abonnement Unibet Coolblue
pi_196452809
De documentaireserie Schuldig van Human (2016) liet Nederland niet onberoerd. Meer dan een miljoen kijkers zaten elke week aan de buis gekluisterd. Nu, vier jaar later, komen de makers Sarah Sylbing en Ester Gould met een nieuwe documentaireserie: Klassen.

Lukt het school om het verschil te maken?
Dit is de vraag die Sarah Sylbing en Ester Gould, makers van de bekroonde serie Schuldig, zich voor hun nieuwe documentaireserie Klassen stelden.
Wederom strijken ze neer in Amsterdam-Noord, dit keer richten ze hun pijlen op de kinderen van groep 8. Elf jaar zijn ze als het eindadvies voor de middelbare school valt dat de rest van hun leven zal benvloeden. Niet alle kinderen kunnen terugvallen op steun van hun ouders, sommigen staan er helemaal alleen voor. Gelukkig zijn er nog leraren die zich om hen bekommeren. Maar is dat genoeg?

Voor Klassen zijn Sylbing en Gould opnieuw in Amsterdam-Noord neergestreken. Een grote toestroom van hoogopgeleide ouders heeft gezorgd voor een nieuw straatbeeld. Maar hun kinderen gaan naar andere scholen dan die van de oorspronkelijke buurtbewoners.

Deze scheiding van klassen zien we niet alleen in Amsterdam-Noord terug, maar in heel Nederland. Wat vragen oproept. Want kunnen onze onderwijskrachten nog wel het verschil maken? Is het diploma van onze kinderen gebaseerd op hun eigen kwaliteiten of speelt het opleidingsniveau van de ouders een doorslaggevende rol? Een gelijke start bestaat niet, maar elke les biedt een nieuwe kans.

De serie begint in de zomer van 2019. We ontmoeten achtstegroepers in afwachting van hun eindadvies, en middelbare scholieren wiens kaarten al eerder geschud zijn. Lukt het hen om op te boksen tegen lage verwachtingen, of te leven met hoge?

Klassen, de zevendelige documentaireserie van Human, is vanaf maandagavond 30 november te zien om 21:25 op NPO 1.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196452848
Oh Amsterdam TV, next
pi_196453069
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:53 schreef Nober het volgende:
Oh Amsterdam TV, next
Calimero:
quote:
Deze scheiding van klassen zien we niet alleen in Amsterdam-Noord terug, maar in heel Nederland.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196453313
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Calimero:
[..]

Ja ze proberen inderdaad het beeld te schetsen dat alle Nederlanders een internationale achtergrond heeft maar er zijn gewoon zo'n 13 miljoen blanke Nederlanders.
pi_196453614
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:44 schreef Nober het volgende:

Ja ze proberen inderdaad het beeld te schetsen dat alle Nederlanders een internationale achtergrond heeft maar er zijn gewoon zo'n 13 miljoen blanke Nederlanders.
Je vooroordelen zijn schattig, maar ik zie nergens in de aankondiging iets over kleur of internationaal staan?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196453768
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 15:08 schreef golfer het volgende:

[..]

Je vooroordelen zijn schattig, maar ik zie nergens in de aankondiging iets over kleur of internationaal staan?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schattig die vooroordelen want nergens staat het.


pi_196453869
Maar je gaat toch niet kijken, dus wat maak je je druk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:53 schreef Nober het volgende:
Oh Amsterdam TV, next
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196454314
Vorige serie vond ik best goed. Toch vind ik het inderdaad een minpunt dat ze verzuimen buiten Amsterdam(noord) te kijken. De seriemakers geven aan dat het juist zo divers is daar, dat biedt vast ook weer positief perspectief.
Daarom is het denk ik wel prettig om ook een perspectief te zien met mensen die wonen op het Zeeuwse platteland of de Achterhoek bijvoorbeeld.
pi_196458679
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 15:30 schreef golfer het volgende:
Maar je gaat toch niet kijken, dus wat maak je je druk.
[..]

