abonnement Unibet Coolblue
pi_196437751
Goedemiddag,

sinds kort verhuur ik een huis, wat netto ongeveer 8.000 per jaar oplevert (+ 4000 aflossing). Op dit huis zit een hypotheek, maar deze hypotheek ligt ver onder de marktprijs (ongeveer 75%, het huis staat dus zeker niet onder water. Indien we zelf willen verhuizen en dit huis aan willen houden, ziet de bank dit dan als extra inkomen/verdienmodel of als extra last/lening? Iemand hier ervaringen mee?
pi_196437898
Je bent toch nieteen kloon van @RappendeRabbijn?
pi_196437928
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:38 schreef ephbild het volgende:
Goedemiddag,

sinds kort verhuur ik een huis, wat netto ongeveer 8.000 per jaar oplevert (+ 4000 aflossing). Op dit huis zit een hypotheek, maar deze hypotheek ligt ver onder de marktprijs (ongeveer 75%, het huis staat dus zeker niet onder water. Indien we zelf willen verhuizen en dit huis aan willen houden, ziet de bank dit dan als extra inkomen/verdienmodel of als extra last/lening? Iemand hier ervaringen mee?
Ligt eraan hoe en wat.

Wil je het als onderpand voor de woonhypotheek aanmelden?

Want ook al heb je maar 75% onder hypotheek staan het kan altijd nog naar de 60 % zakken zie bijvoorbeeld 2013/2014 dus ja het heeft meerwaarde en ja het is ook een risico.

Verder is het inkomen uit de woning ook maar gedeeltelijk in te zetten omdat dat ook risico meebrengt van wanbetaling et cetera.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196437982
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:38 schreef ephbild het volgende:
Goedemiddag,

sinds kort verhuur ik een huis, wat netto ongeveer 8.000 per jaar oplevert (+ 4000 aflossing). Op dit huis zit een hypotheek, maar deze hypotheek ligt ver onder de marktprijs (ongeveer 75%, het huis staat dus zeker niet onder water. Indien we zelf willen verhuizen en dit huis aan willen houden, ziet de bank dit dan als extra inkomen/verdienmodel of als extra last/lening? Iemand hier ervaringen mee?
Heb je überhaupt toestemming van de bank om de woning te verhuren?
En wil je een hypotheek bij dezelfde bank?
pi_196438281
Is de hypotheek op de verhuurde woning een investeringshypotheek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 27-11-2020 15:42:35 ]
dag
pi_196438292
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe en wat.

Wil je het als onderpand voor de woonhypotheek aanmelden?

Want ook al heb je maar 75% onder hypotheek staan het kan altijd nog naar de 60 % zakken zie bijvoorbeeld 2013/2014 dus ja het heeft meerwaarde en ja het is ook een risico.

Verder is het inkomen uit de woning ook maar gedeeltelijk in te zetten omdat dat ook risico meebrengt van wanbetaling et cetera.
Ik kan morgen ook ziek worden waardoor ik niet meer kan werken. Inkomen uit werk is dus ook maar gedeeltelijk in te zetten. Wat is het verschil dus tussen inkomen en inkomen.
pi_196438363
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heb je überhaupt toestemming van de bank om de woning te verhuren?
En wil je een hypotheek bij dezelfde bank?
Ik heb een verhuurhypotheek bij een Duitse bank, die mij toestemming heeft gegeven dit huis te verhuren. De hypotheek hoeft niet bij dezelfde bank te zijn.
pi_196438378
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe en wat.

Wil je het als onderpand voor de woonhypotheek aanmelden?

Want ook al heb je maar 75% onder hypotheek staan het kan altijd nog naar de 60 % zakken zie bijvoorbeeld 2013/2014 dus ja het heeft meerwaarde en ja het is ook een risico.

Verder is het inkomen uit de woning ook maar gedeeltelijk in te zetten omdat dat ook risico meebrengt van wanbetaling et cetera.
Nee, in ons eigen huis zit ongeveer 150.000 overwaarde wat ik utieraard moet inzetten. De overwaarde op het 2e huis ga ik niet inzetten, volgens mij mag dat ook niet.
pi_196438387
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:47 schreef jameshond7 het volgende:
Je bent toch nieteen kloon van @:RappendeRabbijn?
zegt me niks haha! Ben net nieuw, heb mezelf aangemeld om dit onderwerp aan te maken.
pi_196438710
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik kan morgen ook ziek worden waardoor ik niet meer kan werken. Inkomen uit werk is dus ook maar gedeeltelijk in te zetten. Wat is het verschil dus tussen inkomen en inkomen.
Niet maar je werk/inkomen moet je dus verzekeren bij een hypoyheekaanvraag indien je niet vermogend genoeg bent.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196438926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik kan morgen ook ziek worden waardoor ik niet meer kan werken. Inkomen uit werk is dus ook maar gedeeltelijk in te zetten. Wat is het verschil dus tussen inkomen en inkomen.
Brandt je verhuurde huis af, dan heb je geen inkomen meer en vervalt een deel van je waarde in dat pand helaas ook.. dat is dubbel risico.
dag
pi_196439494
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:51 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Niet maar je werk/inkomen moet je dus verzekeren bij een hypoyheekaanvraag indien je niet vermogend genoeg bent.
Exact, maar de vraag is of een 2e huis gezien wordt als extra zekerheid of juist als extra onzekerheid, of dat het geen invloed heeft.
pi_196439552
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:56 schreef ephbild het volgende:

[..]

