abonnement Unibet Coolblue
pi_196417886
Ik heb al een tijdje een theorie over hoe Nederlanders met Corona om gaan. Wij zijn gewend om over alles te polderen. Zo zitten wij nou eenmaal in elkaar. En bij polderen is het geven en nemen. In de eerste maanden wilden wij prima wat water bij de wijn doen, gingen we in intelligent lockdown. Maar in de loop van de zomer hebben we onderbewust het gevoel gekregen dat de andere kant geen mm terug gaf. Sterker nog, sindsdien neemt Corona alleen maar meer. Dat gaat tegen alles in van wat wij tot in onze botten voelen. Bij polderen, zoals wij dat kennen, komt het van twee kanten. En nu zitten we al 9 maanden alleen maar te geven. JA HALLO?!

En dus worden we recalcitrant. We stoppen met geven, gaan weer naar buiten, houden minder afstand, doen eigen onderzoek naar mondkapjes en vaccins. Weigeren nog mee te werken met het 'overleg'. Net zoals we zouden doen met een menselijke partij die niet wil polderen.

Nou nog beseffen dat er niet te polderen valt met een virus :+
pi_196417925
quote:
polderen werkw. [politiek] compromissen sluiten en samenwerken als kernpunt van politiek beleid. Voorbeeld: `In Nederland is het polderen een normaal gebruik om besluiten te nemen. `het aanleggen en beheren van polders.
pi_196417950
quote:
4s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:46 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel weet wat polderen is, maar thanks?
pi_196417952
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:48 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel weet wat polderen is, maar thanks?
Ur welcome!
pi_196417983
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:48 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel weet wat polderen is, maar thanks?
Hoe heeft de situatie te maken met politieke compromissen en samenwerking?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196417985
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:48 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel weet wat polderen is, maar thanks?
Ik wist het niet .
Maar kon het uit de context wel opmaken :)
pi_196418005
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe heeft de situatie te maken met politieke compromissen en samenwerking?
Precies mijn punt. Dat kan niet met een virus. Toch zit dat in de hoofden van veel Nederlanders. Is mijn theorie.
pi_196418025
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:53 schreef babylon het volgende:

[..]

Precies mijn punt. Dat kan niet met een virus. Toch zit dat in de hoofden van veel Nederlanders. Is mijn theorie.
Ah dat haalde ik niet uit je post.

Je beschrijving van het gedrag is een beschrijving van het menselijke gedrag mits deze niet gestuurd wordt vanuit een dictatuur namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196418045
Onzintopic. In heel veel landen gaat het slechter en houden mensen zich minder aan Corona.

Ook zijn bijvoorbeeld de demonstraties in Duitsland en de rellen in Italië veel groter.
- verwijderd door admin -
pi_196418058
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:57 schreef groenen het volgende:
Onzintopic. In heel veel landen gaat het slechter en houden mensen zich minder aan Corona.

Ook zijn bijvoorbeeld de demonstraties in Duitsland en de rellen in Italië veel groter.
Dat het in andere landen slechter gaat, hoeft toch niet te zeggen dat het in Nederland hier door komt?
pi_196418071
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah dat haalde ik niet uit je post.

Je beschrijving van het gedrag is een beschrijving van het menselijke gedrag mits deze niet gestuurd wordt vanuit een dictatuur namelijk.
Ook genoeg voorbeelden (nog steeds helaas) waar mensen gewoon (proberen te) nemen ipv er samen uit te komen.
pi_196418111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:58 schreef babylon het volgende:

[..]

Dat het in andere landen slechter gaat, hoeft toch niet te zeggen dat het in Nederland hier door komt?
Wat is de bedoeling van de OP dan?

Je doet net of het ligt aan de Nederlandse volksaard dat niet iedereen zich meer strict aan de maatregelen houdt. Ik denk dat het menselijk gedrag is, zoals sjorsie1982 ook al aangeeft.
- verwijderd door admin -
pi_196418126
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:59 schreef babylon het volgende:

[..]

Ook genoeg voorbeelden (nog steeds helaas) waar mensen gewoon (proberen te) nemen ipv er samen uit te komen.
Die zijn er ook in NL.
Niet iedereen past in een hokje. Als men spreekt over een gedrag van een groep dan spreekt men over een type gedrag wat het vaakst voorkomt, niet iedereen in die groep gedraagt zich dus zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196418164
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:01 schreef groenen het volgende:

[..]

Wat is de bedoeling van de OP dan?

