abonnement Unibet Coolblue
pi_196390612
Hoi hoi, al jarenlang lees ik mee en nu toch zelf een vraag aangezien ik het niet echt terugvindt ergens.
We hebben een deel van de muur tussen woonkamer en keuken weggehaald (geen draagmuur) en willen daar een bar maken. Het aanrechtgedeelte staat nog en daar zal ook het barblad op komen. Boven de bar en doorgang komt een oude eikenhouten balk (20x20cm) en een staander, ook van 20x20cm. De staander komt precies naast het huidige aanrechtgedeelte (het stuk muur dat nog staat).
We willen de balk en staander graag wel gebruiken als soort draagconstructie (niet nodig, maar de balkenvloer is vrij licht uitgevoerd, dus voelt gewoon beter).
Mijn plan is om de liggende balk in de muur te plaatsen (deel stenen weghalen), met stempels. De staander dan met een verstelbare kolomvoet tegen de liggende balk op te draaien en om de kolomvoet dan op te metselen. (de stander zal strak tegen de muur staan dus kan zelf niet draaien). Maar of dit sterk genoeg is om als draagconstructie te functioneren en de volgorde klopt, twijfel ik aan. Moet de staander ook aan de bovenzijde aan de liggende balk bevestigd? (zou eventueel kunnen via de verdieping, middels een lang draadeind?).
Vragen vragen vragen, denk ik te ingewikkeld, iemand al eens zoiets gedaan?
pi_196394274
Doe eens een plaatje bij t praatje . een klein schetsje in paint oid zou ook lekker zijn , dan kunnen we wat meer duidelijkheid krijgen in wat je nu precies wil :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 24 november 2020 @ 17:11:51 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196394327
Overigens is iets wat als draagconstructie wordt toegevoegd op een plek waar het formeel niet nodig is, al gauw goed genoeg ;) . Dus daar zou ik niet wakker van liggen.
pi_196394770


Hoop dat dit zo zichtbaar is. Met kartonnen dozen in de weer geweest om er een beeld van te krijgen;-)

[ Bericht 34% gewijzigd door SQ op 24-11-2020 18:02:15 ]
pi_196394776
Dus niet. ff zoeken hoe dit werkt...
  dinsdag 24 november 2020 @ 18:02:27 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_196394972
Ik heb je ff geholpen :+
disclaimer
pi_196395010
Ah, dat is heel fijn. Zelfs met de FAQ kom ik er niet uit (shame on me), en dat noemt zich dan klusster.... Wat deed ik fout?
  dinsdag 24 november 2020 @ 18:25:52 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_196395275
Je had de verkeerde link gekopieerd ;)
disclaimer
pi_196397294
Voor het bevestigen zou ik een paar stevige deuvels in de bovenkant van de paal doen, en gaten daarvoor in de balk. Niet langer dan de afstand die je de paal wil optillen ivm het opmetselen van de voet. Draadeind van bovenaf voegt niets toe, die verbinding wordt niet op trek belast, maar is er voor dat de paal niet onder de balk kan wegschuiven, toch?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_196398606
Ja klopt, enkel tegen het wegschuiven is dat.
En mijn gedachte van een verstelbare kolomvoet, en daarna eronder metselen, klopt dat? (het hoeft niet persé opgemetseld, maar anders zie ik geen mogelijkheid om de staander klem te zetten tussen vloer en balk eigenlijk. En ach ja, het past ook wel bij de oubolligheid van de eikenhouten balken;-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')