abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_196391905
In 2018 besloot mijn werkgever te wisselen van pensioenuitvoerder omdat de oude ermee wilde stoppen.
Er werd een nieuwe gevonden en collectief werd besloten ook om waardeoverdracht te laten plaatsvinden.
Hiervoor was ook goedkeuring van DNB nodig.
Eind 2018 leek alles in kannen en kruiken te zijn wat betreft de overdracht. De waardeoverdracht volgde uiteindelijk ergens op 12 of 13 maart 2020 precies in de koersdip van de 1e golf.
Wat ik kan nazoeken is dat in januari en februari 2020 was er zo'n 47.000 aan beleggingswaarde in mijn portefeuille, op de datum van overdracht was dit gezakt naar 33.500. Hiermee heeft pensioenverzekeraar 2 op 30-03-2020 aandelen gekocht, die inmiddels alweer 10% (AEX) hoger stonden dan op 12-03-2020.

Al met al schat ik dat de overdracht mij hierdoor zo'n 3.350,- aan beleggingswaarde gekost heeft.

Ik heb 2 vragen:
- mag een pensioenverzekeraar zelf de datum kiezen waarop hij de waarde van de portefeuille uitkeert? Zij kunnen dus een voor hun gunstig moment kiezen wanneer de koersen laag zijn.
- Bij welke instantie kan ik het beste te raden gaan voor advies?
pi_196393598
Waarom zou het voor de pensioenuitvoerder voordelig zijn om bij een lagere koers te verkopen?
De opbrengst van de verkoop moet worden overgedragen, dus het maakt niet zoveel uit hoe hoog staat bedrag is lijkt mij.
'Me' is gn bezittelijk voornaamwoord
pi_196393800
Volgen je aandelen dan de aex en had je geen obligaties?

Verder is hier weinig aan te doen.
pi_196394341
Wel echt een zure timing zeg. Je zou wat mij betreft mogen verwachten dat zo'n transitie relatief snel gaat en dat er geen 18 dagen overheen gaan. Alles kan van tevoren klaar worden gezet.

Denk dat je er verder weinig aan gaat veranderen. Het is niet alsof zo'n pensioenuitvoerder een eigen potje leeg kan trekken om jou te compenseren voor koersdalingen. Je zou een klacht kunnen indienen bij de DNB, maar ook daar ga je je geld niet mee terugkrijgen.
pi_196395228
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:18 schreef aegir_de_viking het volgende:
In 2018 besloot mijn werkgever te wisselen van pensioenuitvoerder omdat de oude ermee wilde stoppen.
Er werd een nieuwe gevonden en collectief werd besloten ook om waardeoverdracht te laten plaatsvinden.

beleggingswaarde
pensioenverzekeraar
Al met al schat ik dat de overdracht mij hierdoor zo'n 3.350,- aan beleggingswaarde gekost heeft.
Aangezien dit zeer complexe materie is - vraag ik eerst even of de begrippen wel goed toegepast worden.
Wat voor type regeling had je voor de overdracht en welke type regeling had je na de overdracht? In mijn ogen worden de meeste fouten gemaakt in de aanname dat de regelingen dezelfde waardes vertegenwoordigen.

quote:
Ik heb 2 vragen:
- mag een pensioenverzekeraar zelf de datum kiezen waarop hij de waarde van de portefeuille uitkeert? Zij kunnen dus een voor hun gunstig moment kiezen wanneer de koersen laag zijn.
Ja op het eerste deel (binnen 10 dagen na akkoord). Voor de verkopende partij. Aan inkopend zijn volgens mij geen eisen gesteld.

quote:
- Bij welke instantie kan ik het beste te raden gaan voor advies?
Ik zou eerst die berekening echt goed krijgen. Wellicht zelf of via een adviseur.
Klagen bij de instantie en bij uitblijven van adequate antwoord het Kifid om je geschil te bemiddelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 17:12 schreef Heph844 het volgende:
Je zou wat mij betreft mogen verwachten dat zo'n transitie relatief snel gaat en dat er geen 18 dagen overheen gaan. Alles kan van tevoren klaar worden gezet.
Na akkoord waardeoverdracht gaat de uitkering in feite binnen 10 dagen, maar de inkoop van nieuwe participaties kan wel 2 maanden duren.

quote:
Je zou een klacht kunnen indienen bij de DNB, maar ook daar ga je je geld niet mee terugkrijgen.
Lijkt me dat er eerst meer info moet zijn, maar als er al een klacht moet komen is het Kifid nuttiger. Die kan echt naar de zaak kijken voor de betrokkene.

[ Bericht 36% gewijzigd door snabbi op 24-11-2020 18:27:08 ]
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')