abonnement Unibet Coolblue
pi_196545718
onze steeg staat blank bij een beetje regenval.
en dat is niet raar dat komt doordat iedereen z'n tuin tegenwoordig vol smijt met tegels. gras eruit, tegels erin.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 4 december 2020 @ 10:19:37 #202
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_196545719
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:14 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Taal veranderd
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Taalgebruik, zoals letterlijk ieder jaar opnieuw gebeurd.
Beroerde toepassing van grammatica is daarentegen van alle tijden.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_196545726
Zwarte pied
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 4 december 2020 @ 10:22:03 #204
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196545760
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:19 schreef Kriegel het volgende:

[..]

[..]

Beroerde toepassing van grammatica is daarentegen van alle tijden.
Gelukkig is Nederland slechts mijn 4de taal en spreek ik het naast online nooit.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196545776
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:16 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

maar acht.. zwarte mensen zijn ook niet zwart.

Maar zo noemen ze zich wel over het algemeen en dus houden de meeste blanke mensen zich daar ook aan. Zo moeilijk is het niet hoor :)
  vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:40 #206
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_196545804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zwarte pied


BLACK PIED .com

quote:
11s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Gelukkig is Nederland slechts mijn 4de taal en spreek ik het naast online nooit.
Oké dan, wereldburger. _O_
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_196545829
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:18 schreef Amee het volgende:
@:JochemSjakie
Je zei dat de meerderheid zwarte Piet in stand wil houden. Zie hier!
Ik ben niet in de stemming voor jouw gezeur.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ds-kleiner~a2bcfe4d/

Moet ik jou nog eventjes uitleggen wat een 'meerderheid' precies betekend?
pi_196545884
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:27 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Ik ben niet in de stemming voor jouw gezeur.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ds-kleiner~a2bcfe4d/

Moet ik jou nog eventjes uitleggen wat een 'meerderheid' precies betekend?
Lees het artikel goed door. En stop eens met die act, daar heb ik geen zin in.
pi_196545919
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:30 schreef Amee het volgende:

[..]

Lees het artikel goed door. En stop eens met die act, daar heb ik geen zin in.
Ik heb het artikel wat ik gelinkt heb goed doorgelezen, beter dan dat jij dat in 1 minuut gedaan hebt. 55% is de meerderheid. Mensen hebben geen zin in dat constante gejank, en geven op en gaan verder met dingen die WEL belangrijk zijn in het leven.

En act? Nee, ik heb echt geen zin in jouw hypocriete gezeur.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2020 10:34:06 ]
  vrijdag 4 december 2020 @ 10:33:52 #210
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196545948
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:04 schreef pokkerdepok het volgende:

het suggereeert superioriteit van witte mensen. alsof die schoon zijn en niet bevlekt.

Geen Nederlander die ik ken denkt in dat soort termen, en ik ben zelf ook niet van zins mij dat soort onzin te laten aanpraten. Je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat blanke mensen in fysieke zin niet "onbevlekt" zijn, zoals blijkt uit de vele kleine en op een lichte huid beter zichtbare onregelmatigheden zoals sproeten en moedervlekken die juist de lichtst gekleurde types vaak hebben. En als je "bevlekt" in morele zin bedoelt raak je de Nederlanders helemaal kwijt, vermoed ik, want zo esoterisch denken eigenlijk alleen quasi-religieuze neonazi's en "white supremacists" - die overigens veel sterker vertegenwoordigd zijn in Duitsland en de VS, landen waarin de blanke huidskleur met het equivalent van "wit" wordt aangeduid.
pi_196546002
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:32 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Ik heb het artikel wat ik gelinkt heb goed doorgelezen, beter dan dat jij dat in 1 minuut gedaan hebt. 55% is de meerderheid.

En act? Nee, ik heb echt geen zin in jouw hypocriete gezeur.
Zegt de hypocriet zelf. Maar okay, deze user is niet meer een reactie waard van mij in het vervolg ✔
Boos blijven op mensen op internet is een zwakte

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2020 10:38:08 ]
pi_196546085
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:36 schreef Amee het volgende:

[..]

