abonnement Unibet Coolblue
pi_196395935
Ik heb zojuist bij een cv boer een radiatorkraan gehaald van Heimeier. Tevens heb ik daar een knelset bij genomen voor het aansluiten op een 15mm pijp. de knelset die ik daarbij kreeg is van Comap.

Wat me opvalt is dat de ik de moer helemaal in de radiatorkraan kan draaien terwijl de knelring erin zit. Zoals op de foto te zien is er geen schroefdraad meer over. Nadat ik hier wat over heb gezegd heeft de verkoper het ook nog eens nagevraagd en dit was normaal.

Ik maak me hier toch een beetje zorgen over, want ik heb geen zin in lekkende radiatoren, waarbij ik hals over kop naar de winkel moet om nog iets te halen om het lekken te verhelpen. Vooral ook omdat de radiatorkraan van Heimeier is en de knelset van Comap.

Maak ik me terecht zorgen of loopt het wel los ?

https://ibb.co/rxrPR1r
pi_196396138
Gaat niet werken, je moet een set van heimeier hebben
pi_196396255
ok, toch vreemd dan dat ze een ander merk erbij leveren.
Of het moet alleen op de bon zo staan en dat het toch een Heimeier knelset is.
pi_196396346
Wat je zelf al zegt en ziet . Je hebt geen schroefdraad over. Dit gaat niet werken.

https://www.technischeunie.nl/product/prd1999852556
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 19:51:30 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196396402
Verschillende merken koppelingen kun je volgens mij nooit door elkaar gebruiken :@
pi_196397922
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 19:18 schreef Piet200 het volgende:
Ik heb zojuist bij een cv boer een radiatorkraan gehaald van Heimeier. Tevens heb ik daar een knelset bij genomen voor het aansluiten op een 15mm pijp. de knelset die ik daarbij kreeg is van Comap.

Wat me opvalt is dat de ik de moer helemaal in de radiatorkraan kan draaien terwijl de knelring erin zit. Zoals op de foto te zien is er geen schroefdraad meer over. Nadat ik hier wat over heb gezegd heeft de verkoper het ook nog eens nagevraagd en dit was normaal.

Ik maak me hier toch een beetje zorgen over, want ik heb geen zin in lekkende radiatoren, waarbij ik hals over kop naar de winkel moet om nog iets te halen om het lekken te verhelpen. Vooral ook omdat de radiatorkraan van Heimeier is en de knelset van Comap.

Maak ik me terecht zorgen of loopt het wel los ?

https://ibb.co/rxrPR1r
Prutser van kantoor gehad zeker?
Vakman pur sang
pi_196398303
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Prutser van kantoor gehad zeker?
Ben bang van wel. Hij klonk niet overtuigd, en is het gaan navragen. Waarschijnlijk bij een collega prutser, die ook maar wat roept. Is overigens bij Warmteservice.
pi_196398348
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:46 schreef Piet200 het volgende:
Is overigens bij Warmteservice.
Verbaast me, zelfs ik heb daar geen klacht over. Terwijl ik er toch diverse bestellingen heb afgehaald, vnl CV spul!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196398415
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 21:46 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ben bang van wel. Hij klonk niet overtuigd, en is het gaan navragen. Waarschijnlijk bij een collega prutser, die ook maar wat roept. Is overigens bij Warmteservice.
Dat is vreemd die zijn normaal heel kundig.
Zal incoronatijd wel komen door ziekte en invalkrachten
Vakman pur sang
pi_196401818
Je hebt kort en lang model :) Je zult een lang model nodig hebben... Merk maakt dan in principe niet zoveel uit, want schroefdraad blijft 1/2" en de knelring 15mm dat zijn standaard maten.

https://www.jouwkluswinke(...)mm-lange-uitvoering/

Je hebt dus een korte meegekregen... :)
pi_196402685
Merken door elkaar maakt niet uit, maar deze passen gewoon niet op elkaar.

Of een andere knelring met aanslag of lange schroefbus.
Laat die handjes wapperen!
pi_196403062
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Verschillende merken koppelingen kun je volgens mij nooit door elkaar gebruiken :@
Lang leve din. Hierdoor kan dat wel
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 12:28:40 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196405224
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 09:58 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Lang leve din. Hierdoor kan dat wel
Ik heb er ook geen verstand van maar normaal kun je alles met elkaar mixen / gebruiken ? Er is een reden dat ik geen loodgieter ben geworden.

Ik kwam nooit uit al die maten koppelingen en dergelijke ..
En dan heb je nog binnen draads en buiten draads..
pi_196405307
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 07:47 schreef Watuntrik het volgende:
Je hebt kort en lang model :) Je zult een lang model nodig hebben... Merk maakt dan in principe niet zoveel uit, want schroefdraad blijft 1/2" en de knelring 15mm dat zijn standaard maten.

https://www.jouwkluswinke(...)mm-lange-uitvoering/

Je hebt dus een korte meegekregen... :)
Ok, dat maakt wel chocola. dus ik ga er een paar in de lange uitvoering halen.
pi_196408272
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 12:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb er ook geen verstand van maar normaal kun je alles met elkaar mixen / gebruiken ? Er is een reden dat ik geen loodgieter ben geworden.

