abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 november 2020 @ 00:39:36 #1
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_196478499
Ik zag onlangs (oude) correspondentie tussen advocaten van de verdedigende en aanklagende partij.
De verdedigende partij schrijft consequent (bijna 2 jaar aan correspondentie) de naam van de aanklager verkeerd.
Ik gebruik hier even fictieve namen: 'Broekel', terwijl de echte naam 'Boekel' zou zijn.

Naast het feit dat de advocaat van de aanklager en de deurwaarder de juiste naam gebruiken lijkt het me dat je als advocaat misschien ook een van de grotere advocatenkantoren misschien ook van naam herkend ook al bestaat dat kantoor misschien ondertussen niet meer onder die naam.

Naast het verkeerd schrijven van de naam heb ik nog meer stijl-/taalfouten gevonden, maar die lijken mij voor deze vraag minder van belang.

Ik vraag mij echter af wat de eventuele gevolgen zijn van het verkeerd schrijven van een naam.
Vroeger zag je wel eens berichten dat iemand vrij was gesproken door een vormfout of een fout in de naam van de verdachte. Is dat iets wat echt bestaat?
En wat zou het gebruiken van een verkeerde naam voor gevolgen voor een verdedigende partij kunnen hebben?

Ik weet helaas geen einduitslag van de correspondentie, dus weet ook niet of dit gevolgen heeft gehad.
Vond dit gewoon bijzonder (slordig) om te lezen.
pi_196478593
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 00:39 schreef FF het volgende:
Vroeger zag je wel eens berichten dat iemand vrij was gesproken door een vormfout of een fout in de naam van de verdachte.
:?
pi_196478757
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 00:39 schreef FF het volgende:
Ik zag onlangs (oude) correspondentie tussen advocaten van de verdedigende en aanklagende partij.
De verdedigende partij schrijft consequent (bijna 2 jaar aan correspondentie) de naam van de aanklager verkeerd.
Ik gebruik hier even fictieve namen: 'Broekel', terwijl de echte naam 'Boekel' zou zijn.
Het is de verdedigende partij.... Je wil zeggen dat als deze bewust namen fout schrijft haar eigen cliënt wordt vrijgesproken?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 02:17:43 #4
408813 crew  trein2000
pi_196478807
Ik kan van de OP geen soep maken. Maar in z’n algemeenheid: een schrijf, spel of taalfout heeft geen gevolgen zolang maar duidelijk is wat er bedoeld wordt. Als dat niet het geval is zal de rechtbank doen wat hun het beste lijkt (waarschijnlijk dat specifieke stuk terzijde leggen).
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196479722
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 00:39 schreef FF het volgende:

Naast het feit dat de advocaat van de aanklager en de deurwaarder de juiste naam gebruiken lijkt het me dat je als advocaat misschien ook een van de grotere advocatenkantoren misschien ook van naam herkend herkent, ook al bestaat dat kantoor misschien ondertussen niet meer onder die naam.
En drie keer misschien in één zin. Is ook wel een stijlfout
pi_196479786
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 07:39 schreef paardendokter het volgende:

[..]

En drie keer misschien in één zin. Is ook wel een stijlfout
Misschien wel, krijg je mogelijk vrijspraak voor als de rechter onwaarschijnlijk genadig is.
Ontopic: nee dit gaat geen gevolgen hebben
pi_196485150
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 00:39 schreef FF het volgende:
Ik zag onlangs (oude) correspondentie tussen advocaten van de verdedigende en aanklagende partij.
De verdedigende partij schrijft consequent (bijna 2 jaar aan correspondentie) de naam van de aanklager verkeerd.
Ik gebruik hier even fictieve namen: 'Broekel', terwijl de echte naam 'Boekel' zou zijn.

Naast het feit dat de advocaat van de aanklager en de deurwaarder de juiste naam gebruiken lijkt het me dat je als advocaat misschien ook een van de grotere advocatenkantoren misschien ook van naam herkend ook al bestaat dat kantoor misschien ondertussen niet meer onder die naam.

Naast het verkeerd schrijven van de naam heb ik nog meer stijl-/taalfouten gevonden, maar die lijken mij voor deze vraag minder van belang.

Ik vraag mij echter af wat de eventuele gevolgen zijn van het verkeerd schrijven van een naam.
Vroeger zag je wel eens berichten dat iemand vrij was gesproken door een vormfout of een fout in de naam van de verdachte. Is dat iets wat echt bestaat?
En wat zou het gebruiken van een verkeerde naam voor gevolgen voor een verdedigende partij kunnen hebben?

Ik weet helaas geen einduitslag van de correspondentie, dus weet ook niet of dit gevolgen heeft gehad.
Vond dit gewoon bijzonder (slordig) om te lezen.
Een vormfout heeft meestal betrekking op de procedure, dus datum aankomen van correspondentie etc. Maar ook al wordt de naam verkeerd geschreven, dat maakt voor de rest niets uit, volgens mij. De rechter gaat natuurlijk kijken naar de bedoeling achter de wet dus in de geest van de wet. En anders kun je het aan je advocaat vragen.
  maandag 30 november 2020 @ 20:02:22 #8
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_196488569
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 15:53 schreef Twintig het volgende:

[..]

Een vormfout heeft meestal betrekking op de procedure, dus datum aankomen van correspondentie etc. Maar ook al wordt de naam verkeerd geschreven, dat maakt voor de rest niets uit, volgens mij. De rechter gaat natuurlijk kijken naar de bedoeling achter de wet dus in de geest van de wet. En anders kun je het aan je advocaat vragen.
Ik heb geen advocaat, zag deze stukken voorbij komen.
Dat van die naam viel mij op omdat ik toevallig het advocatenkantoor ken dat dezelfde naam heeft als de aanklager. Ooit op een advocatenkantoor gewerkt en daarbij zag je veel kantoren voorbij komen. En juist daarom werd ik nieuwsgierig omdat ik (als niet jurist) wel de verschillende kantoren van naam kent en een echte jurist niet.

Bedankt voor je uitleg over wat een vormfout is.

Dus die verhalen dat iemand vrijspraak kreeg omdat er een verkeerde naam stond is dus gewoon een broodje aap. Zo van 'Jan Jans' wordt aangeklaagd, maar hij blijkt 'Piet Pieters' te heten. Het gaat er om dat daadwerkelijk de persoon aangeklaagd is die aangeklaagd had moeten worden (en dat dat bewezen kan worden).

ps. Ik kan beter niet meer over dit soort dingen nadenken en gaan posten als het laat is zie ik al. Sorry voor de vouten ;)
pi_196489567
Hier staat uitleg over fouten bij persoonlijke gegevens in de rechtspraak.
Bron: juridisch loket. https://www.juridischloke(...)fout-in-dagvaarding/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')