FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Kan ik nog reactie ontvangen van annulering opdracht? Wat is wijs?
Its_Muppetdinsdag 24 november 2020 @ 10:15
Goedemorgen allen,

Even een vraagje wat wijsheid is. Ik heb gisteren een opdracht die ik aan de lokale dakdekker gegeven heb geannuleerd. Ik heb hem een mail gestuurd waarin alle noodzakelijke informatie staat:

SPOILER
In mei van dit jaar hebben wij uw contactgegevens doorgekregen van Aannemer X tbv van het vervangen van onze dakbedekking. Hiertoe is een afspraak gemaakt om op woensdag 10 juni het dak op te komen meten. Deze afspraak is op 10 juni in de ochtend afgezegd met uw toezegging dat deze dan op 17 juni zou plaatsvinden. Op 17 juni heb ik u niet mogen ontvangen.
Toen de controle gedaan was zou ik binnen een aantal weken een offerte ontvangen. Nadat ik op 7 juli zelf heb gevraagd wanneer die offerte exact zou komen, ontving ik hem een dag later.
Ik ben akkoord gegaan met de offerte en daarop heb ik op maandag 13 juli een toezegging gekregen dat de werkzaamheden medio oktober zouden starten en er zou eind september contact worden opgenomen om een concrete datum te bepalen.
14 oktober heb ik een mail gestuurd met de vraag wanneer de afspraak door zou kunnen gaan en kreeg toen de reactie dat door omstandigheden de werkzaamheden medio november zouden gaan plaatsvinden.
Medio november betekend in mijn woordenboek half november, dus ergens tussen 10 en 20 november. Het is nu 23 november en ik heb nog niets gehoord.

De afspraken die gemaakt zijn rondom deze werkzaamheden zijn keer op keer niet nageleefd. Het uitstel van de werkzaamheden is niet het grootste probleem, het gebrek aan communicatie hierover wel.

Ik wil om deze reden de opdracht dan ook intrekken.

Graag ontvang ik bevestiging van annuleren van de opdracht.

Met vriendelijke groet,

Muppet
Hoe aannemelijk is het dat ik reactie van de annulering krijg en kan ik nu zonder problemen een nieuwe dakdekker gaan zoeken? Of is de kans aanwezig dat die knakker aanspraak gaat maken op "opdracht is opdracht"?
Essebesdinsdag 24 november 2020 @ 10:30
Wat zeggen zijn algemene voorwaarden hierover?
Fe2O3dinsdag 24 november 2020 @ 10:58
Aangetekende brief.

Ja email mag, maar is juridisch toch weer een hoop gezever qua bewijs en discussie.

En die brief zou ik 1 dec. sturen, zodat er geen discussie kan zijn over 'medio november', en je de overeenkomst verder ontbind op basis van het gebrek aan communicatie en gebrek aan uitgevoerde werkzaamheden.

Houdt het verder zakelijk, en zonder emotie.

Dit waren de afspraken.
Dit zijn de feiten.
Klaar.

[ Bericht 10% gewijzigd door Fe2O3 op 24-11-2020 12:44:59 ]
sangerdinsdag 24 november 2020 @ 12:23
Wil je de opdracht intrekken of ga je de opdracht intrekken?
sjorsie1982dinsdag 24 november 2020 @ 12:41
Als ik een email krijg van iemand die zich muppet noemt dan beschouw ik dat als spam.

Maar heb je een automatische ontvangstbevestiging gekregen?
Its_Muppetdinsdag 24 november 2020 @ 13:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:30 schreef Essebes het volgende:
Wat zeggen zijn algemene voorwaarden hierover?
Niet ontvangen en de toko heeft ook geen website. Daarnaast wordt in de offerte ook nergens melding gemaakt van algemene voorwaarden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:23 schreef sanger het volgende:
Wil je de opdracht intrekken of ga je de opdracht intrekken?
Ik heb de mail gestuurd. Dus wat mij betreft is de opdracht ingetrokken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ik een email krijg van iemand die zich muppet noemt dan beschouw ik dat als spam.

Maar heb je een automatische ontvangstbevestiging gekregen?
Is die eerste vraag cynisch bedoeld?