Ik kwam nooit uit al die maten koppelingen en dergelijke ..
En dan heb je nog binnen draads en buiten draads..
ook nog recht en conisch en linkse en rechtse draad
pi_196410812
Als ik naar de foto kijk zie ik geen normaal schroefdraad maar gekarteld schroefdraad wat eigenlijk betekent dat er teflontape of hennep gebruikt moet worden, dit is niet voor een knelkoppeling maar moet mét dichtmiddel zoals dus bijvoorbeeld die teflontape rechtreeks in de radiator gedraaid worden.
Als dat niet lukt ivm afstand tussen de leiding en de radiator kun je een puntstuk gebruiken met aan de ene kant binnenschroefdraad en aan de andere kant een knelkoppeling.
Ook de onderste aansluiting is niet bedoeld voor een knelkoppeling en ook hier zal een puntstuk jou helpen. ;)
pi_196411284
Hij heeft het niet over het staartstuk voor de radiator maar de leiding knel fitting ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_196423807
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 19:01 schreef Gieliovd het volgende:
Hij heeft het niet over het staartstuk voor de radiator maar de leiding knel fitting ;)
Dat weet ik, daarom typte ik mijn stukje ook.
Zie jij op zijn foto een aansluiting die geschikt is voor een knelfitting?

https://ibb.co/rxrPR1r
pi_196424278
Jazeker, aan de onderkant zit de wartel er tot de nek in gedraaid.

Dat is zijn probleem ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_196440410
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 17:47 schreef Gieliovd het volgende:
Jazeker, aan de onderkant zit de wartel er tot de nek in gedraaid.

Dat is zijn probleem ;)
Dat is geen conische wartel, lijkt meer op een verloopstukje van 1/2 naar 3/4 duims. Wedden dat er in die "wartel" binnendraad zit? En daar moet dus weer een puntstuk in met aan de ene kant buitendraad in de goede maat (je mag kiezen want die verloop kun je ook weglaten) en aan de andere kant een snelkoppeling.
En dan uiteraard wel teflontape of hennep gebruiken.
Ik zou die "wartel" weglaten en voor 1/2" gaan voor de doorstroming.
pi_196440641
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 17:47 schreef Gieliovd het volgende:
Jazeker, aan de onderkant zit de wartel er tot de nek in gedraaid.

Dat is zijn probleem ;)
Oh, en het volgende:
Waarom zit de "wartel" er tot het eind ingedraaid denk je? Omdat er geen dichtmiddel zoals teflontape of hennep op het schroefdraad zit. Denk je nou echt dat ze een setje verkopen dat niet met elkaar werkt?
De oplossing is zo simpel, ik heb het al een paar keer getypt en ik verbaas me af en toe over de adviezen die gegeven worden.
Met langer schroefdraad alleen is het ook niet opgelost, dan draai je'm wellicht niet helemaal er in maar een knelring is geen oplossing, met langer schroefdraad hou je gegarandeerd een dikke lekkage.
@Piet200 hoeft mij niet te geloven natuurlijk maar ik zou wel willen horen hoe dit is afgelopen.
Zelf was ik allang klaar geweest maar wat weet ik nou met een paar jaar ervaring met leidingwerk?
pi_196440827
En stel dat het wél bedoeld is voor een knelring, zat er dan wel een knelring in de goede maat tussen?
pi_196450739
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:05 schreef vannelle het volgende:
lijkt meer op een verloopstukje van 1/2 naar 3/4 duims
Je zult 1/2"bu x 3/8"bi verloopnippel bedoelen?...

Zou kunnen, maar standaard is het niet om een 1/2" radiatorkraan met een verloopnippel naar 3/8" erin gedraaid i.p.v. met een knel set te verkopen.

Dan is het echt niet zo vreemd dat bij het zien van die foto iedereen denkt dat het een knel koppeling is.
pi_196467403
Gisteren was de dag dat ik radiatoren ging vervangen en de lekkende koppeling van een derde radiator “repareren”
De 2 nieuwe radiatoren in de woonkamer aangesloten met andere wartels dan diegene waarvan ik een foto had gemaakt. Die andere waren echt ongeschikt.

De 3e radiator die 2 weken geleden is opgehangen en lichtjes lekte getracht te fixen. Nieuwe knelring en locktite gebruikt. Zelfde wartel. Geen goed plan. Het lekte behoorlijk en heb hem afgedopt, tot de volgende poging.
Ik kan met zekerheid melden dat die wartel echt te kort is. De knelring die erin zet was niet eens om de pijp geklemd en kon er zo worden afgeschoven. Dit door de te korte wartel.

Eerst maar ff nieuwe (goede) spullen halen en dan nog een keer proberen.

Gelukkig is het in de woonkamer perfect gegaan en werken de 2 nieuwe radiatoren prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door Piet200 op 29-11-2020 18:25:43 ]
pi_196472528
^O^ stap voor stap.
Laat die handjes wapperen!
pi_196473458
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:39 schreef vannelle het volgende:
En stel dat het wél bedoeld is voor een knelring, zat er dan wel een knelring in de goede maat tussen?
Snijdt jij toevallig ook draad op dunwandige leidingen 🤔

Hoe kun je nu een radiatorkraan aan twee kanten met draad/teflon monteren. Leer je dat met jaren ervaring opdoen 🤣
pi_196486739
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 18:55 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Snijdt jij toevallig ook draad op dunwandige leidingen 🤔

Hoe kun je nu een radiatorkraan aan twee kanten met draad/teflon monteren. Leer je dat met jaren ervaring opdoen 🤣
Het is tijd voor mij om door het stof te gaan, ik had het fout en niet zo'n klein beetje ook. :X :@
Ik heb het compleet verkeerd onthouden, ik had het niet moeten typen en al helemaal niet op die manier. Sorry!
pi_196487732
Al goed, het gaat erom dat TS geholpen wordt.
Laat die handjes wapperen!
pi_196503669
👍
pi_196513579
Foei van WS, die zouden het moeten weten

Heimeier gebruikt namelijk speciale knelringen:

Die hebben een verdikking aan de kraankant zitten.

Kortom terug en het juiste knelsetje halen, anders word het dweilenn
pi_196536673
Die link had ik hem in het begin van het topic al gestuurd.😑
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')