abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196390511
Bij het kijken van documentaires krijg ik verschillende verhalen die elkaar tegen spreken.
Beide worden het machtigste slagschip van de (toenmalige WW2) wereld genoemd.

Hoe verhouden deze schepen zich tot elkaar en wie zou er wunnen in een confrontatie?
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:30:36 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196390580
ligt aan de situatie he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196390661
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:30 schreef sp3c het volgende:
ligt aan de situatie he
Laten we het simpel houden.
Directe confrontatie op open zee, zonder ondersteuning van buitenaf van moderne technologie.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:37:09 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196390676
waarom zou Yamato zonder ondersteuning op pad gaan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196390830
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:37 schreef sp3c het volgende:
waarom zou Yamato zonder ondersteuning op pad gaan?
Alle ondersteunende onderdelen zijn tot zinken gebracht of op jacht naar vijandelijke onderzeeërs.
  dinsdag 24 november 2020 @ 13:04:30 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_196391021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:50 schreef Werkman het volgende:

[..]

Alle ondersteunende onderdelen zijn tot zinken gebracht of op jacht naar vijandelijke onderzeeërs.
Yamato is nou niet direct een ideaal schip om op onderzeeërs te jagen :')
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 13:21:51 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196391198
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:50 schreef Werkman het volgende:

[..]

Alle ondersteunende onderdelen zijn tot zinken gebracht of op jacht naar vijandelijke onderzeeërs.
dan creeer je het perfecte scenario voor Bismarck, die zou dat dan ook moeten winnen maar of je op dat moment van een beter schip kunt spreken?

in een scenario waarin de rest van de vloot niet mee kan doen draait Yamato om tot er versterkingen zijn

feitelijk zijn het verschillende types voor verschillende doelen ... fleet action vs commerce raiding

niet helemaal appels met peren maar ook niet echt vergelijkbaar

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 24-11-2020 13:27:38 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:09:26 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_196391781
Zoals sp3c aangeeft, je zit naar schepen in verschillende klassen te kijken, ondanks de veel-geciteerde megalomanie hebben de Duitsers nooit het idee gehad schepen in de Yamato-categorie te bouwen. De 2 schepen van de Yamato-klasse waren de grootste slagschepen ooit gebouwd, met de zwaarste kanonnen ooit op een schip geinstalleerd (fake new suggereerde dat ze 16" geschut hadden, wat in die tijd de "volgende stap" zou zijn geweest in scheeps-geschut, maar de Japanneres maakten een reuzen-stap direct naar 18").

De kanonnen van de Yamato/Musashi zouden de Bismarck/Tirpitz aan stukjes kunnen schieten voordat de Bismarck ook maar zelf een projectiel in de buurt van de Yamato krijgt. Daarnaast waren de kanonnen van de Yamato van een veel groter kaliber, met een veel grotere lading, dus een enkel raak schot had veel meer uitwerking gehad. Het enige wat in het voordeel van de Bismarck zou kunnen werken is wendbaarheid, maar dat is voor schepen van deze omvang natuurlijk ook maar relatief.

Kort in cijfertjes :
Bismarck/Tirpitz : 241 m lang, 36 m breed, 50-duizend ton vol beladen, hoofdgeschut 8 x 38 cm, projectiel-gewicht ~800 kg, afstand 36 km
Yamato/Musashi : 246 m lang, 39 m breed, 71-duizend ton vol beladen, hoofdgeschut 9 x 46 cm, projectiel-gewicht ~1400 kg, afstand 42 km
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_196396158
De Bismarck was een Tiger tank op zee: indrukwekkend, maar onnodig complex
- gemaakt om alleen op snellopende konvooien te jagen, maar doordat ze drie schroeven en een dubbel roer had ook onnodig kwetsbaar aan de achterkant. Als de Ark Royal een hit had gescoord op een slagschip met enkel roer, dan had je nog kunnen sturen met twee schroeven, nu was dat onmogelijk
- nauwkeurig fire control om op meer dan 20 km afstand al doelen onder vuur te nemen, maar helaas raakte die fire control vaak buiten werking en dan kon er ineens niks meer
- pantser was daarentegen erg goed, in tegenstelling tot de Britse tegenstanders werd die meer geleidelijk over het schip verdeeld, terwijl de Britten alleen de vitale onderdelen van hun schepen beschermden met zoveel mogelijk pantser