Waarom maak jij je niet druk over de neger omdat het moet op tv en in reclames?
  zaterdag 28 november 2020 @ 22:27:08 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196459526
Zullen we het verder over dit programma hebben en de blijkbare obsessie van Nober voor mensen met een kleurtje achterwege laten? :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  maandag 30 november 2020 @ 17:05:34 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196486051
Vanavond dus de eerste aflevering.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  maandag 30 november 2020 @ 22:00:34 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_196490450
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 16:02 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vorige serie vond ik best goed. Toch vind ik het inderdaad een minpunt dat ze verzuimen buiten Amsterdam(noord) te kijken. De seriemakers geven aan dat het juist zo divers is daar, dat biedt vast ook weer positief perspectief.
Daarom is het denk ik wel prettig om ook een perspectief te zien met mensen die wonen op het Zeeuwse platteland of de Achterhoek bijvoorbeeld.
Dat wordt dan een serie van 20 delen of zo, als je elk kind ook nog eens met voldoende diepgang wil belichten. Beetje veel en duur.

Maar je hebt wel gelijk. Er ligt hier een boek, 17 and the city, waarin het leven van een stel 17-jarigen belicht wordt. Heel interessant, maar: er staat alleen maar Amsterdamse jeugd in, en bijna allen welgesteld en kansrijk. "Had dubbel zo dik gekund, met in de andere helft jeugd uit Emmen oid erbij", dacht ik tijdens het lezen.

Verder: boeiende documentaire vooralsnog.
  maandag 30 november 2020 @ 22:46:50 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196491026
Mooi gemaakt weer. ^O^
Las dit weekend een interview met de maaksters in het Volkskrant Magazine. Ze hebben over de 500 uur gefilmd en dat uiteindelijk het terug gebracht naar een paar afleveringen. Keuzes.

En schrijnend hoe toch nog steeds blijkt dat de omgevning waarin je opgroeit zo bepalend is voor de latere schoolkeuze.
Ben het eens met die betrokken wethouder: 10 of 11 jaar is veel te jong om die keuze al te maken. Je bent nog niet eens in de pubertijd dan al zo'n beslissing maken. Dat Eslandse systeem van bij elkaar in de klas blijven tot 15-16 jarige leeftijd en dan kiezen spreekt mij wel aan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196491136
Een interessant en integer kijkje in de keuken van een school die probeert te doen wat iedere leraar wil: zijn leerlingen elke dag weer een stapje verder helpen naar een mooi resultaat.

En als het gaat om diversiteit, dan zie je wel dat integratie qua acceptatie er prima voor staat (al heb je aan beide kanten extremen), maar qua participatie niet. Op universiteiten is het aantal allochtone studenten laag, op mbo’s hoog. Dan staan er emancipatiefreaks op die dat denken op te lossen door een quotum te bepleiten, maar dat is dus het probleem niet! Het probleem is de participatie en de mogelijkheden, die je aanpakt door naar het verhaal achter de score te kijken. Klein behuisd met een groot gezin, dan kan je studieplekken op school inrichten. Geen geld voor een tablet of computer, dan zijn er spaarplannen mogelijk. Geen opvoeding thuis (en soms ook geen voeding), dan is er behoefte aan iemand die de leerling ziet.

Dit komt, waar nober wel een punt heeft, ook voor in autochtone milieus op het platteland. Een verhaal bereikte mij vanuit het zuiden van Drenthe, waar een meisje omstreeks 2010 van haar ouders niet mocht gaan studeren, omdat er in het familiebedrijf genoeg te doen was. In Oost-Groningen en de omgeving van Emmen zijn scholen die in stilte de werkweken vergoeden van leerlingen uit een arm milieu (zoveelste generatie bijstand). In Landgraaf ontbijten de leerlingen op school, om te waarborgen dat de kinderen met een gezond gevulde maag op school komen. Daar was deze zomer nog een reportage over.

Hoe dan ook, dit is een aandachtspunt waarvoor je niet naar de kleur moet kijken, maar naar de leerling zelf. En dat hebben de makers van dit programma in de eerste aflevering goed gedaan.
pi_196495778
Systeem in Estland lijkt me idd wel wat, vond er nog een artikeltje over.
https://avs.nl/actueel/ni(...)nd-leren-van-elkaar/

En ik vond het ook shocking om te horen dat die ene leerkracht zei over een leerling die niet echt lekker meekwam met de rest van de klas: Ja daar kan ik toch niet op wachten, ik moet door met de stof dus ga ik door met de leerlingen die het wel snappen :? Dat is toch echt slecht onderwijs :{
pi_196497316
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Calimero:
[..]

