abonnement Unibet Coolblue
pi_196516756
Even via een kloon, excuus daarvoor. ;(

Particulier verhuur ik een appartement aan een dame. Ze huurt nu sinds een maand, en heeft ivm haar privé-situatie zo haar redenen om zich niet te vestigen op het adres waar zij nu woont, maar om zich ingeschreven te laten staan op haar vorige adres (eigen woning), in een andere gemeente.

Als verhuurder wil ik graag/eis ik dat zij zich vestigt en inschrijft in de BRP van de gemeente. Zowel voor de heffingen, regelgeving, gemeentelijke zaken wil ik dat daar geen issues ontstaan. Dit is aangegeven bij de overdracht ook onderdeel van het huurcontract. Hierin staat vermeld dat de huurder nadrukkelijk domicilie kiest op het adres van het gehuurde. Wettelijk is zij dit ook verplicht.

Ik kan over zulke casussen amper iets vinden op het internet, het lijkt bijna niet voor te komen. Meestal is het de verhuurder die zich via duistere constructies een huurder verbied zich in te schrijven.

Afhankelijk van de consequenties, is het niet direct de insteek haar er zo snel mogelijk uit te zetten, het is verder een nette huurder waarvan evt. het contract over 11 maand ook opzegbaar is.

Ik ben vooral benieuwd wat mijn rechten zijn als verhuurder om een inschrijving te eisen, en wat de consequenties zijn (voor mij als verhuurder) wanneer zij dit niet doet?

Iemand tips hier ervaring mee? :)
pi_196516863
Geen ervaring mee, even hard op denkend geen huurder / bewoner betekend dat de bewoners lasten (ook) bij jou terecht komen? Ook dingen als Gas en Licht, internet etc kunnen een dingetje zijn?

Laat haar de kosten van dat soort zaken vooraf betalen bij jou, zodat als de gemeente bij jou komt voor bewoners kosten en als een Energie reus bij jou komt incasseren dat geen issue kan zijn?
pi_196516990
Kun je hiervoor niet een adresonderzoek bij de gemeente aanvragen? Dat kan in ieder geval als iemand onterecht wel ingeschreven staat maar het lijkt me ook dat het zou moeten kunnen als er iemand onterecht niet ingeschreven staat.

Maar voordat je naar de gemeente stapt, zou ik eerst eens kijken of je er financiële schade of kosten door hebt en dat met de huurder bespreken. Er kunnen hele legitieme redenen zijn waarom ze niet op het adres staat ingeschreven. Het is jouw taak en verantwoordelijkheid niet om de juistheid van de BRP te bewaken, dat is de taak van de gemeente en de bewoner heeft informatieplicht richting de gemeente. Wellicht dat jullie dan overeen kunnen komen dat zij je voor de financiële gevolgen compenseert.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196517319
Gewoon alles doorberekenen, vind ze dat niet eerlijk? Moet ze zich maar inschrijven.
pi_196517478
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:59 schreef trebor5 het volgende:
Afhankelijk van de consequenties, is het niet direct de insteek haar er zo snel mogelijk uit te zetten, het is verder een nette huurder waarvan evt. het contract over 11 maand ook opzegbaar is.
Volgend jaar een topic: Help! mijn huurder blijkt een wietkweker met valse papieren?
pi_196517889
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef namliam het volgende:
Geen ervaring mee, even hard op denkend geen huurder / bewoner betekend dat de bewoners lasten (ook) bij jou terecht komen? Ook dingen als Gas en Licht, internet etc kunnen een dingetje zijn?