Exact, maar de vraag is of een 2e huis gezien wordt als extra zekerheid of juist als extra onzekerheid, of dat het geen invloed heeft.
Dat zal per hypotheeknemer verschillend worden gewogen. Maar verwacht maar dat de aanvraag extra gecontroleerd wordt en langer duurt.
Ik denk ook niet dat er een algemeen antwoord te geven is...
dag
pi_196440632
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:08 schreef Peter het volgende:

[..]

Brandt je verhuurde huis af, dan heb je geen inkomen meer en vervalt een deel van je waarde in dat pand helaas ook.. dat is dubbel risico.
Als je geen opstalverzekering had. Ja dan klopt dat. Dan ben je overigens ook gewoon niet zo handig bezig.
pi_196440640
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:51 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Niet maar je werk/inkomen moet je dus verzekeren bij een hypoyheekaanvraag indien je niet vermogend genoeg bent.
Oh? Nooit mijn inkomen hoeven verzekeren. Terwijl ik toch niet vermogend genoeg ben mijn hypotheek in eens af te betalen als ik arbeidsongeschikt raak.
pi_196449692
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oh? Nooit mijn inkomen hoeven verzekeren. Terwijl ik toch niet vermogend genoeg ben mijn hypotheek in eens af te betalen als ik arbeidsongeschikt raak.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oh? Nooit mijn inkomen hoeven verzekeren. Terwijl ik toch niet vermogend genoeg ben mijn hypotheek in eens af te betalen als ik arbeidsongeschikt raak.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196450202
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 november 2020 08:41 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]


[..]

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik denk eerder dat een aov geen regel is voor een hypotheek 😉
pi_196450429
Bij een aantal aanbieders is het mogelijk om de huurinkomsten van een verhuurd pand dat al in eigendom is mee te nemen in het toetsinkomen bij de aanvraag van een hypotheek voor een nieuwe woning. Wel gelden daar strikte regels voor. De volgende regels worden door veel aanbieders gehanteerd:

• Er dient een schriftelijke huurovereenkomst te zijn.
• De periode waarin de woning wordt verhuurd dient minimaal 1 of 2 jaar te zijn.
• De hypothecair financier van de verhuurde woning gaat akkoord met verhuur, er is dus geen sprake van een huurbeding.
• Soms is een vereiste dat het verhuurde pand hypotheekvrij is.
• Er wordt gerekend met het gemiddelde van de huurinkomsten van de afgelopen drie jaren, waarvan het laatste jaar als maximum wordt meegenomen. Er wordt daarbij altijd rekening gehouden met de exploitatiekosten, zoals de aflosverplichtingen, rente, premies voor verzekeringen, erfpachtcanon en servicekosten.
• Huur uit beroepsmatige verhuur is uitgesloten.
• De huurinkomsten van maximaal 1, 2 of 3 verhuurde panden worden meegenomen.
• Huurinkomsten worden tot maximaal 50% van het totale inkomen meegenomen.
• De huurinkomsten moeten vrij beschikbaar zijn.
• De overige inkomsten moeten vast en bestendig zijn.

bron
  zaterdag 28 november 2020 @ 11:58:58 #19
3542 Gia
User under construction
pi_196451680
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:56 schreef ephbild het volgende:

Exact, maar de vraag is of een 2e huis gezien wordt als extra zekerheid of juist als extra onzekerheid, of dat het geen invloed heeft.
Ik denk dat het beide meetelt.
Je inkomen is hoger, dus je kunt een hogere hypotheek krijgen.
Lijkt mij logisch dat de ene hypotheek eerst van dat bedrag wordt afgetrokken en dat je dan een restsom overhoudt die je kan lenen.
pi_196480214
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:14 schreef paardendokter het volgende:
Bij een aantal aanbieders is het mogelijk om de huurinkomsten van een verhuurd pand dat al in eigendom is mee te nemen in het toetsinkomen bij de aanvraag van een hypotheek voor een nieuwe woning. Wel gelden daar strikte regels voor. De volgende regels worden door veel aanbieders gehanteerd:

• Er dient een schriftelijke huurovereenkomst te zijn.
• De periode waarin de woning wordt verhuurd dient minimaal 1 of 2 jaar te zijn.
• De hypothecair financier van de verhuurde woning gaat akkoord met verhuur, er is dus geen sprake van een huurbeding.
• Soms is een vereiste dat het verhuurde pand hypotheekvrij is.
• Er wordt gerekend met het gemiddelde van de huurinkomsten van de afgelopen drie jaren, waarvan het laatste jaar als maximum wordt meegenomen. Er wordt daarbij altijd rekening gehouden met de exploitatiekosten, zoals de aflosverplichtingen, rente, premies voor verzekeringen, erfpachtcanon en servicekosten.
• Huur uit beroepsmatige verhuur is uitgesloten.
• De huurinkomsten van maximaal 1, 2 of 3 verhuurde panden worden meegenomen.
• Huurinkomsten worden tot maximaal 50% van het totale inkomen meegenomen.
• De huurinkomsten moeten vrij beschikbaar zijn.
• De overige inkomsten moeten vast en bestendig zijn.

bron
Perfect dit was precies waar ik naar op zoek was, dankje! Op punt 4 na voldoe ik aan alle punten, al kan ik nog geen gemiddelde van de afgelopen 3 jaar laten zien gezien ik net gestart ben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')