Yamato was qua ontwerp gebouwd met een ander doel, vlootactie. Pantsering was gebaseerd op de Engelse ontwerpen maar beter uitgevoerd, kanonnen waren idd veel beter dan bij de Bismarck. Misschien kon ze op minder lange afstand vuren, maar met zulke kalibers moest je wel heel goed manoevreren om zware schade te vermijden. Op het moment dat ze uitvoer was de Yamato echter bemand door onervaren personeel en zonder vloot ondersteuning of luchtsteun, juist datgene waarmee de Japanners in de start van de oorlog de Repulse en de Prince of Wales (die nog een confrontatie met de Bismarck kon navertellen) naar de kelder joegen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_196396213
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:09 schreef mvdejong het volgende:
Zoals sp3c aangeeft, je zit naar schepen in verschillende klassen te kijken, ondanks de veel-geciteerde megalomanie hebben de Duitsers nooit het idee gehad schepen in de Yamato-categorie te bouwen.
En of ze die plannen hadden. De Bismarck was nog klein in vergelijking met de plannen. Of het realistisch was is een tweede.

https://historiek.net/man(...)erslagschepen/48321/

[ Bericht 12% gewijzigd door marcb1974 op 24-11-2020 19:44:46 ]
stupidity has become as common as common sense was before
pi_196396544
De realiteit haalde hun planning inderdaad in. Hitler begreep daarnaast de oorlogsvoering op zee niet echt, en omdat de oppervlakte schepen in zijn ogen niet al teveel succes boekte (dwz de konvooien op de Atlantic) liet hij die tak van de marine uiteindelijk aan zijn lot over, het had weinig gescheeld of hij had op de E-boot squadrons en de onderzeevloot alles laten afbreken.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  woensdag 25 november 2020 @ 17:37:02 #12
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_196410054
Als Stalin nou z'n zin gehad zou hebben hadden we een 3-de kandidaat gehad die er zo'n beetje tussenin zou vallen.(project 23 sovjet union)

Back in the 1930s, the Soviet leadership wanted to create a powerful ocean fleet to balance the naval forces of the leading world powers of those days. So the main focus was on creating a number of battlecruisers under the so-called project 23 ‘Soviet Union’.

These would have become the largest and most powerful battleships of the mid-30s, with water displacement of 65 000 tons, while the ships themselves would have reached 270 meters in length and 38 meters in width. Each ship’s engine would have had 200,000 horsepower and could have made these naval monsters move at a speed of up to 29 knots (around 30 miles per hour) with around 1,300 sailors and officers on board.

Their main weapons were supposed to be the three 406-mm artillery guns which fire 1,105 kilo projectiles on distances up to 46 km.

At the same time, these battleships were planned to have thick armour that reached more than four meters in width in particular places and that could withstand an explosion equal to 750 kilos of TNT.

Yet World War II changed the Soviet leadership’s plans on constructing these monsters, as the army needed other, more important weapons on the battlefield. No ship was fully completed and their hulls were disassembled and used for constructing Leningrad defences.

Bron:https://www.rbth.com/scie(...)-battleship-projects

Voor degenen die van leesplezier in papiervorm houden,er is ook een fictie boek. "De Stalin". ik heb ervan genoten.
Edit aanvulling met foto en isbn nr.


[ Bericht 3% gewijzigd door Charged op 25-11-2020 18:24:48 ]
Graag verwijderen.
pi_196410385
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:37 schreef Charged het volgende:
Voor degenen die van leesplezier in papiervorm houden,er is ook een fictie boek. "De Stalin".
Yup, ken ik. Jaren geleden eens gelezen, John Weismann en Thomas Watson schreven dat samen onder pseudoniem John Watson. Ze hadden trouwens twee jaar later nog zo'n boek, maar dan over een van de geschrapte Duitse slagschepen, de Hindenburg
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  woensdag 25 november 2020 @ 18:15:11 #14
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_196410620
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:58 schreef Sabata het volgende:

[..]

