abonnement Unibet Coolblue
pi_196493624
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 20:47 schreef Hallojo het volgende:

[..]

In ieder geval het bedrag dat je per maand aan hypotheek betaalde.
Voor het geld wat je daarvoor moet betalen is het bij mij dan maar bar weinig rendenemt. Bij mij is dat 2,5% bruto dus netto schat ik rond de 1,8%. Hoewel je geen risico loopt vind ik dat echt bar weinig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196494443
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 23:43 schreef qajariaq het volgende:

Een vijfhonderd per maand meer kunnen sparen is best wel substantieel. Dan gaat sparen best wel in stroomversnelling opeens en dat totaal zonder risico.
Dan heb je daarvoor dus eerst plm. 4 ton aan hypotheek moeten aflossen? Die 4 ton had je dus ook kunnen sparen/beleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196494461
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor het geld wat je daarvoor moet betalen is het bij mij dan maar bar weinig rendenemt. Bij mij is dat 2,5% bruto dus netto schat ik rond de 1,8%. Hoewel je geen risico loopt vind ik dat echt bar weinig.
Bij ons is bruto 1,8% en netto < 1,5%. Voor vermogensopbouw niet interessant, mede gezien de bar slechte liquiditeit van hypotheek aflossen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196494629
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 09:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij ons is bruto 1,8% en netto < 1,5%. Voor vermogensopbouw niet interessant, mede gezien de bar slechte liquiditeit van hypotheek aflossen.
Voor mij geldt hetzelfde. Aflossen is echt totaal niet interessant en geeft echt een slecht rendement. Dat geld kan je beter in etf stoppen, dan groeit je vermogen naar verwachting meer dan wat je bespaart met je hypotheeklasten.
Hoewel ik de rendementen op de beurs zo gigantisch hoog vind in de afgelopen 2 jaar dat dat volgens mij niet houdbaar is. Maat gelukkig is er balanceren, zo verspreid je risico.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196494668
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoewel ik de rendementen op de beurs zo gigantisch hoog vind in de afgelopen 2 jaar dat dat volgens mij niet houdbaar is. Maat gelukkig is er balanceren, zo verspreid je risico.
Er is veel niet houdbaar. De hoge overheidsschulden, de negatieve rente, het ECB beleid, deflatie in Dld. Maar het gebeurt wel.

Mijn idee: "verwacht het onverwachte".
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196494693
Hoeveel pensioen, eventuele nabestaandenpensioen, premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid wil je verzekeren ?

M.a.w., hoeveel pensioen wil je levenslang als je 65 bent ? 1 euro pensioen kost dan ongeveer in de buurt van de 13-15 euro. Dus dat moet je in kas hebben om 1 euro levenslang uit te kunnen keren. Kan je uiteraard nog immer nat gaan, als je heel oud wordt, maar dat is het risico wat je loopt door het zelf te doen.

Dus kan je globaal uitrekenen wat je aan kapitaal bij elkaar moet hebben, en dan kan je weer terug rekenen hoeveel je moet wegleggen.

Zou ook heel goed nagaan, hoe alles belasting technisch wordt geregeld. In principe is de inleg aftrekbaar, maar de uitkering belast, maar er zijn ook plannen waarbij dat weer anders gaat.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_196494700
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Er is veel niet houdbaar. De hoge overheidsschulden, de negatieve rente, het ECB beleid, deflatie in Dld. Maar het gebeurt wel.

Mijn idee: "verwacht het onverwachte".
Dan kan ik beter vol in etf inzetten want ik verwacht niet weer zulke stijgingen... Maar dat doe ik niet, ik laat mij niet leiden door voorspellingen, omdat die niet uitkomen.
Ik hou me aan mijn vaste methode...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196495272
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 17:35 schreef qajariaq het volgende:
Eerst vlot je huis aflossen, dan heb je per maand opeens een hoop over en kan je beslissen om dat te gaan beleggen
Beleggen moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen, dan moet je toch niet eerst jaren gaan verspillen om je hypotheek af te betalen met geld wat je dan niet meer voor je kan laten werken met rente op rente?
Ik heb spijt dat ik er niet direct mee ben begonnen toen ik full time ben gaan werken en makkelijk 500 euro per maand erin had kunnen stoppen.
pi_196495377
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 10:53 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Beleggen moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen, dan moet je toch niet eerst jaren gaan verspillen om je hypotheek af te betalen met geld wat je dan niet meer voor je kan laten werken met rente op rente?
Dat dus. Stel je bespaart ¤500/maand nadat de ¤4ton hypotheek is afgelost. Die 30 jrs. aflossing is al ¤1100/maand netto!!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196495573
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 16:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar je loopt geen risico. Sommige mensen vinden dat fijn.

