abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 november 2020 @ 15:15:41 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_196484684


Het initiatief van Glasdraad.nl om glasvezel in mijn gemeente te brengen is een succes. Met net iets meer dan 50% aanmeldingen kan ik straks (hopelijk) genieten van heel snel internet.

Maar ik vraag mij af, is dit ook zo? Ik lees de negatieve reviews van oa. KPN en XS4ALL, die nota bene als beste providers worden uitgeroepen en als ik dat allemaal zo lees, over hoe er niet op mails gereageerd wordt, dat je moet op letten dat ze boel niet thuis bij je slopen als ze het glasvezel kastje komen aanleggen, hoe vaak er storing is, dan begrijp ik daar eigenlijk niets van. Glasvezel zou toch zo goed als storingsvrij moeten zijn? Ik zit nu bij Ziggo, heb het middenpakket van 250/25Mbit. De uploadsnelheid is mij al jaren een doorn in het oog. Glasvezel biedt de optie voor synchroon 1Gbit, wat natuurlijk een gigantische verbetering is.

Daar staat tegenover dat ik over Ziggo erg weinig te klagen heb. Natuurlijk lag de internet verbinding er 'wel eens' uit, maar dan had ik hiervoor een mailtje gekregen (ivm werkzaamheden, en vaak was dit midden in de nacht), maar voor de rest ALTIJD stabiel en goedwerkend internet.

Glasdraad heeft meer initiatieven gedaan in Nederland en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met oa KPN en/of XS4All (sommigen zeggen dat XS4ALL eigenlijk een dochter is van KPN). Het kan natuurlijk ook zijn dat ik slechts een paar uitzonderingen lees en dat de rest allemaal wel een goede verbinding heeft. Dus, mijn vraag is, wie van jullie heeft ook KPN Glasvezel en wat zijn de ervaringen? Hoe klantvriendelijk is KPN?
pi_196484927
Ik heb de uploadlimiet echt nog nooit als minpunt ervaren eigenlijk.
pi_196484937
Kpn hier, nooit geen problemen super service.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196485047
Vergeet niet dat de klagers vaak het hardste schreeuwen, en dat je alle mensen die wel tevreden zijn over het algemeen niet hoort. Daardoor kan het wel lijken dat een dienst erg slecht is terwijl dat in de praktijk heel erg kan meevallen.
pi_196485057
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 15:35 schreef halfway het volgende:
Kpn hier, nooit geen problemen super service.
Nooit geen problemen is niet bepaald een aanbeveling.
pi_196485099
Ik heb uiteindelijk nee gezegd tegen onze glasvezelaanbieder Delta, omdat de 14 dagen proefperiode / wettelijke bedenktijd 3 maanden verloopt vóórdat we het product kunnen testen.

Bij mij gaat er dan een belletje rinkelen namelijk, want als je vertrouwen hebt in je product, waarom zou je de bedenktijd dan niet in laten gaan vanaf het moment dat het glasvezel daadwerkelijk is aangelegd?

Precies, wanneer je er toch niet helemaal zeker van bent dat de uitrol en nazorg goed gaat verlopen.

Ik zit voorlopig goed met mn ouderwetse dataverbinding :)
pi_196485223
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 15:42 schreef Farenji het volgende:
Vergeet niet dat de klagers vaak het hardste schreeuwen, en dat je alle mensen die wel tevreden zijn over het algemeen niet hoort. Daardoor kan het wel lijken dat een dienst erg slecht is terwijl dat in de praktijk heel erg kan meevallen.
Dit inderdaad. Op welke provider je ook zoekt, je vindt vooral negatieve reacties. Alleen de mensen met klachten laten zich horen. De overgrote meerderheid die gewoon zonder problemen kan internetten, ziet geen noodzaak om te reageren. Hetzelfde zie je bij andere diensten, zoals cv-onderhoudsbedrijven.
pi_196485530
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 15:47 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Ik heb uiteindelijk nee gezegd tegen onze glasvezelaanbieder Delta, omdat de 14 dagen proefperiode / wettelijke bedenktijd 3 maanden verloopt vóórdat we het product kunnen testen.

Bij mij gaat er dan een belletje rinkelen namelijk, want als je vertrouwen hebt in je product, waarom zou je de bedenktijd dan niet in laten gaan vanaf het moment dat het glasvezel daadwerkelijk is aangelegd?

Precies, wanneer je er toch niet helemaal zeker van bent dat de uitrol en nazorg goed gaat verlopen.

