quote:
Op maandag 30 november 2020 13:53 schreef Tuinfluitert het volgende:Sabine Wendel, Big Brother 1999
https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F“Al die negativiteit heeft me destijds erg geraakt. Ik verloor mezelf, werd onzeker, ging geloven in dat beeld. Daardoor wantrouwde ik ook de overweldigende positieve reacties. Ik had last van straatvrees en raakte overspannen.”
“De nazorg had beter gemoeten, vind ik. Ik ben van plan me beschikbaar te stellen als ervaringsdeskundige, om te dienen als klankbord voor mensen die net als wij plots beroemd worden. Iemand die echt begreep wat ik doormaakte, die heb ik in 1999 echt gemist.”
Ah kijk!
Mooie foto trouwens..
![wtwqtyhy3j.jpg]()
Ik heb ook nog niets gevonden.
En dit is een ander artikel uit 2016
https://www.deondernemer.(...)een-cadeautje~483810Sabine Wendel: Van Big Brother-BN'er naar ondernemer
Housing freelancer is ze tegenwoordig, Sabine Wendel.
Klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet.
Zoek je een woning in Amsterdam, dan kan Wendel (42) je helpen.
En wil je een huis, studio of appartement verhuren, dan mag je haar ook bellen.
„Mijn netwerk is mijn grote kracht.”
Chris van Mersbergen 31 augustus 2016
![tu0c6jjnpjh.jpg]()
Dat netwerk moet haar ook van pas komen bij haar nieuwe avontuur: het vernieuwende makelaarsconcept Let US. Dat is op Ibiza al een succes, Wendel gaat het nu in Amsterdam van de grond tillen. „Let US maakt veel gebruik van moderne technologie. Met een superleuke app sta je rechtstreeks in contact met je verhuurder, heel makkelijk.”
Maar goed, Amsterdam dus. Wendel woont er alweer een jaar of vijftien. „Niet zo heel lang na Big Brother ben ik verhuisd.” Dat was niet voor niets. Haar verblijf in het Big Brother-huis in 1999 leverde zo’n storm aan publiciteit op, dat een ongestoord leven voor Wendel in Tilburg niet meer mogelijk was. „Als je bekend bent, komen mensen constant in jouw comfortzone, zonder dat ze dat door hebben. Sommigen reageerden vervelend, anderen lief, anderen waren een beetje bang voor me. Maar fijn was het niet. Ik had het gevoel dat ik ergens anders heen moest.” Om alles even te ontvluchten, ging ze een weekend logeren bij een vriendin in Amsterdam. „Ik ben niet meer teruggegaan. Big Brother Ruud heeft me nog verhuisd, haha. Ik voelde me hier veel vrijer. Het maakte niet uit dat ik Sabine van Big Brother was, ik werd er veel minder op aangesproken.”
De band met het zuiden – Wendel groeide op in Oisterwijk – is desondanks onverminderd sterk. Ze komt nog vaak bij haar ouders, die wonen vlak over de grens, en ook veel vrienden uit haar Tilburgse tijd ziet ze nog. „Ik ben een trouw type.” Toch is ze nog steeds blij dat ze destijds de keuze maakte om te vertrekken. „Amsterdam is mijn stadje geworden. Het lijkt wel of de mensen hier blijer zijn, vrijer ook.” En dat is ze dan ook. „Ik ben hier hartstikke gelukkig.” Niks te klagen? „Het zou leuk zijn als ik een soulmate tegenkom, iemand met wie ik de rest van mijn leven zou kunnen doorbrengen. Maar dat is geen must. Ik vermaak me prima.”
Zo gelukkig met zichzelf was Wendel in de jaren na Big Brother niet. Alle aandacht achteraf, alle meningen, de roddelbladen: ze wist niet goed hoe ze ermee moest omgaan. „Toen ben ik mezelf echt kwijtgeraakt. Er kwam van alles op mijn pad: een tripje New York, een reportage in de Playboy. Je wordt enorm geleefd, en ik was er totaal niet op voorbereid. Ik was niet de enige: veel deelnemers hebben er daarna last van gehad. In het huis kregen we niets mee van de hype die Big Brother was. Dat merkten we pas toen we eruit kwamen. Nazorg was er niet. Dat heb ik toen wel gemist.”
