abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2020 @ 12:47:52 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196465035
Wij gaan volgende week naar ons nieuwe huis om te behangen. Ons plan op dit moment:

• Behang afstomen met een gehuurd apparaat
• Nieuw (vlies)behang op de muur

Omdat we nog nooit hebben behangen én omdat we niet weten wat onder het behang zit, vraag ik me af of hier nog stappen tussen moeten? We weten dat het een muur is die ongeveer 10 jaar geleden is geplaatst en dat het heel waarschijnlijk 1 laag behang is. Dit behang laat wel deels los, dus "eroverheen behangen" is geen optie.

Heeft voorstrijk zin, of kun je zeggen "er komt behang af, dus de muur is niet meer zo zuigend, dus doe geen moeite"? En hoe zit het met reinigen? Moet je na afstomen rekening houden met een ammoniak (?) of andere schoonmaak-actie voordat je er nieuwe lijm op kwakt?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196465463
Ik zou altijd voorstrijken omdat dan de lijm beter hecht.

Met lijm geldt altijd dat beiden delen droog, schoon en stofvrij moeten zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196491088
De ultieme en eeuwenoude oplossing bij het behangen van muren in oude huizen die zuigen, kruimelen of te ruw zijn: Plak er vellen krantenpapier onder.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 1 december 2020 @ 08:09:44 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196493507
quote:
99s.gif Op maandag 30 november 2020 22:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
De ultieme en eeuwenoude oplossing bij het behangen van muren in oude huizen die zuigen, kruimelen of te ruw zijn: Plak er vellen krantenpapier onder.
En waarmee plak je die dan op de muur?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 1 december 2020 @ 08:48:43 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196493817
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

Voorstrijk is toch om de zuigende werking van vers gestucte muren tegen te gaan?
Dus als er al behang op heeft gezeten, kan er gewoon overheen behangen worden lijkt mij.

Of smeer je ook voorstrijk bij het opnieuw texen op de muren? ;)
Ervaring leert dat als je voorstrijk op muren smeert die al voorgestreken zijn, het er zo vanaf loopt. Met als je het er niet vanaf haalt, dikke keiharde druppels op de muren als gevolg (jep ervaring, ik was vergeten dat ik een bepaalde muur al had gehad :P ).

Dus @JeOma; als je wil voorstrijken, zou ik eerst ff proberen op een stukje muur of het uberhaupt wel nodig is.
pi_196493955
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

Schoon en stofvrij ben ik wel met je eens. Maar aangezien behanglijm op waterbasis is hoeft de muur en het behang absoluut niet volkomen droog te zijn natuurlijk. Zeiknatte muur is ook niet goed maar zolang het water er niet af loopt blijft je behang prima plakken.
  dinsdag 1 december 2020 @ 09:25:54 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196494210
ik smeer mijn muur een dag voor het behangen 1x met gewone behanglijm. Op de dag zelf zit dan het kalkstof al vast.
Tot nooit .......
pi_196494943
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:47 schreef JeOma het volgende:
Wij gaan volgende week naar ons nieuwe huis om te behangen. Ons plan op dit moment:

• Behang afstomen met een gehuurd apparaat
• Nieuw (vlies)behang op de muur

Omdat we nog nooit hebben behangen én omdat we niet weten wat onder het behang zit, vraag ik me af of hier nog stappen tussen moeten? We weten dat het een muur is die ongeveer 10 jaar geleden is geplaatst en dat het heel waarschijnlijk 1 laag behang is. Dit behang laat wel deels los, dus "eroverheen behangen" is geen optie.

Heeft voorstrijk zin, of kun je zeggen "er komt behang af, dus de muur is niet meer zo zuigend, dus doe geen moeite"? En hoe zit het met reinigen? Moet je na afstomen rekening houden met een ammoniak (?) of andere schoonmaak-actie voordat je er nieuwe lijm op kwakt?
Voorstrijken voor latexen is anders dan voorstrijken voor behangplaksel. Eigenlijk is behangplaksel al voorstrijk, dus de vorige behanglaag heeft dat al voorzien. Wil je het zeker weten, doe je wat quajariaq Speekselklier doet: muur insmeren met plak.

Kranten en andere papierlagen zou ik zeker NIET doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-12-2020 10:48:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196498111
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 08:09 schreef JeOma het volgende:

[..]

En waarmee plak je die dan op de muur?
Met dunne behanglijm er onder en er over, en die laat je opdrogen.
Je krijgt dan een soort papier-machélaag over je muur. Daar hecht het behang veel beter op dan op kruimelige cement-ondergrond.
Maar ik sluit niet uit dat er tegenwoordige andere middelen voor zijn. Dit krantensysteem werd vooral kort na de oorlog veel gebruikt als er een muur uitgeschoten was en met te weinig cement weer opgebouwd.
Maar het werkt wel.
Wie dit leest is gek
pi_196499619
Met die kranten ken ik wel als er op jute werd behangen. Dus een houten raamwerk met jute overspannen. De muur hoef je dan niet af te werken. Op die jute eerst een paar lagen kranten, met zo weinig mogelijk bedrukking. tot slot een laag behang. Het doel van de kranten was dan om wat stevigheid in je 'muur' te krijgen en om de structuur van het jute te verbergen. Als ik dat nog tegen zou komen denk ik dat ik toch op zoek zou gaan naar een methode om zonder jute te behangen.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:15:25 #11
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196500005
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:30 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Met dunne behanglijm er onder en er over, en die laat je opdrogen.
Je krijgt dan een soort papier-machélaag over je muur. Daar hecht het behang veel beter op dan op kruimelige cement-ondergrond.
Maar ik sluit niet uit dat er tegenwoordige andere middelen voor zijn. Dit krantensysteem werd vooral kort na de oorlog veel gebruikt als er een muur uitgeschoten was en met te weinig cement weer opgebouwd.
Maar het werkt wel.
Ja precies. Ik zal even kijken, maar volgens mij is bij de mortieraanvallen van vorige week ons huis redelijk gespaard gebleven. Maar anders zal ik je tip zeker opvolgen. :P
pi_196514557
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:15 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja precies. Ik zal even kijken, maar volgens mij is bij de mortieraanvallen van vorige week ons huis redelijk gespaard gebleven. Maar anders zal ik je tip zeker opvolgen. :P
Zou het sowieso maar doen.
Wie dit leest is gek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')