Zegt de hypocriet zelf. Maar okay, deze user is niet meer een reactie waard van mij in het vervolg ✔
Omdat ik jouw hypocriete gedrag blootstel, ben ik de schuldige?

Man man man, hou toch op joh, met je constante achtergestelde gedrag. De hele wereld is tegen jou, toch? En dag ligt toch zeker echt niet aan jou, hè?

En even ter info, JIJ haalt me hierheen. JIJ lokt een reactie uit. JIJ kan die vervolgens niet aan. JIJ keurt het faken van longkanker goed, alleen maar omdat dat groepje die dat deed tegen mij was. JIJ hakt vervolgens op me in omdat ik zogenaamd aan het groepspesten was. JIJ steunt vervolgens dat groepje dat daarvoor op mij aan het inhakken was.

JIJ bent de hypocriet hier. Jouw wil is wet, en als iemand het niet met jou eens is, dan is diegene per definitie fout.

Rot toch op, gevaarlijke gek.

Als je mijn reacties niet op prijs steld, waarom lok je me dan hierheen? Hypocriet, wederom. Block me dan gewoon, ipv me steeds een reactie uit te lokken. :W

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2020 10:44:09 ]
pi_196546278
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 19:24 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

waarom?
Omdat blanken niet verhevener zijn dan anders gepigmenteerden. Alleen al het willen benadrukken van dergelijk verschil is an sich al racisme.

De term 'wit' is in Nederland alleen maar geïntroduceerd zodat er aangesloten kan worden aan de overgewaaide racistische identiteitspolitiek en Critical Race Theory. Waar de blanken verantwoordelijk worden gehouden voor de achtergesteldheid van de anders gepigmenteerden. Er wordt daarbij dus duidelijk een verschil gemaakt in ras. Nu niet vanuit de positie van superioriteit (zoals destijd de nazi's) maar nu vanuit de positie van achtergesteldheid. De blanken (en dan met nam de blanke mannen) zijn vanuit jouw stelling aangeschoten wild, als het ware 'de nieuwe Joden'. Zie ook het huidige diversiteits gedram, de cancelcultuur, kwantiteit boven kwaliteit en de heropvoedingscursussen waar men met name blanke mannen wil verplichten daar aan mee te doen. Blanke mannen zijn aan hun huidskleur te herkennen, anders zou men nog willen dat ze een 'merkteken' zouden moeten dragen.

Dit alles is IN- en IN racisme én discriminatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 04-12-2020 11:02:21 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196546369
Er is niets mis met Zwarte piet.
Zwarte piet is dan ook geen blackface. Zwarte piet en blackface zijn twee verschillende dingen.
Daar is de anti-piet beweging van meneer Airfryer het mee eens.



volgend jaar zal er een film op de publieke omroep komen over alle misverstanden rondom Sinterklaas.
Nederland is geen land van censuur. Je kunt de Hollander niet zomaar opleggen hoe hij of zij moet leven.
individuen doen daar verwoede pogingen toe maar dat geeft alleen maar meer ellende. actie=reactie.
"oog om oog, tand om tand." zei m'n wiskundeleraar altijd. komt ergens uit de bijbel.

Mijn verwachting is dat Zwarte piet terug zal komen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196546405
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:48 schreef LanaMyst het volgende:
Ik vind het allemaal maar een zielige vertoning, persoonlijk zal het mij een worst wezen welke kleur "Piet" is.
Waar ik me wel aan stoor dat er in geen enkele winkel meer een piet te zien is, Dat er een roetveeg piet van gemaakt word heb ik op zich geen problemen mee, maar dat hij helemaal verbannen is(waar het nu op lijkt) gaat nergens meer over.
De bedrijven zijn bang voor onrust. Op mijn werk (ouderenzorg) hadden we al jaren zwarte Piet. Vorig jaar ook, maar dit jaar helemaal niets. Niet omdat piet er niet mag komen, maar omdat de activiteiten begeleider geen andere piet wil dan de zwarte. En we willen niet gaan provoceren door toch alleen een zwarte te nemen.
pi_196546503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er is niets mis met Zwarte piet.
Zwarte piet is dan ook geen blackface. Zwarte piet en blackface zijn twee verschillende dingen.
Daar is de anti-piet beweging van meneer Airfryer het mee eens.