Nou, ook dat is niet helemaal waar. Je "belegt" in je huis, je weet nooit wat er over 30 jaar allemaal anders is: Houtrot, funderingsproblemen, de wijk is minder populair, huizencrisis, schade door slecht onderhoud. Natuurlijk allemaal dingen die los staan van de hypotheek die je sowieso betaalt, maar het kan dus zijn dat je 4 ton investeert in iets wat na 30 jaar nog maar 3 ton waard is. Niet waarschijnlijk, maar net zo goed mogelijk als met je beleggingen.

Kortom, ook hier is spreiden van belang; ik investeer in :
Huis (lage woonlasten)
Beleggingen (opbouw vermogen)
Pensioen (pensioen/vermogen)
Crypto (voor de rush)
pi_196496558
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 11:13 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nou, ook dat is niet helemaal waar. Je "belegt" in je huis, je weet nooit wat er over 30 jaar allemaal anders is: Houtrot, funderingsproblemen, de wijk is minder populair, huizencrisis, schade door slecht onderhoud. Natuurlijk allemaal dingen die los staan van de hypotheek die je sowieso betaalt, maar het kan dus zijn dat je 4 ton investeert in iets wat na 30 jaar nog maar 3 ton waard is. Niet waarschijnlijk, maar net zo goed mogelijk als met je beleggingen.

Kortom, ook hier is spreiden van belang; ik investeer in :
Huis (lage woonlasten)
Beleggingen (opbouw vermogen)
Pensioen (pensioen/vermogen)
Crypto (voor de rush)
Wat er iok gebeurt, de hypotheek moet zowizo betaald worden en staat los van alle dingen die jij noemde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196496668
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat er iok gebeurt, de hypotheek moet zowizo betaald worden en staat los van alle dingen die jij noemde.
Dat staat letterlijk in mijn post! :D (goed bijna letterlijk, ik schrijf sowieso zoals het hoort)

Verder heb ik ook een deel aflossingsvrij en dan kun je daar iets flexibeler in zijn.
pi_196496701
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 15:42 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Ja ik zou dit heel graag willen leren, maar er is niemand in mijn directe omgeving die het me echt goed kan uitleggen of me er even mee helpt. Daarom lees ik de blogs van Mr. Fob wel eens, maar het echt zelf doen heb ik nog niet gedaan.
Check even het account van De Belegger op YouTube. Die heeft hele goede content, daarnaast ook een community waar je vragen kan stellen.
pi_196497113
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:45 schreef blomke het volgende:

[..]


Overigens ben ik van AEGON nar Brand New Day overgestapt. ook daar een Gouden Handdruk (apart) onder gebracht.
Ik denk dat ik ook voor Brand New Day ga! Thanks :)
pi_196500710
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 10:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoeveel pensioen, eventuele nabestaandenpensioen, premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid wil je verzekeren ?

M.a.w., hoeveel pensioen wil je levenslang als je 65 bent ? 1 euro pensioen kost dan ongeveer in de buurt van de 13-15 euro. Dus dat moet je in kas hebben om 1 euro levenslang uit te kunnen keren. Kan je uiteraard nog immer nat gaan, als je heel oud wordt, maar dat is het risico wat je loopt door het zelf te doen.

Dus kan je globaal uitrekenen wat je aan kapitaal bij elkaar moet hebben, en dan kan je weer terug rekenen hoeveel je moet wegleggen.

Zou ook heel goed nagaan, hoe alles belasting technisch wordt geregeld. In principe is de inleg aftrekbaar, maar de uitkering belast, maar er zijn ook plannen waarbij dat weer anders gaat.
Dus voor een pensioen (bovenop AOW) van ¤24000,-/year, zou ¤3,5ton volstaan?? Lijkt me weinig??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196501349
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 16:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus voor een pensioen (bovenop AOW) van ¤24000,-/year, zou ¤3,5ton volstaan?? Lijkt me weinig??
Die hoek moet je de contante waarde wel zoeken ja. Zal misschien iets hoger worden omdat je het individueel verzekerd.

Dit is dus kaal pensioen dus zonder nabestaanden pensioen etc. Bovendien moet je niet vergeten dat "de pot" met kleine stapjes wordt opgegeten. Je hoeft niet alles direct in cash te hebben, je kan ook nog een deel belegd laten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_196502082
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 16:42 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Die hoek moet je de contante waarde wel zoeken ja. Zal misschien iets hoger worden omdat je het individueel verzekerd.

Dit is dus kaal pensioen dus zonder nabestaanden pensioen etc. Bovendien moet je niet vergeten dat "de pot" met kleine stapjes wordt opgegeten. Je hoeft niet alles direct in cash te hebben, je kan ook nog een deel belegd laten.
Soort van "Life Cycle" beleggen…?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196502919
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 16:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus voor een pensioen (bovenop AOW) van ¤24000,-/year, zou ¤3,5ton volstaan?? Lijkt me weinig??
Je hebt helemaal gelijk Blom. Met 3,5 ton kun je nu bij Zwitserleven (die het hoogste pensioen biedt op dit moment) een alleenstaandenpensioen van ¤ 15.360,- bruto (!) per jaar kopen...
pi_196509784
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 17:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Soort van "Life Cycle" beleggen…?
Kijk, die 24k per jaar kan nu een goed pensioen zijn. Dus bepaal je a.d.h.v. dit bedrag je inleg, maar uiteindelijk ga je pas over 35 jaar met pensioen, en dan kan die 24k weer niet zo interessant zijn.