Waarom dan weer in amsterdam, alles wat met film en tv te maken heeft moet in of over amsterdam gaan. Werk zelf in de media en merk het hier ook dat producenten te arrogant zijn om buiten amsterdam te kijken omdat dat zogenaamd duurder is want langer onderweg :`)
  zondag 6 december 2020 @ 14:59:16 #17
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_196581734
Ik heb pas nu de eerste aflevering bekeken. Dat het Amsterdam-Noord is stoort me niet, ik denk dat het schooltje hier verderop dezelfde problemen spelen. Ik vond het juist wel gaaf om te zien dat de dierenspeciaalzaak uit de vorige serie nog steeds bestaat.
pi_196591908
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 14:59 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik heb pas nu de eerste aflevering bekeken. Dat het Amsterdam-Noord is stoort me niet, ik denk dat het schooltje hier verderop dezelfde problemen spelen. Ik vond het juist wel gaaf om te zien dat de dierenspeciaalzaak uit de vorige serie nog steeds bestaat.
Dit kan spelen in Oude Pekela, in Wieringerwerf, in Hulst en in Brunssum, en in alle plaatsen daartussen.

Een interessante vraag is natuurlijk welke factoren er spelen bij het pakken van een kans. Op Schiermonnikoog heb je een klein schooltje en een kleine middelbare school. Wil je havo/vwo gaan doen, dan moet je de bovenbouw in Groningen of Leeuwarden doen. Dat betekent vaak een gastgezin.
Daarna ben je met studeren ook genoodzaakt om op jezelf te wonen. Kost geld.
Als je dan eenmaal bent afgestudeerd, is het lastig om in je eigen omgeving een baan op maat te vinden. De enige noodzakelijke academicus op zo’n eiland is de huisarts. Woon je in een Brabants dorp, dan zijn er genoeg plaatsen op een klein uur reizen. De boot vaart al veertig minuten.

Zomaar een paar niet-verwijtbare argumenten om niet te gaan studeren, terwijl je het wel zou kunnen. Wordt lastig om in dit programma mee te nemen, maar hopelijk laat men wel zien dat het hoogste doel niet altijd je hoogste doel is.
  maandag 7 december 2020 @ 09:05:03 #19
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_196594318
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 23:58 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Dit kan spelen in Oude Pekela, in Wieringerwerf, in Hulst en in Brunssum, en in alle plaatsen daartussen.

Een interessante vraag is natuurlijk welke factoren er spelen bij het pakken van een kans. Op Schiermonnikoog heb je een klein schooltje en een kleine middelbare school. Wil je havo/vwo gaan doen, dan moet je de bovenbouw in Groningen of Leeuwarden doen. Dat betekent vaak een gastgezin.
Daarna ben je met studeren ook genoodzaakt om op jezelf te wonen. Kost geld.
Als je dan eenmaal bent afgestudeerd, is het lastig om in je eigen omgeving een baan op maat te vinden. De enige noodzakelijke academicus op zo’n eiland is de huisarts. Woon je in een Brabants dorp, dan zijn er genoeg plaatsen op een klein uur reizen. De boot vaart al veertig minuten.

Zomaar een paar niet-verwijtbare argumenten om niet te gaan studeren, terwijl je het wel zou kunnen. Wordt lastig om in dit programma mee te nemen, maar hopelijk laat men wel zien dat het hoogste doel niet altijd je hoogste doel is.
Kinderen in Zeeland (vooral Zeeuws-Vlaanderen) en Zuid-Limburg hebben hier ook last van. Kinderen in Zuid-Limburg laten hun studie-keuze afhangen van het aanbod van de uni en hogescholen daar.
Maar misschien gaat er echt iets veranderen door het nieuwe normaal, en gaan de hoog opgeleiden van dit land terug naar hun roots, wat voor de uithoeken van dit land wel een nieuw elan kan opleveren.
  dinsdag 8 december 2020 @ 14:11:15 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196617890
Was weer een mooie aflevering met Anyssa en haar lieve grootouders en een paar geweldige juffen (met name juf Astrid) en opvallend hoe die Surinaamse moeder van Gianny met haar oortjes van haar telefoon in zat te 'luisteren' en wegliep bij de uitleg van de meester nadat haar zoon weer eens van school geschorst was. De onmacht was van haar gezicht te lezen en ook Gianny wist zich helemaal geen houding te geven.