[ afbeelding ]

volgend jaar zal er een film op de publieke omroep komen over alle misverstanden rondom Sinterklaas.
Nederland is geen land van censuur. Je kunt de Hollander niet zomaar opleggen hoe hij of zij moet leven.
individuen doen daar verwoede pogingen toe maar dat geeft alleen maar meer ellende. actie=reactie.
"oog om oog, tand om tand." zei m'n wiskundeleraar altijd. komt ergens uit de bijbel.

Mijn verwachting is dat Zwarte piet terug zal komen.
Wie de bal kaatst.

Ik zie dit jaar ook al veel meer activiteiten als ook activisme vanuit de pro-Piet kant.

Zolang via de media geen aandacht wordt besteed om het gegeven waarom Zwarte Piet geen racisme is zal dit vooralsnog op de achtergrond, in de regio en in buurtschappen een rol spelen.

De anti Piet lobby is strong with this one.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 4 december 2020 @ 11:24:37 #217
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196546683
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:16 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

weet niet of het zo belangrijk is, wat een of andere zweefsite voor een betekenis toekent aan wit.

maar goed, ik vind wit zelf ook niet zo fantastich. we zijn niet wit. eerder roze.
maar acht.. zwarte mensen zijn ook niet zwart.
het verdwijnen van blank is al heel wat.
Ik zie niet dat blank verdwijnt. Het is vooral een woke media dingetje en niet iets van de samenleving.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196547166
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:04 schreef pokkerdepok het volgende:
het suggereeert superioriteit van witte mensen. alsof die schoon zijn en niet bevlekt.
en zo zag men dat vroeger ook.
En heb jij daar bronnen van dat men dat vroeger zo zag?
pi_196547232
Allemaal misverstanden. Waarom vergeet men telkens dat juist de mensen uit Ghana zelf slavenhandelaren bleken te zijn.

De anti-piet beweging moet eens heel goed naar zichzelf en de eigen beweringen gaan kijken.

Recentelijk bleek uit onderzoek dat een homofoob zelf vaak homoseksueel blijkt.
Trek hier uw parallel met de anti-zwartepieten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 4 december 2020 @ 12:17:53 #220
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196547541
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