Laat haar de kosten van dat soort zaken vooraf betalen bij jou, zodat als de gemeente bij jou komt voor bewoners kosten en als een Energie reus bij jou komt incasseren dat geen issue kan zijn?
Ze heeft zelf GWL + internet contracten afgesloten, dat kan zonder dat daar de BRP voor wordt aangesproken. De eigenaarsdelen van de gemeentelijke belastingen komt sowieso bij mij terecht. Hoe het zit met de gebruikerslasten is mij niet bekend, maar deze kan ik doorberekenen aan de huurder. (opgenomen in contract)
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:15 schreef stavromulabeta het volgende:
Het is jouw taak en verantwoordelijkheid niet om de juistheid van de BRP te bewaken, dat is de taak van de gemeente en de bewoner heeft informatieplicht richting de gemeente. Wellicht dat jullie dan overeen kunnen komen dat zij je voor de financiële gevolgen compenseert.
Mja, fair point. Ik wil inderdaad niet op de stoel van de gemeente gaan zitten, maar wil ook geen ‘illegale’ bewoning faciliteren. Welke financiële gevolgen moet ik aan denken? Naast de gemeentelijke belastingen bereken ik normaal gesproken niets door, wat niet al standaard in de huursom of servicekosten is inbegrepen.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Gewoon alles doorberekenen, vind ze dat niet eerlijk? Moet ze zich maar inschrijven.
In principe wordt alles al doorberekend, of ze er nu wel staat ingeschreven of niet. Als zij zich wel inschrijft, krijgt ze netjes de facturen van de gemeente voor haar gebruikersdelen. Ik krijg de factuur voor de eigenaarsdelen. Mocht ik beide krijgen, dan kan ik ze gewoon doorsturen. Maar ik vermoed dat ik geen factuur ga krijgen voor het gebruikersdeel, omdat het appartement feitelijk geen bewoner heeft. :{

quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:43 schreef madeleine-b het volgende:

[..]

Volgend jaar een topic: Help! mijn huurder blijkt een wietkweker met valse papieren?
Neuh, daar ben ik niet zo bang voor. Ken haar persoonlijke omgeving goed genoeg om te weten dat dat niet gaat gebeuren. En ja, ik ken ook de topics waarin de huurders er een zooitje van hebben gemaakt. :'(
pi_196517898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:15 schreef stavromulabeta het volgende:
Kun je hiervoor niet een adresonderzoek bij de gemeente aanvragen? Dat kan in ieder geval als iemand onterecht wel ingeschreven staat maar het lijkt me ook dat het zou moeten kunnen als er iemand onterecht niet ingeschreven staat.

Maar voordat je naar de gemeente stapt, zou ik eerst eens kijken of je er financiële schade of kosten door hebt en dat met de huurder bespreken. Er kunnen hele legitieme redenen zijn waarom ze niet op het adres staat ingeschreven. Het is jouw taak en verantwoordelijkheid niet om de juistheid van de BRP te bewaken, dat is de taak van de gemeente en de bewoner heeft informatieplicht richting de gemeente. Wellicht dat jullie dan overeen kunnen komen dat zij je voor de financiële gevolgen compenseert.
Volgens mij wel. Doen ze een adresonderzoek op haar oude adres. Ze moet zich volgens de wet op het adres inschrijven in het BRP waar ze haar hoofdverblijf heeft. Jij eist ook dat ze haar hoofdverblijf bij jou heeft.
Waarschijnlijk wil ze frauderen vanwege hypotheekrenteaftrek.

Qua belastingen ligt het aan je gemeente en waterschap. Amsterdam heeft dit bijvoorbeeld bepaald:
https://www.amsterdam.nl/(...)A540-14E2DF06C7C6%7D
dag
pi_196518468
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:59 schreef trebor5 het volgende:
..... waarvan evt. het contract over 11 maand ook opzegbaar is.....
waarom denk jij dat het contract na een jaar opzegbaar is ?
pi_196518632
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]

waarom denk jij dat het contract na een jaar opzegbaar is ?
Omdat er sinds een aantal jaar ook meer soorten tijdelijke contracten mogelijk zijn. Die je alsnog op tijd moet opzeggen.
dag
pi_196518693
Wat is nu de reden dat ze het niet wil?

