abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196455438
Ik heb een oude goedkope tweedehands laptop gekocht op marktplaats. Maar helaas kwam ik er achter dat het linux gebruikt waar ik zelf geen verstand van heb.

Graag wil ik windows xp er op installeren. Maar om een programma te openen in Linux, moet je volgens mij een command invoeren in de Terminal.
Maar wanneer ik dit probeer, vraagt het om een password. Ik heb geen password gekregen en de persoon op marktplaats zijn account is verdwenen dus ik kan het ook niet vragen.

Is er een manier om windows toch er over heen te installeren? Of kan dat nu nog alleen met de CD? Want die heb ik helaas niet meer.
pi_196455467
Ik kan je helaas niet helpen, maar gewoon een vraag uit pure nieuwsgierigheid...

Als je een laptop koopt, vraag je dan niet welk besturingssysteem er op zit?
pi_196455517
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:43 schreef AToontje87 het volgende:
Ik kan je helaas niet helpen, maar gewoon een vraag uit pure nieuwsgierigheid...

Als je een laptop koopt, vraag je dan niet welk besturingssysteem er op zit?
Het kostte maar 15 euro en ikzelf stond er eigenlijk niet bij stil. Ik ging er van uit dat het een oude windows laptop was. En zo niet, dan dacht ik: dan installeer ik windows er zelf wel op.

Geen idee dat er linux op zat. En ik wist ook niet dat je bij Linux alles via de Terminal moest invullen om een programma te openen waar je een wachtwoord voor nodig hebt.
Als ik dat had geweten, had ik het wachtwoord gevraagd, of de laptop helemaal niet gekocht.
pi_196455646
Je kunt Windows installeren vanaf een USB stick. De meeste laptops kunnen opstarten vanaf een USB stick (misschien moet je nog een instelling wijzigen in de BIOS om te kunnen opstarten vanaf USB).
Op diverse websites staat uitleg hoe dat moet.
  zaterdag 28 november 2020 @ 18:15:28 #5
75556 erkel
back from Dagestan
pi_196455800
Windows XP? Gast. Je kunt gratis Windows 10 installeren. Daar heb je geen Linux terminal voor nodig. Alleen een USB bootable Windows installatie.

https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
Weisst
pi_196456306
Windows installeren doe je via een bootable usb of CD-ROM. Je hebt dat wachtwoord niet nodig.
.
pi_196456770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:41 schreef davedave333 het volgende:
Ik heb een oude goedkope tweedehands laptop gekocht op marktplaats. Maar helaas kwam ik er achter dat het linux gebruikt waar ik zelf geen verstand van heb.

Graag wil ik windows xp er op installeren. Maar om een programma te openen in Linux, moet je volgens mij een command invoeren in de Terminal.
Maar wanneer ik dit probeer, vraagt het om een password. Ik heb geen password gekregen en de persoon op marktplaats zijn account is verdwenen dus ik kan het ook niet vragen.

Is er een manier om windows toch er over heen te installeren? Of kan dat nu nog alleen met de CD? Want die heb ik helaas niet meer.
upload eens een foto van die password vraag? Is dat de bios of linux?
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:32:51 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_196456883
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:15 schreef erkel het volgende:
Windows XP? Gast. Je kunt gratis Windows 10 installeren. Daar heb je geen Linux terminal voor nodig. Alleen een USB bootable Windows installatie.

https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
Dat zal wel lekker draaien op een laptop van 15 euro :')
pi_196460505
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:15 schreef erkel het volgende:
Windows XP? Gast. Je kunt gratis Windows 10 installeren. Daar heb je geen Linux terminal voor nodig. Alleen een USB bootable Windows installatie.

https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
Dit dus. En tenzij het een laptop is uit het dinosaurussentijdperk zal Windows 10 niet slechter draaien dan XP.

XP is verleden tijd. Niet meer doen. Afblijven. Move on.
  zaterdag 28 november 2020 @ 23:58:36 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_196461018
En waarom eigenlijk niet een eigen Linux distributie er opzetten? Die vorige eigenaar had het er wss niet voor niks op staan. Linux draait nou eenmaal wat beter dan windows op zo'n oud beestje.
  zondag 29 november 2020 @ 00:01:47 #11
75556 erkel
back from Dagestan
pi_196461066
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:32 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dat zal wel lekker draaien op een laptop van 15 euro :')
Een Linux distributie zoals Ubuntu draait misschien soepeler. Maar we weten nog niet veel van de specs van laptop
Weisst
  zondag 29 november 2020 @ 21:05:19 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_196475632
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:41 schreef davedave333 het volgende:
Ik heb een oude goedkope tweedehands laptop gekocht op marktplaats. Maar helaas kwam ik er achter dat het linux gebruikt waar ik zelf geen verstand van heb.

Graag wil ik windows xp er op installeren. Maar om een programma te openen in Linux, moet je volgens mij een command invoeren in de Terminal.
Maar wanneer ik dit probeer, vraagt het om een password. Ik heb geen password gekregen en de persoon op marktplaats zijn account is verdwenen dus ik kan het ook niet vragen.

