(dit betreft een zogenaamd 'premium' artikel in het AD, maar is ook zonder abonnement op
Drimble te lezen)
De moeder aller realitysoaps is terug: ‘Dit heeft niets met Big Brother te maken’
Bert van der Veer zat bij brainstormsessies over Big Brother eind jaren 90, was fan van het programma en keek dan ook uit naar de terugkeer van ‘de moeder aller realitysoaps’. ,,Maar ik begin me toch zorgen te maken.”Bert van der Veer is blij dat hij een tweede televisietoestel heeft. Kan hij Big Brother erbij blijven kijken. Dat was aanvankelijk niet de bedoeling. ,,Maar het gaat niet hard in de liefde tussen Big Brother en mij”, bekent de voormalige programmadirecteur en regisseur.
Van der Veer heeft een grote voorliefde voor realityprogramma’s en was eind jaren 90 betrokken bij de brainstormsessies voor de eerste Big Brother-reeks, bedacht door John de Mol en Paul Römer. ,,Project X heette dat. Een codenaam, die alleen maar fluisterend uitgesproken mocht worden, want niets mocht uitlekken. Ik ben er drie, vier keer bij geweest. Het ging bijna alleen maar over: ‘Wat gaan we doen in het huis.’ Niet wat gaan zij, de bewoners, maar wij. Geopperd werd om de verwarming uit te schakelen of de bewoners een paar dagen geen eten te geven. Uiteindelijk is dat allemaal geschrapt. Alleen het nomineren is overgebleven. Daarvoor zullen ze destijds toch een goede reden hebben gehad. Nu zie ik het toch allemaal weer terug. Een overdaad aan activiteiten.”
Er is groots ingezet op een revival van Big Brother. Een hottub buiten, een pizzaoven, een sauna, een gameroom, meer dan honderd camera’s in en rond het huis. Vier Nederlandse én Vlaamse deelnemers, van wie de eerste (Ziko) gisteravond het huis alweer moest verlaten.
Ook Van der Veer ging er maandag voor zitten bij de ouverture van Big Brother 2.0. ,,Maar ze zullen wel hoofdpijn hebben gekregen van zoveel bedachte dingen. Er moest een puzzel worden opgelost. Ik zag ze met een kist sjouwen. Ik heb gezien dat iemand complimenten moest maken over de ogen van de bewoners. Er waren insluipers, quotes die werden gekoppeld aan kandidaten. Er was gedoe met een stretcher. Waarom ineens een stretcher? Welk drama haal je eruit als je één bed minder hebt? Het is allemaal zo gescript. En ineens heeft Big Brother ook een stem. Nogal overdonderend. Ik had echt zoiets: ‘Alsjeblieft zeg, laat het nou gewoon een beetje gebeuren.”
ObstakelDat laatste was in 1999 een groot obstakel voor televisiezenders om Big Brother aan te schaffen. John de Mol moest ermee leuren. ,,Zoveel mensen dachten dat het niks werd. Ik ook. Maar ik kwam op een dag thuis, vertelde mijn dochters die net de tienerleeftijd hadden bereikt over het concept. Hun reactie: ‘Waar kunnen we ons inschrijven’?”
Juist die verveling, de onderlinge verhoudingen, de discussies, was de kracht van (de eerste) Big Brother, weet Van der Veer. ,,Ergens deze week ging het over vegakaas. Ja, dacht ik, dát wil ik! Geruzie over vegakaas. Er is een jongen die een beetje op Terror Jaap (een karakter van een deelnemer uit De Gouden Kooi; red.) lijkt. Een heel zachtaardige jongen, maar met een snurkgeluid dat zo ongeveer tot Haarlem reikt. Kijk, dat zijn de leuke dingen.”
Al bij de eerste uitzending buitelden de deskundigen, seksuologen en familieleden over elkaar heen om de ontwikkelingen te duiden. ,,Vermoeiend”, vindt Van der Veer die - veelzeggend, vindt hijzelf - ook nog geen favoriete bewoner heeft. ,,De keuze voor de kandidaten is vreemd. Er loopt een soort kale terrorist (Theo) rond die de ene na de andere racistische opmerking maakt, Femke Halsema loopt te shamen, maar niet genomineerd is. Het succes van de eerste Big Brother had ook te maken met de liefde tussen Bart en Sabine. Enerzijds heb ik de indruk dat nu ook gegokt wordt op zo’n ontwikkeling, ook omdat het programma om 21.30 uur wordt uitgezonden. Op dat tijdstip kun je je meer permitteren. Bij Lange Leve de Liefde gebeurt ook nog wel eens wat, onder het dekbed, maar dat is vroeg op de avond. Daar moet je dus mee oppassen.”