Wordt ze gestalkt of zo door iemand die bij de gemeente werkt? /inzage in het systeem heeft.? :? :?
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196518701
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]

waarom denk jij dat het contract na een jaar opzegbaar is ?
Dat soort huurovereenkomsten bestaan sinds 2016.
pi_196518728
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:55 schreef paardendokter het volgende:

[..]

waarom denk jij dat het contract na een jaar opzegbaar is ?
Er zitten bepaalde voorwaarden aan vast, maar als 1e contract, ben ik met haar een contract voor 'bepaalde tijd' aangegaan.
pi_196518800
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:10 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Wat is nu de reden dat ze het niet wil?

Wordt ze gestalkt of zo door iemand die bij de gemeente werkt? /inzage in het systeem heeft.? :? :?
Hypotheekrenteaftrek van de oude woning vermoed ik...
dag
pi_196518816
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:10 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Wat is nu de reden dat ze het niet wil?

Wordt ze gestalkt of zo door iemand die bij de gemeente werkt? /inzage in het systeem heeft.? :? :?
Voor zover ik weet niet. :D Zonder dat ik het teveel op haar persoonlijk situatie wil trekken; Peter zit behoorlijk warm met zijn aanname in zijn laatste reactie.

Maar goed, ze mag haar redenen hebben, ik wil zelf enig gezeik het liefst voorkomen.
pi_196518844
Aha iets fiscaals ok kan ik mij indenken, in dat geval zou ik wel zoals al eerder geopperd geld vooraf vragen voor de gemeentelijke heffingen en zulks ;)
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 2 december 2020 @ 18:22:21 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_196519809
Als ze er fulltime woont dan kan je vragen de gemeente te handhaven (inschrijven is verplicht)

Wat staat er in je huurcontract hierover? Wat staat er over het doorbelasten van kosten?

Is het huurcontract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Bepaalde tijd, dus je zou als dwangmiddel bijv. al kunnen opzeggen nu.

Financiele gevolgen zijn lastig te overzien denk ik. Hoe denkt de belastingdienst bijv. over je inkomsten uit huur, als de persoon waaraan je verhuurt niet woont (=niet ingeschreven) in het pand wat je aan hun verhuurt bijv.

Wie is het boontje als de politie er volgende week een meth lab van zolder haalt? Of de toko afbrand of op een andere manier schade veroorzaakt door haar toedoen aan derden?

[ Bericht 49% gewijzigd door Fe2O3 op 02-12-2020 18:32:49 ]
Dum de dum
pi_196520079
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:12 schreef trebor5 het volgende:

[..]

Er zitten bepaalde voorwaarden aan vast, maar als 1e contract, ben ik met haar een contract voor 'bepaalde tijd' aangegaan.
Okay, die constructie. Heeft overigens gevolgen voor de termijn waarin de huurder de huurprijs kan laten toetsen.
Die wordt dan verlengd tot 6 maanden na de verlenging van het huurcontract. Okay, dat was off topic.
On topic kan ik je melden dat inschrijven in de bpr een publiekrechtelijke verplichting is en niet kan leiden tot privaatrechtelijke ontbinding van het huurcontract. Zolang de huurder de huur netjes betaalt, zich gedraagt als een goed huurder etc. etc. (de privaatrechtelijke verplichtingen) dan kun je haar niet dwingen om zich in de bpr in te schrijven.
pi_196520228
Het is verplicht om je in te schrijven bij de bpr. Er kan zelfs een boete op staan als iemand dat niet doet.
Dit is nodig voor de gemeentelijke belastingen ed. maar ook voor hulpverleners bij een brand ed. zodat ze weten hoeveel mensen er in een pand zijn.