Ik zit voorlopig goed met mn ouderwetse dataverbinding :)
Je had nu ook superstabiel en snel glasvezel kunnen hebben, alleen maar omdat je argwaan hebt om iets dat wettelijk geregeld is. :')
Powered by Janetje®
pi_196485742
quote:
10s.gif Op maandag 30 november 2020 16:22 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Je had nu ook superstabiel en snel glasvezel kunnen hebben, alleen maar omdat je argwaan hebt om iets dat wettelijk geregeld is. :')
Ja, of niet.
pi_196486376
Ik vraag me al jaren af of het medium wel de beperkende factor is bij thuisinternet. Als je thuis dan met wifi verder gaat dan maakt het natuurlijk al niet meer uit hoe snel de verbinding is tussen de 'voordeur' en de wijkcentrale.

Snelheid is van zoveel factoren afhankelijk. Ook over koper kan je een gigabit verbinding maken. Het is alleen de vraag of je de komende jaren daar al profijt van hebt.

Ook met een relatief trage verbinding kan je nog steeds in hd streamen.
  maandag 30 november 2020 @ 19:29:41 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196488031
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 17:27 schreef qajariaq het volgende:
Ik vraag me al jaren af of het medium wel de beperkende factor is bij thuisinternet. Als je thuis dan met wifi verder gaat dan maakt het natuurlijk al niet meer uit hoe snel de verbinding is tussen de 'voordeur' en de wijkcentrale.
Moderne wifi (6) apparaten doen tegenwoordig makkelijk een ruime gigabit aan datatransport. In veel gevallen sneller dan je internetverbinding.

quote:
Snelheid is van zoveel factoren afhankelijk. Ook over koper kan je een gigabit verbinding maken. Het is alleen de vraag of je de komende jaren daar al profijt van hebt.
Niet over de telefoonkabels die in de grond liggen. Ziggo kan het wel over de tv-kabel, maar dan is die gigabit maar in één richting.

quote:
Ook met een relatief trage verbinding kan je nog steeds in hd streamen.
Als je met hele gezin zit te streamen is meer bandbreedte wel prettig.
So we just called him Fred
pi_196491667
quote:
7s.gif Op maandag 30 november 2020 19:29 schreef Fred het volgende:
Als je met hele gezin zit te streamen is meer bandbreedte wel prettig.
Als er gelijktijdig in een gezin gelijktijdig drie verschillende films in HD bekeken moeten worden dan wordt het tijd om een andere hobby bij te zoeken. Klinkt in ieder geval niet als een gezellige boel.
pi_196491768
Zes jaar glasvezel via KPN en nog nooit een minuut storing gehad. Daarvoor altijd gezeur met kabelstoringen en snelheid. Nu nooit meer. Altijd constant.
pi_196491972
Al ruim twintig jaar ADSL en als ik in totaal een uur of drie storing heb gehad is het veel. Dat werkt dus ook.

Daarvoor had ik kabel en dat was toen een drama. Maar dat was vorige eeuw.

Internet heeft niet vaak storing dacht ik. Je eigen spul heeft dat vaker...
pi_196493293
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 17:27 schreef qajariaq het volgende:
Ik vraag me al jaren af of het medium wel de beperkende factor is bij thuisinternet. Als je thuis dan met wifi verder gaat dan maakt het natuurlijk al niet meer uit hoe snel de verbinding is tussen de 'voordeur' en de wijkcentrale.

Snelheid is van zoveel factoren afhankelijk. Ook over koper kan je een gigabit verbinding maken. Het is alleen de vraag of je de komende jaren daar al profijt van hebt.

Ook met een relatief trage verbinding kan je nog steeds in hd streamen.
HD is nou niet echt om over naar huis te schrijven, waarbij denken dat wifi An sich traag is ook niet meer van deze tijd is :)
  Redactie Frontpage dinsdag 1 december 2020 @ 07:26:13 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_196493305
Wellicht een beetje een zijstraat, maar ik word gespammed door T-Mobile die mij 'supersnel' glasvezel aanbieden. Maximum snelheid: 100 mbit... Wat een grap. Ik heb nu Ziggo 250 mbit. Waarom maakt een bedrijf überhaupt reclame voor glasvezel wanneer het sloom als stront is? Ze weten waar ik woon en wat daar beschikbaar is, aangezien ik al mobiele klant van ze ben.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_196493310
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 07:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