De term 'wit' is in Nederland alleen maar geïntroduceerd zodat er aangesloten kan worden aan de overgewaaide racistische identiteitspolitiek en Critical Race Theory.
Juist het feit dat het racisme in de VS historisch toch echt een veel dominantere factor in de samenleving was dan in Nederland terwijl men daar toch van oudsher van "white" spreekt, zou je aan het denken moeten zetten, lijkt me. Als er al connotaties van superioriteit zouden zijn, dan hangt dat samen met de gevoelens die men heeft over degenen naar wie het woord verwijst, niet met het woord zelf.
pi_196547665
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar zo noemen ze zich wel over het algemeen en dus houden de meeste blanke mensen zich daar ook aan. Zo moeilijk is het niet hoor :)
zwart/wit, ook niet moeilijk.
pi_196547718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar zo noemen ze zich wel over het algemeen en dus houden de meeste blanke mensen zich daar ook aan. Zo moeilijk is het niet hoor :)
zwart/wit, ook niet moeilijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Geen Nederlander die ik ken denkt in dat soort termen, en ik ben zelf ook niet van zins mij dat soort onzin te laten aanpraten. Je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat blanke mensen in fysieke zin niet "onbevlekt" zijn, zoals blijkt uit de vele kleine en op een lichte huid beter zichtbare onregelmatigheden zoals sproeten en moedervlekken die juist de lichtst gekleurde types vaak hebben. En als je "bevlekt" in morele zin bedoelt raak je de Nederlanders helemaal kwijt, vermoed ik, want zo esoterisch denken eigenlijk alleen quasi-religieuze neonazi's en "white supremacists" - die overigens veel sterker vertegenwoordigd zijn in Duitsland en de VS, landen waarin de blanke huidskleur met het equivalent van "wit" wordt aangeduid.
is geen kwestie van aanpraten,. maar van je bewust zijn van de geschiedenis. blank stond voor een superioriteits idee.
pi_196547777
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar zo noemen ze zich wel over het algemeen en dus houden de meeste blanke mensen zich daar ook aan. Zo moeilijk is het niet hoor :)
zwart/wit, ook niet moeilijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Geen Nederlander die ik ken denkt in dat soort termen, en ik ben zelf ook niet van zins mij dat soort onzin te laten aanpraten. Je hoeft maar om je heen te kijken om te zien dat blanke mensen in fysieke zin niet "onbevlekt" zijn, zoals blijkt uit de vele kleine en op een lichte huid beter zichtbare onregelmatigheden zoals sproeten en moedervlekken die juist de lichtst gekleurde types vaak hebben. En als je "bevlekt" in morele zin bedoelt raak je de Nederlanders helemaal kwijt, vermoed ik, want zo esoterisch denken eigenlijk alleen quasi-religieuze neonazi's en "white supremacists" - die overigens veel sterker vertegenwoordigd zijn in Duitsland en de VS, landen waarin de blanke huidskleur met het equivalent van "wit" wordt aangeduid.
is geen kwestie van aanpraten,. maar van je bewust zijn van de geschiedenis. blank stond voor een superioriteits idee.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 10:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Omdat blanken niet verhevener zijn dan anders gepigmenteerden. Alleen al het willen benadrukken van dergelijk verschil is an sich al racisme.

De term 'wit' is in Nederland alleen maar geïntroduceerd zodat er aangesloten kan worden aan de overgewaaide racistische identiteitspolitiek en Critical Race Theory. Waar de blanken verantwoordelijk worden gehouden voor de achtergesteldheid van de anders gepigmenteerden. Er wordt daarbij dus duidelijk een verschil gemaakt in ras. Nu niet vanuit de positie van superioriteit (zoals destijd de nazi's) maar nu vanuit de positie van achtergesteldheid. De blanken (en dan met nam de blanke mannen) zijn vanuit jouw stelling aangeschoten wild, als het ware 'de nieuwe Joden'. Zie ook het huidige diversiteits gedram, de cancelcultuur, kwantiteit boven kwaliteit en de heropvoedingscursussen waar men met name blanke mannen wil verplichten daar aan mee te doen. Blanke mannen zijn aan hun huidskleur te herkennen, anders zou men nog willen dat ze een 'merkteken' zouden moeten dragen.

Dit alles is IN- en IN racisme én discriminatie.
man man, wat een bagger, dit...
eeuwen lang waren de witte mensen bevoordeeld, en dan als die positie ter sprake wordt gesteld, zijn de blanken ineens oh zo achtergesteld en zelfs de nieuwe joden? en dan mag je de huidskleur niet benoemen, want dan ben je racistisch?

hou toch op..
  vrijdag 4 december 2020 @ 12:35:35 #224
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196547782
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

zwart/wit, ook niet moeilijk.
[..]

is geen kwestie van aanpraten,. maar van je bewust zijn van de geschiedenis. blank stond voor een superioriteits idee.
Aanname. Dus wél aanpraten.