Deze link gaat over Amsterdam maar als je verder googelt kom je overal tegen dat het verplicht is.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 2 december 2020 @ 18:47:58 #19
408813 crew  trein2000
pi_196520260
quote:
17s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:46 schreef praadje het volgende:
ook voor hulpverleners bij een brand ed. zodat ze weten hoeveel mensen er in een pand zijn.
Wat een drogreden zeg
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196520273
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat een drogreden zeg
Tja, ik heb het ook niet verzonnen.
pi_196523038
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:38 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Okay, die constructie. Heeft overigens gevolgen voor de termijn waarin de huurder de huurprijs kan laten toetsen.
Die wordt dan verlengd tot 6 maanden na de verlenging van het huurcontract. Okay, dat was off topic.
On topic kan ik je melden dat inschrijven in de bpr een publiekrechtelijke verplichting is en niet kan leiden tot privaatrechtelijke ontbinding van het huurcontract. Zolang de huurder de huur netjes betaalt, zich gedraagt als een goed huurder etc. etc. (de privaatrechtelijke verplichtingen) dan kun je haar niet dwingen om zich in de bpr in te schrijven.
Wellicht is er een huisvestingsvergunning nodig bij verhuur, dat maakt het dan weer anders ;-)
dag
  woensdag 2 december 2020 @ 21:47:14 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196523362
quote:
17s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:48 schreef praadje het volgende:

[..]

Tja, ik heb het ook niet verzonnen.
Moet ik voortaan aan de hulpdiensten doorgeven hoeveel mensen ik op bezoek heb, en of ik wel of niet thuis ben?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 2 december 2020 @ 21:48:06 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196523382
Overigens, nu heeft de huurder aan TS verteld zich niet in te schrijven. Maar buiten die informatie kan een verhuurder het toch helemaal niet weten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196523566
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:59 schreef trebor5 het volgende:
Even via een kloon, excuus daarvoor. ;(

Particulier verhuur ik een appartement aan een dame. Ze huurt nu sinds een maand, en heeft ivm haar privé-situatie zo haar redenen om zich niet te vestigen op het adres waar zij nu woont, maar om zich ingeschreven te laten staan op haar vorige adres (eigen woning), in een andere gemeente.

Als verhuurder wil ik graag/eis ik dat zij zich vestigt en inschrijft in de BRP van de gemeente. Zowel voor de heffingen, regelgeving, gemeentelijke zaken wil ik dat daar geen issues ontstaan. Dit is aangegeven bij de overdracht ook onderdeel van het huurcontract. Hierin staat vermeld dat de huurder nadrukkelijk domicilie kiest op het adres van het gehuurde. Wettelijk is zij dit ook verplicht.

Ik kan over zulke casussen amper iets vinden op het internet, het lijkt bijna niet voor te komen. Meestal is het de verhuurder die zich via duistere constructies een huurder verbied zich in te schrijven.

Afhankelijk van de consequenties, is het niet direct de insteek haar er zo snel mogelijk uit te zetten, het is verder een nette huurder waarvan evt. het contract over 11 maand ook opzegbaar is.

Ik ben vooral benieuwd wat mijn rechten zijn als verhuurder om een inschrijving te eisen, en wat de consequenties zijn (voor mij als verhuurder) wanneer zij dit niet doet?

Iemand tips hier ervaring mee? :)
Wij verhuren ook. Wij kregen opeens een brief met het verzoek aan te geven of wij, als eigenaar, ook in dat bewuste pand verbleven. Zo niet, dan konden we een huurcontract aanleveren waardoor de gemeente de huurder kon achterhalen.
Wij concludeerden toen ook dat de huurders zich toen (nog) niet hadden ingeschreven. Inmiddels geen bericht meer gehad, dus ze zullen het wel opgelost hebben.

Ennu, ja de huurster is verplicht zich op het hoofdverblijf in te schrijven (gezien wat jij vertelt) en nee, als eigenaar krijg je dan niet plots ook de huurderslasten voor je kiezen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_196523571
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Moet ik voortaan aan de hulpdiensten doorgeven hoeveel mensen ik op bezoek heb, en of ik wel of niet thuis ben?
Van mij niet hoor maar het staat in de link dat een inschrijving daar ook voor bedoeld is. Ik heb het niet bedacht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')