HD is nou niet echt om over naar huis te schrijven, waarbij denken dat wifi An sich traag is ook niet meer van deze tijd is :)
:Y
Ik heb 250Mbit/s glasvezel (van Caiway helaas, maar zowel het coax als het glasvezelnetwerk is van hun moedermaatschappij, dus helaas geen andere optie), en hoewel ik bijna alles (PS4, PS5, televisie, computer) bedraad heb aangesloten, gaat mijn telefoon uiteraard (duh) via wifi. En daar haal ik ook elke keer de maximale snelheid mee.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196493480
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 07:26 schreef JeMoeder het volgende:
Wellicht een beetje een zijstraat, maar ik word gespammed door T-Mobile die mij 'supersnel' glasvezel aanbieden. Maximum snelheid: 100 mbit... Wat een grap. Ik heb nu Ziggo 250 mbit. Waarom maakt een bedrijf überhaupt reclame voor glasvezel wanneer het sloom als stront is? Ze weten waar ik woon en wat daar beschikbaar is, aangezien ik al mobiele klant van ze ben.
Afhankelijk van je toepassing is de upload verbetering een merkbare versnelling.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 07:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

:Y
Ik heb 250Mbit/s glasvezel (van Caiway helaas, maar zowel het coax als het glasvezelnetwerk is van hun moedermaatschappij, dus helaas geen andere optie), en hoewel ik bijna alles (PS4, PS5, televisie, computer) bedraad heb aangesloten, gaat mijn telefoon uiteraard (duh) via wifi. En daar haal ik ook elke keer de maximale snelheid mee.
Ja, de tijd dat wifi trager was dan de netwerk kabel is al even voorbij. Daargelaten dat het natuurlijk wel een iets hogere latency heeft.
pi_196493959
quote:
7s.gif Op maandag 30 november 2020 19:29 schreef Fred het volgende:

[..]

Moderne wifi (6) apparaten doen tegenwoordig makkelijk een ruime gigabit aan datatransport. In veel gevallen sneller dan je internetverbinding.
in de meest gunstige situatie ja...

voeg daar een zwik buren bij, paar dikke muren en andere stralingsbronnen en er blijft weinig over

ik merk hier ook dat wifi retetraag is en er gewoon geen mogelijkheid is om hem sneller te krijgen ivm storing van andere netwerken
  dinsdag 1 december 2020 @ 12:18:10 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_196496698
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 09:05 schreef mschol het volgende:

in de meest gunstige situatie ja...

voeg daar een zwik buren bij, paar dikke muren en andere stralingsbronnen en er blijft weinig over

ik merk hier ook dat wifi retetraag is en er gewoon geen mogelijkheid is om hem sneller te krijgen ivm storing van andere netwerken
Had ik ook last van, was het goed zat, en heb derhalve een maand geleden deze jongen gekocht:

TP-Link AC5400X Tri-Band Gaming Router



Kost een paar centen, maar ik denk dat al mijn buren nu geen wifi-signaal meer kunnen vinden. _O-

Ik heb nu overal in huis ongeveer 90% van de maximale snelheid van mijn internetverbinding.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_196499398
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 09:05 schreef mschol het volgende:

[..]

in de meest gunstige situatie ja...

voeg daar een zwik buren bij, paar dikke muren en andere stralingsbronnen en er blijft weinig over

ik merk hier ook dat wifi retetraag is en er gewoon geen mogelijkheid is om hem sneller te krijgen ivm storing van andere netwerken
Flink wat AP's en dat gaat vrij automatisch goed. Ik heb er nu zes actief verdeeld over twee verdiepingen. Overal perfect signaal. Binnenkort ga ik over op 3 of 4 mu-mimo ap's ivm ander internet.

Je kunt ook de semi-illegale kant op door een paar Xiaomi routers/ap's op de chinese firmware te laten. Dan heb je niet zo veel last meer van de zendlimieten van de EU.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:28:21 #22
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_196500210
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 23:49 schreef M.Ritcher het volgende:
Zes jaar glasvezel via KPN en nog nooit een minuut storing gehad. Daarvoor altijd gezeur met kabelstoringen en snelheid. Nu nooit meer. Altijd constant.
Ik lees nu in de 1e 20 reacties 3 positieve beoordelingen over KPN, en laat dit nu net de provider zijn die (volgens mij) via Glasdraad als enige 1Gbit synchroon internet levert.