Als je met een serieuze Nederlandse (!) bron komt, dan wil ik het overwegen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196547792
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik zie niet dat blank verdwijnt. Het is vooral een woke media dingetje en niet iets van de samenleving.
kwestie van tijd
pi_196547842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:35 schreef pokkerdepok het volgende:

man man, wat een bagger, dit...
eeuwen lang waren de witte mensen bevoordeeld, en dan als die positie ter sprake wordt gesteld, zijn de blanken ineens oh zo achtergesteld en zelfs de nieuwe joden? en dan mag je de huidskleur niet benoemen, want dan ben je racistisch?

hou toch op..
Ook niet moeilijk. Maak je verschil op basis van huidskleur dan is dat racisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196547857
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik zie niet dat blank verdwijnt. Het is vooral een woke media dingetje en niet iets van de samenleving.
kwestie van tijd
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En heb jij daar bronnen van dat men dat vroeger zo zag?
elk willekeurig geschiedenisboek? kolonialisme?
pi_196547867
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kwestie van tijd
[..]

elk willekeurig geschiedenisboek? kolonialisme?
Laat maar zien welk geschiedenisboek dat is.
pi_196547912
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:35 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Aanname. Dus wél aanpraten.

Als je met een serieuze Nederlandse (!) bron komt, dan wil ik het overwegen.
probeer dit:
https://historiek.net/ges(...)e-term-blank/133033/
pi_196547931
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ook niet moeilijk. Maak je verschil op basis van huidskleur dan is dat racisme.
zo ontneem je de structurele slachtoffers van rasisme de mogelijkheid tot correctie daarvan, door het te benoemen. is dus meer een truukje om mensen het zwijgen op te leggen dan een gemeende stelling.
pi_196547956
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Laat maar zien welk geschiedenisboek dat is.
ga maar googelen, lol. ik neem aan dat je toch wel weet wat onze geschiedenis is. het westen heeft eeuwenlang de wereld overheerst, verdeeld en leeggeroofd.
  vrijdag 4 december 2020 @ 12:55:33 #232
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196548077
quote:
Even lezen;
quote:
‘Blank’ wordt het meest gebruikt als verwijzing naar iemands huidskleur. Maar dit geldt historische gezien ook voor de term ‘wit’.
...

Geen verdere onderbouwing.

quote:
Een ‘witte’ of ‘blanke’ huid was lange tijd in Europa een schoonheidsideaal, in die context werden beide termen in geschreven bronnen door elkaar heen gebruikt.
Europa is niet relevant, gaat om de Nederlandse taal.

quote:
Halverwege de negentiende eeuw kwam de wetenschap met een raciale hiërarchie, met bovenaan de blanke mens. Er ontstond een ‘levensboom’ met bovenin de Indo-Germaan en onderaan de Afrikaan, dicht bij de aapmensen. De wetenschappelijke rangorde versterkte alleen de, op dat moment, al heersende mening in de westerse maatschappij. De wetenschap liep achter.
Staat nergens dat blank "erger" is dan wit.

quote:
De term blank wordt als je het over koloniale geschiedenis hebt vaak afgezet tegenover de term ‘neger’. Waar zwart en wit beschrijvende woorden zijn, vallen blank en neger onder normatieve termen. Er wordt een waardeoordeel gegeven aan wat ze beschrijven. Blank gaat vaak uit van ‘schoon’ en ‘mooi’ en neger van ‘minderwaardig’ en ‘zwartheid’.
Wordt gewoon als gegeven gepresenteerd. Geen verwijzingen. Ik kan dit niet onderzoeken.

quote:
Het probleem met de term blank is dat er maar weinig over geschreven is en dat adequaat en grondig historisch onderzoek uitblijft.
Ergo, deze tekst is onvoldoende.

quote:
De term valt te herleiden naar de dertiende eeuw, maar net als dat voor geschiedenis geldt, is taal onderhevig aan verandering en nieuwe inzichten. Wanneer het op de term aankomt kan alleen voorlopig geconcludeerd worden dat:

“Taalgebruik evolueert. Een beladen woord kan in onbruik raken, zoals met allochtoon is gebeurd. Als blank alleen nog maar klinkt als de blanke top der duinen, ja, dan is wit wél neutraler”

…aldus NRC-ombudsman Sjoerd de Jong in een NOS-artikel uit 2018.
Tja, wat moet je hiermee.