Meest opvallende was, wat we eigenlijk al wisten, maar nu via een echt onderzoek naar buiten kwam: kinderen van hoogopgeleiden krijgen overadvies en kinderen van laagopgeleiden krijgen onderadvies bij hun schoolkeuze.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  maandag 14 december 2020 @ 18:23:54 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196730822
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 december 2020 14:11 schreef golfer het volgende:

Meest opvallende was, wat we eigenlijk al wisten, maar nu via een echt onderzoek naar buiten kwam: kinderen van hoogopgeleiden krijgen overadvies en kinderen van laagopgeleiden krijgen onderadvies bij hun schoolkeuze.
Net pas de aflevering van afgelopen week gezien, net op tijd voor die van vanavond.

Dit stukje is inderdaad het meest schokkend. We weten dit al twintig jaar, maar we houden het allemaal in stand. Omdat we het op de een of andere manier wel goed vinden dat het gaat zoals het gaat.

En Gianny, triest. Voor zijn moeder geldt zo ongeveer 'de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen', en het is duidelijk dat het totaal contraproductief werkt... maar hem helpt het niet en de school kan er ook niks aan veranderen. Sneu.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 14 december 2020 @ 19:55:30 #22
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_196733912
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 18:23 schreef Janneke141 het volgende:


Dit stukje is inderdaad het meest schokkend. We weten dit al twintig jaar, maar we houden het allemaal in stand. Omdat we het op de een of andere manier wel goed vinden dat het gaat zoals het gaat.

De ouders van de ondergeadviseerde kinderen ook?

Maar ja, deze behoren doorgaans tot de groep ouders met te weinig gezag om iets te kunnen veranderen. De universitair geschoolde villabewoner heeft dat wl.
  maandag 14 december 2020 @ 21:52:42 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196736676
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 19:55 schreef Eightyone het volgende:

[..]

De ouders van de ondergeadviseerde kinderen ook?

Maar ja, deze behoren doorgaans tot de groep ouders met te weinig gezag om iets te kunnen veranderen. De universitair geschoolde villabewoner heeft dat wl.
Exact.

En van de politiek moet je het ook niet hebben. Uiteindelijk zijn dat ook vooral gepriviligeerde hoogopgeleiden, inclusief die Amsterdamse wethouder uit het programma.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 15 december 2020 @ 00:31:43 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196739023
Die zo vreselijk betrokken leraar bij die tussenklas waar Gianny op zit. Die moest zelfs even huilen toen hij hoorde dat dat joch was opgepakt.
En ik moest even slikken (en helemaal toen de hele klas mee begon te huilen) bij het verhaal van dat kind over de kanker-oma met die wijkagent.
Topdocu!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196745368
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Exact.

En van de politiek moet je het ook niet hebben. Uiteindelijk zijn dat ook vooral gepriviligeerde hoogopgeleiden, inclusief die Amsterdamse wethouder uit het programma.
Zo'n wethouder verandert uiteindelijk ook niks. Stoorde me ook ontzettend aan de vorige aflevering. Die wethouder gaat op bezoek bij een stichtingsbestuur en die mutsen gaan vervolgens met hun kopje thee in de hand mindfulness met groep 8 doen :') Hun managementlaag is n van de grootste problemen van het onderwijs.

Die Gianny is een prachtig verhaal. Mooi ook hoe die docent zichtbaar aangeslagen is en dit ook naar hem uitspreekt. Oprecht voorbeeld van 'niet boos, maar teleurgesteld'. En de impact van de les met die wijkagent en die crimineel spat van het scherm! Dat zouden meer scholen mogen doen.

Denk je eens in dat al die kids nu dus ook weer 5 weken thuis komen te zitten en 3 weken online onderwijs (moeten) volgen. Ik kan er als docent alleen maar verdrietig van worden.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:13:45 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196745559
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:02 schreef Japepk het volgende:

Denk je eens in dat al die kids nu dus ook weer 5 weken thuis komen te zitten en 3 weken online onderwijs (moeten) volgen. Ik kan er als docent alleen maar verdrietig van worden.
Inderdaad. En je bent zeker niet de enige die daar zo over denkt:
twitter
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  dinsdag 15 december 2020 @ 17:00:17 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196748638
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:02 schreef Japepk het volgende:

[..]

Zo'n wethouder verandert uiteindelijk ook niks. Stoorde me ook ontzettend aan de vorige aflevering. Die wethouder gaat op bezoek bij een stichtingsbestuur en die mutsen gaan vervolgens met hun kopje thee in de hand mindfulness met groep 8 doen :') Hun managementlaag is n van de grootste problemen van het onderwijs.

Die Gianny is een prachtig verhaal. Mooi ook hoe die docent zichtbaar aangeslagen is en dit ook naar hem uitspreekt. Oprecht voorbeeld van 'niet boos, maar teleurgesteld'. En de impact van de les met die wijkagent en die crimineel spat van het scherm! Dat zouden meer scholen mogen doen.


Die wethouder die gaat proberen om een paar achterstandsleerlingen (liefst met hoofddoek) naar het Barlaeus te krijgen en zal dan opgetogen in allerlei praatprogramma's komen uitleggen 'wat ze bereikt heeft'. Waarmee ze eigenlijk precies doet wat ze wil beindigen, overigens wel met goede bedoelingen. Gelijke kansen is trouwens ook meer dan alleen maar 'gelijke kansen op een zo hoog mogelijk advies'. Zo zou een vmbo-leerling in een slechte wijk gelijke kansen moeten hebben op goede en bevlogen docenten als een gymnasiast in Oud-Zuid. Zo'n type als die docent van Gianny dus. Wat een prachtvent.

Wij hebben in onze 3-vmbo klassen jarenlang de drugspreventie laten doen door 2 oud-verslaafden. Dat maakte heel veel indruk op de leerlingen, veel meer dan de voorlichting van de GGD in elk geval.

quote:
Denk je eens in dat al die kids nu dus ook weer 5 weken thuis komen te zitten en 3 weken online onderwijs (moeten) volgen. Ik kan er als docent alleen maar verdrietig van worden.
En dit. Om te janken.

Kan ik nog in mijn handjes knijpen trouwens, want van de 120 leerlingen die ik lesgeef zijn er een stuk of acht waarvan ik zorgen heb dat we ze echt kwijtraken in lockdownperiodes. Als je op die school van Gianny werkt, dan geldt dat dus voor allemaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196874009
Wat een serie 😍😍😍😍. Wow!
pi_196874030
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:02 schreef Japepk het volgende:

[..]

Zo'n wethouder verandert uiteindelijk ook niks. Stoorde me ook ontzettend aan de vorige aflevering. Die wethouder gaat op bezoek bij een stichtingsbestuur en die mutsen gaan vervolgens met hun kopje thee in de hand mindfulness met groep 8 doen :') Hun managementlaag is n van de grootste problemen van het onderwijs.

Die Gianny is een prachtig verhaal. Mooi ook hoe die docent zichtbaar aangeslagen is en dit ook naar hem uitspreekt. Oprecht voorbeeld van 'niet boos, maar teleurgesteld'. En de impact van de les met die wijkagent en die crimineel spat van het scherm! Dat zouden meer scholen mogen doen.

Denk je eens in dat al die kids nu dus ook weer 5 weken thuis komen te zitten en 3 weken online onderwijs (moeten) volgen. Ik kan er als docent alleen maar verdrietig van worden.
Wat ik ook zo’n typisch schrijnend stukje vond, was de aflevering waarin de ouders van de klas met Anyssa uitleg kregen over vervolgonderwijs en dat aan de hand van een soort van vragen tussen ouder en kind. En dat zo’n Turkse vrouw dan zei dat ze niet had geleerd, en dat zo’n blonde meid dan zei ‘ja zo kan het ook hihi’.

Ik vond het zo duidelijk dat er.. weinig begrip voor is en heb soms het idee dat veel juffen en meesters zo ver van de belevingswereld van ‘andere groepen’ staan of zo.
  dinsdag 22 december 2020 @ 11:47:05 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196878627
Was weer een mooie (soms schrijnende) aflevering.
En ik vermoed dat Gianny het ook op die andere school niet gaat redden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_196879516
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:47 schreef golfer het volgende:
Was weer een mooie (soms schrijnende) aflevering.
En ik vermoed dat Gianny het ook op die andere school niet gaat redden.
Ik hoop van wel 😃😃. Hij leefde wel op bij de informatie dat op die school ook focus lag op muziek en zo. Hij leefde ook op toen hij optrad bij dat kerstfeest. Leuk dus!
  donderdag 24 december 2020 @ 16:24:55 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196926314
Een kind van 11 dat citotoetstraining een vorm van valsspelen noemt geeft toch ook wel te denken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 26 december 2020 @ 21:50:52 #33
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_196973877
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Exact.

En van de politiek moet je het ook niet hebben. Uiteindelijk zijn dat ook vooral gepriviligeerde hoogopgeleiden, inclusief die Amsterdamse wethouder uit het programma.
Uiteindelijk is 'de politiek' wel de enige die het probleem kan oplossen en naar de internationale topstandaarden kan brengen. Zodat Nederland op dit gebied niet een vreemde eet in de bijt blijft.

Dat dit vrijwel altijd hoogopgeleiden zijn is nu eenmaal de aard van het beestje, en hoort bij modern technocratisch bestuur. Dat belette dezelfde hoogopgeleiden in de jaren 50 en 60 niet om wel kansen te scheppen voor de generaties na hen.

Ook heeft het de Finnen niet gehinderd... Of de flink verbeterde Duitsers. Duitsland heeft grote stappen gezet sinds grofweg 2000.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 26 december 2020 @ 22:50:50 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196975150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 21:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Uiteindelijk is 'de politiek' wel de enige die het probleem kan oplossen en naar de internationale topstandaarden kan brengen. Zodat Nederland op dit gebied niet een vreemde eet in de bijt blijft.

Dat dit vrijwel altijd hoogopgeleiden zijn is nu eenmaal de aard van het beestje, en hoort bij modern technocratisch bestuur. Dat belette dezelfde hoogopgeleiden in de jaren 50 en 60 niet om wel kansen te scheppen voor de generaties na hen.

Ook heeft het de Finnen niet gehinderd... Of de flink verbeterde Duitsers. Duitsland heeft grote stappen gezet sinds grofweg 2000.
Het is aan jou niet besteed, maar ik denk niet dat het Nederlandse onderwijs, of het Nederlandse kind met een achterstand, gebaat is bij nog meer overheidsbemoeienis. Met vertrouwen in vakmanschap komen ze verder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 26 december 2020 @ 22:58:52 #35
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_196975361
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 22:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is aan jou niet besteed, maar ik denk niet dat het Nederlandse onderwijs, of het Nederlandse kind met een achterstand, gebaat is bij nog meer overheidsbemoeienis. Met vertrouwen in vakmanschap komen ze verder.
Vakmanschap heeft ook zijn grenzen met overvolle klassen lijkt me.

Het is ook niet zozeer een kwestie van *meer* overheidsbemoeienis maar andere bemoeienis...

Ik denk niet dat de bemoeienis in Finland zoveel groter/kleiner is, tot het particuliere adviescircus aan toe...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 26 december 2020 @ 23:04:40 #36
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_196975515
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 22:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is aan jou niet besteed, maar ik denk niet dat het Nederlandse onderwijs, of het Nederlandse kind met een achterstand, gebaat is bij nog meer overheidsbemoeienis. Met vertrouwen in vakmanschap komen ze verder.
+ Per slot van rekening bemoeit de overheid zich ook met het particuliere onderwijs en moet daar een mening en houding over ontwikkelen.

Zie hier:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31293-503.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_196975588
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 22:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is aan jou niet besteed, maar ik denk niet dat het Nederlandse onderwijs, of het Nederlandse kind met een achterstand, gebaat is bij nog meer overheidsbemoeienis. Met vertrouwen in vakmanschap komen ze verder.
Het is wel aan de overheid om dingen te veranderen natuurlijk. Dat gaan alle zelfbenoemde bestuurders in onderwijsland niet doen, dat zijn 9/10x omhooggevallen docenten die hun salaris op hebben gekrikt. Niet pers onwil van die mensen hoor, maar dat systeem is gewoon dichtgegroeid.

En klassen niet groter dan 24. Dan kunnen we n generatie de zweep erover halen en als daar de kinderen van in de schoolbanken terecht komen kun je kijken of meer leerlingen in een klas al gewenst is.
't Echte en 't ware!
pi_197053780
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 00:10 schreef alors het volgende:
Die Anyssa, wat een ontzettend wijs meisje en wat sneu dat ze zo’n instabiele thuissituatie heeft...
know'm sayin?

word? word.
  dinsdag 29 december 2020 @ 12:48:49 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_197054019
Opa is er inmiddels niet meer.

https://twitter.com/MarschaBooneka2/status/1343680368138981376

Ik hoop voor Anyssa dat de thuissituatie haar schooltraject niet al te erg gaat dwarsbomen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 13:56:01 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197056022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 12:48 schreef Eightyone het volgende:
Opa is er inmiddels niet meer.

https://twitter.com/MarschaBooneka2/status/1343680368138981376

Ik hoop voor Anyssa dat de thuissituatie haar schooltraject niet al te erg gaat dwarsbomen.
Wat sneu. Hopelijk geen Covid-19?

En waar ik al bang voor was: Gianny ontspoorde weer en zat in jeugddetentie. Het glijdend pad richting criminaliteit is wel ingezet. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_197067282
Ben ik raar als ik het raar vind dat die ouders van Gianny ver naar het buitenland gaan terwijl Gianny net op een nieuwe school zit voor een nieuwe kans
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_197068337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 19:41 schreef Vimbavimba het volgende:
Ben ik raar als ik het raar vind dat die ouders van Gianny ver naar het buitenland gaan terwijl Gianny net op een nieuwe school zit voor een nieuwe kans
Nee. :)
pi_197216505
Die online les... arme kinderen. En vooral nog de allerzwakste, die geen goede thuissituatie en/of begeleiding hebben...
know'm sayin?

word? word.
pi_197216710
M
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 21:58 schreef alors het volgende:
Die online les... arme kinderen. En vooral nog de allerzwakste, die geen goede thuissituatie en/of begeleiding hebben...
Mooi moment voor ze om zelfdiscipline aan te leren.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_197216800
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 22:08 schreef superniger het volgende:
M
[..]

Mooi moment voor ze om zelfdiscipline aan te leren.
Met slechte wifi omdat er nog 4 broers en zussen op en twee ooms op de wifi zitten... Ja dat heeft heel veel met zelfdiscipline te maken.
know'm sayin?

word? word.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 17:15:04 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197228978
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 21:58 schreef alors het volgende:
Die online les... arme kinderen. En vooral nog de allerzwakste, die geen goede thuissituatie en/of begeleiding hebben...
Ja, zielig om te zien.
Maar gelijk werd ook weer eens te meer duidelijk hoe groot de verschillen tussen de diverse milieus zijn.
En de enorme betrokkenheid van een aantal leerkrachten. _O_
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_197229046
Zonde van Gianny , had die jongen het zo gegund.
FOK! is net een groot tijdschrift
  dinsdag 5 januari 2021 @ 17:24:35 #48
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197229161
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 17:18 schreef Vimbavimba het volgende:
Zonde van Gianny , had die jongen het zo gegund.
Helaas nu voorspelbare traject: jeugd(rappers)bende, drugsdealertje, steekpartij--> gevangenis etc. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
  dinsdag 5 januari 2021 @ 17:41:42 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197229456
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 21:58 schreef alors het volgende:
Die online les... arme kinderen. En vooral nog de allerzwakste, die geen goede thuissituatie en/of begeleiding hebben...
Hoe lullig ook, wel de ideale setting voor het programma 'Klassen'.

Ben 'm nu aan het kijken, de aflevering van gisteren. Droevig om te zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 januari 2021 @ 17:27:34 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_197365409
Ik moest bij de laatste aflevering een paar keer slikken en een traantje wegpinken.
Bij het afscheid van de leerlingen met de juf en bij Anyssa.
Gianny lijkt nu op z'n plek te zitten in een woongroep. Hopelijk redt ie het verder.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_197365810
Jaa, die juffen! Hadden het er zwaarder mee dan sommige kinderen. Wel grappig om te zien dat dat 'roseetje' bij andere juffen dus echt een drempel was. Ik dacht dat de vrijmibo op basisscholen redelijk wijdverbreid was.
't Echte en 't ware!
pi_197367733
Gianny zien we over een paar jaar terug bij Opsporing Verzocht.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_197406544
Respect voor die meid met d'r opa en die justin kluivert look-a-like.

Leuke serie!

twitter
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')