Yup, ken ik. Jaren geleden eens gelezen, John Weismann en Thomas Watson schreven dat samen onder pseudoniem John Watson. Ze hadden trouwens twee jaar later nog zo'n boek, maar dan over een van de geschrapte Duitse slagschepen, de Hindenburg
Ah tof,thnx voor de aanvulling! Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Graag verwijderen.
pi_196429556
Het is wel interessant vraag welk van deze twee zouden winnen.
Een open zee met briesje windje, geen wolk, alleen zonning weer..

Yamato zou in dat geval eenvoudig winnen, alleen omdat hij verder kon schieten dan Bismarck.

Je moet ook niet vergeten dat beiden schepen modernste ontwerp heeft. Maar Bismarck heeft echter wel afstand radar, op dit manier konden ze schip op afstand peilen en accurate schieten. Dus in de mistig weer zouden Bismarck wel kans maken.

Het komt weer neer in welk situatie ze bevindt en hoe goed bemanningsleden doet. Duitsers konden uitstekend schieten. Maar ze zijn te vaak in minderheid.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator donderdag 26 november 2020 @ 23:02:48 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196430145
radar helpt ook bij het manouvreren natuurlijk

volgens mij was Bismarck sneller dan Yamato iig, die kon iig in een 1 tegen 1 gevecht kiezen waar en wanneer het gevecht aan gegaan werd

als je dan ook beter kunt schieten (en betere bemanning hebt) dan staat de tegenstander al gelijk een paar nul achter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196433502
quote:
83s.gif Op donderdag 26 november 2020 23:02 schreef sp3c het volgende:
radar helpt ook bij het manouvreren natuurlijk

volgens mij was Bismarck sneller dan Yamato iig, die kon iig in een 1 tegen 1 gevecht kiezen waar en wanneer het gevecht aan gegaan werd

als je dan ook beter kunt schieten (en betere bemanning hebt) dan staat de tegenstander al gelijk een paar nul achter
Als Bismarck slim speelt, bijv op afstand blijven en wachten tot juist moment toeslaan. Bijv mist, slechte weer, donker of zon in de rug. Dus je hoeft op open zee niet direct confrontatie beginnen.

Dan moet hen wel lukken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 29 november 2020 @ 14:08:06 #18
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_196466062
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 17:37 schreef Charged het volgende:
Als Stalin nou z'n zin gehad zou hebben hadden we een 3-de kandidaat gehad die er zo'n beetje tussenin zou vallen.(project 23 sovjet union)

Back in the 1930s, the Soviet leadership wanted to create a powerful ocean fleet to balance the naval forces of the leading world powers of those days. So the main focus was on creating a number of battlecruisers under the so-called project 23 ‘Soviet Union’.

These would have become the largest and most powerful battleships of the mid-30s, with water displacement of 65 000 tons, while the ships themselves would have reached 270 meters in length and 38 meters in width. Each ship’s engine would have had 200,000 horsepower and could have made these naval monsters move at a speed of up to 29 knots (around 30 miles per hour) with around 1,300 sailors and officers on board.

Their main weapons were supposed to be the three 406-mm artillery guns which fire 1,105 kilo projectiles on distances up to 46 km.

At the same time, these battleships were planned to have thick armour that reached more than four meters in width in particular places and that could withstand an explosion equal to 750 kilos of TNT.

Yet World War II changed the Soviet leadership’s plans on constructing these monsters, as the army needed other, more important weapons on the battlefield. No ship was fully completed and their hulls were disassembled and used for constructing Leningrad defences.

Bron:https://www.rbth.com/scie(...)-battleship-projects

Voor degenen die van leesplezier in papiervorm houden,er is ook een fictie boek. "De Stalin". ik heb ervan genoten.
Edit aanvulling met foto en isbn nr.
[ afbeelding ]

Kwam toevallig in dit topic terecht maar dit boek lijkt me echt tof! Zojuist besteld! :9

^O^
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')