Eindconclusie, hij zegt het zelf; Het probleem met de term blank is dat er maar weinig over geschreven is en dat adequaat en grondig historisch onderzoek uitblijft.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196548303
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Even lezen;
[..]

...

Geen verdere onderbouwing.
[..]

Europa is niet relevant, gaat om de Nederlandse taal.
[..]

Staat nergens dat blank "erger" is dan wit.
[..]

Wordt gewoon als gegeven gepresenteerd. Geen verwijzingen. Ik kan dit niet onderzoeken.
[..]

Ergo, deze tekst is onvoldoende.
[..]

Tja, wat moet je hiermee.

Eindconclusie, hij zegt het zelf; Het probleem met de term blank is dat er maar weinig over geschreven is en dat adequaat en grondig historisch onderzoek uitblijft.
haha ja t is maar een kort artikeltje. maar dan krijg je ongeveer een idee wat er speelt.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:14:48 #234
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196548340
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:13 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

haha ja t is maar een kort artikeltje. maar dan krijg je ongeveer een idee wat er speelt.
Even serieus, ik vind geschiedenis gewoon heel interessant. Mocht je nog wat vinden, ik wil het graag lezen. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:22:22 #235
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_196548459
quote:

"Onschuldige term in oorsprong, slavenhouders en frenologie slecht slecht. Geen historisch bewijs voor racistische lading."


Ik zie het niet. Het enige dat hierin naar voren komt is dat er tussen 1600 en 1900 dwazen rondliepen die zich bezighielden met misbruik en pseudowetenschap, die weer werd gebruikt voor imperialistisch misbruik. En die ons beter vonden dan zwarten (of negers, wat letterlijk zwarten betekent en dus van oorsprong óók geen waardeoordeel is maar een alternatief op blanken, in tegenstelling tot nikkers dat altijd een pejoratief is geweest).

Op dat moment was in het Nederlands 'blank' de enige gangbare beschrijvende term voor westerse mensen, dus waren blanken superieur. Als er al ooit een onfris verband van dit woord met rein was, dan is dit hooguit in die periode er bij sommige mensen ingeslopen. Niet daarvoor en zeker ook niet daarna. En dat is een lange tijd. Er werd gewoon 'mensen die eruitzien als wij' mee bedoeld, en in moderne context 'van Europese oorsprong'.

Dit maakt het woord blank an sich niet opeens een term om jezelf mee boven anderen te plaatsen. Het had net zo goed 'wit' kunnen zijn destijds, zoals bij de Engelsen. Het denken en handelen zat fout, niet een simpel woord waar onbewust voor gekozen werd omdat het onderdeel van je alledaagse taalgebruik is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 04-12-2020 15:15:24 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_196548516
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

zo ontneem je de structurele slachtoffers van rasisme de mogelijkheid tot correctie daarvan, door het te benoemen. is dus meer een truukje om mensen het zwijgen op te leggen dan een gemeende stelling.
De definitie van racisme is niet herdefinieerbaar. Ook al haal je nog zoveel truukjes uit.

Indien iemand zich rasistisch bejegend voelt biedt onze maatschappij al genoeg mogelijkheden om dat aan de kaak te stellen zonder dat je daarvoor meent een bepaald 'ras' negatief te moeten bejegenen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:28:41 #237
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196548575
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:36 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kwestie van tijd
Niet als de samenleving er niet vatbaar voor is.
'wit' is als racistisch bedoelde term geïntroduceerd door met name de nos. Buitenom de media en de antipietengroep die toch al een onevenredige aandacht hebben op huidskleur, gebruikt niemand 'wit'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196548720
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:22 schreef Kriegel het volgende:

[..]


"Onschuldige term in oorsprong, slavenhouders en frenologie slecht slecht. Geen historisch bewijs voor racistische lading."


Ik zie het niet. Het enige dat hierin naar voren komt is dat er tussen 1600 en 1900 dwazen rondliepen die zich bezighielden met misbruik en pseudowetenschap, die weer werd gebruikt voor imperialistisch misbruik. En die ons beter vonden dan zwarten (of negers, wat letterlijk zwarten betekent en dus van oorsprong óók geen waardeoordeel is maar een alternatief, in tegenstelling tot nikkers dat altijd een pejoratief is geweest).