Nee
sangerdinsdag 24 november 2020 @ 13:21
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:20 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Niet ontvangen en de toko heeft ook geen website. Daarnaast wordt in de offerte ook nergens melding gemaakt van algemene voorwaarden.
[..]

Ik heb de mail gestuurd. Dus wat mij betreft is de opdracht ingetrokken.
[..]

Is die eerste vraag cynisch bedoeld?

Nee
Maar je stelt dat je de opdracht wilt intrekken, niet dat je het dmv de mail gedaan hebt ;)
Its_Muppetdinsdag 24 november 2020 @ 13:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:21 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar je stelt dat je de opdracht wilt intrekken, niet dat je het dmv de mail gedaan hebt ;)
Ik wil om deze reden de opdracht dan ook intrekken.

Graag ontvang ik bevestiging van annuleren van de opdracht.

Ik wil hem intrekken (en wacht op reactie), maar weet niet of dit zomaar gaat. Zoals ook in de TS staat, wil ik zekerheid dat die gasten straks sowieso niet voor de deur staan, terwijl ik al een vervanger heb geregeld.
Lienekiendinsdag 24 november 2020 @ 13:31
Ik zou me er eerder zorgen om maken dat ze je nog een rekening gaan sturen.
Its_Muppetdinsdag 24 november 2020 @ 17:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou me er eerder zorgen om maken dat ze je nog een rekening gaan sturen.
En dat is inderdaad dus de vraag. Hoe groot is die kans. Ik verwacht namelijk geen reactie terug.
Ik heb de vraag inmiddels ook bij mijn RBV neergelegd.
ETAdinsdag 24 november 2020 @ 18:36
Alles wat tijdens het offerteproces is gebeurd kan je niet meetellen, je had de mogelijkheid om de offerte niet te accepteren als je geen vertrouwen had.

Uiteraard snap ik dat dit wel meespeelt. Maar als je het sec bekijkt, dan zijn ze te laat geweest met het contact opnemen eind september, en zijn ze nu "medio november" niet nagekomen. Dat zijn 2 relatief kleine vertragingen. Om hiervoor meteen te annuleren, dat is wel marginaal. Mocht de tegenpartij moeilijk doen, dan ga je dit niet 100% zeker winnen in een rechtszaak. Zij moeten een redelijke kans krijgen hun fouten te herstellen.

Je maakt wel iets meer kans als er geen duidelijke levervoorwaarden, maar is geen garantie op winst. Ook al heb je helemaal gelijk, niemand wordt blij van al het gedoe met incassobureaus en rechtszaken.

Dus ik zou ze opbellen en overleggen hoe verder. Misschien hebben ze niet de capaciteit en kunnen jullie in overeenstemming annuleren.
Its_Muppetwoensdag 25 november 2020 @ 14:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 18:36 schreef ETA het volgende:
Alles wat tijdens het offerteproces is gebeurd kan je niet meetellen, je had de mogelijkheid om de offerte niet te accepteren als je geen vertrouwen had.

Uiteraard snap ik dat dit wel meespeelt. Maar als je het sec bekijkt, dan zijn ze te laat geweest met het contact opnemen eind september, en zijn ze nu "medio november" niet nagekomen. Dat zijn 2 relatief kleine vertragingen. Om hiervoor meteen te annuleren, dat is wel marginaal. Mocht de tegenpartij moeilijk doen, dan ga je dit niet 100% zeker winnen in een rechtszaak. Zij moeten een redelijke kans krijgen hun fouten te herstellen.

Je maakt wel iets meer kans als er geen duidelijke levervoorwaarden, maar is geen garantie op winst. Ook al heb je helemaal gelijk, niemand wordt blij van al het gedoe met incassobureaus en rechtszaken.

Dus ik zou ze opbellen en overleggen hoe verder. Misschien hebben ze niet de capaciteit en kunnen jullie in overeenstemming annuleren.
Mijn uitdaging hiermee is dat ik een vervolgstap nu ook steeds moet uitstellen. Ik heb afgesproken met een andere leverancier dat, zodra de dakbedekking geregeld is, er zonnepanelen op komen. De offerte die ik van de zonnepanelen heb ontvangen is ook beperkt geldig. Dus omdat leverancier A zich niet aan de afspraken houdt, kom ik straks in de problemen met leverancier B.