PreutsheidAnderzijds is er bij de casting niet veel rekening gehouden met opbloeiende liefdes, stelt Van der Veer. ,,Het is nu ook weer niet zo dat er een paar seksbommen in het huis rondlopen. Er zitten nota bene twee moeders bij. Bij de openingsshow ging het uitgebreid over seks en douchen, maar zag ik mannen in hun boxershort onder de douche stappen. De nieuwe preutsheid, dat gaf wel weer enige vrolijkheid.”
Van der Veer betreurt het gegeven dat je Big Brother 24/7 alleen op betaalzender Videoland kunt kijken. In 1999 waren de beelden te streamen op internet, wat destijds revolutionair was. ,,Je offert een deel van je attractiviteit op aan zakelijke belangen. Jammer. Online stond ie toen vaak aan, overal om me heen hoorde ik dat. Ik weet niet wat meer oplevert: een paar honderd Videoland-abonnees of een paar duizend mensen die online gaan kijken.”
Opdrachten, spelletjes, de Big Brother-stem, deskundigen aan de desk, het is allemaal te veel van het goede, vindt Van der Veer. ,,Het is te hopen dat er tussen de bewoners meer gebeurt, waardoor de spelletjes op de afvalhoop kunnen. Hoe gaan ze dat honderd afleveringen volhouden met twee, drie vondsten - tussen aanhalingstekens -, per aflevering? Of ik gemengde gevoelens heb? Nou, ik ben eerder bezorgd. Het is namelijk leuk als zulke dingen lukken. Ik blijf voorlopig kijken, maar dan wel op mijn tweede toestel.”
Kaders:
quote:
‘Dit heeft niks met Big Brother te maken’
Ruud Benard, de populaire bewoner uit de eerste Big Brother-reeks, is kritisch op de huidige realityserie. ,,Dit heeft niks met Big Brother te maken”, zegt de de verliezend finalist van destijds, die bekend werd van zijn uitspraken ‘lekker knuffelen’ en ‘laat je niet gek maken’.
,,Ik herken het helemaal niet. Er is zoveel veranderd. We hebben gezien tijdens coronatijd dat eenvoud heel mooi kan zijn. Dat was toen ook zo. Een bakkie thee zetten, beetje kaarten. Het hoeft allemaal niet zo spectaculair en sensationeel te zijn. Nu wordt alles uit de kast gehaald om het aantrekkelijk te maken. Erg overdreven en onrustig . Wij hadden alleen maar weekopdrachten. Konden we producten verdienen. Nu zie je mensen allemaal rare fratsen uithalen. Om op te vallen. Bewust van de camera’s, denk ik. Onnatuurlijk gedrag, maar daar gaat het publiek op den duur doorheen prikken. Ik kan er niet zo goed naar kijken. Is Big Brother-onwaardig. Ik zal het wel zien, maar dan af en toe tijdens het zappen.”
quote:
Googelen op Liese
Tijdens de eerste uitzending werd er meer dan 100.000 keer gezocht op ‘Big Brother 2021'. Daarmee werd het de nummer-1-Googlezoekopdracht van die dag. Veruit de meeste zoekopdrachten op ‘Big Brother’ zijn de afgelopen week gedaan vanuit het Brabantse Made, bij Breda. Ter verduidelijking: deelneemster Daniëlle woont hier met haar gezin. Verdere interesse komt uit Zevenbergen, Rijen en Stadskanaal. Uit de zoekopdrachten blijkt bovendien dat er relatief veel gegoogeld wordt op ‘Big Brother huismeester’.
Als het om de deelnemers gaat, zijn mensen het meest nieuwsgierig naar de Amsterdamse Theo: van alle kandidaten werd hij tijdens de uitzending het meest via het internet nagetrokken. Drenten zijn vooral geïnteresseerd naar de Vlaamse Liese: zij is de enige kandidaat op wie specifiek wordt gegoogeld in deze provincie. De Vlamingen delen de interesse van Drentse medekijkers: ook in Vlaanderen werd gedurende de eerste uitzending het meest gezocht op Liese. Bron: Google Trends