Je doet net of het ligt aan de Nederlandse volksaard dat niet iedereen zich meer strict aan de maatregelen houdt. Ik denk dat het menselijk gedrag is, zoals sjorsie1982 ook al aangeeft.
Ik denk dat er hier veel mensen klaar mee zijn, dus een grote groep, vanwege dat polder gedrag ja.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die zijn er ook in NL.
Niet iedereen past in een hokje. Als men spreekt over een gedrag van een groep dan spreekt men over een type gedrag wat het vaakst voorkomt, niet iedereen in die groep gedraagt zich dus zo.
Ik zit dan ook te denken aan het merendeel van het volk. Ook al zitten die in verschillende fases van recalcitrantie (mooi woord!)
pi_196418193
Wellicht komt de verwarring omdat je een politieke betekenis nu aan iets anders wilt koppelen.
Polderen heeft niks met gedrag te maken namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196418198
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:06 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik denk dat er hier veel mensen klaar mee zijn, dus een grote groep, vanwege dat polder gedrag ja.
[..]
Dat is in andere landen niet anders, dus heeft weinig met de Nederlandse poldermentaliteit te maken.
- verwijderd door admin -
pi_196418307
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wellicht komt de verwarring omdat je een politieke betekenis nu aan iets anders wilt koppelen.
Polderen heeft niks met gedrag te maken namelijk.
Polderen is een term die niet alleen in de politiek gebruikt wordt. Het is nu op van alles toepasbaar waar mensen samenwerken om tot een consensus te komen. Dat komt oorspronkelijk vanuit het aanleggen van polders waarbij er vele belangen samen komen, en waar je samen moet werken om het voor elkaar te krijgen.
pi_196418422
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:15 schreef babylon het volgende:

[..]

Polderen is een term die niet alleen in de politiek gebruikt wordt. Het is nu op van alles toepasbaar waar mensen samenwerken om tot een consensus te komen. Dat komt oorspronkelijk vanuit het aanleggen van polders waarbij er vele belangen samen komen, en waar je samen moet werken om het voor elkaar te krijgen.
Klopt, echter de bevolking in zijn geheel komt niet samen om te polderen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 26 november 2020 @ 09:32:12 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196418515
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:57 schreef groenen het volgende:

Ook zijn bijvoorbeeld de demonstraties in Duitsland en de rellen in Italië veel groter.
Dat zou je toch niet verwachten in landen die 3.5 en 5 keer zoveel inwoners hebben zeg, boh.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_196418550
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:32 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat zou je toch niet verwachten in landen die 3.5 en 5 keer zoveel inwoners hebben zeg, boh.
Ik ga er de volgende keer naar verhouding bijzetten. 👏
- verwijderd door admin -
  donderdag 26 november 2020 @ 10:07:04 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196418942
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:35 schreef groenen het volgende:

[..]

Ik ga er de volgende keer naar verhouding bijzetten. 👏
macrosociologie is blijkbaar niet jouw ding. Dat kan. In je kinderjaren heb je dit principe op basisniveau geleerd als "één schaap over de dam" :*
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 26 november 2020 @ 11:08:45 #22
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_196419709
Ligt dat aan onze landscultuur? Als je medewerking wilt moet je dat ofwel hard afdwingen (een regeltje of een wet invoeren helpt niet zomaar) danwel netjes vragen. Je zult moeten uitleggen waarom je kiest voor een bepaalde aanpak, je moet jezelf niet ongeloofwaardig maken (mondkapjes nut ontkenning vooraf aan plicht) en je moet vooral een perspectief bieden (ipv berichten over eind 2021 of maatregelen blijven toepassen na vaccinatie).

Nu zeg ik niet dat de overheid deze dingen niet heeft geprobeerd, maar hoe langer het voortduurt, hoe meer inconsistenties er in het beleid zichtbaar worden, hoe minder mensen gevoelig zijn voor je argumenten. Dit wordt nog extra gevoed door strategie om allerlei zaken te cancellen ipv in aangepast vorm plaats te laten vinden (vuurwerk, sintintocht, kerst). Je verliest je draagvlak en als mensen niet meer mee doen, doet het virus waar het goed in is; Mochten dan echt veel mensen echt ziek worden, ernstige klachten ontwikkelen of naasten verliezen, worden ze vanzelf weer voorzichtiger. Maar tot nu toe valt dat dus heel erg mee. (opinie)
Sui cuique mores fingunt fortunam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')