M.a.w., je zult je uiteindelijke uitkomst die je wilt bereiken regelmatig moeten bij stellen, (en dus ook je bijbehorende inleg).

Punt is een beetje, en dat mis ik vaak in dit soort discussies, is dat men "wel zelf zorgt voor mijn pensioen, i.p.v. bijvoorbeeld een pensioenfonds via mijn werk", maar men denkt er dan nooit over na WAT en HOEVEEL men wil verzekeren.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_196509790
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 18:23 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk Blom. Met 3,5 ton kun je nu bij Zwitserleven (die het hoogste pensioen biedt op dit moment) een alleenstaandenpensioen van ¤ 15.360,- bruto (!) per jaar kopen...
Is voor mij al weer een tijd geleden dat ik de acturariele tabellen door heb gespit :). Punt van mij blijft dat pensioen reteduur is, en dat men wel kijkt naar hoe je pensioen zou willen opbouwen (zelf of wie dan ook), maar niet wat en hoeveel.

(Bovendien werkt Zwitser leven niet gratis :+ )
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_196510796
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 03:03 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Kijk, die 24k per jaar kan nu een goed pensioen zijn. Dus bepaal je a.d.h.v. dit bedrag je inleg, maar uiteindelijk ga je pas over 35 jaar met pensioen, en dan kan die 24k weer niet zo interessant zijn.
Overigens exact de reden waarom ik het minder interessant vind om mijn hypotheek af te lossen, die paar ton is nu veel, maar wat stelt dat over 35 nog voor?

Het enige wat je wilt is dat geld achter de hand hebben, mocht je het op dat moment moeten aflossen...
pi_196511331
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 03:03 schreef LangeTabbetje het volgende:
Punt is een beetje, en dat mis ik vaak in dit soort discussies, is dat men "wel zelf zorgt voor mijn pensioen, i.p.v. bijvoorbeeld een pensioenfonds via mijn werk", maar men denkt er dan nooit over na WAT en HOEVEEL men wil verzekeren.
Daar denk ik dus wel over na, maar enige zekerheid over toekomstige ontwikkelingen quas fiscaal regime, in/deflatie en gewenste koopkracht is zelfs op termijn van 10 jaar, onmogelijk.

VErder heb ik niet het idee dat pensioenfondsen daar veel werk van maken; meestal hoor ik alleen "premieverhoging" en "geen indexatie" gelijktijdig uit die hoek.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196512636
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar denk ik dus wel over na, maar enige zekerheid over toekomstige ontwikkelingen quas fiscaal regime, in/deflatie en gewenste koopkracht is zelfs op termijn van 10 jaar, onmogelijk.

VErder heb ik niet het idee dat pensioenfondsen daar veel werk van maken; meestal hoor ik alleen "premieverhoging" en "geen indexatie" gelijktijdig uit die hoek.
Pensioenfondsen berekenen pensioenen a.d.h.v. je huidige salaris. Dus in dat geval groeit het als het ware mee met je salaris ontwikkeling. Of dat uiteindelijk genoeg is voor jou als individu, kan het pensioenfonds niet bepalen, dat zul je zelf moeten doen.

Waar jij op doelt, is de financiering van de opgebouwde pensioenfondsen. Ze moeten daar uiteraard een zeker kapitaal voor reserveren. Bij de berekening van dat kapitaal worden bijvoorbeeld actuariele rekentabellen, verwachte beleggingen in meegenomen. Maar ook de te verwachten rente.

Met name met dat laatste, de rente, zijn de rekenregels (door de politiek) aangepast. Waar men eerst uitging van een rekenrente (rond de 4%), moet men nu uitgaan van de werkelijke rente (bijna nul dus). Dit geeft dus andere uitkomsten als voorheen, en men komt wat lager uit dan voorheen, dus moet er worden bijgeplust via het niet geven van indexeringen of premieverhogingen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_196514434
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 03:03 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Kijk, die 24k per jaar kan nu een goed pensioen zijn. Dus bepaal je a.d.h.v. dit bedrag je inleg, maar uiteindelijk ga je pas over 35 jaar met pensioen, en dan kan die 24k weer niet zo interessant zijn.

M.a.w., je zult je uiteindelijke uitkomst die je wilt bereiken regelmatig moeten bij stellen, (en dus ook je bijbehorende inleg).

Punt is een beetje, en dat mis ik vaak in dit soort discussies, is dat men "wel zelf zorgt voor mijn pensioen, i.p.v. bijvoorbeeld een pensioenfonds via mijn werk", maar men denkt er dan nooit over na WAT en HOEVEEL men wil verzekeren.
Hoe doe je dat dan met een bpr? Er is ook nog een max inleg wat fiscaal aftrekbaar is onder voorwaarden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')