Is er een manier om windows toch er over heen te installeren? Of kan dat nu nog alleen met de CD? Want die heb ik helaas niet meer.
Ik zou de harde schijf er uit trekken en een nieuwe er in zetten (55 euro voor een 1 TB 7200rpm disk, 50 euro voor een 512GB SSD, 80 euro voor een 1TB SSD) en dan een clean W10 install. Dan heb je de grootste kans op een 'probleemloze' laptop.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_196481398
Ubuntu is voor iemand die Windows gewend is misschien wel de makkelijkste Linux distributie. Waarschijnlijk trok het beeste geen Windows meer gezien de prijs, dus de keuze voor Linux is prima. Er zijn ook op Ubuntu gebaseerde distributies die nóg beter draaien op oude hardware. Bijvoorbeeld Xubuntu, ik raad aan om dat ook op de laptop te installeren als je de laptop wil blijven gebruiken. In (X)Ubuntu kun je ook zonder terminal redelijk ver komen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_196519322
Ik heb wel eens Xubuntu gebruikt op een oudere PC. Werkt goed. Het is een makkelijk systeem en je hoeft niet alles met de terminal te doen. Linux Mint 18, 19 of 20, en de de XFCE uitvoering, werkt ook goed. Dit OS heb ik op een USB stick gezet als redmiddel.

Wat zijn de specs van de laptop? Hoe oud is hij? Wat oudere versies van linux draaien makkelijk met 1 - 2 GB aan ram. En het is gratis en last van virussen zul je minder snel krijgen dan in windows......

Waarom ik Windows 10 Pro draai is simpel, Linux heeft , soms, geen prog. die Windows wel heeft.

Han
  woensdag 2 december 2020 @ 17:57:04 #15
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_196519358
Of ReactOS, dat is letterlijk een Windows XP kloon.
pi_196519631
Als je ergens nog een oude opstart/repair CD hebt liggen van eender welke windowsversie dan ook, kan je de HD opnieuw formatteren.

Wat je daarna ermee doet?
Linux is toch wel een tof systeem, al moet je ermee om leren gaan.
Anders win 10 proberen.
Draait dat niet lekker, dan win 7, enz.. enz... tot je bij MS-Dos bent aangekomen. :)

Paar linkjes naar Linux.
https://webwereld.nl/test(...)-windows-10-3780899/
https://webwereld.nl/nieu(...)or-chaletos-3771777/
En ben je het allemaal zat, dan:
https://www.myfreecams.com/#Homepage
pi_197036961
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:41 schreef davedave333 het volgende:
Ik heb een oude goedkope tweedehands laptop gekocht op marktplaats. Maar helaas kwam ik er achter dat het linux gebruikt waar ik zelf geen verstand van heb.

Graag wil ik windows xp er op installeren. Maar om een programma te openen in Linux, moet je volgens mij een command invoeren in de Terminal.
Maar wanneer ik dit probeer, vraagt het om een password. Ik heb geen password gekregen en de persoon op marktplaats zijn account is verdwenen dus ik kan het ook niet vragen.

Is er een manier om windows toch er over heen te installeren? Of kan dat nu nog alleen met de CD? Want die heb ik helaas niet meer.
Nee, om programma's te draaien op Linux hoef je geen commando's in te voeren.
Kan wel natuurlijk. Maar Linux heeft net als Windows een grafische interface.
Verder kun je Windows vanaf een usb-stick installeren, zoals reeds aangegeven in de thread.
Kijk wel even of de laptop Windows 10 aan kan.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197039726
Windows installeren kan gewoon via USB en dan stel je via het bios in dat de usb als eerste laadt. Maar een computer van 15 euro.. misschien is alles niet zo simpel, ik weet het niet
  maandag 28 december 2020 @ 22:50:20 #19
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_197040157
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:15 schreef erkel het volgende:
Windows XP? Gast. Je kunt gratis Windows 10 installeren. Daar heb je geen Linux terminal voor nodig. Alleen een USB bootable Windows installatie.

https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
Dank je wel. Ik kan deze informatie ook goed gebruiken.
Praat over de hel en je komt er.
pi_197188271
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:41 schreef davedave333 het volgende:
Ik heb een oude goedkope tweedehands laptop gekocht op marktplaats. Maar helaas kwam ik er achter dat het linux gebruikt waar ik zelf geen verstand van heb.

Graag wil ik windows xp er op installeren. Maar om een programma te openen in Linux, moet je volgens mij een command invoeren in de Terminal.
Maar wanneer ik dit probeer, vraagt het om een password. Ik heb geen password gekregen en de persoon op marktplaats zijn account is verdwenen dus ik kan het ook niet vragen.

Is er een manier om windows toch er over heen te installeren? Of kan dat nu nog alleen met de CD? Want die heb ik helaas niet meer.
en is het inmiddels gelukt?
En waarom xp en niet iets anders?
<a href="http://whatpulse.org/ref/164249/" target="_blank" rel="nofollow">Typ mee, met FOK! naar de top</a>
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')