Wat voor modem heb jij precies van KPN? Gebruik je ook een eigen router en zo ja, moet je dan ook KPN vragen om het modem in 'bridge modus' te plaatsen, zoals nu het geval is bij Ziggo? Of kun je dit gewoon zelf instellen?

Ik heb in elk geval overal CAT6 in huis liggen en de paar switches die ik gebruik zijn allemaal een gigabit. :-)
pi_196502454
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:28 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Ik lees nu in de 1e 20 reacties 3 positieve beoordelingen over KPN, en laat dit nu net de provider zijn die (volgens mij) via Glasdraad als enige 1Gbit synchroon internet levert.

Wat voor modem heb jij precies van KPN? Gebruik je ook een eigen router en zo ja, moet je dan ook KPN vragen om het modem in 'bridge modus' te plaatsen, zoals nu het geval is bij Ziggo? Of kun je dit gewoon zelf instellen?

Ik heb in elk geval overal CAT6 in huis liggen en de paar switches die ik gebruik zijn allemaal een gigabit. :-)
Je kan de kpn experiabox gebruiken als router. En voor wifi bieden ze wat gratis WiFi punten aan te leen als je bereik niet voldoende is.

Je mag ook gewoon je eigen router gebruiken als je zelf genoeg kennis hebt.
:]
pi_196502516
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:28 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Wat voor modem heb jij precies van KPN? Gebruik je ook een eigen router en zo ja, moet je dan ook KPN vragen om het modem in 'bridge modus' te plaatsen, zoals nu het geval is bij Ziggo? Of kun je dit gewoon zelf instellen?

Je kunt de antwoorden op deze vragen natuurlijk ook even zelf opzoeken op de site van KPN. Ze leveren standaard een Experiabox (die bij gebruik van een glasvezelverbinding uitsluitend dienst doet als router). Tot voor kort deden ze moeilijk over het gebruik van een eigen router, maar onder druk van boze XS4ALL klanten is daar verandering in gekomen. Nu is het prima mogelijk een eigen router te gebruiken in de plaats van de Experiabox (en dus niet achter de Experiabox). Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor de correcte configuratie van je eigen router. Hier lees je er alles over.
  dinsdag 1 december 2020 @ 21:07:49 #25
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_196506207
Ik weet prima hoe ik een eigen router moet instellen. De reden waarom ik dit vraag is omdat een tijdje terug Ziggo mijn modem had uitgeschakeld en tegelijkertijd lag dus ook mijn netwerk plat. Dit omdat alles via de connectbox van Ziggo gaat. Daarom prefereer ik (voor de toekomst) liever een eigen afzonderlijk netwerk, dat als mocht internet niet werken het netwerk gewoon actief blijft en ik ook gewoon films en tv-shows kan kijken vanaf mijn server naar mijn htpc. Een eigen router van een goed A-merk (oa. Netgear, Cisco, TP-Link) geven ook vaak meer opties dan de standaard modem/router van een provider.

Oh wacht even, ik lees nu dat het modem van KPN dan 'vervangt' door je eigen modem/router? Maar wat als je PUUR en alleen een router achter de Experiabox wilt plaatsen? Dat kan niet?

[ Bericht 8% gewijzigd door TechnoCat op 01-12-2020 21:27:43 ]
pi_196507220
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:07 schreef TechnoCat het volgende:
Ik weet prima hoe ik een eigen router moet instellen. De reden waarom ik dit vraag is omdat een tijdje terug Ziggo mijn modem had uitgeschakeld en tegelijkertijd lag dus ook mijn netwerk plat. Dit omdat alles via de connectbox van Ziggo gaat. Daarom prefereer ik (voor de toekomst) liever een eigen afzonderlijk netwerk, dat als mocht internet niet werken het netwerk gewoon actief blijft en ik ook gewoon films en tv-shows kan kijken vanaf mijn server naar mijn htpc. Een eigen router van een goed A-merk (oa. Netgear, Cisco, TP-Link) geven ook vaak meer opties dan de standaard modem/router van een provider.