Op dat moment was in het Nederlands 'blank' de enige gangbare beschrijvende term voor westerse mensen, dus waren blanken superieur. Als er al ooit een onfris verband met rein was, dan is dit hooguit in die periode er bij sommige mensen ingeslopen. Niet daarvoor en zeker ook niet daarna. En dat is een lange tijd. Er werd gewoon 'mensen die eruitzien als wij' mee bedoeld.

Dit maakt het woord blank zelf niet opeens een term om jezelf mee boven anderen te plaatsen. Het had net zo goed 'wit' kunnen zijn destijds, zoals bij de Engelsen. Het denken en handelen zat fout, niet een simpel woord waar onbewust voor gekozen werd omdat het onderdeel van je alledaagse taalgebruik is.
okee je hebt niet helemaal ongelijk.
denk dat het ook belangrijk is om een soort van nieuwe start te maken, symbolisch misschien. alle termen die een realtie hebben met het verleden moeten weg. dta krijg je als mensen zich hierin gaan verdiepen, dan lees je toch voortaan blank met een nare nasmaak. en als je dan tot iets nieuws kan komen, nu is dat kennelijk zwart/wit, dan weet iedereen dat er afstand wordt gedaan van iets, dat we onder nieuwe verhoudingen verder gaan.
ik heb er geen probleem mee, ondanks dat ik wit of zwart ook raar vind klinken. ik zeg liever dat iemand van afrikaanse afkomst is, of een europeaan, of antilliaan, etc. misschien zijn we er dus nog niet.
pi_196548729
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Even serieus, ik vind geschiedenis gewoon heel interessant. Mocht je nog wat vinden, ik wil het graag lezen. :)
google is your friend.
pi_196548772
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Even serieus, ik vind geschiedenis gewoon heel interessant. Mocht je nog wat vinden, ik wil het graag lezen. :)
google is your friend.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

De definitie van racisme is niet herdefinieerbaar. Ook al haal je nog zoveel truukjes uit.

Indien iemand zich rasistisch bejegend voelt biedt onze maatschappij al genoeg mogelijkheden om dat aan de kaak te stellen zonder dat je daarvoor meent een bepaald 'ras' negatief te moeten bejegenen.
klinkt meer als; de voormalige onderdrukkende kant van de discussie heeft besloten dat het voorbij is, en eist van de onderdrukten dat zij dat ook vinden. en bepaald onder welke voorwaarden het voorbij is.
pi_196548796
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:14 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Even serieus, ik vind geschiedenis gewoon heel interessant. Mocht je nog wat vinden, ik wil het graag lezen. :)
google is your friend.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

De definitie van racisme is niet herdefinieerbaar. Ook al haal je nog zoveel truukjes uit.

Indien iemand zich rasistisch bejegend voelt biedt onze maatschappij al genoeg mogelijkheden om dat aan de kaak te stellen zonder dat je daarvoor meent een bepaald 'ras' negatief te moeten bejegenen.
klinkt meer als; de voormalige onderdrukkende kant van de discussie heeft besloten dat het voorbij is, en eist van de onderdrukten dat zij dat ook vinden. en bepaald onder welke voorwaarden het voorbij is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Niet als de samenleving er niet vatbaar voor is.
'wit' is als racistisch bedoelde term geïntroduceerd door met name de nos. Buitenom de media en de antipietengroep die toch al een onevenredige aandacht hebben op huidskleur, gebruikt niemand 'wit'.
steeds meer.

het is niet racistisch bedoeld. het is een aanduiding, meer niet. nieta nders dan dat men voorheen blank zei.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:43:18 #242
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196548844
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:40 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

google is your friend.
[..]

klinkt meer als; de voormalige onderdrukkende kant van de discussie heeft besloten dat het voorbij is, en eist van de onderdrukten dat zij dat ook vinden. en bepaald onder welke voorwaarden het voorbij is.
[..]

