gedeelte qua bestraffing in zit. Je kunt niet zomaar zeggen dat 20.000 euro veel te hoog is maar 10.000 euro wel schappelijk. Even inlezen. :)

En we moeten het ook in het licht zien van het verweer van de gemeente:

quote:
Afschrikwekkende boetes zijn volgens de gemeente noodzakelijk. "Mensen houden zich niet altijd aan het criterium dat er maar 30 nachten en aan een maximum van vier personen verhuurd mag worden. Zij kunnen met verhuur zomaar 50.000 tot 60.000 euro verdienen, als zij zich niet houden aan de regels. Om te voorkomen dat daar een loopje mee wordt genomen, moeten boetes wel hoog zijn."
Als men dit soort bedragen verdient dan is de boete een lachertje natuurlijk. En helemaal als die gehalveerd wordt door de rechter.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bart2002 op 05-12-2020 19:12:13 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_196569765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 08:21 schreef Basp1 het volgende:
Wacht even normaal staat rechts te janken als er slappe rechters zijn, maar bij dit vergrijp wordt er gejuicht dat er een slappe rechter is. Wat willen die rechtsen nou? :D
De boete moet wel een beetje in verhouding staan met de overtreding. In dit geval is de grens van maximaal 4 huurders overschreden...
Maakt niet of je rechts of links bent, de meesten zullen dit een onterechte hoge boete vinden.
pi_196570093
De gemeente Amsterdam zou een voorbeeld aan de gemeente in Maastricht kunnen nemen. Veel parkerenplaatsen worden bezet in Maastricht door Belgische en Duitse dagjesmensen die hun auto zo dicht mogelijk bij het centrum willen hebben. De gemeente heeft daar een stokje voor gestoken door de stad en buitenwijken in parkeerzones op te delen. Hoe dichter bij het centrum, hoe duurder het parkeergeld. In Amsterdam kunnen ze een soortgelijk beleid opzetten met Airbnbs in gedeeltes van de stad die absoluut voor de bewoners moeten blijven. De rechtbank voert ook maar de wet uit, dus dat gaat de gemeente sowieso niet winnen. Je treft AIRbnb verhuurders en toeristen het hardst met hogere prijzen.
pi_196570903
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:57 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je ziet vaak juist dat wetgevers een bedenkelijk lage kennis hebben van de grondwet en wetgeving daarom is het dus goed dat er rechters zijn en een orgaan als de raad van staten.
Tja, een orgaan als de Raad van State, half bestuursorgaan, half rechter. Straks gaat de EU onze bijdrage nog weigeren vanwege Hongaarse of Poolse toestanden.

quote:
Het is niet zo is althans mijn mening dat kamer leden uitblinken in competentie en kennis is mijn mening. En daar laat ik het maar bij.
Dat ben ik met je eens maar dat heeft hier niet zoveel mee te maken en de afdelilng wetgeving van de RvS heeft positief op al die brakke en onuitvoerbare wetten geadviseerd. De gemeente had al een evenredigheidstoets gedaan en de niet zo onafhankelijke rechters van de RvS oordeelden onafhankelijk van de wet dat ze het beter weten dan de verkozen volksvertegenwoordiging.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:46 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Dus de gemeente moet maar naar eigen inzicht boetes kunnen opleggen zonder dat er gecontroleerd kan worden of dat daadwerkelijk evenredig is? Wat een baarlijke nonsens weer.
Ik zie dat het je allemaal alweer te ingewikkeld wordt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 5 december 2020 @ 21:41:14 #38
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196571215
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat ben ik met je eens maar dat heeft hier niet zoveel mee te maken en de afdelilng wetgeving van de RvS heeft positief op al die brakke en onuitvoerbare wetten geadviseerd. De gemeente had al een evenredigheidstoets gedaan en de niet zo onafhankelijke rechters van de RvS oordeelden onafhankelijk van de wet dat ze het beter weten dan de verkozen volksvertegenwoordiging.
Onafhankelijk van de wet? :')

quote:
7. Zoals de rechtbank terecht heeft overwogen, dient, omdat de hoogte van de bestuurlijke boete bij wettelijk voorschrift is vastgesteld, de hoogte van de boete te worden getoetst aan artikel 5:46, derde lid, van de Awb. Hierin is bepaald dat het bestuursorgaan, indien de hoogte van de bestuurlijke boete bij wettelijk voorschrift is vastgesteld, niettemin een lagere bestuurlijke boete oplegt, indien de overtreder aannemelijk maakt dat de vastgestelde bestuurlijke boete wegens bijzondere omstandigheden te hoog is. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen in de uitspraak van 2 september 2020, ECLI:NL:RVS:2020:2096, kunnen een verminderde verwijtbaarheid, een beperkte ernst van een overtreding en een geringe financiële draagkracht worden aangemerkt als bijzondere omstandigheden, als bedoeld in artikel 5:46, derde lid, van de Awb, die aanleiding geven om een boete te matigen. Voor zover de overtreder stelt dat een of meer van deze omstandigheden in dit geval aan de orde zijn, moet hij dat aannemelijk maken.

[quote]
Ik zie dat het je allemaal alweer te ingewikkeld wordt.
:D
pi_196571945
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:19 schreef Brede_meneer het volgende:

[..]

De boete moet wel een beetje in verhouding staan met de overtreding. In dit geval is de grens van maximaal 4 huurders overschreden...
Maakt niet of je rechts of links bent, de meesten zullen dit een onterechte hoge boete vinden.
Uit de post boven je:

quote:
Afschrikwekkende boetes zijn volgens de gemeente noodzakelijk. "Mensen houden zich niet altijd aan het criterium dat er maar 30 nachten en aan een maximum van vier personen verhuurd mag worden. Zij kunnen met verhuur zomaar 50.000 tot 60.000 euro verdienen, als zij zich niet houden aan de regels. Om te voorkomen dat daar een loopje mee wordt genomen, moeten boetes wel hoog zijn."
"Pools are perfect for holding water"
pi_196576727
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:19 schreef Brede_meneer het volgende:

[..]

De boete moet wel een beetje in verhouding staan met de overtreding. In dit geval is de grens van maximaal 4 huurders overschreden...
Maakt niet of je rechts of links bent, de meesten zullen dit een onterechte hoge boete vinden.
De meeste reguliere bewoners van de stad die veel overlast door illegale bnb verhuur ondervinden zullen een boete nog een farce maatregel vinden als er niet anders handhavend opgetreden kan worden om overlast te voorkomen. :P
pi_196607173
We realiseren ons allemaal wel dat dit dezelfde Raad van State is die de belastingdienst stelselmatig in het gelijk heeft gesteld in de toeslagenaffaire?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')