Sommige deelnemers van toen zien elkaar nog. Wendel is goed bevriend met de oorspronkelijk uit Goirle afkomstige Cyrille, die het slechts elf dagen volhield in het Big Brother-huis. Verder heeft ze sporadisch contact met Ruud, Tara en Bart, met wie ze voor het oog van de camera nog een spraakmakend amoureus avontuur tussen de lakens beleefde. „We houden soms stiekem een reünie. Je hebt iets gemeen – de eerste mensen ooit die deelgenomen hebben aan een reallifesoap.” Het is een cliché, maar zo werken die dingen: zonder Big Brother was ze misschien nooit gekomen waar ze nu is. Vrij, onafhankelijk, gelukkig, wereldwijs. „Daarom beschouw ik het avontuur van toen ook echt als een cadeautje. Heel bijzonder om er deel van uit te hebben gemaakt.”
En
https://www.linda.nl/nieuws/twintig-jaar-big-brother-sabine/TWINTIG JAAR NA 'BIG BROTHER': DEELNEMER SABINE (VAN BART) VERTELT
INTERVIEW
16.09.2019 | 16:53 UUR | ANNE WIJN
![6p2wfp1o1bxh.jpeg]()
Het is maandag twintig jaar geleden dat de allereerste aflevering van ‘Big Brother’ op tv kwam. Sabine Wendel (45), deelnemer van het eerste seizoen, schrijft een boek over die ervaring.
Haar deelname aan het programma heeft haar leven totaal veranderd.
PIONIERS
In 1999 was reality-tv nog helemaal nieuw en onbekend.”Wij waren pioniers”, vertelt Sabine. Twintig jaar geleden veranderde ze van een ‘gewone’ twintiger in de zes weken dat ze in het Big Brother-huis zat opgesloten in een echte Bekende Nederlander. Nu is ze bezig aan een boek over haar ervaringen en die van haar medebewoners, tijdens en na de show.
BEGIN VAN DE HYPE
Voor wie twintig jaar geleden heel ver weg lijkt: John de Mols Big Brother was dé tv-hit van de milleniumwisseling. Acht onbekende Nederlanders werden drie maanden opgesloten in een huis in Almere, met vierentwintig uur per dag een camera op zich gericht. Het bleek een ongekend succes – met dat eerste seizoen op het hoogtepunt elke week drie miljoen kijkers – en het begin van de reality-tv hype die tot op de dag van vandaag voortduurt.
BART
De Amsterdamse Sabine Wendel had in die tijd net haar relatie verbroken en dacht erover een tijdje naar het buitenland te vertrekken. Toen ze de oproep voor deelname aan Big Brother zag, was dat precies het avontuur waar ze naar op zoek was. En een avontuur werd het zeker. Zowel tijdens het programma, waarin ze bijvoorbeeld een relatie kreeg met medebewoner Bart, maar vooral ook daarna.
GEEN ROL
“Ineens was ik een bekend iemand”, vertelt ze. “En op een heel andere manier dan een acteur dat is. Want wij hadden geen rol gespeeld, we waren juist onszelf geweest op tv. Natuurlijk werden we wel neergezet als een bepaald type, maar er werd weinig gemanipuleerd.”
STRESS
De omschakeling naar een leven als bekendheid was zo heftig, dat Sabine er veel stress van kreeg – en soms zelfs bang was om de straat op te gaan. “Maar twintig jaar geleden was het helemaal niet gangbaar om naar een psycholoog te gaan voor dat soort dingen. Als je psychische hulp nodig had, werd je gezien als een gek. Veel vrienden wisten bijvoorbeeld ook niet dat ik vaak straatvrees had.”
DE REALITEIT ACHTER REALITY
De tijden zijn inmiddels behoorlijk veranderd, en daarom vindt ze het tijd om ook de minder leuke kanten van het avontuur te laten zien. Ze interviewde een aantal medebewoners en dook in haar eigen herinneringen om alles over het Big Brother-avontuur op te schrijven.