En waarmee plak je die dan op de muur?quote:Op maandag 30 november 2020 22:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
De ultieme en eeuwenoude oplossing bij het behangen van muren in oude huizen die zuigen, kruimelen of te ruw zijn: Plak er vellen krantenpapier onder.
Voorstrijk is toch om de zuigende werking van vers gestucte muren tegen te gaan?quote:Op zondag 29 november 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou altijd voorstrijken omdat dan de lijm beter hecht.
Met lijm geldt altijd dat beiden delen droog, schoon en stofvrij moeten zijn.
Schoon en stofvrij ben ik wel met je eens. Maar aangezien behanglijm op waterbasis is hoeft de muur en het behang absoluut niet volkomen droog te zijn natuurlijk. Zeiknatte muur is ook niet goed maar zolang het water er niet af loopt blijft je behang prima plakken.quote:Op zondag 29 november 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou altijd voorstrijken omdat dan de lijm beter hecht.
Met lijm geldt altijd dat beiden delen droog, schoon en stofvrij moeten zijn.
Voorstrijken voor latexen is anders dan voorstrijken voor behangplaksel. Eigenlijk is behangplaksel al voorstrijk, dus de vorige behanglaag heeft dat al voorzien. Wil je het zeker weten, doe je wat quajariaq Speekselklier doet: muur insmeren met plak.quote:Op zondag 29 november 2020 12:47 schreef JeOma het volgende:
Wij gaan volgende week naar ons nieuwe huis om te behangen. Ons plan op dit moment:
• Behang afstomen met een gehuurd apparaat
• Nieuw (vlies)behang op de muur
Omdat we nog nooit hebben behangen én omdat we niet weten wat onder het behang zit, vraag ik me af of hier nog stappen tussen moeten? We weten dat het een muur is die ongeveer 10 jaar geleden is geplaatst en dat het heel waarschijnlijk 1 laag behang is. Dit behang laat wel deels los, dus "eroverheen behangen" is geen optie.
Heeft voorstrijk zin, of kun je zeggen "er komt behang af, dus de muur is niet meer zo zuigend, dus doe geen moeite"? En hoe zit het met reinigen? Moet je na afstomen rekening houden met een ammoniak (?) of andere schoonmaak-actie voordat je er nieuwe lijm op kwakt?
Met dunne behanglijm er onder en er over, en die laat je opdrogen.quote:Op dinsdag 1 december 2020 08:09 schreef JeOma het volgende:
[..]
En waarmee plak je die dan op de muur?
Ja precies. Ik zal even kijken, maar volgens mij is bij de mortieraanvallen van vorige week ons huis redelijk gespaard gebleven. Maar anders zal ik je tip zeker opvolgen.quote:Op dinsdag 1 december 2020 13:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Met dunne behanglijm er onder en er over, en die laat je opdrogen.
Je krijgt dan een soort papier-machélaag over je muur. Daar hecht het behang veel beter op dan op kruimelige cement-ondergrond.
Maar ik sluit niet uit dat er tegenwoordige andere middelen voor zijn. Dit krantensysteem werd vooral kort na de oorlog veel gebruikt als er een muur uitgeschoten was en met te weinig cement weer opgebouwd.
Maar het werkt wel.
Zou het sowieso maar doen.quote:Op dinsdag 1 december 2020 15:15 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja precies. Ik zal even kijken, maar volgens mij is bij de mortieraanvallen van vorige week ons huis redelijk gespaard gebleven. Maar anders zal ik je tip zeker opvolgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |