abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 november 2020 @ 16:51:09 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196439420
Wij willen zonnepanelen op ons dak. Het is een woning wat onderdeel is van een "beschermd stadsgezicht" en volgens www.omgevingsloket.nl is hier een vergunning voor nodig. Ik heb eerder met de gemeente ervaring gehad en de ambtenaren die dit soort zaken regelen zijn vaak niet al te meegaand. Mensen van de "welstandcommissie" zijn in mijn ogen vaak mensen die thuis iets minder te vertellen hebben en daarom hun macht tijdens kantooruren moeten laten zien. :P

Ik heb nu de volgende argumenten om wél een vergunning aan te vragen:

• Better safe than sorry: ik wil niet die panelen er weer af laten halen als er gedoe komt.
• Een vergunning voor zonnepanelen kost niets (geen leges).

Redenen om het niet te doen:

• In dezelfde straat zijn meerdere woningen (ook met dezelfde kleur dakpannen en stand van de woning) waar al zonnepanelen op liggen.
• Volgens de leverancier van de zonnepanelen zitten wij (volgens hun software) níet in een vergunningsgebied (m.i. klopt deze info niet, maar ik zou eventuele schade op hun kunnen verhalen wellicht).
• Het is een heleboel gezeik met bovengenoemde ambtenaren en kost tijd en moeite.
• Slapende honden kunnen wakker worden.
• Volgens www.omgevingsloket.nl is géén vergunning nodig als de panelen op een achterdakvlak ligt dat niet naar openbaar gebied gekeerd is. Dit betreft de zijkant van een woning die niet héél goed vanaf de straat te zien is (maar: het ís wel te zien).

Heeft iemand ervaring met vergunningen voor zonnepanelen? Wat is de kans dat zoiets wordt afgewezen (zeker omdát er al meerdere woningen in de straat zonnepanelen hebben) en/of slapende honden wakker worden? :7
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  vrijdag 27 november 2020 @ 18:02:45 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196440377
ik heb ze er gewoon opgegooit.
De gemeente wil ons groen hebben toch? Geen slapende honden wakker maken zou ik zeggen. Je krijgt dan vast een afwijzing.

liggen er nu 10 jaar zonder problemen. Betreft trouwens een beschermd stadsgezicht. Geen rijksmonument.

bij ons in de straat zijn ook al huizen met kunststof kozijnen. Ik heb nog hout met glas-in-lood. Wel alles dubbelglas. Als ze gaan zeuren over de panelen verwijs ik ze daar ook naar.

En wat betreft zichtbaarheid: ik zit op de kop van een T-splitsing. Op 150meter al zichtbaar.

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 27-11-2020 18:12:30 ]
Tot nooit .......
pi_196452838
Totdat gebeurd dat buren vergunning aanvragen en afgewezen word.
Ze melde jij wel, kan je uiteindelijk nog verwijderen. Zoiets is ook gebeurd in barendrecht, maar dan met dakkapellen die zonder aanvraag geplaatst waren en dat ongedaan maken kost heel wat meer. Dus denk niet dat gemeente meegaand is als je iets illegaals doet. Vergunning alsnog aanvragen snel zullen ze dan zeker niet aan meewerken.

Sowieso heb jij onderzoek plicht, ook als aannemer meedeelt dat volgens hun niet hoeft, kan je geen rechten uithalen, laat staan vergoeding vragen.

Ik zou gewoon aanvragen onder noemer verduurzaming. Scheelt je veel onzekerheid
pi_196452959
Je kunt toch gewoon schriftelijk opvragen wat de beschermde stadsgezichten zijn. Als je daar volgens de gemeente niet binnen zit dan heb je dat op schrift en kun je ze er gewoon opkwakken zonder vergunning.

Op internet is ook e.e.a. te vinden. Voor Tilburg is er bijvoorbeeld gewoon een Google Maps (https://www.gemeentelink.nl/gemeente/tilburg/stadsgezichten/), maar het is natuurlijk beter om de actuele situatie op te vragen bij de gemeente zelf.
  zaterdag 28 november 2020 @ 16:41:01 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196454766
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:08 schreef Zandstrand het volgende:
Je kunt toch gewoon schriftelijk opvragen wat de beschermde stadsgezichten zijn. Als je daar volgens de gemeente niet binnen zit dan heb je dat op schrift en kun je ze er gewoon opkwakken zonder vergunning.

Op internet is ook e.e.a. te vinden. Voor Tilburg is er bijvoorbeeld gewoon een Google Maps (https://www.gemeentelink.nl/gemeente/tilburg/stadsgezichten/), maar het is natuurlijk beter om de actuele situatie op te vragen bij de gemeente zelf.
Ik weet al (van de gemeente) dat het een beschermd stadsgezicht is helaas. Ik twijfel nog.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196454817
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:51 schreef JeOma het volgende:
• Volgens www.omgevingsloket.nl is géén vergunning nodig als de panelen op een achterdakvlak ligt dat niet naar openbaar gebied gekeerd is. Dit betreft de zijkant van een woning die niet héél goed vanaf de straat te zien is (maar: het ís wel te zien).
Maar dat moet je dan toch ook zelf terug kunnen vinden in de lokale regels van de gemeente voor stadgezichten? Ik zou ook eens kijken op officiële bekendmakingen of je vergelijkbare vergunningen kan vinden en wat daarbij de voorwaarden waren.

Het goed en volledig indienen van je vergunningsaanvraag zorgt voor een veel soepelere procedure.
pi_196457171
@JeOma: Oh sorry, had het verkeerd gelezen.
pi_196457713
Heb je al bij de buurtgenoten gevraagd of ze de panelen met of zonder vergunning hebben geplaatst?

Mijn ervaring als architect met leden van de welstand is wel iets anders dan jij omschrijft hoor. ;)
  zondag 29 november 2020 @ 10:22:03 #9
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_196463712
De meeste ambtenaren zijn prima mensen, maar als jij al met je vooringenomen mening de wijsneus komt uithangen kan het inderdaad zijn dat ze je onderop de stapel leggen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zondag 29 november 2020 @ 12:21:52 #10
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196464782
quote:
14s.gif Op zondag 29 november 2020 10:22 schreef fathank het volgende:
De meeste ambtenaren zijn prima mensen, maar als jij al met je vooringenomen mening de wijsneus komt uithangen kan het inderdaad zijn dat ze je onderop de stapel leggen.
Haha, ja, je hebt gelijk. Ik zal mijn best doen om niet te bevooroordeeld zijn. Heb de aanvraag ondertussen de deur uitgemikt. We zullen zien. Moet ook zeggen dat mijn contact met de gemeente eigenlijk best heel keurig (al was het wat bureaucratisch) verlopen is so far.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196465206
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:21 schreef JeOma het volgende:
Heb de aanvraag ondertussen de deur uitgemikt.
Heb je wel goed gekeken of je aan alle indieningsvereisten hebt voldaan? Zo niet, via Omgevingsloket is het in principe mogelijk nog aanvullende gegevens toe te voegen.
pi_196465368
Als je een vergunning moet hebben dan moet je er 1 hebben, punt!
Doe je het niet en er wordt gehandhaaft dan zullen er consequenties aan hangen..

En in elke straat wonen nsbers.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196465385
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:21 schreef JeOma het volgende:

[..]

Haha, ja, je hebt gelijk. Ik zal mijn best doen om niet te bevooroordeeld zijn. Heb de aanvraag ondertussen de deur uitgemikt. We zullen zien. Moet ook zeggen dat mijn contact met de gemeente eigenlijk best heel keurig (al was het wat bureaucratisch) verlopen is so far.
De meeste ambtenaren zijn best aardige mensen en hun mening moeten ze ook onderbouwen. Ben je het er niet mee eens dan ga je in bezwaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 13:28:55 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 13:29:24 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196466480
Ik denk @TS dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Juist bij een beschermd stadsgezicht. De software van aannemers komt volgens mij zowat altijd op 'geen vergunning' uit. Terwijl je gewoon voor een heleboel dingen wel een vergunning nodig hebt. Daar kun je geen enkel recht aan ontlenen.

In mijn ervaring wordt met een deugdelijk verhaal niet per def. lastig over vergunningen gedaan. Maar het kan natuurlijk wel. Kan mij alleen niet voorstellen dat dit met zonnepanelen mis gaat. Zeker niet als ze elders al liggen. En anders verwijs je daar naar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2020 14:29:59 ]
pi_196480221
Ik woon in beschermd dorpsgezicht en we mogen geen zonnepanelen op het dakvlak gericht aan de weg. Hier werkt de welstandcommissie totaal niet mee. Ben er geruime tijd mee bezig geweest, maar de hoop inmiddels opgegeven.

Het beschermd dorpsgezicht telt hier circa 200 woningen en niemand heeft daar zonnepanelen op het dakvlak dat naar de weg gericht is. Wel zijn er huizen met het dakvlak haaks op de weg en die mogen wel zonnepanelen. Terwijl die vaak ook gewoon van de weg te zien zijn, maar dat mag dan blijkbaar wel.

Blijft frustrerend dat je inderdaad iets wilt doen aan de energietransitie, maar tegengewerkt wordt.
  woensdag 2 december 2020 @ 10:23:50 #18
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196512457
Update. Zojuist uitermate correct teruggebeld door iemand van de gemeente. Mijn vertrouwen in de ambtenaar is weer wat hersteld.

Situatie bij ons is: het is een gemeentelijk beschermd stadsgezicht. Dit is wezenlijk anders dan rijksbeschermd stadsgezicht. Voor de gemeentelijke variant is geen vergunning nodig. Zelfs je huis een andere kleur verven (tot op zekere hoogte) mag zonder vergunning.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196514418
Sturen ze ook nog brief of mail?
Kan jeclater aantonen als nodig
  donderdag 3 december 2020 @ 14:40:21 #20
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196532248
quote:
2s.gif Op woensdag 2 december 2020 12:29 schreef spoorrails het volgende:
Sturen ze ook nog brief of mail?
Kan jeclater aantonen als nodig
Yep, thanks, heb het inderdaad zwart op wit ondertussen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')