Oh wacht even, ik lees nu dat het modem van KPN dan 'vervangt' door je eigen modem/router? Maar wat als je PUUR en alleen een router achter de Experiabox wilt plaatsen? Dat kan niet?
Bij glasvezel heb je een los nt kastje. Daar komt een rj45 kabeltje uit die gaat naar de experiabox of naar je eigen router. De experia box heeft bij glasvezel geen modem functie maar kent ook geen bridge mode.. dus dan krijg je 2 keer nat bij (nat)router achter router. Heb ik zelf ook voor deel van het netwerk en eigenlijk geen problemen mee.
:]
pi_196507716
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 21:07 schreef TechnoCat het volgende:

Oh wacht even, ik lees nu dat het modem van KPN dan 'vervangt' door je eigen modem/router? Maar wat als je PUUR en alleen een router achter de Experiabox wilt plaatsen? Dat kan niet?
Jawel. Dat laatste kan ook prima als je dat wil, maar in het algemeen heb je geen twee routers achter elkaar nodig. Ik wilde alleen even benadrukken dat je de in bruikleen geleverde Experia niet hoeft te gebruiken als je deze niet wil gebruiken. Je moet de geleverde Experia wel bewaren omdat je anders geen support kunt krijgen bij onverhoopte problemen wanneer KPN je vraagt bij wijze van proef de Experia toch even aan te sluiten om een probleem te diagnostiseren. Ook dat staat allemaal beschreven op de KPN pagina's.
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:42:45 #28
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_196508074
Als de Experia box verder goed werkt en zelden problemen oplevert (zoals eigenlijk nu ziggo connectbox ook doet) dan is het niet strikt noodzakelijk om er een aparte router achter te zetten. Wat ik wel prettig vind is gedachte dat mocht om wat voor reden de Experia box uitvallen of KPN voert er een update op afstand op uit, of ze doen iets anders, dat ik dan wel een NETWERK thuis kan blijven behouden. Nu is het wel zo dat ik 1x een situatie heb gehad met Ziggo waarin ze mijn modem hadden geblokkeerd omdat ik een thuisservertje had draaien en hierop stonden blijkbaar wat bestanden die 'schadelijk' waren. Ik heb de betreffende bestanden zelf nog gecontroleerd, maar deze stukjes freeware software waren niet schadelijk. Desondanks moest ik ze toch offline halen. Voor de zekerheid heb ik alles offline gehaald. Dus op dat moment was het modem geblokkeerd en dus ook de netwerk functie.

Maar goed, ik zie het aan. Ik ben al op de site van KPN geweest, ik kan in principe al een pre order doen omdat ze zelf al aangeven dat er glasvezel gaat komen, helaas ontbreekt de optie 1Gbit internetverbinding (ik zie enkel tot 500Mbit) terwijl door Glasdraad.nl anders werd geadverteerd, en ook KPN gaf zelf ook toe dat niet alle abonnementen aanwezig zijn tijdens een pre order. Even geduld dan nog maar, ik hoef geen tv zenders, geen vaste telefoon (heb toch mobiel), enkel de Gbit internet verbinding. Ik denk dan het wel moet lukken een mp3-tje binnen 15 minuten te downloaden. :s) :+
  dinsdag 1 december 2020 @ 23:40:25 #29
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_196508838
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 15:47 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Ik heb uiteindelijk nee gezegd tegen onze glasvezelaanbieder Delta, omdat de 14 dagen proefperiode / wettelijke bedenktijd 3 maanden verloopt vóórdat we het product kunnen testen.

Bij mij gaat er dan een belletje rinkelen namelijk, want als je vertrouwen hebt in je product, waarom zou je de bedenktijd dan niet in laten gaan vanaf het moment dat het glasvezel daadwerkelijk is aangelegd?

Precies, wanneer je er toch niet helemaal zeker van bent dat de uitrol en nazorg goed gaat verlopen.

Ik zit voorlopig goed met mn ouderwetse dataverbinding :)
Omdat ze dan al de kosten voor het aanleggen hebben gemaakt? Mijn inziens zou het juist gek zijn als je jezelf nog kan terugtrekken nadat ze de verbinding hebben aangelegd (tenzij je de werkelijke kosten van aanleggen zelf betaald maar dat lijkt me hier niet van toepassing).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_196510266
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 23:40 schreef embedguy het volgende:

[..]

Omdat ze dan al de kosten voor het aanleggen hebben gemaakt? Mijn inziens zou het juist gek zijn als je jezelf nog kan terugtrekken nadat ze de verbinding hebben aangelegd (tenzij je de werkelijke kosten van aanleggen zelf betaald maar dat lijkt me hier niet van toepassing).
Daar gaat het toch niet om? Wat mij betreft leggen ze een derde maasvlakte aan, als het product klote blijkt te zijn dan zit je er een jaar aan vast.

Ik weet dat mijn ouders glasvezel kregen van KPN en die hadden gewoon hun bedenktijd vanaf het moment dat ze het konden gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')