steeds meer.

het is niet racistisch bedoeld. het is een aanduiding, meer niet. nieta nders dan dat men voorheen blank zei.
Ja! Nou weet ik het wel! :(
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:50:35 #243
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196548968
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:40 schreef pokkerdepok het volgende:

het is niet racistisch bedoeld. het is een aanduiding, meer niet. nieta nders dan dat men voorheen blank zei.
Ik kan er slecht tegen als mensen vanuit rancune naar pseudo-argumenten gaan zoeken om de andere partij "terug te pakken" door ze een etnoniem op te dringen waar ze zelf niet voor kiezen en ze tegelijkertijd een stukje eigenheid van hun taal af te nemen. Zo komt het op mij over.
pi_196548989
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:43 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ja! Nou weet ik het wel! :(
ja doe dan :) of niet, maar als je het interessant vond..
pi_196549011
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:43 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ja! Nou weet ik het wel! :(
ja doe dan :) of niet, maar als je het interessant vond..
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik kan er slecht tegen als mensen vanuit rancune naar pseudo-argumenten gaan zoeken om de andere partij "terug te pakken" door ze een etnoniem op te dringen waar ze zelf niet voor kiezen en ze tegelijkertijd een stukje eigenheid van hun taal af te nemen. Zo komt het op mij over.
okee fair enough. ik ga er vanuit dat mensen het wel zien als ze er wat vanaf weten. het is geen kwestie van hun tegen ons.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:55:23 #246
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196549069
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:51 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja doe dan :) of niet, maar als je het interessant vond..
Gast, let even op je copy paste. ;)

Die blijft nogal hangen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196549169
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

google is your friend.
[..]

klinkt meer als; de voormalige onderdrukkende kant van de discussie heeft besloten dat het voorbij is, en eist van de onderdrukten dat zij dat ook vinden. en bepaald onder welke voorwaarden het voorbij is.
Nee, eerder, maak niet dezelfde fout.

Dat in het verleden 'zwarten' racistisch bejegend werden wil niet zeggen dat je nu hetzelfde met de blanken moet doen. In Afrika, en met name ZA zien we waar dat toe kan leiden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:01:14 #248
3542 Gia
User under construction
pi_196549170
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:17 schreef Iblardi het volgende:


Juist het feit dat het racisme in de VS historisch toch echt een veel dominantere factor in de samenleving was dan in Nederland terwijl men daar toch van oudsher van "white" spreekt, zou je aan het denken moeten zetten, lijkt me. Als er al connotaties van superioriteit zouden zijn, dan hangt dat samen met de gevoelens die men heeft over degenen naar wie het woord verwijst, niet met het woord zelf.
Want Engels is de oertaal? De taal die alles bepaalt?

Wat is wit in het Italiaans, spaans, frans?
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:54 #249
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196549228
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja doe dan :) of niet, maar als je het interessant vond..
[..]

okee fair enough. ik ga er vanuit dat mensen het wel zien als ze er wat vanaf weten. het is geen kwestie van hun tegen ons.
Volgens mij is het geen kwestie van weten, maar meer een kwestie van een beetje kritisch zijn op aannames over wat mensen denken bij de woorden die ze gebruiken en hoe dat ze wel of niet racistisch zou maken. Ik krijg hier hetzelfde gevoel bij als bij al die new age-achtige boekjes over handleeskunde, astrologie, handschriftkunde, tarotkunde en wat dies meer zij, waarin vrijelijk en tegelijkertijd zeer selectief en a-kritisch wordt geput uit willekeurige detailobservaties om de een of andere vergezochte theorie te "bewijzen".
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:07:55 #250
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196549250
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Want Engels is de oertaal? De taal die alles bepaalt?

Wat is wit in het Italiaans, spaans, frans?
? Nee. Volgens mij heb ik dat ook niet beweerd.

Het woord in de Romaanse talen is afgeleid van het Germaanse blank-, dus bianco, blanco e.d.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')